Wéber Anikó ifjúsági könyvei komoly témákat feszegetnek, iskolai környezetben: kiközösítés, basáskodás, osztályon belüli erőszak. Miért pécéznek ki egyes gyerekeket az osztályban? Mit tehet a szülő, a tanár? Wéber Anikó mesél és kérdéseket tesz fel, amelyekre nem könnyű válaszolni. És közben azt adja, ami talán a legfontosabb: lehetőséget, hogy beszéljünk a problémákról otthon, a családban, a tanárokkal az iskolában. És persze beszéljenek a gyerekek egymás között is. Hogy egyről a kettőre jussunk, hogy senki ne legyen az osztály vesztese és hogy senki se tűnjön el.

 

A népszerű ifjúsági könyvek szerzőjével, Wéber Anikóval az iskolai osztályok feszültségeiről beszélgetett Ferenczy Dávid pszichológus és Sulyok Blanka magyartanár június 10-én a Petőfi Irodalmi Múzeumban.

Anikó első, Az osztály vesztese című könyve iskolai környezetben játszódik, ahol mindenkinek megvan a saját szerepe. Új, El fogsz tűnni című regényében viszont a szerző kimozdítja a gyerekeket a szürke hétköznapokból, az intézmény falai közül, és iskolai kirándulásra viszi őket. No, de ebben a ?különleges helyzetben? vajon mennyire maradnak meg az osztályközösségben kialakult erőviszonyok?

Iskolai környezetben nagyon meghatározóak ezek a szerepek, a gyerek közérzetét, kapcsolatait befolyásolják ? véli Sulyok Blanka. Ferenczy Dávid szerint éppen ezért jó, ha a gyerekek kimozdulnak a megszokott közegből, hiszen a környezetváltás hatására új tulajdonságok bukkannak fel, olyanok, amelyek talán iskolai környezetben soha nem kerülnének felszínre. ?Az, hogy ki miben tehetséges, nem feltétlenül derül ki az osztályteremben, mert csak bizonyos helyzetekben látjuk a gyerekeket, ahol persze tisztán kivehetők az adott szerepek. Egy tábor azonban más, de a gyerekeknek ott, a megváltozott környezetben is meg kell találniuk a szerepüket, ami egyfajta identitáskeresésnek is nevezhető, mely során sok rejtett képesség törhet felszínre. A tanulság tehát az, hogy ki kell mozdítani a gyerekeket a megszokott környezetükből, így kiderülhet, kiben mi rejlek, ennek köszönhetően pedig jobb esély van arra is, hogy minden gyerek értékes tagja legyen a közösségnek? ? mondta a pszichológus.

Anikó hozzátette: az, hogy más körülmények között is megmutatkozhassanak a belső értékek, vagyis hogy miben tehetséges a gyerek, a pedagógusnak és a szülőnek is feladata, felelőssége.

Anikó mindkét könyve az iskolai erőszak témájával foglalkozik: kiközösítik, csúfolják, lelkileg és fizikailag bántalmazzák a történetben szereplő gyerekeket a saját osztálytársaik. ?Hét éve vagyok a pályán, de sajnos a legtöbb esetben még mindig tabutéma az iskolai zaklatás egy osztályon belül, holott egy tanárnak tudnia kell(ene) ezt kezelni. Ebben segít a könyv? ? hangsúlyozta Sulyok Blanka.

Valóban nem egyszerű ezeket a helyzeteket kezelni, de vannak olyan technikák, amelyekkel talán könnyebb. Sulyok Blanka szerint a pedagógusoknak mindenképpen éreztetniük kell a gyerekekkel, hogy bíznak bennük, elmondhatják nekik, mi bántja őket, vagy azt is, ha rosszat tettek. Amikor pedig zaklatási üggyel találja szemben magát a pedagógus, finoman, indirekt módon kell kideríteni, mi történt. ?Erőből sosem szabad cselekedni? ? emelte ki a magyartanár.

Sulyok Blanka úgy véli, hogy a gyerekeket be kell vonni mindenbe, természetesen az életkoruknak megfelelően. ?Partnerként kell kezelni őket, ahogyan a szülőknek és a pedagógusoknak is egymást? ? tette hozzá. ?Az is nagyon fontos ? fogalmazta meg Anikó ?, hogy a tanáron kívül a szülőnek is éreztetnie kell a gyerekkel, hogy mellette áll és hisz neki.?


received_1471628519560260_600x449.png
Anikó a könyvbemutató után a Vörösmarty téren dedikálta regényét

Anikó hangsúlyozta továbbá, hogy nemcsak az áldozatot és a tettest érinti a zaklatás, a bántalmazás, hanem a körülöttük állókat is, az úgynevezett szemlélőket. ?Ezért vannak ők a fókuszban a második könyvemben? ? mondta. Ferenczy Dávid pszichológus szerint ők tartják fenn az ?erőszakos? helyzetet, ezért az lenne a cél, hogy ne legyenek szemlélők. A lényeg tehát, hogy nem egyéni szinten kell ? először ? megoldani a problémát, és nem elsősorban az egyéni felelősséggel kell foglalkozni. Azt a környezetet kell megteremteni, ahol nem az az elfogadott, ahol nem az a norma, hogy az iskolában bántják egymást a gyerekek. Ha pedig vannak olyan gyerekek, akik fel mernek állni, akkor lesznek olyanok is, akik csatlakoznak hozzájuk. Ezt kell elősegíteni.

Szíjjártó Anita