Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2019.06.11

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen ismerkedett meg, és bár több száz kilométerre sodorta őket egymástól az élet, a köztük lévő művészeti és baráti szövetség törhetetlennek bizonyult. Olyannyira, hogy a fizikális távolsággal dacolva idén kiadták 7. közös lemezüket is.

HV_GYB_kredit_Glodi_Balazs
Fotó: Glódi Balázs

Eddig hét lemezt adtatok ki közösen, de a legújabb, a Shapeshifter különösen nagy visszhangot keltett...
Bálint: Egészen pontosan ez a nyolcadik olyan lemez, amin közösen dolgozunk. Veronikának remekül működő quartettje volt már az egyetem alatt is. Először ebbe hívott vendégként, majd a szakmai kapcsolatunk egyre szorosabb lett, az utolsó három lemezt már kettőnk nevén jelentettük meg.

Veronika: Így van, több évnyi közös munka után döntöttünk úgy Bálinttal, hogy projektszerűen gondolunk a duónkra is. Akkor kezdtünk el azon dolgozni, hogy önálló hangzást alakítsunk ki úgy, hogy csak énekre és gitárra írunk dalokat. Szerettük volna, hogy minél izgalmasabb maradhasson ez a minimalista felállás. Sokat koncerteztünk duóban – és nagyon megszerettük mindketten – , de a harmadik lemezt már ritmusszekcióval képzeltük el. Azért is kapta a Shapeshifter nevet, mert valóban alakváltásról van szó, kvartetté alakultunk. A lényeg azonban megmaradt, ennek a lemeznek is a duónk a magja.

VHBGYQ_kredit_Stefanie_Marcus
Fotó: Stefanie Marcus

Duóként, ritmusszekcióval vagy nagyobb zenekarral dolgoztok legszívesebben? Mik az előnyei és a hátrányai ezeknek a felállásoknak?
Bálint: Nagyon más mindegyik, előnyt vagy hátrányt nem is tudnék kiemelni. Más típusú zenei kihívás, és más feladat hárul elsősorban rám. Ha ritmusszekcióval, dobbal és bőgővel játszunk, sokkal nagyobb a mozgásterem. Duó formációban minden, ami nem ének, az én vagyok, így talán nagyobb felelősség hárul rám. Szerintem kettesben is izgalmas hangzást tudtunk kialakítani, a plusz hangszerek új zenei játszóteret nyitnak meg előttünk.

Veronika: Hangzásban nagyon sokat változtat a két belga zenész, Nicolas Thys és Antoine Pierre jelenléte, hiszen így Bálint az akusztikus gitárról visszaválthatott elektronikus gitárra. Ennek teljesen más a karaktere, másfajta effektekkel kísérletezhetünk. Emellett vannak olyan zenei hatások – nekem például a pszichedelikus zene – , amik duóban nehezebben megvalósíthatók.



Milyen zenei irányzatok hatottak rátok a Shapeshifter írása közben?
Veronika: Meglepő módon ezek a hatások sokszor nem feltétlenül a jazz területéről jönnek. Az utóbbi időben sokat zenéltem klasszikus zenészekkel, és olyan dalokat tanultam meg, amiknek kompozíció szintjén szerkesztett egysége van. Ez hat rám dalírás közben.

Bálint: Az elmúlt években saját néven működő trió formációval jelentkeztem, így a zenekarvezetői és dalírói tapasztalatokat jól tudtam kamatoztatni a közös munkában. Nicolas és Antoine személyiségükkel és kreativitásukkal erősítik a zenei egységet, jelenlétükkel pedig sokkal több tér marad a zenében az atmoszféráknak és az elektromos gitárnak.

Veronika: És ez az első közös lemezünk, ahol Bálint is írt nekem énekszólamot. Korábban ezeket mindig én találtam ki, ez egy újszerű együttműködés volt.

harcas
Fotó: Jean-Luc Goffinet

Veronika, te kétlaki vagy, és a két zenész sem magyar származású. Mennyiben nehezítette ez a közös munkát?
Veronika: Magyarországon nem tipikus ez, de Nyugat-Európában gyakori, hogy így működnek együtt zenészek. A fő mozgatórugó, hogy az ember beleszeret egy másik művész játékába és kooperálni szeretne vele, motivál arra, hogy megkeressük a lehetőségeket. Nyilván nagyon ügyesen kell szervezkednünk, ha koncertezünk, akkor már kihasználjuk az alkalmat, hogy egy városban vagyunk, próbálunk, új dalokat írunk, vagy videót is veszünk fel. De ma már, a fapados repülőjegyek világában ez egyáltalán nem lehetetlen. Sőt! Egy budapesti zenész, aki 67 bandában játszik és folyton ingázik köztük, nehezebben koncentrál ennyire egy-egy projektére. De ha tudjuk, hogy csak adott időpontban vagyunk egy helyen a többiekkel, az nagyon fókuszálttá teszi a munkát. Nagyon hatékonyak vagyunk együtt, megvan az ideje és helye a közös alkotásnak.

Bálint: Én is a projektszerűségben hiszek. Amikor Veronika először költözött külföldre, a duónkról is sokan kérdezték, hogy hogy lehet így együtt dolgozni. Furcsa módon inkább segített a közös munkán ez a kialakult helyzet, még ha rengeteg logisztikai előkészületet is igényel.

HV_GYB_Glodi_Balazs
Fotó: Glódi Balázs

Az oké, hogy a munka maga összeáll, de kialakulhat ennyi idő alatt a zenészek között a „kémia”?
Bálint: Ez valóban nem minden esetben egyszerű, de nagyon jó döntésnek bizonyult, hogy ezekkel az emberekkel dolgozzunk. Nagyon gördülékenyen halad a munka, ráadásul szeretjük egymás társaságát.

Veronika: Ehhez az is hozzátartozik, hogy én ismertem mindkét zenészt korábbról, zenéltünk is együtt más projektekben, Bálinttal pedig már van egy közös zenei múltam. Ez szakmailag és barátokként is összeköt bennünket, egy erős bázis, amihez könnyen csatlakozott a belga ritmusszekció.

A lemezen többek között szóba kerül a felgyorsult világ és a közösségi média okozta nehézségek. Ti hogy birkóztok meg ezekkel a kihívásokkal?
Veronika: Komplex kérdéskör, hogy a közönséggel hogy kommunikálunk. Amikor mi tanultunk a Zeneművészetin, ilyesmiről még szó sem esett, ma pedig már kénytelenek ezzel foglalkozni a zenészek. A közösségi média akár jó lehetőség is lehet, hogy kommunikációt indítsak, és olyan személyesebb témákat is megosszak, amikre a koncerteken nincs módon. Jólesik olykor társadalmi célú bejegyzéseket közzétenni, erre jó felület a média.



Zenészként véleményformáló szerepkörben is vagytok. Felelősségeteknek érzitek ezt?
Bálint: A Facebook- és az Instagram-oldalak tudatos használata a munkánk részét képezi. Mindketten szívesen állunk jó ügyek mellé előadóként és magánszemélyként egyaránt. Kicsit talán kötelességemnek is érzem, hogy például szavazásra buzdítsak embereket, vagy olyan karitatív szervezetet reklámozzak, amelyekért személyesen tudok kezeskedni. A magánéletem megosztását viszont szükségtelennek érzem ezeken a fórumokon.

Veronika: Nem feltétlenül felelőssége egy zenésznek a véleményformálás, de mindenképpen fontos és megfontolandó lehetőség. Dönthet úgy egy zenész, hogy nem él vele, viszont azok, akik szélesebb rétegeket érnek el, mint más állampolgárok, tudatában kell lenniük, hogy a kommukiációval hatni tudnak.

0181128_Glodi_Balazs_r
Fotó: Glódi Balázs

A Művészetek Völgyében saját udvarod is van. Ott is szóba kerülnek majd társadalmi kérdések, vagy a zenéé lesz a főszerep?
Veronika: Igen, mindenképp. A fesztivál amúgy is nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelem kérdésére, már tavaly is repoharakat használtunk, szelektíven gyűjtjük a szemetet. Másrészt lesznek workshopok a jazzudvaron belül, ahol elsősorban a zene a központi téma, de szóba kerülnek más dolgok is. És az a közvetlen együttlét, ahogy a zenészek és a fesztiválozók viszonyulnak egymáshoz, olyan nyitott közösséget mutat, ami példaértékű lehet az év többi napjára is.

Bálint, te is fellépsz majd?
Bálint: Igen, a kvartettel is, duóban is, és a saját triómmal is fellépek majd a fesztiválon.

A Völgyön kívül hol hallhatjuk még a Shapeshiftert?

Veronika: A külföldi állomások után június 20. és 28. között 9 állomásos magyarországi turnéra indulunk a kvartettel, 9 este 9 városban, Pécsett, Győrben, Kecskeméten, Miskolcon, Egerben, Veszprémben, Debrecenben, Budapesten és Szegeden láthat bennünket a közönség. Ez a fő programunk júniusra.

Játék! Aki helyesen válaszol az alábbi kérdésre, páros napi belépőt nyerhet a Művészetek Völgyébe! Részletek a Facebookon!

Milyen származású a Shapeshifter című lemezen együttműködő két vendégzenész?
a) franciák
b) belgák
c) angolok



Takács Dalma

Roma_nok_kultura_banner_002

Harsanyi_Attila_es_Kiraly_Attila_

2019.06.25

A tizenegy éve elhunyt Kaszás Attiláról elnevezett kitüntetés a színházi szakma egyik legrangosabbjának számít. Három kiváló színészt, Harsányi Attilát, Orosz Ákost és Király Attilát jelölték idén a díjra. A három színművész közül a közönség választja ki azt, aki átveheti az elismerést augusztus 30-án a Pesti Magyar Színházban, az országos színházi évadnyitón.

Bori6

2019.06.25

A Péterfy Bori és a Love Band lemezei mindig olyanok, mint egy film, amelyen egy adott női karakter vonul végig: a Szédülés egy szerelmi dráma volt, az új lemez, a BoriX szereplője pedig őrülten bulizik egy Dark Discóban. Az énekesnő azt mondja, szereti ezt a fajta változatosságot, a zenekar művészi halálát jelentené, ha mindig ugyanazt kellene csinálniuk.

cegled_R

2019.06.25

„Igen szép és érdekes levelezőlapok készültek el és kaphatók Sebők Béka papírkereskedésében. A levelezőlapokon városunk legszebb pontjai közül az Árpád tér, takarékpénztár, református templom, római katolikus templom és a városháza vannak reprodukálva igen szép kivitelben. Úgy hisszük, hogy eme csinos levelezőlapok nagy kelendőségnek fognak örvendeni” – olvasható a Czegléd hetilap 1898. március 20-ai számában az első ceglédi képeslapról.

Bogdán Árpád filmje Ázsia egyik legnevesebb filmes rendezvényén a Belt and Road, azaz „egy övezet, egy út” válogatásában szerepelt, melynek mottója „a fény és az élet” volt. 24 alkotás közül választották ki a Genezist, a díjátadón a rendező mellett Dobos Tamás operatőr is részt vett. A film hamarosan Kínában is látható lesz.

A 83 évesen, hétfőn elhunyt zongoraművész Budapesten született 1936-ban. Ötéves korában kezdett zongorát tanulni, később a Zeneakadémián Kadosa Pál volt a mestere. Zeneszerzést is tanult, olyan tanároktól, mint Kodály Zoltán, Szabolcsi Bence, Bárdos Lajos, Nagy Olivér és Szőnyi Erzsébet. 1956 után egy amerikai ösztöndíj segítségével a bécsi zeneakadémián tanult tovább, 1961-ben diplomázott zeneszerzés- és zongoraszakon. Volt korrepetitor a Bécsi Állami Operánál Herbert von Karajan ajánlásával, szólistaként pedig Karl Böhmmel és a bécsi filharmonikusokkal lépett föl. 1967-től a grazi zeneakadémia, 1989-től a bécsi Musikhochschule professzora volt. Erőd Ivánt a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia zenei alkotóművészeti osztálya 2009-ben választotta meg rendes tagnak.

Az Új-mexikói Egyetem könyvtárának volt professzora, Russ Davidson ajándékozza George Orwell angol író, kritikus és újságíró (1903-1950) műveiből álló gyűjteményét. Az Állatfarm és az 1984 különböző nyelvekre fordított első kiadásait is tartalmazó kollekcióból kiállítást is rendeznek.

A július 5. és 7. zajló Bogart Fesztivál helyszíne a Festetics-Inkey kastélyt övező húsz hektáros terület lesz, ahol minden korosztály számára kínálnak szórakozást. Ehhez hasonló, hagyományőrző és -teremtő fesztivál még nem volt a somogyi községben. Fellép mások mellett Szabó Balázs Bandája, a Balkán Fanatik, a Nox énekesnőjeként ismertté vált Péter Szabó Szilvia, az Anima Sound System, a Zagar DJ set, a Budapest Bár és a Gypo Circus is.

A Pink Floyd együttes frontemberének 126 hangszere 21,5 millió dollárért kelt el. A gyűjtemény legdrágább darabja egy 1969-ben készült Black Fender Stratocaster lett, amelyet kilététét felfedni nem kívánó vásárlója négymillió dollárért szerzett meg. A Christie's adatai szerint ez a világ legdrágábban elárverezett gitárja. A 73 éves Gilmour a bevételt a klímaváltozás ellen harcoló ClientEarth környezetvédelmi csoportnak adja.

Weöres Sándor műveit állítja középpontba a Gyulai Várszínház szezonnyitó, június 26-án és 27-én zajló programsorozata.

az-ejszaka-csodai-1024x683

Június 28-án kezdődik a Szent László Napok programsorozat Győrben, ahol három napon át többek közt lovas bemutatókkal, játszóházzal és a király életét feldolgozó lovasszínházi zenés show-val várják az érdeklődőket.

Június utolsó hétvégéjén, június 29-30-én megnyílnak a Csepel Művek épületei, és felfedezhetjük a 240 hektárnyi, gazdag ipari örökség izgalmas jelenkora.

Június 28-án a Bujdosó Trió ad koncertet az óbudai Gázlámpa Kioszk teraszán. A Esernyős névre keresztelt helyszín célja, hogy a finom kávék mellett kultúrát is kínálhassanak a különleges hangulatú fő téren.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma