_d0a2747__copy__600x399.png
dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár

A tavalyi évad átmenteni időszak volt, az idei évad azonban számtalan újítással kezdődik ? kezdte meg beszédét dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár. Majd elmondta: új korszak ez a zenekar életében, amely új menedzsmentre épült. Ez a menedzsment pedig bátor lépéseket tett, hiszen növelték a próbák és így az előadások számát is annak érdekében, hogy új perspektívák nyíljanak a Filharmonikusok előtt. Nagyon fontos továbbá, hogy az új évadban a kulturális alapellátásban is szerepet vállalt az együttes. ?Ez különlegesen erőteljes gesztus azok irányába, akik a magas kultúrát nem mindennapi, alapvető kenyérként fogyasztják? ? fűzte hozzá a kultúráért felelős államtitkár. A legmagasabb rendű komolyzenei innovációs műhellyé alakult az elmúlt évadban az NFZ, amely mérföldkőhöz érve új irányt vett ? mondta Hoppál Péter, majd hozzátette: reméli, a mostani, 2018/2019-es évad már nem próbaévad lesz, hanem az innovációs műhelymunka során kiérlelt újdonságok továbbviteléről szól majd.


_d0a2813__copy__600x390.png
Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója

?Nagyon fontos a Müpa számára a rezidens zenekarunkkal való együttműködés? ? mondta Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, majd rögtön kiemelte a Budapesti Wagner-napokat, ahol a zenekarral együtt lépnek fel és nyitják meg március 30-án, pénteken a Budapesti Tavaszi Fesztivált (BTF) ? a BTF részletes programjáról, így a nyitóelőadásról ITT írtunk részletesebben. Káel Csaba kiemelte: hosszú távú, komoly terveik vannak a zenekarral, amelyekről egylőre csak annyit árulhat el, hogy 2020-ra körvonalazódnak majd teljesen és erősen kötődni fognak Beethovenhez. Kiemelte továbbá azt is: a jövő évadban is számos meghívást kaptak közösen, ebből egy felkérés a Nemzeti Énekkart érinti, akikkel december 7-én a Philharmonie de Paris-ban lépnek fel és Ligeti Requiemjét mutatják be. A másik közös produkció a zenekart érinti, amely az évad művészét, az orosz származású Gyenyisz Leonyidovics Macujev zongoristát kíséri majd egy közös koncerten ? mondta el a Müpa vezérigazgatója.

Az új évadban ? a zenekar történetében először ? lesz egy rezidens művész is Várdai István csellóművész személyében. Óriási megtiszteltetés, hogy a világ legjobb csellistája nálunk játszik majd, többször is, hiszen ez a cím azt jelenti, hogy az évad során többször is fellép a zenekarral ? jelentette be az új állandó fellépőt Hamar Zsolt zeneigazgató. A sajtótájékoztatón jelent volt a művész is, aki rendkívül nagy megtiszteltetésnek nevezte a felkérést és kiemelte: nagy művészekkel és karmesterekkel játszhat majd együtt.


_d0a2869__copy__600x399.png
Hamar Zsolt zeneigazgató

?Ez az együttes egy drágakő, amelyet nem mi mostunk drágakővé, de az a dolgunk, hogy tovább fényesítsük és gyémánttá varázsoljuk? ? mondta el Hamar Zsolt a zenekar és az új menedzsment kapcsán, majd hozzáfűzte: ez a zenekar közkincs, éppen ezért az idei évadban nemcsak új helyszínekkel, de új bérletekkel is jelentkezik a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Az eddigi szabadfelhasználású bérletek mellett elérhető lesz két teljesen új Müpa-bérlet, amelyből az egyik kizárólag csütörtökre szól, így ez a nap minden héten a Filharmonikusoké lesz. A Nemzeti Énekkar kizárólagos bérlete, a Pászti-bérlet is elérhető lesz az új évadtól az Olasz Kultúrintézetben, valamint Gin-tonic Kortárs + Jazz névvel olyan, teljesen új bérletet is létrehoztak, amellyel kortárs jazzelőadók improvizációs ?párbaját? hallgathatják majd meg a Várkert Bazárban ? így összesen kilenc bérletet tudnak megváltani az érdeklődők személyesen a Müpa jegypénztárában, illetve ITT, a zenekar honlapján.

Újdonság, hogy a 2018/2019-es évadban az NFZ új helyszíneken is játszik, így a Pesti Vigadóban és a Pollack Mihály téri Festetics Palotában is hallhatja őket a közönség, emellett pedig változatlanul fellépnek a Zeneakadémián, az Olasz Kultúrintézetben, a Mátyás-templomban és a Várkert Bazárban is ? mondta el Hamar Zsolt. Szintén újdonság még, hogy az új évadban lesz egy külön Hayden-sorozat is, amely a Festetics Palotába lesz hallható ? tette hozzá a zeneigazgató, majd megjegyezte: külföldi felkéréseket is kaptak már, amelyekről még nem tudott részleteket megosztani, de annyi már biztos, hogy a zenekarnak lesz három európai, több ázsiai, dél- és észak-amerikai turnéja is.

?A következő időszak a Nemzeti Énekkar szempontjából az álmok megvalósulásának időszaka is, hiszen a megalakulásunk óta először szerepelhetünk úgy a főváros koncerttermeiben, hogy saját bérletünk van? ? mondta el Somos Csaba karigazgató. Majd hozzátette: próbálták úgy kialakítani ezt a bérletet, hogy ne csak vendégkarmesterek járuljanak a Nemzeti Filharmonikusok elé, hanem karnagyok is, akik más megközelítésből foglalkoznak az együttessel, és más repertoárt is mutatnak be, így ezúttal Arnold Schönberg operájának feldolgozása helyett egyik acapelláját hallhatják majd Erwin Ortnertől, a nemzetközileg is elismert Arnold Schönberg-kórus karigazgatójától. A Modern Art Orchestrával közös koncerten pedig Duke Ellington muzsikája, valamint kortárs magyar zeneszerzők művei is elhangzanak majd. A Nemzeti Énekkar repertoárjának szélesítését egyfajta missziónak nevezte Somos Csaba, amelyet a kezdetektől szem előtt tartott, és most úgy látja, végre ki is bontakozhat ez a kezdeményezés. Ezen kívül az énekkar szinte az összes bérletben helyet kap, így a cél a zenekarral való közös együttműködés legmagasabb színvonalának megvalósulása.

A szezon szeptember 25-ei nyitóhangversenyén Ligeti, Bartók és Dohnányi művei szólalnak meg, Bartók I. zongoraversenyét Ránki Fülöp adja elő. A zárókoncerten Verdi Requiemjét Kobajasi Kenicsiró dirigálja. A Kocsis Zoltánról elnevezett bérlet első estjén francia szerzők művei szólalnak meg Várdai István közreműködésével, a Ferencsik János-bérletben többek között Rahmanyinov II. szimfóniája, Dvořák Requiemje és Csajkovszkij VI. szimfóniája szerepel a kínálatban. A Lukács Ervin-bérlet különlegessége, hogy minden esten felcsendül egy Beethoven-opusz, a Gin-tonic elnevezésű sorozatban pedig Szakcsi Lakatos Béla, Dés László és Lukács Miklós zenél az NFZ-vel.

 

Fischer Viktória/MTI

Fotó: Csákvári Zsigmond