782x90_karacsony_banner_2_ok
2016.02.22
Takács Erzsébet

Egyenként mutatja be társulatának tagjait a Közép-Európai Táncszínház (KET): a nyolctagú tánckar már harmadik táncosa nyűgözte le tudásával február 18-án a közönséget. Hargitai Mariann számára a már több díjat nyert táncos-koreográfus, Réti Anna készítette el a Lépcső című produkciót, amely a magány stációit ábrázolja annak kimondása nélkül.

„Nem használhattam a korábban megtanult technikákat, a produkció minden elemét most kellett megtanulnom, hiszen nem klasszikus táncos mozdulatokkal dolgoztunk. Néha bár a szöveg lassabb volt, a mozgásnak gyorsabbnak kellett lennie, éppen ezért hihetetlen koncentrációt és agymunkát igényelt a darab” – mesélte Hargitai Mariann táncos a produkcióról a bemutató után. Hozzátette: nem jelentett újdonságot, hogy beszélnie is kellett a produkció közben, de az ismétlődő szavak és rövid mondatok, vagy éppen ezek sorozatának, kombinációinak váltakozása rengeteg gyakorlást igényelt. „Szerencsére ezzel most nem volt gond” – utalt arra, hogy mozdulatait viszont gyorsnak ítélte. Réti Anna koreográfus szerint azonban nem okozott problémát a ritmus, a darab megengedi a zaklatottságot, nem is lehet kétszer ugyanúgy előadni. Az előadás elején ugyanis lassabb mozdulatokkal indít a táncos, akit később a címben jelzett képzeletbeli, csupán szavakkal megidézett lépcső végtelensége, céltalansága extatikus állapotba sodor.


Jokuti_Gyorgy_fotoja

 

„A témafelvetésem olyan alapérzés, monomán helyzet, amelyből az ember nem tud kilépni. Sok mindennel próbálkozik, azonban senki sincs, aki ebből kirántsa. Ezért újra és újra próbálkozik, de mindig visszaesik. Egyfajta mókuskerék-állapotot szeretnék megformálni. Megkértem Halasi Zoltán költőt, hogy írjon egy monológot erre az érzésre. Ez el is fog hangzani az előadáson, így nekem koreográfusként is különleges és új feladat, hogy élő szöveggel dolgozom” – olvasható egy, a színház honlapján még az előadás előtt megjelent, Réti Annával készült interjúban. Ebben hozzáteszi: az előadásban a tánc és a szöveg mellett a Debreczeni Márton komponálta hangkulissza hangzik el, mely szövetet, hangulatot képez a darab köré.

 

12716210_1169019639789852_5869790298850724795_o


A K-Arcok szólósorozat célja a társulat táncművészeinek személyiségéhez illő, egyéni koreográfiák létrehozása meghívott koreográfusok segítségével. A szóló műfajának köszönhetően minden egyes alkotás egy-egy portré a KET adott táncművészéről. A sorozat harmadik bemutatójában a táncos mellett a lépcső mint az élet színtere játssza a főszerepet, amely váratlan és nagyon is várt fordulókkal ajándékozza meg az embert. Hiszen a mozgó ember bizonytalan, a lépcső biztos. „Az ember gondolatai, vágyai is ilyen lépcsőjárók A szárnyaktól rég megváltak. Hol a padlástérbe kaptatnak, hol le az alagsorba. Sok ilyen társtalan vágy hagyja el a lakást, hogy odakint hirtelen önnön ellentétébe forduljon, vágytalan társsá váljék. Aki senkinek se kell, akinek senki se kell. Merészséghiány? Képességhiány? Mindenki annak látszik, ami nem. Van, aki küzd ellene, és abba bukik bele. Van, aki nem, és mások buknak bele. A lépcső, úgy tűnik, út, de nem kiút” – olvasható a darab leírásában.


12711133_1169019959789820_8716381753503412794_o

 

„Ismertük egymást korábbról. Akkor találkoztunk először, amikor Pécsen Anna a koncertvizsgámra készített koreográfiát. Illetve dolgoztunk együtt annak kapcsán is, hogy csinált egy egészestés darabot a KET-nek” – mondta el Hargitai Mariann. Réti Anna megerősítette, hogy egy szólódarab rendezése során igen személyes, intim kapcsolat alakul ki a táncos és a koreográfus között. „Nekem izgalmas, ugyanakkor nagyon intenzív is ez a négy hét, mivel sokkal lassabban szoktam dolgozni. Így kérdés, hogy mennyi mindenre elég az időnk. Azt is érdemes elmondani: más a munkamódszerünk, így meg kell tanulnunk együtt dolgozni, megtalálni a közös hangot, hogy kialakuljon a darab. Éppen ezért én nem az ő személyéből indultam ki, hanem hoztam egy témát, amely engem a felkérés idején foglalkoztatott. Erre a felvetésre reagált Mariann, így benne van az ő személyisége, mozgása, léte. Úgy mondanám, hogy maga a folyamat a portré” – mondta el korábban a darab koreográfusa a színház honlapján megjelent interjúban. Az előadást követően Hargitai Mariann megjegyezte: ugyan valóban a saját improvizációra épített a darab, érdekes érzés volt, hogy azokat nem dolgozhatja ki, hanem nyers valójukban kell megjelenítenie az első mozdulatokat. Tehát minden belőle építkezett ugyan, amit aztán újra meg kellett tanulnia, vagy éppen Réti Anna kérésére máshogy kombinálnia. „Nagyon nehéz volt a lufikkal is dolgozni, hiszen folyamatosan azokat kerülgetem, engedem őket feljebb. Az első pár körben adott útvonalon mozgok, de mivel később ezek összegabalyodhatnak, onnantól már minden próba más és más volt” – mesélte a táncos a próbafolyamatról.


12719105_1169019806456502_6362962592505018961_o

 

Az idő egyébként szerinte is borzasztóan kevés volt, „mert teljesen máshonnan jöttünk, más közegben dolgoztunk eddig. Azonban a folyamatban csak kettőnkre koncentrálódik a figyelem, sokkal személyesebbek a próbák. Rengeteg az instrukció, nagyon összetett és aprólékos ez a feladat. Úgy érzem, hogy minden figyelmemet és energiámat leköti a projekt. Az elején nyilván nem tudtam, hogyan fogja kiforrni magát a darab, de teljesen nyitott voltam Anna témájára, nagyon tetszett az ötlet.”


Takács Erzsébet

AViszkis_jelenetfoto_11_masolata

2017.11.23

„Nemcsak bemutat egy emberi történetet, hanem figyelmeztet is minket arra, hogy legyünk nyitottak” – mondta el A Viszkis című filmről Móga Piroska színésznő, aki a női főszereplőt, Ambrus Attila szerelmét alakítja Antal Nimród mozijában. A fiatal tehetséggel a szerepről, A Viszkis jelentőségéről, valamint arról beszélgettünk, mit tesz annak érdekében, hogy legyőzze izgalmát.

DMARC20171123017_kis
2017.11.23

A 250 éves európai cirkuszművészet előtt tiszteleg az a több mint 600 négyzetméter alapterületű falfestmény, amelyet a budapesti Almássy tér egyik tűzfalára festettek fel és adtak át november 23-án. Vattamány Zsolt, a VII. kerület polgármestere elmondta: Erzsébetváros 2013 óta eddig 21 elhanyagolt falfelületet hozott rendbe és festett ki a TűzfalRehab elnevezésű program keretében.

quimby4

2017.11.23

Mindenki életében vannak nagy pillanatok – írtam egy korábbi cikkemben. Akkor éppen a kanadai Simple Plan gitárosával, Jeff Stincóval készült interjú kapcsán jutott eszembe ez a gondolat. Most azonban megint felötlött bennem, hiszen egy újabb nagy pillanatot élhettem át. Hogy mi volt ez? Az alábbi beszámolóból kiderül.

Matrakci Nasuh, a 16. század géniusza címmel kiállítás látható november 23-ától a Magyar Nemzeti Múzeumban Budapesten. A tárlat az Oszmán-Török Birodalom egyik legkiemelkedőbb tudós polihisztorát és korát mutatja be. A kiállítást november 23-tól december 28-áig láthatja a közönség a Magyar Nemzeti Múzeumban.

A mai Kárpátalja történetét a 8. századtól 1920-ig bemutató, a magyar kormány mintegy 110 millió forintos támogatásával létrehozott állandó kiállítást nyitott meg Grezsa István kormánybiztos november 21-én Ungváron, a vár épületében. A kiállítással Magyarország a megértésre mutat példát, mert hosszú távon együttműködésre vagyunk ítélve – hangsúlyozta Grezsa István.

Több mint 350 pályaművet adtak be a Dal 2018 című dalválasztó műsorba a november 20-án éjfélkor lejárt határidőig. A következő napokban a szakmai előzsűri választja ki a mezőny 30 legjobb dalát, amelyeknek a januárban kezdődő élő adásokban szurkolhatnak a közmédia nézői. Idén is számos műfajból neveztek dalokat, már ismert és még a pályájuk elején álló előadók egyaránt.

Magyarországon ismét reneszánszát éli a zsidó kultúra, a kormány pedig értékként tekint erre a több mint ötezer éves szellemi és lelki örökségre – mondta Latorcai Csaba társadalmi és örökségvédelmi ügyekért, valamint kiemelt kulturális beruházásokért felelős helyettes államtitkár november 21-én, egy a Fiumei Úti Sírkertben tartott konferencián. Kiemelte: a kormány az elmúlt esztendőkben és a jövőben is kész a dialógusra és nyitott minden javaslatra, amely „Magyarország szellemi és lelki megújhodását szolgálja”.

Fischer György szobrász címmel képzőművészeti album jelent a meg: a Munkácsy-díjas művész munkásságát összegző könyvet november 22-én mutatták be Zalaegerszegen, a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban. A száznegyven oldalas kötet átfogó képet ad Fischer György (1956-2012) művészetéről.

Harmadik alkalommal rendezik meg a Zsidó Művészeti Napokat május 28. és június 10. között. A nyár eleji eseménysorozat évek óta élvonalbeli művészekkel és minőségi előadásokkal várja a zsidó kultúra iránt érdeklődőket. Az első három meghirdetett koncert Dés László Egy este Esterházy Péterrel című estje, a Kováts Kriszta Kvintett Álomfejtés elnevezésű koncertszínháza, valamint a Cotton Club Singers Páratlan! című nagykoncertje lesz.

Esterhazy_Des_foto

A budai Vár után a Pesten, az V. kerületi Zrínyi utcában található Duna Palotában folytatja tovább tevékenységét a Magyarság Háza. Az új helyszínen a programkínálat is kibővül: külhoni magyar előadóművészek, színházak is bemutatkoznak, melyhez kiváló helyszínt biztosít az új épület.

Ipari és háztartási hulladékokból épített hangszerek? Utánozhatatlanul bravúros kísérleti koncertek? Slagszaxofon, biciklidob, hangburgerek? Egy évtizede foglalkozik speciális hangkeltő eszközök építésével a Bélaműhely Sound Art. Csácsúcsicsó című lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű technoszámok és versfeldolgozások, születésnapi koncertjükön pedig fellép a Soharóza kórus is.

Folytatódik a Pannon Filharmonikusok E.ON-koncertsorozata a Müpában: a tánc négy arcát bemutató hangversenyen a közönség stíluson és korokon átívelő műsort hallgathat meg a Pannon Filharmonikusok előadásában november 17-én 19:30 órai kezdettel. A koncert négy zeneművén keresztül az élet, a halál, a csábító és a tenger hívja táncba a hallgatóságot. Az esten szólistaként Bogányi Gergely zongoraművész áll színpadra, míg a zenekart Cristian Mandeal dirigálja.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma