NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_2_002

2019.08.25

Dmitrij Kavarga a poszthumán művészet emblematikus képviselője: monumentális, ugyanakkor részletgazdag szobrai, kinetikus szerkezetei és interaktív installációi az antropocentrizmus kríziséről szólnak. A szentendrei MűvészetMalomban kiállított műveinek legfontosabb állítása: újra kell gondolnunk az emberi létezés alapvető kérdéseit, különben az emberiség saját magát fogja megsemmisíteni.

_D0A7706_Copy
Szubsztancia és test

Azt hittük: mi vagyunk a világmindenség középpontja, uraljuk a világot, felsőbbrendű lények vagyunk, és szabadon rendelkezhetünk a Föld forrásaival, élőlényeivel, a környezetünkkel. Ez a szemlélet azonban megdőlni látszik, talán kezdjük felismerni, hogy a tönkretettük a klímánkat, szétszemeteltük a világunkat, elhasználtuk a Föld erőforrásait, felborítottuk a természetes ökoszisztémát. Az utolsó utáni pillanatban vagyunk, hogy ráébredjünk: mi és a dominanciánk felelős azért, ami történik a bolygónkkal.


Az Anyag és test >> >>Mérgező antropocentrizmus című kiállítás anyaga épp ezt az emberi dominanciát igyekszik megkérdőjelezni. Kavarga művei megpróbálnak felrázni, azzal szembesítve bennünket: ha nem számolunk le az antropocentrikus szemléletünkkel, akkor a saját vesztünkbe rohanunk.


_D0A7718_Copy
Toxikusság 10. (részlet)


Viszonylag sok munka látható a Moszkában élő művész első magyarországi tárlatán, vannak köztük szelídebb reliefek és szobrok, valamint önálló termet kapott óriási installációk is. Érdekes, ahogyan ezekben a munkákban az absztrakció és a figurativitás folyamatosan összemosódik egymással: az apró figurális részletek végül egy nagy masszába tömörülnek.


Az orosz művész nem klasszikus anyagokkal dolgozik: művei polimerekből és 3D nyomtatással létrehozott elemekből épülnek fel. A műanyag használata formátlansága és identitás nélkülisége miatt válik olyan fontossá Kavarga művészetében.


_D0A7720_Copy
Váz


Az első teremben a Szubsztancia és test című robotinstalláció uralja a teret. A műhöz két-két monitor tartozik, amelyen különféle természeti felvételek futnak: naplementét, erdőt, hullámzó tengert, kék eget látunk. Közöttük egy törékeny szerkezet bontakozik ki, amely Kavarga jellemző elemeit (geometrikus vázszerkezetet, amorf, burjánzó részeket, biomorf alakokat) rendezi kompozícióba és hozza mozgásba négy motorral. A szerkezetet egy emberi fej szétváló rétegei uralják: ezzel mutat rá a művész arra, hogy a pusztulás nemcsak a képernyőn is megjelenő valós helyszíneken, hanem az emberi tudatban és tudatalattiban is zajlik.



A Toxikusság 10. című reliefen Bosch-i világkép rajzolódik ki: koponyák, roncsok, fogaskerekek, emberi és embrionális testek, köldökzsinórra emlékeztető nyúlványok uralják a látványt. Ebben a teremben látható még a Legalul fekete sügérek vannak három darabja, amelyeken neonszínű pálcákon végighaladó katonai figurák emelkednek ki a kép síkjából, elpusztítva az alapsík szürkéjében levő populációt, amit műanyag dinófigurák és tengeri állatok, valamint valós békatetemek képviselnek.


_D0A7727_Copy
A Toxikusság sorozat egy darabja


Egy szinttel feljebb áll a Váz című szobor, egy szürke, burjánzó, szörnyszerű szerkezet, amelynek a tetején egy rózsaszín, ragacsosnak tűnő és emberi figurákból álló massza „kel életre”: a látogató mozgására a műben beinduló motor pulzáltatja ezt az anyagot, így a mű meglehetősen bizarr és visszataszító látványt kelt.


A következő teremben a Toxikusság sorozat néhány darabját látjuk: a fehér vagy fekete anyag nyílásából előretörő, összetapadt, apró emberi testekből álló neonszínű folyamok tűnnek elő, mint valamilyen mérgező vegyszer, amely elpusztít és szétmar maga körül mindent. Nemcsak látványban borzongatóak ezek a posztapokaliptikus művek, szimbolikájuk is meglehetősen kijózanító.


_D0A7740_Copy
A Le azokkal, akik a rendszer ellen küzdenek és mentálisan nem alkalmazkodnak!
című interaktív installáció részlete


E sorozat között látható Az elülső rész eltávolítva című munka is, amely egy eltorzított magzatot rajzol ki, akinek a koponyája és hasürege helyén szintén a már említett emberi massza látható: ennél talán nem is lehetne sokkolóbb módon kimondani azt, hogy az emberiség saját magát pusztítja el.


A tárlat leginkább zavarba ejtő installációja a Tunguszkai anyag, amelyet a rejtélyes esemény ihletet: 1908-ban a Tunguszka folyó partján vélhetően becsapódott és felrobbant egy jégmeteor, óriási pusztítást okozva. Dmitrij Kavarga térbe lógatott installációja a meteorit által letarolt földfelszínt modellezi, az acélhuzalok között fekete lé csordogál, az objektum mozgását furcsa morajok, zajok kísérik.


kavarga_6


A kiállításon látható még a 2013-as Ars Electronicán bemutatott, címében a dada manifesztumot felidéző Kavarga-konstrukció, a Le azokkal, akik a rendszer ellen küzdenek és akik mentálisan nem alkalmazkodnak! című interaktív installáció is. Mi hozzuk mozgásba a rendszert egy futópadon: rajtunk múlik a sorbarendezett figurák és a történelem hőseinek és rémeinek uniformizált alakjainak sebessége, valamint a szerkezet intenzitása, ám mozgásunkkal elveszítjük egyéniségünket, és magunk is a rendszer részévé válunk.


A kiállítás szeptember 15-ig látogatható a MűvészetMalom déli szárnyában.


Kocsis Katica


Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

További képek a kiállításról itt láthatóak.

mila_haugova

2019.09.23

Az Országos Idegennyelvű Könyvtár 2006 óta hirdet műfordítási pályázatot, amelyre idén a szlovák Mila Haugová Magenta versének fordítását várták. A diszkrét kulturális utalásokkal teli versről, a pályázatról és a műfordítás buktatóiról a zsűri két tagjával, Haluska Veronkával és Vörös Istvánnal beszélgettünk.

Tardy_Anna__02

2019.09.22

A 2018-ban megújult Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) a fiatal, feltörekvő művésznemzedék segítését tűzte a zászlajára – mondta el az MTI-nek adott interjújában Tardy-Molnár Anna ügyvezető.

unitarius_templom_1

2019.09.22

A budapesti belváros egyik legfurcsább építészeti meglepetése az unitárius székház a Nagy Ignác utcában. A háromemeletes bérház Budapest szívében első pillantásra nem tűnik különösebben érdekesnek, oldalbejárata azonban már jelzi: templom bújik meg a csemegebolt felett.

A spanyol hódítás előtti leleteket Tiahuanaco régészeti lelőhely romjai között, a Kalasasaya templomnál fedezték fel. Az edényeket körben helyezték el, ami arra utal, hogy feltehetően egy előkelő ember temetésekor az áldozatok bemutatásakor kerültek a földbe. Tiahuanaco a spanyol hódítás előtti birodalom szellemi és politikai központja volt. A város, amely virágkorát i. sz. 400. és 900. között élte, kis mezőgazdasági településből fejlődött birodalmi fővárossá. Romjai 2000-ben kerültek az UNESCO kulturális világörökségének listájára.

A New Yorkban élő világhírű képzőművész Tisztító című kiállítását a Kortárs Művészeti Múzeumban láthatja a közönség, Marina Abramovic pedig a jövő szombaton a múzeum előtti téren tart előadást életéről és művészetéről. A performansz műfajának királynőj" legutóbb 1975-ben állította ki műveit Belgrádban, Jugoszláviát pedig egy 1976-os amszterdami kiállítás után hagyta el, állítása szerint végleg. A szombaton megnyíló kiállításon a művész öt évtizedes munkásságának állomásait tekinthetik meg az érdeklődők videók, filmek, írások, fotók, rajzok, festmények és performanszok formájában. Marina Abramovic leghíresebb performanszainak részleteit ismert szerbiai és nemzetközi művészek adják elő újra.

A bécsi Albertina Múzeumban nagyszabású kiállítás nyílt Albrecht Dürer munkáiból. A különleges tárlat anyagát bécsi múzeumok és más európai intézmények adták kölcsön. Dürer grafikáit ritkán lehet ilyen nagy számban megtekinteni, csak elvétve rendeznek belőlük gyűjteményes kiállítást a művek megóvása miatt. Az Albertina kiállításának szíve az a száz grafika lesz, amely a múzeum gyűjteményébe tartozik, és amely Dürer halála, 1528 óta együtt maradt.

A 21 éves, londoni David Orobosa Omoregie kapta az év legjobb brit albumának járó zenei díjat, a Mercury Prize-t. Az indoklás szerint Dave Psychodrama című debütáló anyaga generációja legmerészebb rapalbuma. Idén márciusban jelent meg, vezette a brit albumlistát és eddig 130 ezer példány fogyott belőle. Dave a díjat családjának és barátainak ajánlotta, kiemelten bátyjának, Christophernek, aki gyilkosságért életfogytig tartó börtönbüntetését tölti. Az elgondolkodtató és önelemző Psychodrama megírását az a terápia inspirálta, amelyben bátyja a börtönben részesül: az elítéltek rehabilitációját a múltjukra épülő szerepjátékkal segítik. Az 1992 óta minden évben odaítélt díj 25 ezer fonttal (9,1 millió forint) jár együtt.

A Párizs közelében fekvő Vaux-le-Vicomte-ba csütörtök éjjel álarcosok hatoltak be, megkötözték az idős tulajdonosokat, és 2 millió euró (666 millió forint) értékűre beecsült zsákmánnyal távoztak. A kastély a legnagyobb, még magántulajdonban lévő védett műemlék épület Franciaországban, évente negyedmillió látogató keresi fel. Az 1656 és 1661 között épült pompás kastélyt XIV. Lajos pénzügyminisztere, Nicolas Fouquet emeltette, magára vonva a király irigységét. A hagyomány szerint Lajost éppen az udvar tiszteletére tartott tékozló ünnepség késztette arra 1661-ben, hogy hátralévő életére bebörtönözze pénzügyminiszterét, elkobozza a kastélyt, legbecsesebb műkincseit pedig a Louvre-ba és Versailles-ba szállíttassa.

Szeptember utolsó szombatján a csongrádi Tari László Múzeum ad otthont az országjáró Játékmustrának, ahol a múzeumi szakemberek a játékosítás terén mélyíthetik el ismereteiket.

Jatekmustra

A legnépszerűbb máltai együttes immár rendszeresen visszajár Magyarországra. Az örömzenére épülő Tribali ezúttal szeptember 28-án játszik a fővárosi Dürer Kertben.

Első alkalommal rendeznek nemzetközi Beatles-fesztivált Magyarországon: a Beatles Weekendet október 5-én az Analog Music Hallban, 6-án a Hard Rock Caféban rendezik meg.

Díjátadóval, nyílt próbákkal, színházi előadásokkal, kulisszajárásokkal ünneplik a színházak országszerte és a határon túl is a magyar dráma napját a hétvégén.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma