fejlec_okt.18

2018.06.07

Erős felütéssel indított május 28-án a Zsidó Művészeti Napok (ZsiMü): a Vígszínházban bemutatták Murry Sidlin Defiant Requiem: Verdi Terezinben című koncertdrámáját a szerző vezényletével. A Defiant (Ellenálló) Requiem a theresienstadti koncentrációs tábor zsidó foglyainak történetét meséli el: a láger lakóiból kórus alakult, tagjai megtanulták és tizenhat alkalommal előadták Verdi Requiemjét náci fogvatartóikkal szembeni ellenállásuk kifejezéseként. L. Horváth Katalin beszámolója.

Terezinben (Theresienstadtban) működött a nácik egyik legaljasabb, képmutató halálgyára. A nemzetközi vöröskereszt oda látogató küldötteit kávéházakkal, gazdag árukínálatú boltokkal, önfeledten játszó gyerekek, sportokat űző emberek látványával és róluk készült idillikus filmekkel kápráztatták el, így nem érezték szükségét, hogy bármiféle segítséget nyújtsanak a tábor lakóinak – jóllehet, már önmagában az sem rendben lévő, hogy ártatlan embereket fogva tartanak. A ,,kirakat” szereplőit másnap Auschwitzba hurcolták. Terezin magyar áldozatokat is követelt, a II. világháború utolsó napjaiban magyar zsidók sokaságát vitték oda. Őket ,,kisipari” módszerrel ölték meg. A tábor vezetője igyekezett eltüntetni a bűnjeleket, és miután a láger felszabadult, próbálta kedvező színben feltüntetni a múltat. A Verdi-előadás hivatkozási alapot jelentett arra, hogy jó sorsuk volt a deportáltaknak: színdarabokat, zeneműveket adtak elő.


Zsimu2018_Defiant_Requiem_Foto-Vajda_Tamas_2

 

A prágai konzervatóriumban végzett Rafael Schäechter a terezini koncentrációs tábor zsidó foglyaiból, többek között deportált művészekből összeállított egy százötven fős kórust, megtanulták és ,,fejből” előadták Giuseppe Verdi Requiem című oratóriumát. A produkció hatalmas erőfeszítést kívánt a szereplőktől, hiszen napi tizenkét-tizennégy órában keményen dolgoztatták őket, szinte étlen-szomjan, jártányi erejük sem volt, sokukat betegségek is gyötörték. A túlzsúfolt barakkokban gyakran söpörtek végig különböző járványok. Schäechter a drámai erejű zene és az isteni akaratot is kifejező latin szöveg miatt választotta Verdi Requiemjét, ezzel öntött lelki erőt szenvedő rabtársaiba: amit nem mondhatnak el szóban, azt elmondják zenében. A Requiem eléneklése reménysugár és egyfajta ellenállás volt: 1943-ban és 1944-ben összesen tizenhat alkalommal adták elő, egy csempészett kotta segítségével, zongorakísérettel. A kórus létszáma egyre fogyatkozott, tagjait időről időre Auschwitzba deportálták, többüket már a próbák folyamán elvitték, de nem adták fel: 1944 októberére már csak hatvanan maradtak, majd az utolsó előadás után mindnyájukat elhurcolták, és csaknem mindegyiküket meggyilkolták Auschwitzban. Magát Rafael Schäechtert is az előadás után Auschwitzba deportálták.

 

Murry Sidlin amerikai karmester koncertdrámája, a Defiant Requiem: Verdi Terezinben tiszteletteljes főhajtás Rafael Schäechter és kórusa, Theresienstadt mártírjai emléke előtt. Az Ellenálló Requiemet 2002 tavaszán Oregonban, az Oregoni Szimfonikusokkal mutatták be először (több mint kétszáz televíziós csatornán közvetítették az előadást), azóta a Defiant Requiem Alapítvány Murry Sidlin irányításával járja vele a világ nagyvárosait. Emlékezik és emlékeztet. A művet több alkalommal előadták Terezinben is. Sidlin különleges, multimédiás produkciójában az eredeti Verdi-oratórium tételei között kibontakozik a terezini történet: prózai szövegek hangzanak el, egy nő és egy férfi mesélőtől hallhatjuk a tényeket, de korabeli filmrészleteket, valamint interjúkat is vetítenek. Túlélők, az egykori kórus tagjai videóinterjúkban idézik fel az emlékeiket, továbbá bepillanthatunk abba az 1944-es náci propagandafilmbe, amely – a koncentrációs tábor hamis ábrázolásával – meg akarta téveszteni a világot. Az oratórium szövegét, az adott ország nyelvén, kivetítőn olvashatja a közönség. Az Ellenálló Requiem felemelő dráma a reményről és az akaratról. Lenyűgöző, megindító példázata annak, hogy a hit és a művészet erejével hogyan nyerheti vissza emberi méltóságát a mindenétől megfosztott, végletekig megalázott ember.

 

„A foglyokból álló közönség tagjainak visszaemlékezései szerint az előadás módját ugyanolyan mértékben érezték inspirálónak, mint magát a zenét” – mondja Murry Sidlin. „Mert azok az élők, akiket állandó rettegés, éhezés, szélsőséges durvaság és halál vett körül, megtapasztalták a nagyszerű muzsika által közvetített harmóniát, egyensúlyt, amely újjáélesztette bennük a méltóság, a bátorság és a remény érzését. Ezek az előadások mind az előadók, mind a közönség számára megerősítést jelentettek, és emlékeztették őket a bebörtönzés embertelensége előtti életük szépségére.” A Verdi-mű eléneklése tiszteletre méltó, csodálatos, humánus tiltakozás volt a nácik embertelen tettei ellen. A kórustagok, akik túlélték a náci tábor borzalmait, soha nem azt kérdezték, hol volt Isten, hanem azt, hogy hol volt az Ember.


Zsimu2018_Defiant_Requiem_Foto-Vajda_Tamas

 

Murry Sidlin a Baltimore-i Szimfonikusoknál kezdte a pályafutását Sergiu Commissiona asszisztenseként, majd a Washingtoni Nemzeti Szimfonikusoknál folytatta, ahol négy évig Doráti Antallal dolgozott. Tizenkét évig volt a New Haven-i Szimfoniusok zeneigazgatója, nyolc évig pedig a kaliforniai Long Beach Szimfonikusoké. Több mint harminc évig művészeti vezetőként jegyezte az Aspeni Zenei Fesztivált, David Zinmannal pedig megalapította az Aspeni Amerikai Karmester Akadémiát. Sidlin San Francisco, Houston, Pittsburg és Minnesota legkiválóbb zenekaraival muzsikált, illetve muzsikál, de vezényelt már többek között Jeruzsálemben, Monte Carlóban, Vancouverben, Madridban, Vilniusban és Budapesten is. A Defiant Alapitvánnnyal már több mint tíz éve viszi a világba az Ellenálló Requiem örök aktualitású, emlékező üzenetét. Tehetsége, pozitív gondolkodása, a zene erejébe vetett hite ugyanolyan erősen sugárzik Verdi zenéjén át, mint anno Rafael Schäechteré.

 

A Defiant Requiemet Magyarországon 2010-ben, a Vasúttörténeti Parkban hallhatta először a közönség (az akkori híradások Lázadó Requiem címen számoltak be róla). Abban a produkcióban százhúsz tagú, nemzetközi kórus énekelt: a Washingtoni Katolikus Egyetem negyventagú énekkarához csatlakozott a Honvéd Férfikórus és az Angelica Leánykar. A szólisták Sümegi Eszter (szoprán), Meláth Andrea (mezzo), Fekete Attila (tenor), Bretz Gábor (basszus) voltak, a prózai szövegeket Béres Ilona és Garas Dezső olvasta fel, és a MÁV Szimfonikus Zenekar működött közre. A 2018-as vígszínházi előadásban a Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát, szólistaként Ádám Zsuzsannát (szoprán), Fodor Bernadettet (mezzo), Boncser Gergelyt (tenor) és Kovács Istvánt (basszus), mesélőként pedig Béres Ilonát és Bálint Andrást hallhattuk. A Magyar Állami Operaház művészei, Béres Ilona és Bálint András (ahogy nyolc éve az akkori előadók is) Murry Sidlinnel tökéletes összhangban döbbenetes erejű összművészeti produkciót alkottak. Hatását mi sem jelezte jobban, mint a nézőtér koncert végi elmélyült csendje. Az idősebb és a fiatal hallgatók egyaránt megértették a mű üzenetét. A Defiant Alapitvány jóvoltából a dámakoncertet díjmentesen, illetve jelképes, 500 forintos regisztrációs díj ellenében tekinthette meg a Vígszínház teltházas, 1160 fős közönsége. Különös egybeesés, hogy Rafael Schäechter május 27-én született (1905-ben), az emlékének (is) szentelt koncertet pedig az évforduló után egy nappal, május 28-án tartották.

 

Az előadást huszonnégy ország budapesti nagykövete, valamint amerikai, izraeli, svéd és holland turisták is megtisztelték jelenlétükkel. Az izraeli csoportok kifejezetten a Zsidó Művészeti Napok eseményeire érkeztek Budapestre. A tervek szerint a Defiant Requiemet jövőre – olasz–magyar szervezésben – több olasz nagyvárosban is bemutatják, és tárgyalások folynak arról, hogy Budapestre is visszahozzák, akár már 2019-ben.



Írta: L. Horváth Katalin

Fotó: Vajda Tamás

Angelica_kodaly-emlekunnep-normalbig1534

2018.10.16

A Nemzeti Filharmonikusok 2018/2019-es évadának új, Pászti bérletében a Nemzeti Énekkar hangversenyeit hallgathatjuk meg. Az öt koncertet magában foglaló sorozat helyszíne az Olasz Kultúrintézet lesz. „Az új hangversenysorozatunk első műsorának legfontosabb törekvése a szeretet közvetítése a zenén keresztül” – mondta Somos Csaba karigazgató.

Stratovarius
2018.10.15

A finn szimfonikus metal ikonikus alakjai lépnek színpadra október 28-án a Barba Negra Music Clubban. A Nightwish egykori énekesnője, Tarja Turunen saját zenekarával érkezik, utánuk pedig a több mint 30 éve működő Stratovarius csap a húrok közé. Mindkét csapat teljes hosszúságú műsort és meglepetéseket ígér.

GirorgioMoroder6_credit_Foto_Studio_Brammer

2018.10.13

A legendás zenei producer, Giorgio Moroder bejelentette legelső élő európai turnéját! A sokak által a diszkó keresztapjaként vagy az elektronikus tánczene megalapítójaként ünnepelt 78 éves, többszörös Oscar- és Grammy-díjas Moroder 15 várost érintő európai turnéra indul 2019 tavaszán, köztük érintve a magyar fővárost is 2019. május 15-én.

Az emberi lélek áll a szentendrei MűvészetMalom új kiállításának középpontjában: a Rényi Katalin festő, grafikus munkáiból 21 gramm címmel rendezett tárlat október 13-án nyílt meg. Rényi Katalin munkáira jellemző, hogy összekapcsolódnak, installatív módon lehet bemutatni őket. A tárlaton látható művek felerősítik egymást, együtt érdemes szemlélni őket, a kiállítás maga is egy megformált egység, egyfajta műalkotás. A 2019. február 17-ig látható kiállításon szereplő művek tárgya minden esetben a lélek vagy a lélekhez kapcsolódó valamilyen transzcendens esemény, olykor misztérium.

Egy illegálisan az Egyesült Államokban élő iráni család mindennapjairól szóló vígjátéksorozaton dolgozik együtt az ABC Studios és Reese Witherspoon Oscar-díjas amerikai színésznő médiacége, a Hello Sunshine. A félórás epizódokból álló Americanized című széria Sara Saedi iráni származású forgatókönyvíró azonos című memoárjára épül – írja a Variety című filmes portál. A sorozat bepillantást nyújt egy közel-keleti háztartás mindennapjaiba, miközben felfedi azokat az egyetemes igazságokat, amelyek összekötnek minden „amerikai” családot.

A miskolci Bartók Plusz Operafesztivál A jövő kulcsa elnevezéssel operaíró verseny hirdetett, a beérkezett művek közül négy jutott tovább: a magyar, cseh, orosz és osztrák zeneszerzők operái a Liszt Ferenc Zeneakadémia Solti-termében december 14-én tartott nyilvános döntőben szállnak versenybe. Az operaíró versenyt azért hirdette meg a Bartók Plusz Operafesztivál, hogy olyan új közönségdarabok szülessenek, amelyekkel újra meg lehet nyerni a hallgatóságot az operának. A kortárs zeneszerzőket megszólító nemzetközi verseny iránti érdeklődés idén minden korábbinál nagyobb volt: az előválogató zsűrinek 6440 partitúraoldalt és mintegy 30 órányi zenei anyagot kellett feldolgoznia, majd meghoznia a döntést.

Melankólia, derű címmel nyílik meg Buhály József, a Szentendrei Régi Művésztelep festőművészének kiállítása október 18-án, csütörtökön, 17 órakor a Nyíregyházi Városi Galériában. A kiállítás megnyitóján köszöntőt mond Tardy-Molnár Anna, a művésztelepet is üzemeltető MANK Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója és dr. Ulrich Attila, Nyíregyháza MJV alpolgármestere. A kiállítást Wehner Tibor művészettörténész, közreműködnek a Nyíregyházi Művészeti Szakgimnázium zenetagozatának növendékei. A megnyitó ingyenes, a kiállítás december 15-ig tekinthető meg keddtől szombatig, 9 és 17 óra között.
Kamarakoncert-sorozat kezdődik A zene természete – Zenében a fényről címmel október 20-án a martonvásári Brunszvik-kastélyban a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara előadásában. Első alkalommal a rézfúvós kvintett, november 3-án Kassai István Liszt-díjas zongoraművész, Rönkös Ildikó és Karasszon Dénes csellóművészek adnak koncertet, december 15-én a fuvoláé lesz a főszerep. Az október 20-ai koncerten Johann Sebastian Bach, Telemann, Händel, Gershwin és Grieg művei szólalnak meg a Beethoven Múzeumban. A sorozat második részében Bach, Liszt, Bartók, Chopin zenéje várja a közönséget A zene természete – A zene tudománya című műsorban. Az adventi koncerten pedig különböző kamarazenei formációkban csendülnek fel karácsonyi muzsikák Bachtól Kodály Zoltánig, felidézve Csajkovszkij A diótörő című művét is.

Jenei Szilveszternek van mit mesélnie, hiszen ötven éve van a pályán gitárosként, énekesként, zeneszerzőként. Több legendás zenekar tagja volt, 300 dalt komponált, nyolc arany és három platinalemez lóg a szobája falán. Most, 70. születésnapja alkalmából egy rendhagyó koncert keretében újra átélhetjük vele az elmúlt évtizedek sikerét sztárvendégek részvételével a Stefánia Palotában október 13-án, 19 órától.

szilveszter3

Idén hatodik alkalommal rendezik meg a Szentendrei Jazz- és Borfesztivált, amely szeptember 28. és 30. között várja a látogatókat Szentendrén. A történelmi belváros sétálóutcáján, a Fő téren és a belvárosi házak udvaraiban az ország minden borrégiójából érkező borászatok várják az érdeklődőket, valamint számtalan borszakmai és kulturális program, köztük jazzkoncertek, séták és kiállítások is.

Rekord nyári látogatottságot könyvelhet el alkotóházaiban a MANK Nonprofit Kft. A Szigligeten, Zsennyén, Kecskeméten, Hódmezővásárhelyen, Mártélyon és Galyatetőn található hat alkotóházban inspiráló alkotásra nyílik lehetősége a művészeknek, de az épületek egyre több szakmai rendezvény helyszínéül is szolgálnak.

A múzeumi és könyvtáros szakma a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében sokat tesz azért, hogy csökkenjen a korai – azaz a végzettség nélküli – iskolaelhagyók aránya, javuljon a hátrányos helyzetű csoportok munkaerő-piaci helyzete, erősödjön a fiatalok társadalmi integrációja, csökkenjen a szegénységben, társadalmi kirekesztettségben élők száma. A nemes célok elérése érdekében a két kulturális szakterület három éven át tartó programot indított 2017 februárjában.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma