Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2019.04.15

Könyves-Tóth Mihály, az Opera zenekarának első trombitása huszonegy évesen került a dalszínházhoz. A Junior Prima díjas művész a rangos ARD versenyen a kortárs darabok interpretációjáért érdemelt ki különdíjat. Jelenleg a piccolo trombita az egyik kedvence, több koncerten orgonakísérettel játszott rajta. Szerencsésnek mondhatja magát amiatt is, hogy olyan emberekkel van körülvéve, akik szeretik hallgatni a trombita hangját.

konyves_toth_mihaly_foto_Daniel_Delang
Fotó: Daniel Delang

Tanáraid biztattak, vagy saját magadnak szerettél volna bizonyítani a müncheni megmérettetéssel?

A versenyzés híve voltam egészen mostanáig. Korábban Ulmban és Prágában is a dobogóra állhattam, de kétségtelen, hogy a trombitások között az ARD a legnagyobb megmérettetés. Nagyon örülök, hogy tanáraim, Bakó Roland, ifj. Kovács Kálmán és Kirsch János támogatásával ilyen eredményt értem el, hiszen a trombitára csak öt-hat évente kerül sor ezen az erőpróbán, így ez volt az utolsó lehetőségem.

Mennyire volt megterhelő a felkészülés?

Nyáron kellett több időt fordítanom erre egy egészen sűrű operaházi évad után. Napi négy-öt órát gyakoroltam, a versenyprogramot csak a felkészülés végén játszottam el tanáraimnak, illetve egyetlen koncertet adtam a műsorral. Szeretek szólóban játszani, ezért – bár nehéz időszak áll mögöttem –, mindvégig motivált tudtam maradni. Már annak is nagyon örültem, hogy a felvételeim alapján meghívást kaptam a müncheni fordulóra, az pedig, hogy döntőbe kerülhettem két másik fiatal trombitással, hihetetlen érzés volt.

konyves_toth_mihaly_foto_Daniel_Delang_
Fotó: Daniel Delang

Hogyan választottad a hangszered?

Nekem mindig a hangos zeneszerszámok tetszettek! A nagymamám a kőbányai zeneiskolában tanított zongorát, így találtuk meg Bakó Rolandot, akire azóta is a legnagyobb tisztelettel tekintek. Kilencéves voltam, amikor elkezdtem a hangszertanulást, de nem voltam biztos az utamban, amíg fel nem vettek a Weiner konziba, ahol végleg a trombita felé fordultam. Azt hiszem, ebben az időszakban gyakoroltam a legtöbbet, a Zeneakadémián pedig már tudatosan és átgondoltan állítottam be a napi rutint, Kirsch János segítségével.

Ezekben az években olyan amatőr együttesekben is játszottam, mint a Die Eber Kapelle, ami jelentősen fejlesztette az állóképességem, a Tutta Forzával pedig jelenleg is élő a kapcsolatom. A trombitához elengedhetetlen a fizikai adottság, ezért nem hallani arról – mint például a zongora esetében –, hogy valaki már ötévesen közönség elé lép. Vannak persze kivételek, Szergej Nakarjakov: tizenöt évesen készítette első lemezét.



Milyen arányban van jelen az életedben a szólózás és a zenekari munka?

A kettő egészen más, éppen ezért szeretném, ha mindegyik a mindennapjaim részévé válna. A zenekari játék során egy-két év gyakorlat szükséges ahhoz, hogy egy piano állás fél, vagy egy óra szünet után is a megfelelő módon szólaljon meg. A szólóműfajt tekintve ilyen technikai kihívásról nem beszélhetünk, hiszen a játék folyamatos.

Ebben az esetben inkább a repertoárépítésen van a hangsúly, hiszen nem lehet mindig Haydn vagy Hummel trombitaversenyével a színpadra állni. Hozzá kell tennem, hogy az ARD versenyen a kortárs darabok interpretációjáért érdemeltem ki a különdíjat. Jelenleg a piccolo trombita az egyik legnagyobb kedvencem, már több olyan koncertet is adtam, ahol orgonakísérettel játszottam rajta.


Konyves-Toth_Mihaly


Ahogy említetted, a hangos hangszereket szereted, sosem volt még konfliktusod a gyakorlás során?

Kőbányán kertes házban lakunk, a versenyt megelőző időszakban pedig a szomszédok nagyon jól viselték a napi több órás gyakorlást, nem egyszer örömmel vették a játékom. Nyaralások, kirándulások alkalmával a Balatonon, és Erdélyben is játszottam már a természetben, vagy egyszerűen egy hegy tetején. Amikor baráti társasággal vagyok, előfordul, hogy megkérnek arra, hogy vigyem a hangszerem is. Szerencsésnek mondhatom magam, mert olyan emberekkel vagyok körülvéve, aki szeretik a trombita hangját.

A teljes interjú az Opera Magazinban jelent meg.

Roma_nok_kultura_banner_002

rev-hang-fesztival-2018_01

2019.06.24

Második alkalommal rendezik meg a Rév-Hang Fesztivált július 3. és 6. között. A klasszikus zenei programsorozat Révfülöp Balaton-parti színpadán kínál esténként ingyenes koncerteket a településen élők és a környéken nyaralók számára. Idén is a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusai lépnek fel, a sorozatot pedig a Four Fathers énekegyüttes koncertje zárja.

Bartok_Plusz__Asan_korus

2019.06.22

8644 kilométert tett meg a dél-koreai Asan Civic Choir, hogy fellépjen a miskolci Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.

Nemzeti_Enekkar

2019.06.22

Liszt Ferenc és Kodály Zoltán művei mellett kortárs szerzemények is megszólaltak a Nemzeti Énekkar szerdai hangversenyén Kocsis-Holper Zoltán vezényletével a felvidéki Ógyallán. A Nemzeti Énekkarnak minden koncertjén fontos küldetése, hogy a magyar kóruséletet képviselje és azt a lehető legmagasabb színvonalon tegye.

Az együttműködés részeként megvalósult egy, a Budapesti Wagner-napok díjnyertes, új arculatát visszatükröző installáció.A Wagner nevének betűit formázó installáció az eseménysorozat végéig, június 23-ig tekintető meg a Müpa főbejárata előtti téren.

A Hal négyesben című, kétfelvonásos, zenés krimivígjáték lesz az idei Székesfehérvári Nyári Színház műsorán, amelyet ezúttal is a Feketehegy-Szárazréti Közösségi Központban tartanak. Az előadások július 11. és 14. között lesznek láthatók. Főszereplők: Závodszky Noémi, Tűzkő Sándor, Varga Lili és Ballér Bianka játszik, a rendező: Kozáry Ferenc színművész.

A Megszálottak az elmúlt időszakban két nemzetközi fesztiválon is díjakat nyert. Májusban a Keresztény Filmek Világfesztiválján, Orlandóban nyerte el Fésűs Nelly a legjobb női alakítás díját. Most a film az Alaska Film Awards nemzetközi fesztivál fődíját, az Északi Fény Kirobbanó Tehetség Díja elismerést nyerte el, a jakartai világfesztiválon pedig a legjobb európai film Arany Díjat, Pozsgai Zsolt pedig a legjobb rendezői díjat is megkapta három másik kollégája mellett. A jakartai verseny díjait augusztusban az indonéziai császári városban, Dzsogdzsakartában, több napos ünnepség keretében veheti át a rendező a császári család meghívására.

A Római Magyar Akadémia június 25-én 19.00 órakor Zsigmond Dezső: A Sátán fattya című nagyjátékfilmjével emlékezik meg a 40-es évek egyik legnagyobb magyar tragédiájáról, a Kárpátalján élő magyarság vészkorszakáról, amelyről évtizedekig beszélni sem volt szabad. A Nagy Zoltán Mihály azonos című művéből készült film, Kárpátalja úgynevezett felszabadulás utáni periódusát (1944-45) tárja a néző elé, és a tizenhat esztendős Tóth Eszter sorsán keresztül láttatja a málenykij robot, valamint a szovjet megszállás borzalmait.

Huszonöt helyszínen 80 programmal, 400 fellépővel és kiállítóval várják a vendégeket az ormánsági Bőköz fesztiválon augusztus 22. és 25. között. Fellép mások mellett a Ghymes, Karácsony János, a Talamba Ütőegyüttes, a Hot Jazz Band, a Tárkány Művek vagy a Rudan Joe Akusztik Band, a bőközi helyi jellegzetességeket a települések tájházaiban lehet megismerni. Részletek itt.

Június 28-án a Bujdosó Trió ad koncertet az óbudai Gázlámpa Kioszk teraszán. A Esernyős névre keresztelt helyszín célja, hogy a finom kávék mellett kultúrát is kínálhassanak a különleges hangulatú fő téren.

teraszlive_bujdosotrio_WEB

A Zalaegerszegi Kortárs Művészeti Fesztivál (ZA-KO) előadásával június végén megkezdődik a szabadtéri színházi rendezvénysorozat, a nyár utolsó hónapjaiban pedig zenés produkciókat mutatnak be Kvártélyház udvarán.

Fényfestéseket, fényinstallációkat, utcaművészeti produkciókat tartanak a 4. Zsolnay Fényfesztiválon június 27. és 30. között Pécsett.

Egyebek mellett a III. Richárdot, a Vihart és a Szentivánéji álmot láthatja a közönség a hatodik Nemzetközi Shakespeare Fesztiválon, amelyet június 27. és július 3. között szerveznek meg a vajdasági Cortanovcin.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma