2019.05.09

Kispál, Punnany Massif, Halott Pénz, 30y, Takáts Eszter, Junkie Jack Flash – se az alakulás éve, se a zene műfaja, de még csak a tagok életkora sem azonos, mégis van egy közös nevező, ami összeköti ezt a hat formációt. Pécset nem véletlenül emlegetik a magyar Liverpoolként: minden második baranyai garázs rejteget egy zenekart, melyek nagy része pár év alatt óriási karriert fut be. A Pécsi szál kapcsán a film rendezőjével, Lévai Balázzsal beszélgettünk.

Pecsi_szal_Levai_Balazs_Szabo_SimoncPolhodzik_Adam
Lévai Balázs (a rendező) és Szabó Simon (a főszereplő)

Hogyan kötődsz Pécshez?
Törzsgyökeres budapesti vagyok, de a fővároson kívül valószínűleg Pécsett töltöttem a legtöbb éjszakát. Egyrészt ott szereztem az egyik diplomámat, másrészt sok pécsi zenész barátom van. Lovasival írtam egy életrajzi könyvet, forgattam a 30Y-nal egy etűdfilmet, Rátgéber László kosárlabdaedző jó barátom, közös zenekarunk is van. Számos disznóvágáson is voltam haverokkal Pécs mellett, valamint az elmúlt években én vezetem a szakmai beszélgetéseket a Pécsi Országos Színházi Találkozón. Szóval Pécs sokszor előjött az életemben, Budapest után a második legfontosabb városom.

Mi jelenti számodra a különbséget Budapest és Pécs között? Miért pont Pécset választottad a film témájául?
Van különbség is, de máshonnan közelítenék. Amíg nem építették meg az M6-t, sokkal nehezebb volt megközelíteni Pécset, legalább 3 óra autóút volt. Emiatt volt egyfajta izolált jellege a városnak. Pont Lovasi mutatott rá, hogy paradox módon ez sokat segített a zenekaroknak megtalálni a saját hangjukat. Nem voltak benne a napi pörgésben, mint a pesti bandák, nem érintették őket az aktuális trendek, divathullámok.

Pecsi_szal_Punnany_30YcPolhodzik_Adam
Felcser Máté (Punnany Massif) és Beck Zoli (30y)

Azt hinném, ez inkább visszavetette őket.
Első látásra talán igen, de sok tekintetben előny lehetett. Az izoláltság lehetőséget ad arra, hogy egyedibb dolgok születhessenek. A Kispálban fura volt a zene, fura volt a szöveg, nem nagyon volt előzményük a könnyűzenében. Semmire sem hasonlítottak.

És az Európa Kiadó?

Én nem látok köztük erős lelki vagy zenei rokonságot. A pesti underground zene jórésze sötét tónusú: a világ, az élet, a szerelem mind-mind nyomasztó, gyilkos hangulatban tűnnek fel. A 80-as évek zenéi arról szóltak, hogy lehet túlélni a nihilt, a lágy diktatúrát. Ehhez képest a Kispál teljesen más hangulatú, már-már játékos. Vessük össze a Megalázó, durva szerelem és a Lefekszem a hóba vagy A barlangban dobolok szövegét. Eleinte nem is értettük, miről énekel Lovasi.

A film alapötletéül a jól ismert „Pécs a magyar Liverpool” jelenség szolgált. A legtöbb magyar városhoz egy zenekart tudsz kötni, Debrecen – Tankcsapda, Miskolc – Edda, Dunaújváros – Quimby, Szombathely – Ocho Macho. Ezekkel szemben Pécset a zenekari sűrűség teszi izgalmassá.

Pecsi_szalcPolhodzik_Adam

Na de vissza a filmhez: a trailer alapján nem tudtam eldönteni, hogy dokumentum- vagy akciófilmmel állok szemben. Mennyiben épül fikcióra a sztori?  
Nehéz erről őszintén beszélni spoilerezés nélkül. Tudatosan játszottunk a dokumentumfilm és az áldokumentumfilm formájával. Én „majdnem dokumentumfilmnek” nevezem. Nagyon sok minden igaz benne. Ezeken kívül vannak elemei, amik elbizonytalanítják a nézőt, hogy igaz-e. Arra törekedtem, hogy ez sehol se legyen egyértelmű.

Nem az volt a célunk, hogy felrajzoljuk Pécs teljes zenei térképét. Ez egy játékos-zenés kísérleti film, ami eljátszik a gondolattal, hogy miért jött ki ennyi jó pécsi zenekar. A válaszok között vannak komolyak és komolytalanok is, de összességében átadnak egy hangulatot, amiből talán meg lehet érteni a „pécsiség” lényegét.

Pecsi_szal_PunnanycPolhodzik_Adam
Wolfie és Felcser Máté (Punnany Massif)

Miért éppen Szabó Simont választottad főszereplőnek?
Ő oknyomozó riportert alakít, akit a szigorú producer (azaz én) elküld, hogy felfedezze a pécsi titkot. Simon kiválasztását több dolog is indokolta. Egyrészt, Budapesten a szomszédom, és rengeteget beszélgetünk, mindig is akartunk egy közös filmet. Emellett egy olyan személy kellett, aki jóban van a zenészekkel, ismerik és elismerik, könnyen be tud lépni szituációkba. Ennyiféle adottság kevés emberben van meg itthon. Simonnak jól áll ez a stílus: olykor David Attenborough-osan nyomoz, olykor pedig hozza a megszokott Simonos karaktert.


Mi köti őt a zenéhez?
Rendesen benne volt a pesti klubéletben. Ő volt anno a Kultiplex koncertszervezője – többek között nála játszott először Pesten a 30y –, és a Szigeten is dolgozott többször színpadmesterként. Egyszer Wolfie (Punnany Massif) bemászott egy sátorszínpad backstage-be, ahonnan Simon dobta ki. De ő rendezi a nagysikerű Pilvakert, sok előadóval ott dolgozott együtt. Emellett zenélt elektronikus formációkban, most is rendszeresen DJ-zik. Nagyon érdekes, heterogén a zenei ízlése, például rajong a punkért is, a kocsiban folyton New Model Army-t hallgattunk a forgatás alatt.

Pecsi_szal_Halott_penzcPolhodzik_Adam
Marsalkó Dávid (Halott Pénz) és Lévai Balázs

Nehézséget okozott, hogy a zenészek nagy részének nincs színészi tapasztalata?
Nagyon rizikós dolog ilyet kérni tőlük. A zenészek nem színészek, egy ilyen feladat kellemetlen helyzeteket szülhet. Alapvetően önmagukat kellett adniuk, sok jelenetben valós helyzetekben, valós dolgokról mesélnek. Ezeken kívül sem írtam nekik szöveget, maximum a helyzetet vázoltam, majd úgy reagáltak, ahogy a valóságban tennék. Maximum irányt mutattam nekik.

Voltak, akik kifejezetten jó színészi adottságokkal rendelkeznek. Felcser Mátét simán vinném játékfilmbe, osztályon felül, profin játszott. Lovasi pedig tapasztalt filmes róka már, szerepelt több ikonikus Jancsó-filmben, illetve a Sztornó főszereplője volt.



Nem volt zavaró a generáció- és műfajbeli különbség a Kispál és például a Junkie Jack Flash vagy a Halott Pénz esetében?
Nyilván nem összemérhető a három, senki sem gondolja, hogy például a Junkie ugyanott tartana, mint anno a Kispál. Szándékosan tettem olyan zenekart is a filmbe, akik még nem futottak be annyira. (Vicces részlet, hogy Pető Szabi a forgatások után lett a Punnany énekese.) De ez nem is verseny, itt a közeg, Pécs városa a fontos. Nem porcióztam, hogy kivel mennyit foglalkozzak, csak összeraktuk a puzzle darabkákat. Reméljük, kijött belőlük egy kép.

Szánsz valamilyen utóéletet a filmnek?
Az egyik elővetítésre eljöttek a Bagossy Brothers Company tagjai, akik utána rögtön felhívták a figyelmem, hogy az ő szülővárosukból, Gyergyószentmiklósról is rengeteg zenekar származott el. Szóval, lehet, hogy jön majd a Gyergyói szál.

Pecsi_szal_Lovasi_Beck_Zoli_Szabo_SimoncPolhodzik_Adam
Lovasi András, Beck Zoli és Szabó Simon

Abban bízom, hogy a film inspirál más városokat is arra, hogy megfogalmazzák a saját zenei identitásukat, hogy kik ők, mit akarnak kifelé kommunikálni. Ami Pécsett működik, azt fel tudná építeni Veszprém, Sopron, Dunaújváros vagy Székesfehérvár.

Most moziba került a film, elindult a maga útján. Szerencsére országszerte látható, ami nagy szó egy kis költségvetésű dokufilm esetében. Lesznek közönségtalálkozós vetítéseink a következő hetekben, de megyünk majd a Művészetek Völgyébe és különböző nyári fesztiválokra is.

Takács Dalma

A fotókat Polhodzi Ádám készítette.

Erzekeny_terek_Kultura_banner_596x90

noisebox

2019.05.21

Május 30-tól művészeti programok költöznek Buda egyik legnépszerűbb művésztanyájára, Bartók-negyedbe. Az érdeklődők ellátogathatnak többek között a Secret Mapping Experiment első önálló kiállítására, a Secret Spheres-re, valamint a Kiégő Izzók interaktív audiovizuális installációjára, a Noise Box-ra.

bodolay

2019.05.21

Májustól Bodolay Géza rendező vezeti az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet. Nem tervez radikális változtatásokat, de szeretné megszólítani – ahogyan fogalmazott, a nagybetűs – Ifjúságot. Kérdéseinkre írásban válaszolt.

ady_endre_boncza_berta_csinszka2

2019.05.21

„Az Ady verseket, mint tudod nem én írtam, a Márffy képeket, mint tudod nem én festem – de irtózom már mindég olyan várakból tekintgetni a nagyvilágba – ahol legjobb óráimban is csak nemes apród vagyok” – írta Csinszka 1929-ben egyik levelében. Boncza Berta Petőfi Irodalmi Múzeumban őrzött kéziratos hagyatékáról Zeke Zsuzsanna irodalomtörténész mesélt az Ady Emlékmúzeumban.

A monumentális épületben a csecsemők etetésére szolgáló szobát júliusban adják át. Tavaly Kolkatában az anyák egy bevásárlóközpont előtt tüntettek, ahol egy alkalmazott azt mondta egy kismamának, hogy a vécén szoptassa meg a gyerekét. A Tádzs Mahalt évente akár nyolcmillióan is megtekintik. A 17. században a Jamuna folyó partján fehér márványból emelt mauzóleumot Sah Dzsehán, az indiai mogul dinasztia ötödik uralkodója építtette szeretett felesége, a perzsa származású Mumtáz Mahal számára. Az asszony 1631-ben, fiatalon halt meg, Sah Dzsehán pedig megesküdött: olyan síremléket állít feledhetetlen szerelmének, amilyet még nem látott a világ.

Fréderic Chopin művei szólalnak meg Farkas Gábor zongoraművész lemezbemutató koncertjén június 5-én a Pesti Vigadóban. A művész a budapesti lemezbemutató után, 2019 nyarán a New York-i Lincoln Centerben ad kamarakoncertet és szólóestet, valamint fellép és mesterkurzusokat tart a Classical Bridge Festival nemzetközi zenei fesztiválon.

Május 22-én, szerdán Lichter Péter és Máté Bori The Rub című experimentális filmjét vetítik a budapesti Három Hollóban. A Berlinalén debütált alkotás Shakespeare Hamletjének rendhagyó adaptációja, amely teljes egészében a dráma főhősének szemszögén keresztül meséli el a történetet. A képzőművészeti szintre emelkedett mozgóképek hatását Horváth Ádám Márton szuggesszív dallamai teszik teljessé, amelyek ezúttal egy improvizatív koncert keretében elevenednek meg.

Mintegy hét év szünet után újra napirendre vették az új nemzeti könyvtár építésének projektjét Szlovéniában, az erről szóló dokumentumot hétfőn írta alá Jernej Pikalo oktatási és tudományos miniszter.

Június 9-ig tekinthető meg a Vajda Lajos Stúdió tagjainak tárlata az egyesület pinceműhelyében. Kiállít többek között: Almási M NHJH,KGT.MGertrúd, Krizbai Sándor, feLugossy László, drMáriás, ef Zámbó István. Bővebb információ itt olvasható.

Május 24. és 26. között huszonötödik alkalommal rendezik meg Szolnokon az Országos Néptáncfesztivált.

2295-szolnoki-orszagos-neptancfesztival

Természetfilm-vetítésekkel, szemléletformáló, családi és diák programokkal várják május utolsó hétvégéjén a természet- és környezetvédelmi filmnapok sorozatban résztvevő városok filmszínházai, művelődési házai, nemzeti parkjai az érdeklődőket.

A 2. Bánffy Music Day alkalmával ötórás klasszikus zenei maratont kínálnak a látogatóknak. A május 25-én 11 órakotr kezdődő eseményen a párhuzamosan zajló koncerteknek a kastély már helyreállított terei adnak helyet.

Május 22. és 26. között tartják Veszprémben a kortárs táncművészeti előadásokat bemutató Tánc Fesztiválját.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma