A médiaművészet sajátossága, hogy a technikai fejlődéssel párhuzamosan egyre újabb hordozók és műfajok jelennek meg, így maga a médiaművészet is folytonos változásban van ? emlékeztetett a tárlat február 23-ai sajtóbemutatóján a Lumú igazgatója. Mint Fabényi Julia megjegyezte, egy húsz évvel ezelőtt VHS kazettára készített videomunkát például egyre nehezebb az eredeti körülmények között bemutatni. A múzeum gyűjteményéből Kónya Béla Tamás és Peternák Miklós által összeállított kiállítás a mintegy harminc művész, illetve alkotócsoport munkái mellett ezért bemutatja a restaurálás, a ?mentés? nélkülözhetetlen folyamatait és kérdéseit is ? tette hozzá Fabényi Julia.


lumu1_600x450.png
Komoróczky Tamás: Lullaby, 2004, videó, loop, 4? (részlet)

 

Kónya Béla Tamás elmondása szerint a tárlat anyaga két év alatt állt össze. Az alapkoncepció szerint a médiaművészet legfőbb hordozója nem valamelyik technikai eszköz, hanem az idő. Ennek megfelelően a kiállítás egyfajta ars poeticájának is tekinthető Csontó Lajos Ne félj! című videomunkája, amely a látogatót a fel- és eltűnő Van még idő ? Nincs már idő feliratokkal fogadja ? közölte a kurátor. Rónai Péter Neodiogenetika (1985-95) című installációjában egy analóg televíziót helyezett egy fahordóba, analóg adást azonban már nem sugároznak Magyarországon, így a munka részét képező tévé sem működik többé. Andreas Fogarasi Kultur und Freizeit című videójának története más szempontból tanúskodik az idő szerepéről. Az osztrák-magyar művész munkájának eredetileg nem képezte részét az a szobrászati elem, amely azonban az újabb és újabb bemutatók során mégis a videó megszokott hordozója lett, a műalkotás így szinte spontán kiegészült.


lumu2_600x416.png
Rónai Péter: Önátalakulások, 1991 ? 1997, digitális nyomat, molino, kartonpapír, plexi, fakeret, videó, DVD lejátszó LCD kijelzővel

 

Németh Ilona Többfunkciós nő című installációja az idő múltával folyamatos felújításra szorul: a munka központi elemét képező ágy kárpitját időnként cserélni kell, a hangfájlokat pedig újabb formátumra kell átírni. A Kis Varsó művészpáros Fogyóeszköz című installációja címével is utal a mű várható sorsára, hiszen az alkotásban működő, különleges formájú neoncsövek idővel nem lesznek pótolhatók. Sok esetben a hordozó nem befolyásolja érdemben a mű jelentését, ezt bizonyítja a kiállításban Waliczky Tamás A kert című videomunkája, amely vetítővásznon és képernyőn egyaránt látható. A smalltalk 2016 alkotócsoport ?interaktív mesterséges intelligencia installációt? készített: a hello stranger! című, friss munkában egy migrációról szóló beszélgetés hangulatát a néző is befolyásolni tudja a képernyő előtt.


lumu3_600x400.png
Forgács Péter: Dunai Exodus, 2005, ötcsatornás interaktív videóinstalláció

 

A március 26-ig látogatható tárlathoz március 23-án és 24-én MAPS 2017 címmel kétnapos konferencia kapcsolódik, amelyen nemzetközi szakemberek ? a New York-i MoMA, a londoni Tate, a madridi Reina Sofia, az amszterdami LIMA és a berlini Humboldt Egyetem restaurátorai és professzorai ? tartanak előadást a médiaművészet megőrzésével kapcsolatban.

 

Forrás: MTI

Fotó: ludwigmuseum.hu