2019.05.15

Négyrészes Szeleczky Zita-sorozat indult a magyar film napján az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a húsz évvel ezelőtt elhunyt színésznőre emlékezve. A sorozat összeállításában segédkezett keresztfia, Jávor Zoltán nyugalmazott főiskolai tanár, a szellemi hagyaték ápolója, a Szeleczkyről szóló Hit és magyarság című dokumentumkötet írója és egyik szerkesztője. Vele beszélgettünk.

Szeleczky_Zita_Nekezsenyben_a_30-as_evekbenSzeleczky_Zita_a_nekezsenyi_kertben

 

Milyen rokoni kapcsolatok révén lett Szeleczky Zita keresztfia?

A Nekézsenyben élő négyesi Négyessy családban tíz gyermek volt. Dédanyám, Erzsébet a legidősebb, Zita édesanyja, Amália a legfiatalabb lánytestvér volt, közöttük tizenvalahány év korkülönbséggel. Így fordult elő, hogy az én anyám 1916-ban született, Zita pedig 1915-ben, szinte egyidősek voltak. A gyermekek a nyarakat együtt töltötték a nagyszülőknél, a nekézsenyi családi birtokon. A Négyessy és az Almássy család több alkalommal lakhatást is biztosított a Szeleczky családnak, nem csak e faluban, hanem Sajószentpéteren is. Olykor anyagilag is támogatták őket, amikor az apjuk, aki egyébként kitűnő vasúti mérnök volt, nem kapott munkát. Sajószentpéterről együtt járt édesanyám Zitával a miskolci Tóth Pál középiskolába.


055_privatkep_1943_korul
Privát fotó 1943 körül
Forrás: filmarchiv.hu


Így jó kapcsolat alakult ki a két család között, és amikor 1939-ben megszülettem, Zitát kérték fel keresztszülőnek, aki boldogan el is vállalta. Zita identitásának gyökerei ez időben alapozódtak meg: az istenhite és a magyarságtudata. Apai részről hívő katolikus, anyai részről nyakas református nevelést kapott. Ő maga a református vallást gyakorolta, ahogy a nővére, Olga is, aki református pap és kántortanító lett, míg testvérbátyjuk, Alfréd édesapja hitét követte.


Javor_Zoltan
Jávor Zoltán

 

Gyerekkorából emlékszik Szeleczky Zitára?

Emlékszem néhány találkozásunkra. A mai XI. kerületben (amely akkor az I. kerület része volt) több helyen is laktak. Nagyon szerette ezt a környéket. Rendszerváltás utáni hazajövetelekor egyik kérése az volt, hogy ebben a kerületben legyen halála után egy emlékhelye. Budafoki úti házuk közelében, ahol gyerekként én is jártam náluk, emléktáblát állítottunk. Mesélt, verset mondott, játszott velünk, még azt is hagyta, hogy játék közben a haját meghúzzuk.

 

Volt egy kedves beceneve: a „nemzet kishúga”. Ez honnan ered?

A háború alatt rendszeresen járta a kórházakat, apró ajándékokat vitt, énekelt, szavalt a sebesült katonáknak, ekkor nevezték a nemzet kishúgának. Egyszer vonattal elindult a frontra is, de egy barátja Debrecenben utolérte, és visszahozta.


A_katonak_kozt_Szeleczky
1940. A katonák közt Szeleczky Zita színművésznő.
Forrás: Fortepan

 

Gobbi Hilda mondta róla később, hogy a negyvenes években ő volt „a sztár”. Miközben egyfolytában játszott a Nemzeti Színházban, 1936 és 1944 között, azaz mindössze nyolc év alatt huszonhat filmben szerepelt. Ez nagy teljesítmény.

Igen, ráadásul első filmje után egy évig nem vállalt újabb filmszerepet, mert elég rossz kritikát kapott Egyed Zoltántól, a Színházi Élet szerkesztőjétől. Említsünk meg néhányat filmjeiből: Fekete gyémántok. Beszállásolás – ez sajnos elveszett, Gül Baba, Áll a bál, Rózsafabot, Zenélő malom, Leányvásár, Gyávaság, a Sziámi macska. a Nászinduló, Az első. Az Egy éjszaka Erdélyben című filmje a Velencei Filmfesztivál első díjazott magyar alkotása volt.


Gobbi_Hildaval_es_Szorenyi_Evaval_a_Nemszeti_Szinhaz_kamaraszinpadan_R
Gobbi Hildával és Szörényi Évával
a Nemzeti Kamaraszínpadán


Játszott az első magyar–olasz koprodukcióban, a Tentazione című filmben, amelynek a sajtóbemutató után nyoma veszett. Itthon soha nem vetítették, de szerencsére megvan a kópiája. Utolsó filmjét már az emigrációban forgatta, Argentínában, Vivir un instante (Egy pillanatig élni) címmel. Sok-sok jelentkező közül választották ki a szerepre.


Még talán annyit, hogy nem egyvégtében játszott a Nemzetiben. Mivel nem vállalt el egy németországi szerepet, ezért megbüntették. Ekkor szerződött máshová. Az Operett Színházban Huszka Jenő Mária főhadnagyában Lebstück Mária szerepében 267-szer énekelte: „Soha ne lengjen idegen zászló Budavár fölött…” Fantasztikus siker volt, tombolt a közönség.


A_Mozi_ujsag_cimlapjan_Szeleczky_Zita_R
1943. Szeleczky Zita a hölgy kezében lévő Mozi újság címlapján
Forrás: Fortepan

Ezután a Madách szerződtette, s Várkonyival játszotta például Manfred Rössner Első Anna és Harmadik Károly című kétszemélyes darabját. Azon az estén is, amikor a németek bevonultak Budapestre és statáriumot hirdettek, 1944 március 19-én. Várkonyi, zsidó származásúként bizony félt. Ekkor Zita felajánlotta neki, hogy bújtatja. Az 1947-es népbírósági tárgyaláson, amikor háborús bűnökkel vádolták alaptalanul, Várkonyi ezt el is mondta a bíróság előtt.


A kor olyan sztárjaival játszott, mint Jávor Pál, Csortos Gyula, Latabár Kálmán. Ki volt Szeleczky Zita számára a legkedvesebb partner színpadon vagy filmen?

Szilassy Lászlóval tartották őket álompárnak, de mindenkivel jó kapcsolatot ápolt a legnehezebb időkben is.


zenelo_malom
Szilassyval a Zenélő malomban


Együtt láthatjuk őket Szilassyval az Uránia sorozatának utolsó darabjában, a Zenélő malomban is. Szilassyval mi történt később?

Szintén elhagyta Magyarországot, játszottak is együtt az emigrációban egy pár alkalommal, aztán felhagyott a színészettel és villanylámpákat szerelt, amelyeknek a buráit a felesége készítette. Szomorú művészsors…

 

Az Uránia Szeleczky-sorozatában, május 16-án a Rózsafabot következik, amelyben Szeleczky Zita vak lányt alakít. Valahol azt nyilatkozta, hogy ez az alakítása volt a kedvence.

Valójában mindig a legújabb szerepe volt a legkedvesebb. Később jött még például a Nászinduló, amelyben szintén Szilassyval játsszák a főszerepet.

 

Szeleczky_Zita_a_Rozsafabotban_002
A Rózsafabot című filmben


A Rózsafabot egy ma már elfeledett író, Babay József bestsellere alapján készült. Ő írta a forgatókönyvet is.

Zita nagyon szerette Babayt, aki a történetet valós figurák és megtörtént eset alapján írta.

 

A sorozat utolsó előtti darabja, a Sziámi macska jól tükrözi a harmincas-negyvenes évek divatos kelet-imádatát. A forgatáshoz a Hopp-múzeumból kölcsönözték a tárgyakat. Szeleczky Zita egy póni frufrus ál-sziámi táncosnőt alakít, aki faképnél hagyja két udvarlóját és egy gazdag selyemgyároshoz megy feleségül. Ez a dizőz szerep kissé szokatlan Szeleczkytől, nem? Hisz nem ő volt a magyar film femme fatale-ja.

Szokatlan ugyan – de a film így végződik… Viszont a végén fény is derül e kapcsolat gyökerére. A femme fatale szerintem inkább Karády Katalin volt.

 

Szeleczky_Zita_a_Sziami_macskaban_
A Sziámi macskában


Van ma rajongótábora Szeleczky Zitának?

Van. Két alapítvány is ápolja emlékét, az egyik a Szeleczky Zita Alapítvány, a másik A Nemzet Kishúga Alapítvány. A Károli Gáspár Református Egyetemen Szeleczky Zita kutatócsoport is működik, emellett készül róla szóló Hit és magyarság című kötetem folytatása, A nemzet kishúga is.


Mióta gyűjti a Szeleczky-emlékeket?

Anyámék minden levelét félretették. Én is elég hamar gyűjteni kezdtem a vele kapcsolatos régi cikkeket. Később szabad válogatási lehetőségem volt Zita könyvei között, ahol dokumentumok is fellelhetők voltak. Például Wass Alberttel való levelezése, akivel 1963-tól volt kapcsolatban. Az író először Zita nővérének, Olgának írt, de később Zitával is összeismerkedtek, jó kapcsolatba kerültek, Zita ezután több estet is tartott Erdéllyel kapcsolatban és Wass műveiből.


Szeleczky_filmarchiv
Forrás: filmarchiv.hu

 

Ebből a gyűjtőmunkából született 2012-ben a Hit és magyarság – Szeleczky Zita élete és művészete című dokumentumkötet.

Időközben ezzel is foglalkoztam. Egyrészt elolvastam Szeleczky Zita Széchényi Könyvtárba került, hatalmas anyagának egy részét, minden korábbi levelét, meghallgattam a nekünk ajándékozott hanganyagait. Mindezek alapján készült el a Hit és magyarság című kötetem. Nekem, mint keresztfiúnak, ezt kötelességem volt megírni, hiszen amikor a rendszerváltás után már szinte évente hazajárt, sokat voltunk együtt. Élete nagy boldogsága volt, hogy évtizedek után egy filmszerepre kérte őt föl Koltay Gábor. A részletek megbeszélésére 1999 május 19-én került volna sor, érdi lakásában. Sajnos azonban elesett, combnyaktörést szenvedett, aminek következtében azon év július 12-én visszaadta lelkét teremtőjének. Nekézsenyben nyugszik. Még maradni szeretett volna, mert további feladatai, komoly távlati tervei voltak: megterveztetett egy stúdiót is, amelyben folytatta volna hanganyagainak készítését.

Erzekeny_terek_Kultura_banner_596x90

noisebox

2019.05.21

Május 30-tól művészeti programok költöznek Buda egyik legnépszerűbb művésztanyájára, Bartók-negyedbe. Az érdeklődők ellátogathatnak többek között a Secret Mapping Experiment első önálló kiállítására, a Secret Spheres-re, valamint a Kiégő Izzók interaktív audiovizuális installációjára, a Noise Box-ra.

bodolay

2019.05.21

Májustól Bodolay Géza rendező vezeti az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet. Nem tervez radikális változtatásokat, de szeretné megszólítani – ahogyan fogalmazott, a nagybetűs – Ifjúságot. Kérdéseinkre írásban válaszolt.

ady_endre_boncza_berta_csinszka2

2019.05.21

„Az Ady verseket, mint tudod nem én írtam, a Márffy képeket, mint tudod nem én festem – de irtózom már mindég olyan várakból tekintgetni a nagyvilágba – ahol legjobb óráimban is csak nemes apród vagyok” – írta Csinszka 1929-ben egyik levelében. Boncza Berta Petőfi Irodalmi Múzeumban őrzött kéziratos hagyatékáról Zeke Zsuzsanna irodalomtörténész mesélt az Ady Emlékmúzeumban.

A monumentális épületben a csecsemők etetésére szolgáló szobát júliusban adják át. Tavaly Kolkatában az anyák egy bevásárlóközpont előtt tüntettek, ahol egy alkalmazott azt mondta egy kismamának, hogy a vécén szoptassa meg a gyerekét. A Tádzs Mahalt évente akár nyolcmillióan is megtekintik. A 17. században a Jamuna folyó partján fehér márványból emelt mauzóleumot Sah Dzsehán, az indiai mogul dinasztia ötödik uralkodója építtette szeretett felesége, a perzsa származású Mumtáz Mahal számára. Az asszony 1631-ben, fiatalon halt meg, Sah Dzsehán pedig megesküdött: olyan síremléket állít feledhetetlen szerelmének, amilyet még nem látott a világ.

Fréderic Chopin művei szólalnak meg Farkas Gábor zongoraművész lemezbemutató koncertjén június 5-én a Pesti Vigadóban. A művész a budapesti lemezbemutató után, 2019 nyarán a New York-i Lincoln Centerben ad kamarakoncertet és szólóestet, valamint fellép és mesterkurzusokat tart a Classical Bridge Festival nemzetközi zenei fesztiválon.

Május 22-én, szerdán Lichter Péter és Máté Bori The Rub című experimentális filmjét vetítik a budapesti Három Hollóban. A Berlinalén debütált alkotás Shakespeare Hamletjének rendhagyó adaptációja, amely teljes egészében a dráma főhősének szemszögén keresztül meséli el a történetet. A képzőművészeti szintre emelkedett mozgóképek hatását Horváth Ádám Márton szuggesszív dallamai teszik teljessé, amelyek ezúttal egy improvizatív koncert keretében elevenednek meg.

Mintegy hét év szünet után újra napirendre vették az új nemzeti könyvtár építésének projektjét Szlovéniában, az erről szóló dokumentumot hétfőn írta alá Jernej Pikalo oktatási és tudományos miniszter.

Június 9-ig tekinthető meg a Vajda Lajos Stúdió tagjainak tárlata az egyesület pinceműhelyében. Kiállít többek között: Almási M NHJH,KGT.MGertrúd, Krizbai Sándor, feLugossy László, drMáriás, ef Zámbó István. Bővebb információ itt olvasható.

Május 24. és 26. között huszonötödik alkalommal rendezik meg Szolnokon az Országos Néptáncfesztivált.

2295-szolnoki-orszagos-neptancfesztival

Természetfilm-vetítésekkel, szemléletformáló, családi és diák programokkal várják május utolsó hétvégéjén a természet- és környezetvédelmi filmnapok sorozatban résztvevő városok filmszínházai, művelődési házai, nemzeti parkjai az érdeklődőket.

A 2. Bánffy Music Day alkalmával ötórás klasszikus zenei maratont kínálnak a látogatóknak. A május 25-én 11 órakotr kezdődő eseményen a párhuzamosan zajló koncerteknek a kastély már helyreállított terei adnak helyet.

Május 22. és 26. között tartják Veszprémben a kortárs táncművészeti előadásokat bemutató Tánc Fesztiválját.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma