Róth Miksa már életében a 20. század legismertebb és legelismertebb magyar iparművésze volt. Igazi nemzetközi sztár, aki sorra nyerte a világkiállítások üvegfestészeti díjait. Egyedülálló alkotásai díszítik többek között a holland királynő palotáját Hágában, Oslo legnagyobb templomát, Mexico Cityben a Teatro Nacionalt, és elkészítette a város egyik büszkeségének, a ?kristályfüggönynek? tervét és modelljét, amit Tiffany cége kivitelezett.

Róth Miksa a 19?20. század fordulóján megújuló magyar ólombetétes üvegablak és mozaik művészet legismertebb és legtermékenyebb magyar műhelyének alapítója és vezetője volt. A kiegyezés után egymás után épülő, új gazdasági és közigazgatási funkciókat kiszolgáló épületekbe, kulturális és szórakoztatási célokat szolgáló együttesekbe, valamint bérházakba és magánházakba az épület jelentőségét és funkcióját reprezentáló műveket tervezett és kivitelezett itthon és világ minden táján egyaránt. Olyan kiemelt épületek, mint például az Országház ólombetétes színes üvegablakai is Róth műhelyéből kerültek ki.

A Róth-műhely sikerének titka mindenekelőtt a kiváló minőségben, magas technikai színvonalban kereshető. Tiffany-féle üvegből készült munkáival megújította a magyar üvegablak művészetet és mozaik-tervezést. Róth Miksa mesterembernek, iparművésznek tartotta magát, akinek az épület stílusához, funkciójához kell igazodnia. Kiváló kapcsolatot tartott fenn mind az építészekkel, a mesterként tisztelt Steindl Imrével, Maróti Gézával, Horti Pállal, mind az üvegablakokat tervező festőkkel, Székely Bertalannal, Vajda Zsigmonddal és a gödöllői művésztelep vezetőivel, különösen Nagy Sándorral.

A sikerekben, elismerésekben gazdag életpálya a második világháború kitörésével tragikus fordulatot vett. Zsidó származása miatt nehéz évek elé nézett. 1939-ben, a második zsidótörvény után bezárta műhelyét. 1944-ben, otthonában halt meg.

A Balassi Intézet ? Bukaresti Magyar Intézet a Megszínesített napfény című kiállítást Marosvásárhelyre is elhozza. Nincs méltóbb helye a jubileumi kiállításnak, mint a Kultúrpalota kiállítótermei, mely épület üvegablakai szintén Róth Miksát dicsérik. Felnagyított fotók, eredeti vázlatok, korabeli és újabb fényképek segítségével felidézzük a műhely sokszínű és sokrétű munkásságát; bemutatjuk az életpálya főbb szakaszait és főműveit, s mindennek teret a marosvásárhelyi szecessziós építészet ad.

A tárlaton szerepelnek a saját tervezésű és a műhelymunkák mellett a kor kiemelkedő festőivel (Székely Bertalan, Vaszary János, a gödöllői műhely alkotói stb.) való együttműködésének emlékei is.

Az alkotások többsége a valóságban olyan épületekben található, amit nem könnyű látogatóként megnézni. Az üvegfestmények jelentős része olyan helyen áll, ahová igen nehéz szabadon bejutni (például a pannonhalmi főapát magánkápolnájában, a Magyar Nemzeti Bankban, vagy épp az Orosz Kereskedelmi Kirendeltség épületében). A tárlaton művészi fotók segítségével mutatjuk be a fentiek miatt ?láthatatlan? üvegfestményeit is.

A kiállítás több közintézmény ? többek között a Forster Központ ? Magyar Építészeti Múzeum, az Iparművészeti Múzeum, a Róth Miksa Emlékház, a Budapesti Történeti Múzeum ? Kiscelli Múzeum, a Gödöllői Városi Múzeum, valamint fotóművész együttműködésével valósulhat meg.


Megszínesített napfény

A kiállítás megnyitójára 2016. május 13-án, pénteken 18 órától kerül sor a marosvásárhelyi Kultúrpalotában. A megnyitó alkalmával házigazdaként köszönti a vendégeket Soós Zoltán, a Maros megyei Múzeum igazgatója. A kiállítást megnyitja Kósa András László, a Balassi Intézet ? Bukaresti Magyar Intézet igazgatója.

A megnyitón tárlatvezetést tart Gellér Katalin művészettörténész, a Magyar Szecessziós Társaság elnöke, a Magyar Tudományos Akadémia főmunkatársa.

A kiállítás kurátora: Bodnár Zita, Balassi Intézet.