2019_Filharmonia_Orgonakejszakaja_728x90_002

2019.03.29

Egy 2017-es interjúban Lugosi Lugo László azt mondta, hogy a megelőző tíz év kimaradt az életéből a fotózást tekintve, de most ezerrel újra dolgozik. Az új termésből a Budapest FotóFesztivál alakalmából Huszonnégy óra címmel látható kiállítás a FUGÁ-ban április 1-ig.

lots_of_R
Lots of (Sok)


Lugo valamikor a nyolcvanas években kezdete járni a pesti utcákat fényképezőgépével. Akkor a bomlás már eléggé érezhető volt, de a rendszer még nem omlott össze, csak ott lebegett a dolgok fölött az elmúlás szomorúsága. Talán kevesen érezték ezt, de Lugo biztosan. Épp jókor érkezett, hogy az utolsó pillanatban dokumentálja akkori, pusztulásra ítélt életünket, a neonokat, a presszókat, a kihaló műhelyeket, a tőke előtt kapitulálni készülő gyárakat.


És aztán a kilencvenes éveket is, annak nagyon rövid átmeneti jelenségeit, kaotikus miliőjét. Aztán könyveket készített: megírta a nagy fotográfus előd, Klösz György monográfiáját, majd kisebb albumok következtek, például a Budapest 1900-2000, amelyben száz évvel korábbi Klösz-fotókon megörökített budapesti helyszíneket fényképezett újra, és tette a régi és a mostani felvételeket egymás mellé.


developer_site_R
Developer Site (Fejlesztési oldal)

Ezután hosszabb szünet következett magánéleti okokból, majd 2016-tól folytatódott a budapesti eltűnő látványok rögzítése. Honlapja szerint azóta mintegy hatszáz újabb felvétel készült a Gandolfival, egy régi, harmonikaoptikás géppel, amelyről mindig úgy beszél, mintha személy lenne, mondjuk a legjobb cimborája a csavargásokban.

 

„Mindmáig vonzódom a pusztuláshoz: azt fényképezem nagy intenzitással és magas színvonalon” – mondta az említett interjúban. És valóban, ahogy az új kiállítás fekete-fehér képeit végignézzük, a pusztulás költészetében gyönyörködünk. Huszonnégy óra – mondja a cím. Valami olyasmit jelent: az idő betelt. De jelenti azt is, hogy mindössze huszonnégy képben akarja megmutatni, min dolgozik, amióta visszatért.


relatives_in_the_graveyard_R
Relatives in the Graveyard (Rokonok a temetőben)


Feltűnnek jól ismert ciklusai: a falak költészete, a vasutak mentének elveszett világa, az elhagyott gyárcsarnokok, a még élő budapesti kisműhelyek, az utolsó szomorú presszók, továbbá építmények, hirdetmények és graffitik furcsa találkozása a környezetükkel, vagy néha csak annyi (mint a Winter sun című képen), hogy szépen sütött a téli nap egy ittfelejtődött, régi vámházra.

 

Minden képébe percekig merítkezhetünk. Tűnődhetünk az eltűnt szomszéd házak lenyomatát viselő örök pesti tűzfalakon (Lots of, High sky), az istvántelki régi mozdonyistállón, amelyen még fennmaradt a vörös csillag, és az ott veszteglő mozdonyfosszíliákon (Relatives in the graveyard), a régi gyárcsarnokok csodálatos csontvázain, vagy föltépett padlójuk alól feltáruló katakombáin, amelyek a Colosseum küzdőtere alatti járatokhoz hasonlatosak (Eiffel Palace, Fate comes across), az elárvult víztornyokon (Chemistry), a kovácsműhely szépséges rendetlenségén (Proper shop), a külvárosi presszó ablakán a szegényes matricabetűkön, amelyekkel valaha valaki akart valami szépet (Flört presso), vagy a régi ügetőpálya műemlékileg megőrzött leláltóján, amely gyönyörű íveivel oly céltalanul néz a mellé épült Aréna Plázára (Property guard).


eiffel_palace_res
Eiffel Palace

De föltűnik az épülő Budapest is. Hihetetlenül gyorsan változik most a város, sokkal gyorsabban, mint ezelőtt tizenegynéhány évvel. Ezt maga Lugo mondja, mint tapasztalatot, amikor azt kérdezem tőle, miben látja most másnak Budapestet. Csak Angyalföldön negyven, nagy építkezés zajlik, és Újpesten, és Dél-Budán. Ezek ott vannak az új képein is. Developer site című fotóján a Kopaszi gátnál épülő új negyed nyers lépcsőház-tornyait látjuk és a bevetésre váró betonacél kötegeket.


A Track rails című képen pedig egy véget érő régi sínpár folytathatatlan nyomvonalára épült csillivilli üvegpalotát fedezhetünk fel, egy másik képen meg azt érezzük, hogy az épülő új Puskás stadion gigászi pilonjai közelében szinte sunnyogva járnak a Keleti pályaudvarra igyekvő ócska személyvonatok (New goal).


chemistry_R
Chemisrtry (Kémia)

 

Lugo úgy fényképezi a megújulás lendületét, hogy mindig iróniával tekint a régit elfoglaló, a környezetükbe harsányan és érzéketlenül betolakodó, magabízó új épületekre, mintha a jövőt is múlt időbe helyezné. Egy kedves ismerősöm jegyezte meg a kiállításon: Lugo képei alapján nehéz pontosan eldönteni, hogy tulajdonképpen pusztul ez a város vagy épül.


Lugosi Lugo László Budapestet feldolgozó fotós életműve azonban egyértelműen tovább épül. És a folytatás, ahogy neves kollégája, Szarka Klára írta a kiállítás emlékkönyvébe: imponáló.


Cs. L.


hatarokon_at_010_R

2019.07.19

„Nem létezhet olyan helyzet, hogy a fotóriporteri szerep megelőzze az emberséget. Nincs az a kép, amiért megérné egy másik ember életét kockáztatni” – mondja a több háborús zónában járt Bielik István Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjas fotóriporter. Túlélőkről készült fotósorozatáról, a képhez való viszonyáról és a humánum fontosságáról is mesélt nekünk.

_D0A0681_Copy
2019.07.19

1969. július 20. Ezen a napon landolt az Apollo-11 a Holdon: Neil Amstrong és Edwin „Buzz” Aldrin sétája az emberi civilizáció egyik fontos mérföldköve, az emberiség egyik legnagyszerűbb tudományos eredménye volt. Erre az eseményre emlékezik a Vasarely Múzeum Holdmúzeum 1969 című kiállítása, amelyen Vasarely néhány izgalmas kompozíciója is látható.

sziget_anno_R

2019.07.19

Világhírű zenei ikonok, extrém öltözetek és a szeretet forradalma: a Sziget fesztivál idén 27. évfordulóját ünnepli, és természetesen most is elképesztő produkciókkal várják a bulizni vágyókat augusztus 7-től.

Az Európai Űrügynökség vezetője speciális örökségvédelmi státuszt és védettséget biztosítana a jövőbeni látogatók és Hold-missziók által okozott károktól a Nyugalom tengerén annak a helynek, ahol 50 éve, 1969. július 21-én az első ember a Holdra lépett.

Paul McCartney musicalt ír Az élet csodaszép című 1946-os filmből. A 77 éves zenész először dolgozik színpadi musicalen, Frank Capra fekete-fehér filmdrámáját dolgozza át, amelyben egy öngyilkosjelöltet megment az őrangyala. A musical 2020 végén debütálhat Bill Kenwright producer szerint, aki korábban a Blood Brothers és a József és a színes, szélesvásznú álomkabát című musicaleket vitte el a londoni West Endre. A musical szövegkönyvén a Billy Elliot és Elton John életrajzi filmje, a Rocketman forgatókönyvírója, Lee Hall dolgozik, a dalszövegeket McCartneyval együtt írják.

A július 24. és 27. közötti szakmai konferencián mintegy kétszáz hazai szakember vesz részt. A négynapos országos szakmai találkozó fő témái között szerepelnek a várostervezés és örökségvédelem időszerű feladatai, a nép építészettel, benne a kastély- és várprogrammal összefüggő kérdések, a természetvédelem és a nemzeti parkok haza helyzetének áttekintése. A találkozó keretében tartják meg a Város- és Faluvédők Szövetségének közgyűlését a Református Kollégium Oratóriumában, a résztvevők emellett kirándulásokon ismerkedhetnek meg Debrecen, a bihari térség, Hajdúböszörmény és Hortobágy természeti és épített értékeivel.

Eddig nem ismert összecsapásra utalnak azok a leletek, amelyeket a csatamezőn, a szövetséges erők egykori tábori kórházának helyszínén először végzett ásatásokon tártak fel a régészek. Waterloonál Napóleon francia serege ütközött meg a szövetséges brit, németalföldi, német és porosz csapatokkal. Az egykori tábori kórház helyszínén amputált végtagok maradványaira bukkantak, továbbá puskagolyókat és egy francia ágyúgolyót is találtak. A szakértők szerint az amputációkat az egykori Mont-St-Jean tábori kórház orvosai végezték.

Kilencvenéves korában elhunyt Heller Ágnes Széchenyi-díjas filozófus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, a New York-i New School for Social Research professor emeritusa. Fő kutatási területe az etika és a történetfilozófia volt. Pályája kezdetén munkáit a marxizmus és az újbaloldali gondolkodás jellemezte, később inkább posztmodern szempontból értelmezte az etikát és a modern világot, új megközelítési lehetőségeket kínált fontos társadalomelméleti problémák megoldásához. Magyarul megjelent munkái közül kiemelkedik A reneszánsz ember (1967), a Portrévázlatok az etika történetéből (1976), Az igazságosságon túl (1987), A történelem elmélete (2001), A „zsidókérdés" megoldhatatlansága (2004). 1998-ban Bicikliző majom címmel jelent meg interjú-önéletrajza, 2009-ben Rózsa Erzsébet monográfiát írt róla Se félelem, se keserűség címmel.

Szombaton kezdődik a 33. Nemzetközi Muzsikustábor, Verseny és Művészeti Fesztivál Balassagyarmaton. A Zene határok nélkül elnevezésű, július végéig tartó tábor keretében nyolc hangversenyt is adnak a hallgatók és a művésztanárok. A Kárpát-medencéből, Franciaországból és Kínából érkező negyven hallgató a Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészeti Iskolában öt szakon képezheti magát tovább a táborban.

zene-balassagyarmat-2019

Július 26-án tartják a Strandok éjszakáját. A 10. évét ünneplő rendezvényhez idén több mint 40 fürdő csatlakozott országszerte.

Több turnén Nick Cave vokalistája volt, és Johnny Depp kalózos válogatáslemezén is énekelt egy dalt Brooklyn egyik legvagányabb énekesnője, aki nemcsak a feminizmus mellett, hanem politika kérdésekben is felemeli a hangját. Shilpa Ray-t most Budapesten is meghallgathatjuk, hiszen július 21-én a KOBUCI Kertben koncertezik.

Idén harmadik alkalommal indul útnak a Sziget Cruisin' Partyhajó, egy igazi bulikülönlegesség a Szigeten kívül, de mégis a fesztivál részeként!

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma