2017.09.14

Az emberekre számos olyan esemény hat, amely döntően befolyásolja a személyiségüket. Ilyen mérföldkő volt az életemben Ludovico Einaudi zenéje. Az olasz zongorista – amellett, hogy szívből játszik – nagyon inspiráló személyiség, hiszen szüntelenül feszegeti a zenei határokat, folyamatosan megújítja önmagát és a zenéjét. Mindezt élőben hallani szavakkal alig megfogalmazható.

21457531_10154840388336129_4829084906670942251_o


Az olasz származású zongoristának napjainkig huszonkét lemeze jelent meg és számos híresebb alkotásban – többek között az Életrevalók vagy a This is England című filmben és a sorozatban is – közreműködött mint zeneszerző. Hazánkban mégsem lépett még fel soha, így értehető, hogy a jegyek pillanatok alatt elfogytak a szeptember 12-ei, Müpában megtartott koncertre. A nagy érdeklődés miatt Einaudi vállalt még egy fellépést szeptember 10-re is, mely szintén teltházas volt. Kicsit tartottam is attól, mennyit vesz ki a művészből még egy koncert, és milyen hatással lesz a szeptember 12-ei koncertre mindez. Utólag azonban nem is értem, hogyan juthatott ilyesmi az eszembe.


Nem mondanám magam a klasszikus zene szakértőjének, sőt valójában nagyon sokáig kerültem is ezt a műfajt. Majd találkoztam Ludovico Einaudival, és teljesen megváltozott a zenéről – és főként a klasszikus zenéről – alkotott véleményem. Lelki szemeim előtt egy idős zongorista képe lebegett, aki kisétál a hangszere mellé és ontja magából az általam jól ismert dalokat. Így készültem a koncertre is, azonban ennél jóval többet kaptam. Pontosan ezért nagyon sokáig nem is igen tudtam, hogyan fogalmazzam meg a látottakat. Egyet mindenesetre már az elején le kell szögeznem: a koncert után már biztosan állíthatom, hogy Einaudi a 21. század egyik zenei géniusza.


21458005_10154840388146129_4866232445006841030_o


Az esten legutóbbi, 2015-ben megjelent Elements című albumának közreműködőivel lépett fel. Az elsötétített színpadon egyszer csak kigyulladtak a fények, besétált Einaudi, leült háttal a közönségnek és belekezdett az Életrevalókból már jól ismert Una Mattina című dalba. Ennél a pillanatnál még minden a megszokott módon zajlott, majd a következő daloknál felcsendült a hegedű, a nagybőgő, végül becsatlakozott egy akusztikus, majd egy elektromos gitár, ezt követően egy basszusgitár, és egyszer csak felcsendült a dob, aztán előkerült egy csörgődob is, majd a cintányér és megannyi számomra ismeretlen hangszer. Mindeközben Einaudi a zongoránál ülve vezényelte a koncertet egyetlen kézmozdulat nélkül, mégis tökéletes összhangban csendületek fel a dalok. A fények mindeközben átváltottak zöldre, kékre, majd az est végére már minden lilában úszott, és egy ütemre mozogtak még a zenekarra kivetített képek is. Az egész egy megfogalmazhatatlan csodának tűnt, úgy éreztem magam, mintha egy zenei kísérlet közepén ülnék.


21457841_10154840388461129_394215094224876301_o


A legkülönösebb élmény az egész koncert közben egy akvárium volt, amely a zongora mellett kapott helyet. A koncert alatt egyszer csak odasétált a vízzel teli akváriumhoz az egyik zenész, egy rézlapot engedett bele óvatosan, félig kihúzta, majd végighúzott rajta egy ütőt, ettől pedig egy rezonáló, dobszerű hangot adott ki a lemez – mindez párosult a zongorával és a hegedűvel. Egész egyszerűen megfogalmazhatatlan élményt nyújtott. Ezt követően hirtelen újra elaludtak a fények, majd hatalmas ováció közepette levonultak a zenészek, és Einaudi teljesen egyedül ott maradt a színpadon a zongorájával. A koncert nagy részében ő kápráztatta el a közönséget, majd újra visszatértek a zenésztársak és nagy örömömre lejátszották az Experience és a Primavera című dalokat, melyeket a közönség állva, vastapssal jutalmazott. A legmeghatóbb az egészben pedig Einaudi viselkedése volt. Egész idő alatt egyelten egyszer sem fordult meg, végig háttal zongorázott, majd amikor befejeződött a koncert, úgy állt fel és hajolt meg, mintha ez lett volna élete első koncertje, ő maga tapsolta meg a közönséget és a zenésztársait, akiket külön-külön bemutatott.


 


Az est szünet nélkül zajlott, a két és fél órát azonban még így is kevésnek éreztem, talán még kétszer ennyi ideig el tudtam volna hallgatni Einaudi játékát, amely nem csak a tehetségétől és a kísérleti szellemtől különleges. A legnagyobb varázsát ugyanis az adja, hogy mindez szívből szól.

 


Fischer Viktória

Fotó: Müpa Facebook-oldala

V4-banner

_d0a2887__copy_cover
2018.02.25

„Az emléknap azt üzeni, hogy az embertelenséget, az igazságtalanságot, a politikai alapon elkövetett véres terrort nem lehet elhallgatni” – mondta dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár a kommunizmus áldozatainak emléknapján a pécsi Kovács Béla Emlékház átadóján. Az épület Kovács Béla (1908–1959), a Független Kisgazdapárt egykori főtitkára, nemzetgyűlési képviselő szülőháza volt.

2018_0019_ORG_cover

2018.02.25

Adina Pintilie elsőfilmes román rendezőnő Touch Me Not (Ne érints meg) című alkotása kapta meg a legjobb filmnek járó Arany Medvét a 68. Berlin Nemzetközi Filmfesztiválon, a Berlinalén február 24-én. Bucsi Réka Solar Walk című rövidfilmje elnyerte a 20 ezer euróval járó Audi Short Film Award nevű elismerést.

180207_orultnaploja_masolata

2018.02.25

A Békéscsabai Jókai Színház Gogol Egy őrült naplója című művét mutatja be március 4-én Katkó Ferenc főszereplésével, Köllő Miklós rendezésben a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán. Köllő Miklós elmondta: rangot jelent a Nemzeti Színházban játszani, izgatottan várja, mit szól majd a darabhoz a budapesti közönség, amelynek emlékezetében máig élénken él Darvas Iván legendás alakítása.

Madaras Gergely veszi át 2019 szeptemberétől az Orchestre Philharmonique Royal de Liege (OPRL – Liege-i Királyi Filharmonikus Zenekar) zeneigazgatói posztját. A zenekar majdnem két évig tartó választási procedúrát követően a 33 éves magyar karmestert választotta történetének legfiatalabb és egyben első magyar zeneigazgatójának, aki 2019 szeptemberében kezdi el hároméves munkáját.

A Hungarian American Filmfesztivál alapítója és elnök-igazgatója, Bunyik Béla a 17. Los Angeles-i Magyar Filmfesztiválon jelentette be a Hungarian American Film–Theater Society megalakulását. A szervezet fő célja lehetőséget adni a kapcsolatépítésre és tapasztalatcserére azoknak a hazai színészeknek, filmkészítőknek, akik közelebb szeretnének kerülni Hollywood világához. Első rendezvényük a Pre-Oscar Party, melyet március 3-án rendeznek meg Brentwoodban, a Magyar Konzulátus reprezentatív Club Házában.

Négy előadással vendégszerepel Kolozsváron májusban a Vígszínház, amely A Pál utcai fiúk című zenés darabot, a Találkozás, a Máglya és a Mondjad, Atikám! című előadást is bemutatja a Kolozsvári Állami Magyar Színházban. A Pál utcai fiúk című előadást május 29-én 16 és 20 órától, a Találkozás című drámát pedig május 30-án a kolozsvári színház nagytermében játsszák. A Máglya című darabot május 28-án 20 órától, május 30-án 17 óra 30 perctől pedig a Mondjad, Atikám! című színdarabot adják elő a stúdióban.

A Budapest Dal 2018 elnevezésű pályázatra március 22-ig várja a zsűri a főváros hangulatát leginkább tükröző dalokat. A projektre a tizenegy ismert előadó mellett három helyet még felfedezésre váró, tehetséges zenész és énekes számára tartanak fenn a kiírt pályázaton. A szervezők felkérését a Honeybeast, Berkes Olivér és Závodi Marcell, Király Viktor, Radics Gigi, a Compact Disco, Caramel, az Anna & the Barbies, Zséda, Charlie, Keresztes Ildikó és Frenreisz Károly fogadta el. A tizennégy dalt tavasszal koncerten mutatják be és CD is készül.

Arany- és különdíjjal jutalmazták ifj. Simet László artistaművészt és csapatát a The Astronauts című számukért a XI. Albacete-i Nemzetközi Cirkuszfesztiválon. A spanyolországi fesztiválon, a Teatro Circóban tartott eseményen ifj. Simet László és felesége, Simet Olga, valamint Kapitány Olívia a The Astronauts című produkcióval léptek fel, amelyben ötvözték a kötéltáncot és az úgynevezett halálkereket. Mindezt asztronautaöltözékben adták elő. A The Astronauts című számmal a csapat fellépett már a 42. Monte-carlói Nemzetközi Cirkuszfesztiválon is.

Groove & Voice Trio néven a V4-es országok dallamaiból hozott létre kuvaiti felkérésre világzenei produkciót Lovász Irén énekesnő. Az ősbemutatót február 6-án tartották a kuvaiti Abdulhussain Abdulredha Színházban. A műsor keretében Lovász Irén mellett színpadra lépett Horváth Kornél, Mizsei Zoltán, valamint Stanislav Palúch, Jitka Šuranská, Szczepan Pospieszalski, a szlovák, a cseh és a lengyel népzene-világzene jeles képviselői.

concert_after_V4_Diplomats_and_musicians

A Visegrádi Együttműködés aláírásának évfordulóját ünnepli a V4 Karnevál február 11-én, vasárnap. Ebből az alkalomból zsonglőrök, utcaszínházak, táncosok, zenészek, kézműves műhely, esti fényfestés és tűzijáték várják az érdeklődőket a Várkert Bazárban és környékén. A karneváli hangulat mellett Caramel, Lajkó Félix és az Óperentzia, a Balkan Fanatik, a Kerekes Band és a Kolompos Együttes koncertje szórakoztatja majd a vendégeket.

Három kategóriában – legjobb nagy klub, legjobb koncerthelyszín, legjobb melegbarát hely – jelölték idén a főváros egyik legnépszerűbb szórakozóhelyét, az Akvárium Klubot a Budapest Nightlife Awardson. A lassan egyéves VOLT Lokál is bekerült a versenybe: a „legjobb kis klub” címért küzd majd meg. A szavazás február 22-ig tart; voksolj Te is az Akváriumra ITT!

Ismét ősbemutatót tart a Rózsavölgyi Szalon: 2018. február 20-án mutatják be Tóth Krisztina Babérkoszorú-díjas költő, író Pokémon go című darabját, amelyet a Szalon felkérésére írt. Az előadás rendezője Csizmadia Tibor. Szereplők: Debreczeny Csaba, Bozó Andrea, Hunyadi Máté e.h., Tímár Éva, Ladányi Júlia e.h. és Sztarenki Pál.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma