?Ha egészségről beszélünk, abban a testi mellett ott van a lelki és a mentális egészség is. Fontos az, hogy ne csak a testi egészség irányába tegyünk lépéseket, hanem minél korábban kezdjük el a lelki egészség táplálását, fejlesztését és nevelését? ? dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár. Fontos, hogy a gyerekek találkozzanak a művészetekkel, az értékes kultúrával. Az óvó nénik kezében pedig olyan képesség van, amely lehetővé teszi, hogy az értékek közvetítése és átvitele hatékony legyen ebben a kiemelten fogékony életszakaszban? ? mondta az államtitkár.

Hagyományteremtő szándékkal hirdettük meg 2015-ben a Kincses Kultúróvoda programot, amely nem várt sikert hozott ? jegyezte meg az államtitkár. Összesen 76 óvoda pályázott az ország minden szegletéből: van olyan óvoda, ahol 800 óvodás van, de olyan is, amelyben mindössze 11 óvodás található. A pályázat eredményeképp a 15 millió forintos keretet 12 óvoda nyerte el, egyenként 1 millió 250 ezer forintot fordíthatnak erre a programra. A nyertes óvodák egy táblát is kihelyezhetnek, amelyet három évig ?hordhatnak?. ?Engedjék meg, hogy megköszönjem az óvodáknak azt az értékőrzést, értéktartást, értéktovábbadást, amelyet az elmúlt években is folytattak, és arra biztatom önöket, tegyék ezt a jövőben is? ? zárta gondolatait az államtitkár.

Sipos Péter köznevelésért felelős helyettes államtitkár beszédében elmondta: az óvodák szakmai programjaiban olyan gondolatok láthatók az elhivatottságot üzenve, mint a személyes példaadás, a szeretet, a türelem, az elfogadás, a megértés, az anyanyelvi nevelés, a zenei nevelés, a mozgásfejlesztés, a környezeti nevelés és így tovább. A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet: ?vigyázzunk az óvodai értékekre, arra, hogy mindent idejében kell elkezdeni, de vegyük figyelembe ennek mértékét?.

 

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkársága és Köznevelésért Felelős Államtitkársága 2015 szeptemberében első alkalommal hirdette meg a Kincses Kultúróvoda pályázatot. A pályázat célja, hogy az óvodai és a kulturális intézményrendszer együttműködését erősítse, illetve elősegítse, hogy a kulturális tartalmak minél sokrétűbben épüljenek be az óvodák helyi pedagógiai programjába, és ebből adódana az óvodák egyre tudatosabban vegyék igénybe a kulturális intézmények küldetéséből fakadó nevelést segítő programokat. A múzeumoknak, a könyvtáraknak, a közművelődési és a művészeti intézményeknek kiemelt szerepük van a gyermekek személyiségformálásában, identitásuk erősítésében, képességeik kibontakoztatásában, erkölcsi és érzelmi fejlődésük ösztönzésében. A címre minden hazai óvoda pályázhatott fenntartótól függetlenül.

A pályázat értékelési szempontjai között kiemelten szerepeltek a következők: az óvoda szellemiségében, pedagógiai hitvallásában és a helyi pedagógiai programjában, valamint a mindennapi tevékenységében hangsúlyosan jelen vannak az igényesen válogatott kulturális tartalmak. Az óvoda kiemelten kezeli a kulturális intézményekkel, valamint a kulturális civil szervezetekkel való együttműködések létrehozását, tartalmi működtetését.

 

A Kultúráért Felelős Államtitkárság a szakmai zsűri ajánlására a következő 12 intézménynek adományozott Kincses Kultúróvoda 2016 címet:

  1. Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Debrecen
  1. Szentesi Központi Óvoda, Klauzál Utcai Óvoda, Szentes
  1. Patrona Hungariae Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola, Budapest
  1. Akadémiai Óvoda és Bölcsőde, Budapest
  1. Bokréta Egységes Óvoda-Bölcsőde, Gyöngyöspata
  1. Lencsési Óvoda, Békéscsaba
  1. Szent László Óvoda és Bölcsőde, Jászszentlászló
  1. Keleti Városrész Óvodák Sétatér Utcai Tagóvodája, Pécs
  1. Püspökladányi Egyesített Óvoda Intézmény, Püspökladány
  1. Kunszentmártoni ÁMK Deák Ferenc utcai Óvodai Egysége, Kunszentmárton
  1. Perkátai Általános Művelődési Központ Szivárvány Óvoda, Perkáta
  1. Szentendre Városi Óvodák Bimbó úti Tagóvoda, Szentendre

Szíjjártó Anita

Fotó: Csákvári Zsigmond