15_eves

2019.05.04

Nyár elején megjelenő Chopin-lemezét mutatja be június 5-én Farkas Gábor a Pesti Vigadóban. A zongoraművész úgy véli: egy album mindig az adott pillanat lenyomata, néhány héttel később már egészen másként játszaná, éppen ezért ritkán elégedett. Két éve Tokióban él és tanít, kiváló osztálya van az egyetemen, úgyhogy továbbra is Japánban marad családjával, de közben rendszeresen koncertezik Európában is. INTERJÚ.

farkasgaborpianist788ce46e
Farkas Gábor
Fotó: Katona Csilla


A Liszt- és a Schumann-lemezek után beszélt arról, hogy rengeteg más alkotó, stílus is foglalkoztatja, most mégis ismét a romantikus repertoárból választott. Miért?

Régóta vonz Chopin zenéje, és csodálatos, ha a négy balladája együtt szólalhat meg. Többször játszottam ezeket koncerteken, most pedig elérkezettnek láttam az időt, hogy lemezre vegyem. A négy impromtut is nagyon sokszor játszottam, és úgy vélem, hogy a kettő nagyon passzol egymáshoz. Chopin zenéje igazán közel áll hozzám, rengeteget foglalkoztam a darabjaival, és úgy éreztem, jól illik a sorba Liszt és Schumann után.


Miért vonzza a romantikus repertoár?

Ez kémia. Amikor az ember meghallgat valamit, ösztönösen érzi, hogy mi ragadja magával, mit szeret, és nyilván ez áll jól neki. Nagyon szeretem a klasszikus mestereket, fiatal koromban – nem mintha most nagyon öreg lennék – valóban meghatározó volt számomra a romantikus repertoár. Ma már mindenféle korszakból játszom sokféle darabot, igyekszem szélesíteni és sokszínűvé tenni a repertoáromat.


Gondolom, ez elengedhetetlen is egy zongoraművész számára; hiszen másfajta játékot, figyelmet igényel egy klasszikus mű, mint egy modern darab.

Igen, bár hiba volna Lisztet és Chopint ebben a tekintetben egy kalap alá venni, mert egészen más habitusú alkotókról beszélünk. Mindketten zseniális zongoraművészek voltak, ám Lisztet a hatás érdekelte, nagyszabású dolgokat komponált, és bár a Chopin-művek technikailag ugyanilyen kihívást jelentenek egy művész számára, korántsem olyan „látványosak”.


farkasgabor
Farkas Gábor


Amikor bő egy éve Liszt Zarándokévek-ciklusát játszotta, akkor arról mesélt, miért fontos egységben megmutatni ezt a „történetet”. Elengedhetetlen, hogy egy mű mindig valamilyen érzésről, történetről meséljen, vagy elég, ha szépen szól? 

Mindkettő nagyon fontos. Gondolati tartalom nélkül nincs muzsika, a pőre hangok eljátszása sehova nem vezet. Érdemes kutatni a hangok mögötti igazságot; a szerző szándékát, indíttatását. Chopin balladáit Adam Mickiewicz lengyel költő versei ihlették, az impromtuk esetében viszont nincs konkrét program, de a gyakorlás során bizonyos érzések, képek kapcsolódnak a művekhez, amelyek megjelennek a zongorajátékban is.


Mikor érik meg egy-egy darab arra, hogy felvegye? Nem fordul elő korábbi albumainál, hogy meghallgatja, és azt érzi: ma már másként játszaná?

Ez minden lemezemnél így van, szinte mindig azt érzem, hogy másként, szebben kellett volna, ritkán vagyok elégedett. De fontos tudni, hogy egy lemez mindig az adott pillanat tükre, ha néhány héttel előbb vagy később játszom a darabot, már más érzelmeket közvetít. Ha már sokat játszottam egy művet koncerteken, és a magaménak érzem, akkor érdemes felvenni. De könnyen lehet, hogy már albumra rögzített műveket újraveszek majd néhány évtized múlva.


Farkas-Gabor-0-HPGy
Fotó: Horváth Péter Gyula


Amikor játszik, befelé figyel, vagy koncerten fontosak a közönség reakciói?

A közönséggel együtt lélegzünk, tehát egy koncerten ugyanúgy aktív részesei az előadásnak, mint a művész. Ki kell nyitnom a lelkem ahhoz, hogy hatni tudjak.


Mi a helyzet egy stúdiófelvételnél?

Arra törekszem, hogy élő atmoszférát teremtsek, noha ez igen nehéz. A stúdióban zongorázás egészen különbözik egy koncerten való játéktól, sokkal koncentráltabb. Az elvárás ilyenkor, hogy az ember tökéletesen játsszon, és az érzelmi hatás olykor háttérbe szorul. Én viszont arra törekszem, hogy precízen és közben átélten játsszam, amihez elengedhetetlen, hogy a művet jól ismerjem.


Farkas-Gabor-1-HPGy
Fotó: Horváth Péter Gyula


2017 óta Tokióban él családjával, és az ottani egyetemen tanít. Eredetileg két évre költöztek Japánba, most mégis tovább maradnak?

Igen, egyelőre nem tudom, meddig. Nagyon jól érzem magam Japánban, kiválóan képzett zongorista osztályom van, akikkel öröm dolgozni. De továbbra is utazom, és koncertezem Európában, évente több alkalommal Budapesten is.


A tanítás és az aktív koncertezés jól megfér együtt?

Sőt, szerintem úgy lehet valaki igazán jó tanár, ha közben művészként is aktív. Az oktatás során számos dolgot megfogalmazok a magam számára is, így előadóművészként tudatosabb lettem.


SzS

KAD_Kultura_596x90_002

tanc_dijatado_2

2019.08.19

Augusztus 20-a alkalmából Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere állami kitüntetéseket és díjakat adott át augusztus 16-án a Pesti Vigadóban. A díjazottak közül dr. Jánosi Zoltán irodalomtörténészt, szerkesztőt, ifj. Zsuráfszky Zoltán táncost és Bolvári Andrásné pingáló művészt többek között pályájukról, a néphagyomány fontosságáról is kérdeztük.

orosz_akos_a_szokes_600x413

2019.08.18

Törekszik arra, hogy ne másokhoz mérje magát, és nem érdeklik a zajos sikerek; a lényeg, hogy azt csinálja, amit szeret. Orosz Ákos éppen ezért rengeteg dolgot csinál: játszik, rendez, forgat és a zenekara útját egyengeti. Idén Kaszás Attila-díjra jelölték; gyerekként már állt egy színpadon a tizenkét éve elhunyt művésszel, és most maga is a Vígszínház csapatát erősíti.

Korniss_szeki_asszony

2019.08.18

Megnyílt Korniss Péter Változások című fotókiállítása szombaton a Kolozsvári Szépművészeti Múzeumban. A kiállításba beválogatott, 1967 és 2017 között készült fényképek az elkerülhetetlen változást mutatják be.

A kiállítást augusztus 27-én, 18 órakor nyitja meg Dr. Faludi Julianna szociológus a budapesti Mai Manó Házban. A tárlaton kiállít Sergey Prokudin-Gorsky, Balogh Rudolf, Biró Dávid, Eperjes Ágnes, Liz Nielsen és Bill Sullivan. A Három szín című kiállítást október 6-ig láthatják az érdeklődők.

A két színész Joshua Michael Stern rendező filmjében, az After Exile-ben játszik együtt. Stern nevéhez fűződik a Steve Jobsról szóló életrajzi dráma, a Jobs, valamint a Graves című televíziós sorozat is. Az új mozifilm főhőse (LaBeouf) a történet szerint éppen a börtönből szabadul, ahol rablás és emberölés miatt volt, és – szintén börtönviselt, alkoholista – apjával (De Niro) igyekszik megmenteni öccsét az övékéhez hasonló életúttól. Az igaz történeten alapuló film forgatását októberben kezdik.

Sheeran a Kraft Heinz cég megalakulásának 150. évfordulójára tervezte a speciális kiadást, amelyből csupán 150 darab készült. Az első három üveget augusztus 15-én árverezték el Londonban, az egyik 1050, a második 1100, a harmadik 1500 fontért kelt el. 104 üveg egy globális sorsolás nyereményeként kel el, a többit Sheeran és a Heinz legnagyobb rajongói, valamint múzeumok kapják meg. A befolyt bevétel egy részét a Kelet-Angliai Gyermek Hospice kapja, a többit a Heinz által támogatott gyermekélelmezési alapítványnak juttatják el.

A mongol-amerikai régészcsoport az ország északnyugati részén fekvő Hövszgöl tartomány Ulán-Úl településénél fedezte fel a több száz éves edényeket, amelyek 700-800 évre nyúlhatnak vissza. Az illetékes szerint a leletek tökéletes állapotban őrződtek meg az örökké fagyott talajban.

A Kínai Nemzeti Opera előadása szeptemberben lesz a budapesti Erkel Színházban. A történet Kína északi részén, a 20. század elején játszódik, ahol a főhősök a harcművészet elsajátítását követően a Pekingi Opera színházi társulatánál találják meg saját útjukat, ám a sors és végzet közbeszól, így az útjaik elválnak. A színpadon megelevenedik az élet és a halál, a szerelem és a gyűlölet, valamint a küzdelem a színpadi csillogás eléréséért.

Ma van a Nemzeti Színház és a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Csíksomlyói passiójának ingyenes szabadtéri előadása az esztergomi bazilika előtt.

Csiksomlyoi_eorifoto-5455

Az augusztus 22. és 25. között zajló rendezvénysorozatra Ausztriából, Németországból, Portugáliából és Romániából is érkeznek jelmezesek, a karneválon azok a gyermekek is részt vesznek, akik a testvérvárosi kapcsolatnak köszönhetően most a Balaton-parton üdülnek.

Orgona-mesterkurzuson vehetnek részt az érdeklődők Szathmáry Zsigmond professzor vezetésével Debrecenben és Hajdúböszörményben hétfőn és kedden, a kurzus első napja ünnepi orgonaesttel zárul a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. és a Hajdúböszörményi Sillye Gábor Művelődési Központ támogatásával.

A házaspár levelezéséből láthat előadást a közönség augusztus 18-án este a Zsámbéki Romtemplomnál.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma