NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_1_002

2019.09.12

Magamtól biztos meg nem mondanám, hogy egy műanyag kötözőkből felépülő buborék vagy egy szavatosságot jelző élelmiszercímkékből összeálló lap is textilművészeti alkotás. De épp e művek miatt nagyon érdekes az V. Textile Art of Today című triennálé, hiszen igazolja azt, hogy a kortárs textilművészet teli van meglepetésekkel, és már rég kilépett a klasszikus értelmezés keretei közül.

Annie_Verhoeven
Annie Verhoeven munkája

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond


A triennáléra öt kontinensről több mint ezer pályázat érkezett, amelyek közül a 121 legjobb mutatkozott be a Danubia Múzeumban. A kiállítás különlegessége, hogy a pozsonyi bemutatót, valamint a szlovák és a cseh reinstallációt követően szeptember 22-ig Magyarországon is látható az anyag, mielőtt az Lengyelországba utazna.


Most tehát a Vigadó VI. emeleti galériájának két termében láthatók a munkák, amelyek jól passzolnak ezekbe a terekbe is, a szervezőknek sikerült úgy installálni a munkákat, hogy azok felvillantsák a kortárs textilművészet izgalmas teli tendenciáit, miközben néhány olyan munka, amelyek egymás mellé helyezése új dimenziókat is megnyit. Takumi Ushio Búvóhely című függesztett textilszobrai például remekül rímelnek a vele szemben álló Emberi fészkekre, amely Gudrun Bartenberger-Geyer alkotása. E két hasonló technikával készített alkotás együtt az egyén bezárkózásáról, elvonulásáról szólnak.


Gudrun_Bartenberger-Geyer
Gudrun Bartenberger-Geyer: Emberi fészkek

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond


A kiállított anyagból az is egyértelműen látszik, hogy a kortárs textilművészet túljutott a klasszikus szövés-fonás-kötés hármasán, áttörte a textil hagyományos fogalmát, és messze eltávolodott a fali szőnyegek vagy a dekoratív céllal készített tárgyak készítésétől. Az itt látható alkotások problematikusak, reflexívek, olykor humorosak, ötletesek, máskor pedig meglehetősen groteszkek és gyomorforgatóak. Némelyikük globális távlatokat nyit meg, de vannak olyanok is, amelyek személyes hangvételüknél fogva ragadják meg a figyelmünket. Egyetlen olyan mű sincs a kiállított anyagban, ami pusztán a gyönyörködtetést szolgálná.


Ott van például Rosana Rios A második temetés című installációja: két, selyemrétegekből összeállított nyugágy és a köztük futó tengerparti felvétel. A selyemrétegeken archetipikus emberi alakok, csontvázak jelennek meg, mintha épp a tűz martalékává válnának. A mű a Wayuu törzs temetkezési rituáléját veszi alapul. Ha a venezuelai közösség egy tagja meghal, eltemetik, majd hét év múlva kiássák a maradványait és csontjait egy függőágyba helyezve elviszik arra a szent helyre, ahol szerintük az ősök lelkei találkoznak és örök nyugalomra lelnek. Ez a második temetés.


Rosanna_Rios_2
Rosanna Rios: A második temetés (részlet)

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

 

Rios installációja elsőre bizarrnak tűnik, azonban végül mégis a remény és az életigenlés metaforája lesz. A mű azt állítja, hogy az életciklus természetes része a halál is, ami nem valaminek a végét jelenti. A művész szerint az ősök rítusán keresztül választ kaphatunk arra, hogy kik vagyunk valójában és, hogy mi a feladatunk a világban.


martina-chuda-2
Martina Chudá: Sürgősség (részlet)
Forrás: textileartoftoday.com

 

Elsőre hasonló megrökönyödést vált ki belőlünk Martina Chudá Sürgősség című felvétele, amelyen a művész egy boncolóasztal előtt nemtelen figurává válva darál meg saját súlyának megfelelő nyers húst, majd szenvtelenül, sebészi pontossággal tölti be nylon térdzoknikba. A performansz rávilágít arra, hogy a sztenderdizált és sztereotipizált alakok hogyan befolyásolják énképünket és szexualitásunkat. A Sürgősség a szerialitás, a fogyasztói kultúra, a hamis képek negatív hatásáról, az értékek ürességéről és az ideálok relatív voltáról mesél.


Robert_Burton_1
Robert Burton: In memoriam

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

 

A kiállításon több mű foglalkozik a portré textilen való megjelenítésének módjával. Robert Burton családi archív felvételeket ment át a textilszálakra, ezzel vizsgálva a személyes és kollektív emlékezet működését, azt, hogy a múltbeli személyek milyen nyomot hagynak a jelenünkben. Yoon Ji Seon varrással és a ecsetvonásokra emlékeztető foltvarrás öltésekkel egészíti ki és torzítja el önarcképeit, ezzel dekonstruálva az emberi megjelenést. Az így létrejövő, óriás rongyarcok archaikus maszkokra emlékeztetnek, amelyek olykor humorosak, olykor rémisztőek, de minden esetben kitartóan bámulják a nézőjüket.


Yoon_Ji_Seon_2
Yoon Ji Seon egyik 'rongyarca'

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

 

Izgalmasak a globális társadalmi, környezeti problémákkal foglalkozó alkotások is. Ott van például Sarah Burgess Fulladás számokban: 2 foktól 4 fokig című installációja. Két kézzel varrt textilt látunk felfüggesztve, rajtuk statisztikai adatok, alattuk pedig kék folyadékot tartalmazó edények, amelyekből az anyagok szépen lassan felszívják a festéket. Az installáció a klímaváltozás okozta tengerszintemelkedés fenyegető veszélyével szembesít.


Sarah_Burgess
Sarah Burgess: Fulladás számokban

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

 

June Lee Az ember súlya című installációja az egyén kortárs társadalomban betöltött szerepére koncentrál. A sok, színes fonalakba csomagolt apró figura között egy nagyobb, fekete alak roskad. Az installáció egy közösséget jelenít meg, azonban az alakok láthatóan figyelmen kívül hagyják a fő alak szenvedését, kezüket hátrakulcsolva vagy keresztben tartják, jelezve, hogy kívülállók akarnak maradni. A mű arra mutat rá, hogyan marad egy nehéz helyzetben magára az egyén.


June_Lee_Az_ember_sulya
June Lee: Az ember súlya
Forrás: junelee.kr

 

A triennálé munkái nemcsak önmagukban izgalmasak: így együtt rávilágítanak arra is, hogy a textilművészet nemcsak az értelmezési kereteken, hanem a hagyományos anyaghasználaton is túllépett. Sui Park műanyag kötözőkból összeállított finom, szerves, organikus alakzatai, a Gondolatbuborékok a fejlődő gondolatok dinamikus természetét ragadja meg, Isabel Barbuzza Fátyolja pedig szétnyitott könyveket ragaszt eggyé és formál szőnyeggé. Miroslav Brooš Lelkék repülésből című installációja repülőkké hajtogatott, majd újra simává nyitott papírlapokból áll és Michel Gautier préselt papírhengerei, amelyeket erezetszerűen behálóznak a filccel rajzolt minták, szintén textilművészeti munkáknak számítanak.


A kiállítás szeptember 22-ig vendégeskedik a Pesti Vigadóban.


Kocsis Katica

A kiállításról még több kép itt látható.

Gyorgyi_Anna_VenerOrsolya

2019.09.16

Dan LeFranc Nagy vacsora című műve 2011-ben Chicago legjobb darabja volt, most pedig a Jurányi Házban mutatják be szeptember 28-án Császi Ádám fordításában és rendezésében. Az egyik főszerepet Györgyi Anna játssza. Őt kérdezte Bordás Katinka.

Toth_Roland_-_Bela

2019.09.16

A Kecskeméti Animációs Filmfesztivál idén ősszel is megrendezi Budapesten a KAFF napot szeptember 21-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az egész napos rendezvényen a fesztivál díjazott alkotásaival is találkozhat a közönség.

TereyMTICzimbalGyula

2019.09.15

Az idén júniusban elhunyt Térey János író, költő, drámaíró, műfordító minden kétséget kizáróan nagy költő volt, akinek alkotói fellépése jelentős változásokat hozott a magyar irodalomban. Szeptember 12-én a Fugában tartott, Nagy tervekkel jöttem Rosmersholmba című, Térey szándékait tükröző kötet bemutatóján minden hely megtelt.

Drámasorozat kategóriában a Trónok harca nyolcadik évada tíz kreatív Emmy-díjat nyert el, a Csernobil című sorozat hét díjat kapott a korlátozott epizódsorozatok kategóriában, a Free Solo - Mászókötél nélkül című filmet a dokumentumfilmek között szintén hét díjjal jutalmazták. Kreatív Emmy-díjjal jutalmazták Cherry Jones und Bradley Whitford színészeket A szolgálólány meséje című drámasorozatban való vendégszereplésükét, valamint Jane Lynchet és Luke Kirbyt a The Marvelous Mrs. Maisel című vígjátéksorozatban nyújtott vendégszereplésükért. Utóbbi sorozat a vígjáték kategóriában hat díjat zsebelt be. A legjobb dokumentumfilmnek járó kreatív Emmy-díjat kapta továbbá a Michael Jackson állítólagos szexuális molesztálásait feldolgozó Neverland elhagyása című film. Az Emmy-díjakat szeptember 22-én adják át Los Angelesben.

Az egykori árvaház helyén immár egy interaktív kiállításnak otthont adó látogatóközpont, közösségi kávézó, bolt és kertek várják a Beatles rajongóit. A területen álló eredeti, gótikus épületet 1878-ban építtette egy hajómágnás, majd 1934-ben az Üdvhadsereg vásárolta meg a wooltoni ingatlant és gyermekotthonná alakította. Az akkoriban a nagynénjével Élő fiatal Lennon mindössze pár sarokra lakott az intézménytől, ahová gyakran ellátogatott, hogy fára másszon és bújócskázzon, valamint nagy kedvence volt az árvaházban évente megrendezett nyári kerti mulatság. Évekkel később Lennon ezekből az emlékeiből táplálkozva írta meg az 1960-as évek egyik leghíresebb számát, a Strawberry Fields Forever-t. Az eredeti épületet a 70-es évek elején lebontották, és egy kisebb gyermekotthont emeltek a helyén, amely azonban 2005-ben végleg bezárt. Az Üdvhadsereg tulajdonában lévő és általa üzemeltetett új látogatóközpont, kávézó és bolt bevételeiből a szervezet Steps to Work elnevezésű programját támogatják, amely a tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok munkába állását segíti.

A Jojo Rabbit nyerte el vasárnap a Torontói Filmfesztivál fődíját, amelyről közönségszavazás dönt. Az új-zélandi rendező második világháborús komédiája a náci Németországban játszódik, és egy 10 éves kisfiúról, Jojóról szól, akinek képzeletbeli barátja Adolf Hitler. A Thor: Ragnarok rendezője maga játssza a náci vezért a filmben, amelynek további sztárjai között van Scarlett Johansson, aki a kisfiú anyját alakítja, továbbá Sam Rockwell és Rebel Wilson is. A fiú szerepében a filmmel debütáló Roman Griffin Davis látható. Waititi filmje a kanadai filmfesztivál legfontosabb trófeáját, a közönségdíjat kapta, amely 15 ezer kanadai dollár (3,4 millió forint) pénzjutalommal jár.

A közönségszavazatok alapján a második helyet Noah Baumbach Marriage Story című válási drámája kapta Adam Driverrel és Scarlett Johanssonnal a főszerepben, a harmadik pedig Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező Élősködők című thrillere lett, amely májusban elnyerte a cannes-i filmfesztivál Arany Pálma-díját.

Marc Chagall színpompás képeinek megalkotásánál egész pályafutása során hű maradt nyolc festékhez, bárhová is vetődött a világban – többek között ezt állapította meg egy ötéves kutatás, amelyet az amszterdami Stedelijk Múzeum szakemberei végeztek. A kutatók a művész kilenc festményét vizsgálták meg nagyon alaposan a modern technológiai vívmányok felhasználásával. Chagall művészetében keveredtek az olyan modern művészeti stílusok, mint a kubizmus és a fauvizmus, munkáit hagyományos vászonra, de kerámiára, üvegablakra, egy operaház mennyezetére, sőt asztalterítőre is festette. Az orosz származású francia festő Vityebszkben, egy kis faluban született, onnan jutott el Szentpétervárra, majd később tovább Párizsba és New Yorkba.

A régészek eddig nem foglalkoztak az alig 2-3 centiméteres éles pattintott kőeszközökkel, de a Dél-Izraelben talált apró kőszerszámok tanulmányozása kiderítette: használat után nem mosták el a pengéket, elefántzsírt találhattak a kőeszközökön. Az új felfedezés nyomán újjá kell értékelni az eddig ügyetlennek vélt, félmillió évvel ezelőtt élt Homo Erectus képét.

A Next.Ape tagjai bár mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. Harcsa Veronika belgiumi székhelyű, páratlanul izgalmas, új projektje szeptember 27-én debütál az A38-on.

820QI1zM

Október 18-án újult erővel lép fel az InStartban a The Anahit.

Itália áll a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar rendezvénysorozatának középpontjában. Az Európai Hidak szeptember 18. és 27. között várja a közönséget koncertekkel, filmvetítéssel és irodalmi esttel.

A Művészek a klímatudatosságért egy összművészeti kezdeményezés, amelyen magyar írók, képzőművészek, slammerek, zenészek és színészek igyekeznek szélesebb körben felhívni a figyelmet a közelgő ökológiai katasztrófára, illetve az ezzel kapcsolatos egyéni és közösségi felelősségvállalás fontosságára. Az első eseménynek szeptember 19-én a Trafó ad otthont.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma