NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_2_002

2019.06.11

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen ismerkedett meg, és bár több száz kilométerre sodorta őket egymástól az élet, a köztük lévő művészeti és baráti szövetség törhetetlennek bizonyult. Olyannyira, hogy a fizikális távolsággal dacolva idén kiadták 7. közös lemezüket is.

HV_GYB_kredit_Glodi_Balazs
Fotó: Glódi Balázs

Eddig hét lemezt adtatok ki közösen, de a legújabb, a Shapeshifter különösen nagy visszhangot keltett...
Bálint: Egészen pontosan ez a nyolcadik olyan lemez, amin közösen dolgozunk. Veronikának remekül működő quartettje volt már az egyetem alatt is. Először ebbe hívott vendégként, majd a szakmai kapcsolatunk egyre szorosabb lett, az utolsó három lemezt már kettőnk nevén jelentettük meg.

Veronika: Így van, több évnyi közös munka után döntöttünk úgy Bálinttal, hogy projektszerűen gondolunk a duónkra is. Akkor kezdtünk el azon dolgozni, hogy önálló hangzást alakítsunk ki úgy, hogy csak énekre és gitárra írunk dalokat. Szerettük volna, hogy minél izgalmasabb maradhasson ez a minimalista felállás. Sokat koncerteztünk duóban – és nagyon megszerettük mindketten – , de a harmadik lemezt már ritmusszekcióval képzeltük el. Azért is kapta a Shapeshifter nevet, mert valóban alakváltásról van szó, kvartetté alakultunk. A lényeg azonban megmaradt, ennek a lemeznek is a duónk a magja.

VHBGYQ_kredit_Stefanie_Marcus
Fotó: Stefanie Marcus

Duóként, ritmusszekcióval vagy nagyobb zenekarral dolgoztok legszívesebben? Mik az előnyei és a hátrányai ezeknek a felállásoknak?
Bálint: Nagyon más mindegyik, előnyt vagy hátrányt nem is tudnék kiemelni. Más típusú zenei kihívás, és más feladat hárul elsősorban rám. Ha ritmusszekcióval, dobbal és bőgővel játszunk, sokkal nagyobb a mozgásterem. Duó formációban minden, ami nem ének, az én vagyok, így talán nagyobb felelősség hárul rám. Szerintem kettesben is izgalmas hangzást tudtunk kialakítani, a plusz hangszerek új zenei játszóteret nyitnak meg előttünk.

Veronika: Hangzásban nagyon sokat változtat a két belga zenész, Nicolas Thys és Antoine Pierre jelenléte, hiszen így Bálint az akusztikus gitárról visszaválthatott elektronikus gitárra. Ennek teljesen más a karaktere, másfajta effektekkel kísérletezhetünk. Emellett vannak olyan zenei hatások – nekem például a pszichedelikus zene – , amik duóban nehezebben megvalósíthatók.



Milyen zenei irányzatok hatottak rátok a Shapeshifter írása közben?
Veronika: Meglepő módon ezek a hatások sokszor nem feltétlenül a jazz területéről jönnek. Az utóbbi időben sokat zenéltem klasszikus zenészekkel, és olyan dalokat tanultam meg, amiknek kompozíció szintjén szerkesztett egysége van. Ez hat rám dalírás közben.

Bálint: Az elmúlt években saját néven működő trió formációval jelentkeztem, így a zenekarvezetői és dalírói tapasztalatokat jól tudtam kamatoztatni a közös munkában. Nicolas és Antoine személyiségükkel és kreativitásukkal erősítik a zenei egységet, jelenlétükkel pedig sokkal több tér marad a zenében az atmoszféráknak és az elektromos gitárnak.

Veronika: És ez az első közös lemezünk, ahol Bálint is írt nekem énekszólamot. Korábban ezeket mindig én találtam ki, ez egy újszerű együttműködés volt.

harcas
Fotó: Jean-Luc Goffinet

Veronika, te kétlaki vagy, és a két zenész sem magyar származású. Mennyiben nehezítette ez a közös munkát?
Veronika: Magyarországon nem tipikus ez, de Nyugat-Európában gyakori, hogy így működnek együtt zenészek. A fő mozgatórugó, hogy az ember beleszeret egy másik művész játékába és kooperálni szeretne vele, motivál arra, hogy megkeressük a lehetőségeket. Nyilván nagyon ügyesen kell szervezkednünk, ha koncertezünk, akkor már kihasználjuk az alkalmat, hogy egy városban vagyunk, próbálunk, új dalokat írunk, vagy videót is veszünk fel. De ma már, a fapados repülőjegyek világában ez egyáltalán nem lehetetlen. Sőt! Egy budapesti zenész, aki 67 bandában játszik és folyton ingázik köztük, nehezebben koncentrál ennyire egy-egy projektére. De ha tudjuk, hogy csak adott időpontban vagyunk egy helyen a többiekkel, az nagyon fókuszálttá teszi a munkát. Nagyon hatékonyak vagyunk együtt, megvan az ideje és helye a közös alkotásnak.

Bálint: Én is a projektszerűségben hiszek. Amikor Veronika először költözött külföldre, a duónkról is sokan kérdezték, hogy hogy lehet így együtt dolgozni. Furcsa módon inkább segített a közös munkán ez a kialakult helyzet, még ha rengeteg logisztikai előkészületet is igényel.

HV_GYB_Glodi_Balazs
Fotó: Glódi Balázs

Az oké, hogy a munka maga összeáll, de kialakulhat ennyi idő alatt a zenészek között a „kémia”?
Bálint: Ez valóban nem minden esetben egyszerű, de nagyon jó döntésnek bizonyult, hogy ezekkel az emberekkel dolgozzunk. Nagyon gördülékenyen halad a munka, ráadásul szeretjük egymás társaságát.

Veronika: Ehhez az is hozzátartozik, hogy én ismertem mindkét zenészt korábbról, zenéltünk is együtt más projektekben, Bálinttal pedig már van egy közös zenei múltam. Ez szakmailag és barátokként is összeköt bennünket, egy erős bázis, amihez könnyen csatlakozott a belga ritmusszekció.

A lemezen többek között szóba kerül a felgyorsult világ és a közösségi média okozta nehézségek. Ti hogy birkóztok meg ezekkel a kihívásokkal?
Veronika: Komplex kérdéskör, hogy a közönséggel hogy kommunikálunk. Amikor mi tanultunk a Zeneművészetin, ilyesmiről még szó sem esett, ma pedig már kénytelenek ezzel foglalkozni a zenészek. A közösségi média akár jó lehetőség is lehet, hogy kommunikációt indítsak, és olyan személyesebb témákat is megosszak, amikre a koncerteken nincs módon. Jólesik olykor társadalmi célú bejegyzéseket közzétenni, erre jó felület a média.



Zenészként véleményformáló szerepkörben is vagytok. Felelősségeteknek érzitek ezt?
Bálint: A Facebook- és az Instagram-oldalak tudatos használata a munkánk részét képezi. Mindketten szívesen állunk jó ügyek mellé előadóként és magánszemélyként egyaránt. Kicsit talán kötelességemnek is érzem, hogy például szavazásra buzdítsak embereket, vagy olyan karitatív szervezetet reklámozzak, amelyekért személyesen tudok kezeskedni. A magánéletem megosztását viszont szükségtelennek érzem ezeken a fórumokon.

Veronika: Nem feltétlenül felelőssége egy zenésznek a véleményformálás, de mindenképpen fontos és megfontolandó lehetőség. Dönthet úgy egy zenész, hogy nem él vele, viszont azok, akik szélesebb rétegeket érnek el, mint más állampolgárok, tudatában kell lenniük, hogy a kommukiációval hatni tudnak.

0181128_Glodi_Balazs_r
Fotó: Glódi Balázs

A Művészetek Völgyében saját udvarod is van. Ott is szóba kerülnek majd társadalmi kérdések, vagy a zenéé lesz a főszerep?
Veronika: Igen, mindenképp. A fesztivál amúgy is nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelem kérdésére, már tavaly is repoharakat használtunk, szelektíven gyűjtjük a szemetet. Másrészt lesznek workshopok a jazzudvaron belül, ahol elsősorban a zene a központi téma, de szóba kerülnek más dolgok is. És az a közvetlen együttlét, ahogy a zenészek és a fesztiválozók viszonyulnak egymáshoz, olyan nyitott közösséget mutat, ami példaértékű lehet az év többi napjára is.

Bálint, te is fellépsz majd?
Bálint: Igen, a kvartettel is, duóban is, és a saját triómmal is fellépek majd a fesztiválon.

A Völgyön kívül hol hallhatjuk még a Shapeshiftert?

Veronika: A külföldi állomások után június 20. és 28. között 9 állomásos magyarországi turnéra indulunk a kvartettel, 9 este 9 városban, Pécsett, Győrben, Kecskeméten, Miskolcon, Egerben, Veszprémben, Debrecenben, Budapesten és Szegeden láthat bennünket a közönség. Ez a fő programunk júniusra.

Játék! Aki helyesen válaszol az alábbi kérdésre, páros napi belépőt nyerhet a Művészetek Völgyébe! Részletek a Facebookon!

Milyen származású a Shapeshifter című lemezen együttműködő két vendégzenész?
a) franciák
b) belgák
c) angolok



Takács Dalma

mila_haugova

2019.09.23

Az Országos Idegennyelvű Könyvtár 2006 óta hirdet műfordítási pályázatot, amelyre idén a szlovák Mila Haugová Magenta versének fordítását várták. A diszkrét kulturális utalásokkal teli versről, a pályázatról és a műfordítás buktatóiról a zsűri két tagjával, Haluska Veronkával és Vörös Istvánnal beszélgettünk.

Tardy_Anna__02

2019.09.22

A 2018-ban megújult Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) a fiatal, feltörekvő művésznemzedék segítését tűzte a zászlajára – mondta el az MTI-nek adott interjújában Tardy-Molnár Anna ügyvezető.

unitarius_templom_1

2019.09.22

A budapesti belváros egyik legfurcsább építészeti meglepetése az unitárius székház a Nagy Ignác utcában. A háromemeletes bérház Budapest szívében első pillantásra nem tűnik különösebben érdekesnek, oldalbejárata azonban már jelzi: templom bújik meg a csemegebolt felett.

A Liebling Haus – Fehér Város Központ nevű új intézmény fő feladata Tel-Aviv kiemelkedő építészeti arculatának elismertetése lesz, mivel a várost már régóta a Bauhaus iskola egyik legfontosabb centrumának tekintik az egész világon. Több mint négyezer fehér Bauhaus-épület áll a városban, amely róluk kapta becenevét, a „fehér várost". 2003-ben az UNESCO a világörökség helyszínének nyilvánította Tel-Aviv központjának Bauhaus-jellegű építészetét, a Fehér várost.

Az amerikai-mexikói határra tervezett fal megépítése 22 régészeti lelőhelyet károsíthat vagy semmisíthet meg az arizonai Organ Pipe Cactus Nemzeti Parkban az amerikai Nemzeti Parkszolgálat jelentése szerint. A Sonora-sivatag ezen térségében már 10 500 éve is éltek emberek. A 15 méter magasra is megnövő kandeláberkaktuszról elnevezett nemzeti park az UNESCO bioszféra rezervátuma, melynek 48 kilométer hosszú déli határa az Egyesült Államok és Mexikó határa mentén fekszik. A tervek szerint a határfalnak mély beton- és acélalapja lesz, a szövetségi programban szerepel továbbá az eddigi utak meghosszabbítása a határ mentén és megfigyelő berendezések, reflektorok felállítása.

A spanyol hódítás előtti leleteket Tiahuanaco régészeti lelőhely romjai között, a Kalasasaya templomnál fedezték fel. Az edényeket körben helyezték el, ami arra utal, hogy feltehetően egy előkelő ember temetésekor az áldozatok bemutatásakor kerültek a földbe. Tiahuanaco a spanyol hódítás előtti birodalom szellemi és politikai központja volt. A város, amely virágkorát i. sz. 400. és 900. között élte, kis mezőgazdasági településből fejlődött birodalmi fővárossá. Romjai 2000-ben kerültek az UNESCO kulturális világörökségének listájára.

A New Yorkban élő világhírű képzőművész Tisztító című kiállítását a Kortárs Művészeti Múzeumban láthatja a közönség, Marina Abramovic pedig a jövő szombaton a múzeum előtti téren tart előadást életéről és művészetéről. A performansz műfajának királynőj" legutóbb 1975-ben állította ki műveit Belgrádban, Jugoszláviát pedig egy 1976-os amszterdami kiállítás után hagyta el, állítása szerint végleg. A szombaton megnyíló kiállításon a művész öt évtizedes munkásságának állomásait tekinthetik meg az érdeklődők videók, filmek, írások, fotók, rajzok, festmények és performanszok formájában. Marina Abramovic leghíresebb performanszainak részleteit ismert szerbiai és nemzetközi művészek adják elő újra.

A bécsi Albertina Múzeumban nagyszabású kiállítás nyílt Albrecht Dürer munkáiból. A különleges tárlat anyagát bécsi múzeumok és más európai intézmények adták kölcsön. Dürer grafikáit ritkán lehet ilyen nagy számban megtekinteni, csak elvétve rendeznek belőlük gyűjteményes kiállítást a művek megóvása miatt. Az Albertina kiállításának szíve az a száz grafika lesz, amely a múzeum gyűjteményébe tartozik, és amely Dürer halála, 1528 óta együtt maradt.

Szüreti felvonulással, koncertekkel, kirakodóvásárral, borbemutatóval és négy ország férfi énekeseivel várja az érdeklődőket szeptember 27. és 29. között a 23. Európai Bordalfesztivál Pécsen és a villányi borvidék településein.

bordalfesztival.r

Szeptember utolsó szombatján a csongrádi Tari László Múzeum ad otthont az országjáró Játékmustrának, ahol a múzeumi szakemberek a játékosítás terén mélyíthetik el ismereteiket.

A legnépszerűbb máltai együttes immár rendszeresen visszajár Magyarországra. Az örömzenére épülő Tribali ezúttal szeptember 28-án játszik a fővárosi Dürer Kertben.

Első alkalommal rendeznek nemzetközi Beatles-fesztivált Magyarországon: a Beatles Weekendet október 5-én az Analog Music Hallban, 6-án a Hard Rock Caféban rendezik meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma