NFZ_XII.10-16-ig_782x90-borowicz

2016.01.26
Végh Nóra

Az Óbudai Danubia Zenekar tavalyi 94 teltházas fellépése után újult erővel vág neki a 2016-os évadnak. Hősök vagyunk címmel folytatják tematikus koncertsorozatukat a Zeneakadémián, melynek hívószavai a Szeretünk, Küzdünk, Teremtünk és Remélünk. Továbbá egy három részből álló Schumann-portrésorozattal is készülnek, amely a zeneszerző gazdag és talányos életművét igyekszik megismertetni.

A január 26-ai évadnyitó sajtótájékoztatót Kolonits Klára Don Giovanni Donna Anna áriájából előadott részlete nyitotta meg, melyet Eckhardt Gábor kísért zongorán, majd Barabás Éva, a rendezvény moderátora köszöntötte a résztvevőket.


Ács Péter, az Óbudai Danubia Zenekar ügyvezető igazgatója örömmel ismertette, hogy idén Óbuda-Békásmegyer önkormányzatának feléjük intézett támogatása több mint a duplájára növekedett, valamint az államtól is jelentős segítségben részesültek. Próbatermük fejlesztésére a 2015-ös és a 2016-os évre 30-30 millió forintot kaptak.


DSC_0748_Copy


Hámori Máté, a zenekar művészeti vezetője felidézte, hogy 2013-ban indították útjára a zeneszerzők munkásságát bemutató portrésorozatukat. Eddig többek között olyan klasszikusok, mint Mozart, Beethoven vagy Schubert életművét tanulmányozták. A hagyományt továbbfolytatják, a sorozat legközelebb Schumann munkásságának gazdagságát igyekszik a közönség elé tárni. A romantika nagyhatású szerzőjének talányos életművét a Budapest Music Centerben (BMC) mutatják be.


Eckhardt Gábor zongoraművész, zenepedagógus elmondta, hogy számára eddig a Mendelssohn- és a Haydn-est volt a legemlékezetesebb. „A közönség visszajelzése és hangulata alapján bátran állíthatom, hogy ez kölcsönös szerelem volt” – mesélte. A zeneszerző a sikert abban látja, hogy a koncertek alkalmával rendhagyó módon a szerzők élettörténetébe is bepillantást engednek.


DSC_0649_Copy


„Ő a sorozat fő arca és házigazdája, aki életet visz belé. Izgalmas, anekdotákkal átszőtt, olykor mégis nagyon elmélyült hozzáállása a zeneszerzőkhöz, és az a szeretet, amellyel tud róluk beszélni, úgy látszik, megfogta a közönséget” – mondta a művészeti vezető Eckhardt Gáborról, aki állandó házigazdaként van jelen.


„Ezeknek a sorozatoknak számomra az a legnagyobb értéke, hogy behívjuk, betereljük az adott zeneszerzőt a BMC hangversenytermébe. Ő odaül közénk, és egyszerűen a barátunkká, a testvérünkké válik. Az egésznek bensőséges hangulata van, amely a közönség számára oldószerként hat. A zenekar és a közönség együtt fejlődik” – véli a zongoraművész.


DSC_0675_Copy


„Valószínűleg Schumann lesz a következő kedvenc. Ilyen őszinte zeneszerzőt én még nem találtam a zenetörténetben. Hiányzik az összes védekező mechanizmusa, úgy született, hogy nem tudott maga köré bástyákat kiépíteni, ennek következtében a zenében sincs semmi akadály, csak azt írja, ami közvetlen benne van” – méltatta a zeneszerzőt Eckhardt Gábor.


A zenekar a Gyermekek vagyunk után Hősök vagyunk címmel folytatja tematikus koncertsorozatát a Zeneakadémián, melynek hívószavai a Szeretünk, Küzdünk, Teremtünk és Remélünk. „Az eddigi négy koncertet ért meg a Gyermekek vagyunk, aztán hirtelen felnőttünk, és hősök lettünk” – mesélte viccesen a művészeti vezető. Hámori Máté szerint a zenének önmagában nincs szüksége magyarázatra, ugyanakkor megjegyezte: a zenekarnak fontos célkitűzése, hogy ne csak a meglévő koncertközönséget szolgálják ki, hanem azokat is be tudják vonzatni, akiknek intellektuálisan és érzelmileg lenne igényük megismerni ezt a műfajt, de valami miatt még nem jutottak el odáig.


Hámori Máté az ifjúság megnyerésének fontosságát hangsúlyozta, ennek érdekében számukra is szerveznek tematikus sorozatokat. A 6-14 éves korosztály részére operaelőadással, interaktív zeneszerzőportréval és hangszerbemutatóval készülnek. A nagyobbak pedig az Egy hét a Danubiával keretében betekintést nyerhetnek a klasszikus zenekarok mindennapjaiba.


DSC_0656_Copy


„Az ember merje megélni az érzéseit, ettől már önmagában hétköznapi hőssé válhat. Klasszikus értelemben véve nem egy versenymű, mégis olyan műfajok jutottak eszembe komponálás közben, amelyekben indirekt módon a cselló teljes eszköztára szerepel” – árulta el Zombola Péter zeneszerző a február 9-ei Werther – csellóverseny ősbemutatójáról, amely a sorozat első koncertje lesz, és a Szeretünk címet viseli.


„Létünk eleme a forma és a rend. Ezt nemcsak a művészetre, hanem a világ egész létére értem. Úgy egy romantikus nagy szimfóniában, mint egy XX. századi versenyműben. Ez határoz meg mindent" – vallotta a sajtótájékoztató vendégeinek küldött videóüzenetében Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmester, aki az április 5-ei Teremtünk koncerten vezényel.


DSC_0638_Copy


Kolonits Klára operaénekesnő Mozart Requiemében nyújtott alakítása kapcsán osztotta meg érzéseit: „Sosem az a nehéz, hogy valami látványosat vagy bonyolultat kell énekelni, hanem az, amikor csak őszintén és egyszerűen”. A művet március 1-jén a Küzdünk című koncerten hallgathatjuk meg előadásában.


Végh Nóra

Fotó: Csákvári Zsigmond

accord_quartet

2018.12.18

Az Accord Quartet 2001-ben alakult a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem négy hallgatójából. 15 éves fennállásuk alatt a zenei élet meghatározó szereplőjévé váltak, több száz hangversenyt adtak, és számos ősbemutató fűződik nevükhöz. Magyarországi koncertjeik mellett Európa szinte minden országában felléptek. Legújabb lemezükön Erőd Iván három vonósnégyese szerepel.

Back_Manci_R

2018.12.18

„Hízelgően mindenkit levesz / A Bäck Manci fényűzése ez” – verselte meg őt Juhász Gyula. Sztárfotós volt: modellt ült neki Mezei Mária színésznőtől kezdve Móra Ferenc lányáig mindenki, aki Szegeden megfordult, de Moholy-Nagy László korai szénrajzainak reprodukcióit is ő készítette. Az 20. század elején élt fotográfusnő mintegy 100 képéből nyílt kiállítást január végéig láthatjuk a Reök-palotában.

Brull_Kriszti

2018.12.17

Csombor Teréz, Homonnai Katalin, Bicskei István és Nagy Zoltán színművész kapta idén a színházi epizódszerepekért járó Aase-díjat. Az Ivánka Csaba-díjat Soltész Bözse színművész, a Bálint Lajos-vándorgyűrűt pedig Brüll Krisztina, a Thália Színház főtitkára vehette át hétfőn a Bajor Gizi Színészmúzeumban. A díj, amelyet Gobbi Hilda alapított végrendeletében, Ibsen Peer Gynt című művének egyik alakjáról, Aase anyóról kapta nevét.

A várhatóan jövő év elején induló űrszondába időkapszulába egy CD-nagyságú korongot tettek, tele Izraelről gyűjtött információval. A gyermekrajzok mellett Izrael nemzeti történelmi és kulturális szimbólumait, az 1948-as Függetlenségi Nyilatkozat szövegét, dalokat és imákat, valamint világtörténelmi tényeket küldenek a Holdra. Ezek az űrjármű küldetésének végeztével nem térnek vissza a Földre. Az izraeli légiipar SpaceIL nevű nonprofit vállalatának gyártmánya az első izraeli űreszköz. Utoljára Kína hajtott végre hasonló küldetést 2013-ban, a februárival Izrael lesz a negyedik ország az Egyesült Államok, a Szovjetunió és Kína után, amely eljut a Holdra.

A madár farktolla a dinoszauruszok korából, a földtörténeti kréta korszak kezdetéről származik, amely fontos időszaka volt a madarak evolúciójának. Ez a korszak mutatja meg, hogyan alakultak át bizonyos dinoszaurusz-típusok madarakká. A lelet különlegessége, hogy az áttetsző borostyánban látni lehet a toll háromdimenziós felépítését, és ezzel sokkal több információhoz lehet jutni, mint az eddig fosszilis állapotban megtalált tollakról. A borostyánban fennmaradt farktollra Mianmar északi részén, a Hukawng-völgyben bukkantak a kutatók.

Több mint nyolcmilliárd koronát (100,8 milliárd forintot) költöttek a csehek 2017-ben új könyvek vásárlására, ami 200 millió koronával (2520 millió forinttal) haladta meg az előző évi ilyen célra fordított kiadásokat. A cseh könyvpiac forgalma tavaly 2,5 százalékkal emelkedett, míg 2016-ban még négy százalékkal. A könyvpiac növekedésének mérséklődése már harmadik éve tart. A kiadott könyvcímek száma ugyanakkor második éve csökken, ami elsősorban az egyetemi tankönyvek, jegyzetek, statisztikai kiadványok és módszertani útmutatók illegális másolásának következménye.

A Ruben Brandt, a gyűjtő című magyar animációs thrillert is bemutatják a hétvégén kezdődött Les Arcs-i Filmfesztiválon, amelyet tizedik alkalommal rendeznek meg a francia Alpokban. A francia Alpok 2 ezer méter magasan fekvő síparadicsomában az európai filmeknek szentelt fesztivál tíz év alatt az egyik legjelentősebb filmes szakmai találkozóhellyé vált. Az idén meghívott 120 európai szerzői nagyjátékfilm közül számos alkotást itt vetítenek először Franciaországban, még a mozibemutató előtt, köztük a Milorad Krstic rendezésében készült Ruben Brandt, a gyűjtőt is. Az első Les Arcs-i fesztiválnak Magyarország volt a díszvendége: 2009-ben 12 magyar kortárs filmet és azok alkotóit is megismerhette a közönség. Idén Lengyelországra esett a választás.

A felső-egyiptomi Asszuán kormányzóságban feltárt temetkezési hely a 18. dinasztia (Kr.e. 1550-1292) idejéből való. A kutatók három mészkőkoporsót is találtak, amelyek közül kettő gyerekeknek készült, emellett további 50 felnőtt és gyermek csontmaradványait, valamint edényeket és amuletteket.

Rendhagyó lemezbemutató koncert lesz a Zeneakadémián 2018. december 21-én. Tímár Sára Junior Prima-díjas énekesnő Református hálaének népzenével című lemezbemutató koncertje kiemelkedik a karácsonyi koncertkavalkádból, mivel a református gyülekezeti énekeket egyedülálló módon, népi hangszerek kíséretével szólaltatják meg.

Timar_Sara

Emlékül címmel mutatja be Herczku Ágnes Hozomány – Erdélyi népzene régen és most / Visa című lemezét december 19-én és 20-án a Hagyományok Házában. Az esten közreműködő zenészek és táncosok a folklórt nem ismerő nézőnek is felejthetetlen élményt nyújtanak.

A Kodály-módszert általában olyan fogalmakkal társítjuk, mint világhírű, egyedülálló, védett szellemi örökség, és büszkék vagyunk arra, hogy Magyarország a bölcsője. De tudatában vagyunk-e valójában annak, hogy mekkora kincs birtokában vagyunk? Látjuk-e, miként tekint a világ erre az örökségre?

Örökségi hétvégét tart december 15-16-án a Pro Urbe Civil Európai Fórum Visegrád és Bécs – Építészeti örökségünkről, Közép-Európában címmel. A neves nemzetközi szakértők részvételével zajló konferencián bemutatják azt az online fórumot is, amely az épített örökségről szóló párbeszédnek teremt felületet Európa lakossága számára.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma