Filmekből és irodalmi művekből is jól ismerhetjük azt a képet, hogy gyümölcsökkel és borral gazdagon megrakott asztalok körül jeles római férfiak tógában hevernek, táncosokat vagy más attrakciót figyelnek, miközben Dionüszosznak és Vénusznak hódolva átadják magukat az élvezeteknek. Első hallásra furcsának tűnik, mégis igaz: ehhez hasonló jelenetek a IV. században a mai Magyarország területén, egy Balatonhoz közel eső római villában – melynek urát Seusónak hívták – úgyszintén előfordultak.

Maga a Seuso-kincs egyik darabja, a híres Seuso-tál is épp egy ilyen jelenetet ábrázol, a népes vendégsereg a villa ligetében lakomázik, és egészen egyedi módon egy nőalakot is felismerhetünk a mulatozók között. A Magyar Nemzeti Múzeum által szervezett, A Seuso kincs | Római lakomák címmel meghirdetett tárlatvezetés a korszak étkezési kultúrájába és művelődéstörténeti érdekességeibe engedett bepillantást.

Bár a Seuso-tál egy szabadban zajló lakomát ábrázol, a kutatásokból tudható, hogy készítésének idején a pazar étkezéseket már egyre inkább a villák falain belül rendezték, és ennek igényeihez kellett alakítani belső tereiket is.


antique_photogravure_french_artist_r_600x404.png
Így zajlott egy lakoma
Fotó forrása: worthpoint.com

A vendégek szórakoztatására nagy hangsúlyt fektetett a házigazda, táncosok, bűvészek, zsonglőrök, sőt gladiátorok is gondoskodtak műsorszámokról, illetve a felszolgálásban részt vevő szolgák is igyekeztek elkápráztatni őket különféle attrakcióikkal.

A cél a meghökkentés, lenyűgözés volt, és mivel a vendéglátó ötletgazdagságának hamar híre ment, a társaság leginkább annak házában szeretett összegyűlni, aki minél színesebb show-elemeket tudott felvonultatni az étkezés során. Kevéssé volt népszerű, akiről az terjedt el, hogy a lakomákat drámai, filozófiai művek olvasásával színesíti.


akhilleusz_tal__3__600x450.png
Akhilleusz-tál
Fotó: mnm.hu

Az étkezésre szolgáló teremben elhelyezett pohárszékre azok a díszedények kerültek, melyre a vendéglátó a legbüszkébb volt, és itt sorakoztak a felszolgálandó ételek is. Ezek a díszedények a vendéglátó személyiségét tükrözték, készítőjük olyan témákat ábrázolt rajtuk, melyeket a házigazda különösen szeretett. A témák kiválasztásában a megrendelő volt segítségére, aki a Seuso-kincs darabjai esetében feltételezhetően közelről ismerte a későbbi tulajdonost, hiszen jegyajándékba szánta azokat.

A jelenetek segítették a társalgás menetét is, a tálak körül összegyűlt vendégsereg szívesen beszélgetett az ábrázolt vadászatokról, mitológiai jelenetekről, istenalakokról. Nem csak ételt, de témát is szolgáltattak a lakomákhoz, amelyek nem ritkán az elit kapcsolatépítésére is szolgáltak: érdekegyeztetésre, különböző előnyök elérésére, tervek megbeszélésére.

Nagyon ritka, hogy személyre szabott tárgyak maradtak az utókorra, a Seuso-edények és főleg a Seuso-tál ezért is számít különlegesnek. Arról az üstről, amely a lelet felszínre kerülésekor az edényeket rejtette, azt állapították meg a kutatók, hogy sörfőzésre használták, tehát nem csak a bor, de a sör is a lakomák népszerű itala lehetett.

A lelet darabjai között gazdagon díszített boroskancsók is maradtak ránk, ezen Dionüszosz és vidám kísérete látható. A bort vizezve fogyasztották, ám a keverés aránya vendégenként eltérő lehetett, sőt a vizet időnként különböző hőfokra melegíteni is kellett. Erre a kényes és nagy figyelmet igénylő feladatra általában a legjobb kiállású, kiválóan kommunikáló szolgát választották ki, akinek nagy megtiszteltetés volt ebben közreműködni. A bor a legkülönbözőbb szőlőfajtákból készült, óriási választék állt rendelkezésre belőlük.

A kézmosásra szolgáló tálak, kancsók fontos szereplői voltak a lakomáknak, és ezek is részét képezik a kincsgyűjteménynek. A rómaiak kézzel ettek, és a különböző fogások között a szolgák segédkeztek a vendégeknek a kézmosásban, hideg és meleg vizes kancsókat egyaránt használva. Ha messziről érkeztek, először a fürdőbe kísérték őket, ahol tisztálkodhattak, és az út porát magukról lemosva ültek - félig fekvő pózban - az asztalokhoz.

A Meleagrosz-tál a gyűjtemény kiemelkedő darabja, ezt a vadászat utáni lakomákhoz használhatta Seuso. Vadászat és szerelem témája egyaránt megjelenik a finoman kimunkált ábrázolásban.


seuso_meleagros_tal_600x424.png
A Meleagrosz-tál

A vendégfogadás egyre jelentősebbé vált abban az időszakban, melyből a kincsek származnak, és szigorú szabályokhoz volt kötve: teátrális keretek határozták meg nem csak az étkezés, vendégfogadás kritériumait, de a résztvevők, vagyis a vendégek viselkedését is.

A Magyar Nemzeti Múzeum tárlatának megtekintése során a látogató egy igazi, római kori lakomán érezheti magát, ahol - ha ételekben és italokban nem is -, de szebbnél szebb, étkezéshez használatos, igazi remekművekben gyönyörködhet.