_d0a0458__copy__600x400.png
Bartók Plusz Operafesztivál

Számos programmal várják a közönséget június 8. és 17. között Miskolcon, ahol tizennyolcadik alkalommal rendezik meg a Bartók Plusz Operafesztivált. A március 21-ei sajtótájékoztatón Krucsainé Herter Anikó, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kulturális kapcsolatokért és fejlesztésekért felelős helyettes államtitkára elmondta: az operafesztivált először 2001-ben rendezték meg és az eltelt évek alatt az Európai Unió, valamint Kelet-Közép-Európa meghatározó fesztiváljává vált. Hozzátette: a fesztivál 2013 óta működik Bartók Plusz Operafesztivál néven.

?Három célja van az operafesztiválnak: a Bartók-örökség ápolása, szerepvállalás a kortárs magyar népopera megteremtésében és széles tömegek megszólítása. Azt gondolom, hogy ez a fesztivál nemcsak azoknak szól, akik az operát értik és szeretik, hanem egy mindannyiunk számára fontos és a térség felzárkóztatásában is kiemelkedő jelentőségű eseményről beszélünk? ? emelte ki a helyettes államtitkár. Hozzátette, hogy az állam 2017-ben 280 millió forinttal, 2018-ban pedig 320 millió forinttal támogatja a fesztivált, melyből a Nemzeti Kulturális Alap 20-20 millió forinttal járul hozzá a rendezvény megvalósításához.


_d0a0283__copy__600x400.png
Kesselyák Gergely, Krucsainé Herter Anikó, dr. Kriza Ákos (balról jobbra)

Dr. Kriza Ákos, Miskolc polgármestere elmondta, hogy a kezdetekkor városépítő erőként is szükség volt a fesztiválra, hiszen a település gazdaságilag, kulturálisan és morálisan is hanyatlásban volt. ?Az operafesztivál hosszú éveken át fenntartotta a kulturális erőteret azért, hogy Miskolc meg tudjon jelenni a világ kulturális palettáján? ? tette hozzá a polgármester. Kiemelte, hogy a fesztivál az évek során egyre meghatározóbb lett, és mostanra kihat a város kulturális életére. Miskolcra került a Kövesi-gyűjtemény, jelenleg a Seuso-kincseket lehet látni a Herman Ottó Múzeumban, a szimfonikusok is sokat erősödtek a fesztivál révén, a Miskolci Nemzeti Színház pedig tavaly elnyerte az ország legjobb előadásának díját ? magyarázta.

A Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója, Kesselyák Gergely a szakmai célkitűzések kapcsán kiemelte, hogy ?valami nagyon nincs rendben a világgal, ha a komolyzene és a közönség így elszakadt egymástól. Kis fesztiválként nagyon hangosan próbáljuk belekiabálni a világba, hogy az opera műfaját valaha úgy találták ki, hogy azt sokak értsék, sokaknak jelentsen magas színvonalú épülést. Ez ma nem így működik, pedig így kellene, ennek kellene lennie a műfaj jövőjének.? Az alapító hozzátette, hogy e 2011-es úgynevezett kiáltvány óta, 2013-ban újra megnyílt az Erkel Színház, 2014-ben elindult a Virtuózok című műsor, 2016-ban pedig az M5 tévécsatorna. ?Ez négy olyan fontos esemény, amelyek kezdik elérni azt, hogy ma Magyarországon nem ciki operát, komolyzenét hallgatni. Ez érezhetően átszivárgott a köztudatba is, amit óriási eredménynek tartok, ezt kell folytatni? ? magyarázta az igazgató.

Az operafesztiválon június 8-án és június 10-én három Bartók-előadást láthat a közönség a Nyári Színházban: A fából faragott királyfi, A csodálatos mandarin és A kékszakállú herceg vára című darabokat a világhírű Michał Znaniecki rendezésében állítják színpadra. Idén ráadásul A kékszakállú herceg vára ősbemutatójának 100. évfordulóját is ünnepelhetjük: ebből az alkalomból június 10-én levetítik Gastón Solnicki argentin rendező Kékszakállú című filmjét, valamint a színdarab kapcsán Kékszakállú 100 címmel képzőművészeti kiállítást is megtekinthet majd a közönség. Ahogy a fesztiváligazgató megjegyezte: az operafesztivált az említett három Bartók-darab, valamint az operaíróverseny, az Ezrek operája című egy, a köztéren előadott szuperprodukció, illetve egy világprodukció alkotja.

Új és izgalmasnak ígérkező előadásra válthat jegyet a nagyérdemű június 9-én is: a Semmelweis-emlékév kapcsán a fesztivál keretében mutatják be Raymond J. Lustig Semmelweis című operáját Boross Martin rendezésében. Az előadás az Operettszínház és a Bartók Plusz Operafesztivál közös produkciója, a főszerepekben Szabó P. Szilvesztert, Frankó Tündét, Lévai Enikőt és Nádasi Veronikát láthatjuk, a darabot Szabó T. Anna fordította. A miskolci ősbemutatót követően a Semmelweist az Operettszínházban is játsszák majd.

Lőrinczy György, az Operettszínház főigazgatója a Semmelweis című előadás kapcsán elmondta: reméli, hogy a Semmelweis-emlékév rávilágít majd ennek a ?csodálatos orvosnak és embernek az elképesztő élettörténetére?. Hozzátette: hihetetlen, hogy eddig még nem készült Semmelweisről prózai, drámai vagy zenei mű, esetleg film, mert ?olyan őrületesen érdekes történet? az övé, mely rengeteg asszociációra ad lehetőséget. Kiemelte: az ?oratorikus kórkép? alcím arra utal, hogy a darab ezúttal nem egy történetet mesél el, hanem táncosokkal, sok zenével és videóvetítéssel állítják színpadra Semmelweis Ignácról, az ?anyák megmentőjéről? szóló színdarabot.


_d0a0390__copy__600x400.png
Sümegi Eszter, Lőrinczy György, Szörényi Levente, Rosta Mária (balról jobbra)

A Bartók Plusz Operafesztiválon június 11-én adják elő a leghíresebb magyar rockoperát, Szörényi Levente és Bródy János István, a király című művét, egészen pontosan annak hangversenyváltozatát. Rosta Mária, a Zikkurat Ügynökség igazgatója elmondta, hogy az elmúlt 35 évben rengeteg helyre eljutott a darab, számos helyszínen és változatban, filmen, televízióban és színpadon egyaránt láthatta a közönség. ?Nagyon fontos a számomra, hogy elértünk az operához is. A rock is tud klasszikussá válni. Amit most fognak látni és hallani, egy koncertverzió lesz az Óbudai Danubia Zenekarral, a Honvéd Vegyeskarral és a szólistákkal, köztük az operaénekes László Boldizsárral és rockénekesekkel, akik szmokingban és nagyestélyiben fognak fellépni? ? mondta Rosta Mária.

A sajtótájékoztatón Szörényi Levente az István, a király című színdarab zeneszerzője elmondta: ?nekem mindig is meggyőződésem volt, hogy ha a beat műfaj nem is, de a könnyűzenének bizonyos műfajai rendkívül alkalmasak arra, hogy komolyabb mondanivalót hordozva tényleg a színpadra kerüljenek. A Jézus Krisztus Szupersztár című darab ezt bebizonyította? ? mesélte.

Az Ezrek operája című műsor keretében június 12-én Mozart Don Giovanniját a Szent István téren, június 15-én és 16-án pedig ennek rockosított, korszerűsített változatát, a RockGiovannit adják elő az Avasi kilátóban. A tíznapos operafesztivál repertoárjában emellett helyet kap még a Teatro Coccia di Novara vendégjátéka, A rivális című vígopera Matteo Beltrami rendezésében, illetve a Zágrábi Nemzeti Színház vendégjátéka, A három narancs szerelmese című opera. Az előbbi június 12-én a Nyári Színházban, az utóbbi június 13-án a Nagyszínházban lesz látható. Egy nappal később, június 14-én az I Musici di Roma című hangversenyre válthatunk jegyet, június 16-án Selmeczi György három népi színjátékára, a Szent Márton-játékát, a Szent Jakab-játékát és Az ördög menyasszonyát lehet megnézni.


_d0a0496__copy__600x400.png
Sümegi Eszter operaénekesnő

A Bartók Plusz Operafesztivál június 17-én zárógálával végződik. A zárókoncerten Sümegi Eszter operaénekesnő lesz a szólista, illetve közreműködik a Pannon Filharmonikusok. Egy operaénekes számára rendkívül felemelő és pompás élmény egy gálakoncerten énekelni és a szívének a legkedvesebb áriákat, duetteket előadni ? mondta az operaénekesnő a sajtótájékoztatón.

Kesselyák Gergely zárszavában hozzátette, hogy az utca is kiemelt helyszíne lesz a Bartók Plusz Operafesztiválnak, és programokkal várják az érdeklődőket a Művészetek Házában is. A műsorok házigazdája és műsorvezetője Bősze Ádám zenetörténész lesz, akinek a #szeretnekahallgatók című zenei stand-up estjére június 15-én válthat jegyet a közönség a Kamaraszínházba.

Révy Orsolya

Fotó: Csákvári Zsigmond