2019.05.14

A globalizációhoz hasonló folyamat már a század első felében elkezdődött – tudtuk meg a Kassák Múzeum Aktív ábrák című kiállításának záró tárlatvezetésén. Ha a folyamatot nem törte volna meg a második világháború, akkor 1945 után talán nem New York lett volna a művészeti élet központja.

aktivabrak4
 
A Kassák Múzeumban a 2010-es évek elején koncepcióváltás történt: Kassák Lajos irodalmi és képzőművészeti tevékenységéről átkerült a fókusz az alkotó társadalomszervező, aktivista oldalára. Sasvári Edit, a múzeum igazgatója elmondta, hogy ezáltal feltárult az életmű páratlan gazdagsága, és értelmezése sokkal árnyaltabb lett.


Kassák lapjai és a korabeli nemzetközi folyóiratok álltak az Aktív ábrák című kiállítás középpontjában is, amely a 20-as években a nemzetközi művészvilágban kialakuló párbeszédre és a folyóiratok egymáshoz való kapcsolódására mutat rá.


Szeredi Merse Pál, a kiállítás egyik kurátora elmondta: nincsenek tipikus esetek, minden folyóiratnak más volt a hálózatépítési stratégiája, és abban is különböztek, hogy mennyire voltak élénk nemzetközi kapcsolataik. A folyóiratok hálózati ábrákat tettek közzé, demonstrálva, melyek lapokkal állnak kapcsolatban, vagy melyek szellemisége áll közel hozzájuk.


aktivabrak2


Az egyes lapok különbözőképpen pozicionálták magukat a rendszerben.


A kiállításon látható Kassák Ma című lapjának egyik ilyen hálózati rajza, amelyen absztrakt-konstruktivista kompozícióban ábrázolja az általa jelentősnek tartott folyóiratokat, így például a De Stylt vagy a Merzet. Az is kiderült, hogy Kassák idővel Nyugat-Európa vezető folyóiratai mellett egyre több közép-kelet-európai lapot tartott fontosnak.


Egy falon szerepelnek a párizsi L’Esprit nouveau, a római Noi és a szintén párizsi Manomètre néhány hálózati ábrája. Ezek a lapok hasonló vizualizációval, hasonló tipográfiai megoldásokkal éltek és mindegyik hivatkozik a ra is, de míg az első decentralizált, demokratikus programot vitt, az olasz lap „világfuturizmust” hirdetett és hierarchikus rendszerben gondolkodott. A Manomètre folyóirat egy orvos-művészházaspár hobbilapja volt, amely kreatív internacionalizmust, a nyelvek és kultúrák keveredését hirdette.


aktivabrak


A belső teremben központi helyet foglalnak el a De Styl néhány számának lapjai. Theo von Doesburg folyóiratát magánprojektként működtette, ahol saját verseit, manifesztumait, reprodukcióit tette közzé. A hálózatba úgy került bele a lap, hogy a reprodukciók nyomódúcait más folyóiratoknak elküldte, így ők is publikálhatták az adott képet. A kiállításban látható, hogy a ban és a Merzben is megjelentek a De Stylben leközölt nyomatok.


Doesburg e tevékenysége miatt úgy gondolta, hogy a folyóirat-hierarchiában magasabb szinten áll a lapja a többi folyóiratnál.


A varsói Blok csal tíz számot élt meg, amelyben szinte csak hirdetések és reprodukciók szerepeltek. Minden számban közzétettek egy listát a nemzetközi folyóiratokról, amelyekkel pályakezdő lapként megpróbálták felvenni a kapcsolatot. Ők tehát a listakészítéssel nem a már megévő kapcsolataikat szedték sorba, hanem így szereztek maguknak nemzetközi beágyazottságot. Ők is decentralizációban gondolkodtak.


aktivabrak3


Két flamand lap, a Het Overzicht és a 7 Arts oldalai is szerepelnek a kiállításon, illetve Kassák utolsó folyóirata, a Dokumentum néhány oldala. Ezek a folyóiratok is inkább demokratikusan gondolkodtak a társlapokról.


A kiállított folyóiratokból kiolvasható még, hogy a II. világháborút követő globalizációhoz hasonló folyamat már a 20-as években is elindult, megélénkült a nemzetközi párbeszéd, és míg korábban néhány nagyváros köré csoportosult a művészeti élet, egyre inkább megjelent a decentralizálódás vagy legalább annak a vágya.


Sajnos a folyamat a világháború miatt megtört, 1945 után pedig New York lett a művészeti élet központja.


Kocsis Katica

Fotók forrása: Budapest Art Week

Erzekeny_terek_Kultura_banner_596x90

noisebox

2019.05.21

Május 30-tól művészeti programok költöznek Buda egyik legnépszerűbb művésztanyájára, Bartók-negyedbe. Az érdeklődők ellátogathatnak többek között a Secret Mapping Experiment első önálló kiállítására, a Secret Spheres-re, valamint a Kiégő Izzók interaktív audiovizuális installációjára, a Noise Box-ra.

bodolay

2019.05.21

Májustól Bodolay Géza rendező vezeti az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet. Nem tervez radikális változtatásokat, de szeretné megszólítani – ahogyan fogalmazott, a nagybetűs – Ifjúságot. Kérdéseinkre írásban válaszolt.

ady_endre_boncza_berta_csinszka2

2019.05.21

„Az Ady verseket, mint tudod nem én írtam, a Márffy képeket, mint tudod nem én festem – de irtózom már mindég olyan várakból tekintgetni a nagyvilágba – ahol legjobb óráimban is csak nemes apród vagyok” – írta Csinszka 1929-ben egyik levelében. Boncza Berta Petőfi Irodalmi Múzeumban őrzött kéziratos hagyatékáról Zeke Zsuzsanna irodalomtörténész mesélt az Ady Emlékmúzeumban.

A monumentális épületben a csecsemők etetésére szolgáló szobát júliusban adják át. Tavaly Kolkatában az anyák egy bevásárlóközpont előtt tüntettek, ahol egy alkalmazott azt mondta egy kismamának, hogy a vécén szoptassa meg a gyerekét. A Tádzs Mahalt évente akár nyolcmillióan is megtekintik. A 17. században a Jamuna folyó partján fehér márványból emelt mauzóleumot Sah Dzsehán, az indiai mogul dinasztia ötödik uralkodója építtette szeretett felesége, a perzsa származású Mumtáz Mahal számára. Az asszony 1631-ben, fiatalon halt meg, Sah Dzsehán pedig megesküdött: olyan síremléket állít feledhetetlen szerelmének, amilyet még nem látott a világ.

Fréderic Chopin művei szólalnak meg Farkas Gábor zongoraművész lemezbemutató koncertjén június 5-én a Pesti Vigadóban. A művész a budapesti lemezbemutató után, 2019 nyarán a New York-i Lincoln Centerben ad kamarakoncertet és szólóestet, valamint fellép és mesterkurzusokat tart a Classical Bridge Festival nemzetközi zenei fesztiválon.

Május 22-én, szerdán Lichter Péter és Máté Bori The Rub című experimentális filmjét vetítik a budapesti Három Hollóban. A Berlinalén debütált alkotás Shakespeare Hamletjének rendhagyó adaptációja, amely teljes egészében a dráma főhősének szemszögén keresztül meséli el a történetet. A képzőművészeti szintre emelkedett mozgóképek hatását Horváth Ádám Márton szuggesszív dallamai teszik teljessé, amelyek ezúttal egy improvizatív koncert keretében elevenednek meg.

Mintegy hét év szünet után újra napirendre vették az új nemzeti könyvtár építésének projektjét Szlovéniában, az erről szóló dokumentumot hétfőn írta alá Jernej Pikalo oktatási és tudományos miniszter.

Június 9-ig tekinthető meg a Vajda Lajos Stúdió tagjainak tárlata az egyesület pinceműhelyében. Kiállít többek között: Almási M NHJH,KGT.MGertrúd, Krizbai Sándor, feLugossy László, drMáriás, ef Zámbó István. Bővebb információ itt olvasható.

Május 24. és 26. között huszonötödik alkalommal rendezik meg Szolnokon az Országos Néptáncfesztivált.

2295-szolnoki-orszagos-neptancfesztival

Természetfilm-vetítésekkel, szemléletformáló, családi és diák programokkal várják május utolsó hétvégéjén a természet- és környezetvédelmi filmnapok sorozatban résztvevő városok filmszínházai, művelődési házai, nemzeti parkjai az érdeklődőket.

A 2. Bánffy Music Day alkalmával ötórás klasszikus zenei maratont kínálnak a látogatóknak. A május 25-én 11 órakotr kezdődő eseményen a párhuzamosan zajló koncerteknek a kastély már helyreállított terei adnak helyet.

Május 22. és 26. között tartják Veszprémben a kortárs táncművészeti előadásokat bemutató Tánc Fesztiválját.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma