NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_2_002

2019.08.21

A mese szerint Csipke Rózsika tizenhat évesen megszúrta magát, és százéves álomba zuhant: királyfik jöttek megszabadítani átkától, csókot leheltek ajkára, mindent elsöprő szerelem ébredt közöttük. A valóságban azonban csak peregtek az évek, eltelt a száz év, Csipke Rózsika felébredt, királyfi azonban nem érkezett. Rózsika pedig megértette, hogy nincs kiút, és nincs megmentő herceg sem...

_D0A7682_Copy
A bejáratnál neonfelirat közli: Csipke Rózsika halott

Kicsit más ez a történet, mint amit mi ismerünk: Nagy Kriszta hatalmas helyspecifikus installációja ugyan a klasszikus Csipkerózsika-történet elemeiből építkezik, azonban azt átértelmezve a társadalmi szerepek hamisságára és a párválasztás végtelennek és reménytelennek ható, csalódásokkal telitűzdelt hétköznapi tapasztalatára ébreszti rá a látogatót. Az erős szimbólumokat használó alkotás azt kívánja megmutatni, hogy ha valaki túl komolyan veszi a felkínált társadalmi szerepeket, akkor abba szükségképpen belehal: a valóságban nincsenek fehér lovon érkező hercegek, és nem léteznek a lovagjuk után tiszta szívvel sóvárgó lányok sem.


A MűvészetMalom ódon terme Csipke Rózsika kastélyává lényegül át. A műrózsákkal sűrűn beszőtt bejárat felett neonfelirat közli: a lány halott. A sírfeliratra emlékeztető fény mintha Rózsika mauzóleumába vezetne, éppen ezért kicsit feszélyezetten lépjük át a kaput.


_D0A7677_Copy


A feszültség bent sem enyhül: az installáció nem engedi, hogy távolságtartó, szemlélő pozícióba helyezkedjünk, zsigerileg hat ránk a látvány, amitől egy pillanat leforgása alatt a a megmentő herceg szerepébe kerülünk.


A sötét terem falait teljesen „befutották” a műrózsák, amelyek között fel-felbukkan néhány falra fújt csontváz arany karddal: a Csipke Rózsika megmentésére érkezett hercegek maradványai vérző szívvel roskadoznak. A távolból énekszó hallatszik, ami abba a hamis reménybe ringat minket, hogy a lány mégis él, és csak arra vár, hogy megmentsük.


_D0A7688_Copy
Bent halott hercegek csontvázai tűnnek elő a rózsaindák közül


Azonban a harmadik teremben szembesülünk azzal, hogy a hang felvételről szól: Tereskova Csipke Rózsika alakjában alkalmi dalokat énekel. „Nem én vagyok a rózsád” – szól az egyik dal refrénje. Az erősen kontúrozott smink, a bizarr mozgások és a túlságosan felnagyított arc valószerűtlenné teszi az egész jelenséget, ami csak tovább erősíti bennünk, hogy Csipkerózsika, a hősére várakozó lány sztereotípiája hamis.


A tér egyik sarkában látható az a plakát, amely a művész húsz éve a Lövölde téren közszemlére bocsájtott óriásplakátjának újraalkotott verziója. Akkor Tereskova a „kortárs festőművész vagyok” felirat mellett az akkori trendnek megfelelő fehérneműmodellként, egyik kezét a bugyiján nyugtatva pózolt, megkérdőjelezve a magasművészet és a tömegkultúra közt feszülő ellentétet. A mostani plakát a szexuális ébredésről, a nővé válásról és az öntudatra találásról egyaránt szól: a kiállításban ez az a pillanat, amikor Csipke Rózsika ráeszmél: önbecsapás volt azt hinnie, hogy eljön érte a herceg fehér lovon.


_D0A7703_Copy


Innen egy lépcsőn vezet le az út: a tér legbelső része tulajdonképpen Csipke Rózsika sírkamrája. Egy flitterekkel borított csontváz fekszik egy mécsesekkel telerakott vaságyon, a fények pedig időnként derengő fehérből vészjósló vörösbe váltanak. Csipke Rózsikát magával vitte a halál hálószobája és teste börtönéből, már mi sem tudjuk megmenteni.


_D0A7697_Copy


A halotti ágy mögötti vászonkép tetőzi be a kiállítást: a Vénusz születése képen Nagy Kriszta önmagát helyezi kagylóba Botticelli műve után. Meztelenül áll a kép peremén, amint éppen magához nyúl. A háttérben trágár mondatokkal közli vágyát, a szavak és a szemérmetlen mozdulat mellbevágóan törik meg az alak reneszánszi ártatlanságát. Nagy Kriszta ezzel reflektál arra, hogy még ma is mennyire idegenül hat, ha egy nő kilép a klasszikus sztereotípiákból, az idealizált Csipkerózsika-szerepből, és őszintén felvállalja a vágyait, legyenek azok „mocskosak” vagy„"tiszták”.


A kiállítás szeptember 1-jéig látogatható.


Kocsis Katica

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

mila_haugova

2019.09.23

Az Országos Idegennyelvű Könyvtár 2006 óta hirdet műfordítási pályázatot, amelyre idén a szlovák Mila Haugová Magenta versének fordítását várták. A diszkrét kulturális utalásokkal teli versről, a pályázatról és a műfordítás buktatóiról a zsűri két tagjával, Haluska Veronkával és Vörös Istvánnal beszélgettünk.

Tardy_Anna__02

2019.09.22

A 2018-ban megújult Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) a fiatal, feltörekvő művésznemzedék segítését tűzte a zászlajára – mondta el az MTI-nek adott interjújában Tardy-Molnár Anna ügyvezető.

unitarius_templom_1

2019.09.22

A budapesti belváros egyik legfurcsább építészeti meglepetése az unitárius székház a Nagy Ignác utcában. A háromemeletes bérház Budapest szívében első pillantásra nem tűnik különösebben érdekesnek, oldalbejárata azonban már jelzi: templom bújik meg a csemegebolt felett.

A spanyol hódítás előtti leleteket Tiahuanaco régészeti lelőhely romjai között, a Kalasasaya templomnál fedezték fel. Az edényeket körben helyezték el, ami arra utal, hogy feltehetően egy előkelő ember temetésekor az áldozatok bemutatásakor kerültek a földbe. Tiahuanaco a spanyol hódítás előtti birodalom szellemi és politikai központja volt. A város, amely virágkorát i. sz. 400. és 900. között élte, kis mezőgazdasági településből fejlődött birodalmi fővárossá. Romjai 2000-ben kerültek az UNESCO kulturális világörökségének listájára.

A New Yorkban élő világhírű képzőművész Tisztító című kiállítását a Kortárs Művészeti Múzeumban láthatja a közönség, Marina Abramovic pedig a jövő szombaton a múzeum előtti téren tart előadást életéről és művészetéről. A performansz műfajának királynőj" legutóbb 1975-ben állította ki műveit Belgrádban, Jugoszláviát pedig egy 1976-os amszterdami kiállítás után hagyta el, állítása szerint végleg. A szombaton megnyíló kiállításon a művész öt évtizedes munkásságának állomásait tekinthetik meg az érdeklődők videók, filmek, írások, fotók, rajzok, festmények és performanszok formájában. Marina Abramovic leghíresebb performanszainak részleteit ismert szerbiai és nemzetközi művészek adják elő újra.

A bécsi Albertina Múzeumban nagyszabású kiállítás nyílt Albrecht Dürer munkáiból. A különleges tárlat anyagát bécsi múzeumok és más európai intézmények adták kölcsön. Dürer grafikáit ritkán lehet ilyen nagy számban megtekinteni, csak elvétve rendeznek belőlük gyűjteményes kiállítást a művek megóvása miatt. Az Albertina kiállításának szíve az a száz grafika lesz, amely a múzeum gyűjteményébe tartozik, és amely Dürer halála, 1528 óta együtt maradt.

A 21 éves, londoni David Orobosa Omoregie kapta az év legjobb brit albumának járó zenei díjat, a Mercury Prize-t. Az indoklás szerint Dave Psychodrama című debütáló anyaga generációja legmerészebb rapalbuma. Idén márciusban jelent meg, vezette a brit albumlistát és eddig 130 ezer példány fogyott belőle. Dave a díjat családjának és barátainak ajánlotta, kiemelten bátyjának, Christophernek, aki gyilkosságért életfogytig tartó börtönbüntetését tölti. Az elgondolkodtató és önelemző Psychodrama megírását az a terápia inspirálta, amelyben bátyja a börtönben részesül: az elítéltek rehabilitációját a múltjukra épülő szerepjátékkal segítik. Az 1992 óta minden évben odaítélt díj 25 ezer fonttal (9,1 millió forint) jár együtt.

A Párizs közelében fekvő Vaux-le-Vicomte-ba csütörtök éjjel álarcosok hatoltak be, megkötözték az idős tulajdonosokat, és 2 millió euró (666 millió forint) értékűre beecsült zsákmánnyal távoztak. A kastély a legnagyobb, még magántulajdonban lévő védett műemlék épület Franciaországban, évente negyedmillió látogató keresi fel. Az 1656 és 1661 között épült pompás kastélyt XIV. Lajos pénzügyminisztere, Nicolas Fouquet emeltette, magára vonva a király irigységét. A hagyomány szerint Lajost éppen az udvar tiszteletére tartott tékozló ünnepség késztette arra 1661-ben, hogy hátralévő életére bebörtönözze pénzügyminiszterét, elkobozza a kastélyt, legbecsesebb műkincseit pedig a Louvre-ba és Versailles-ba szállíttassa.

Szeptember utolsó szombatján a csongrádi Tari László Múzeum ad otthont az országjáró Játékmustrának, ahol a múzeumi szakemberek a játékosítás terén mélyíthetik el ismereteiket.

Jatekmustra

A legnépszerűbb máltai együttes immár rendszeresen visszajár Magyarországra. Az örömzenére épülő Tribali ezúttal szeptember 28-án játszik a fővárosi Dürer Kertben.

Első alkalommal rendeznek nemzetközi Beatles-fesztivált Magyarországon: a Beatles Weekendet október 5-én az Analog Music Hallban, 6-án a Hard Rock Caféban rendezik meg.

Díjátadóval, nyílt próbákkal, színházi előadásokkal, kulisszajárásokkal ünneplik a színházak országszerte és a határon túl is a magyar dráma napját a hétvégén.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma