2017. február 24.
Célzó

14435401_723829147767677_2233488756730410214_o

Zrínyi Ilona alakja még ma is oly meghatározó, mint amilyen száz-kétszáz évvel ezelőtt volt. A legtöbben azonban csupán mint Munkács védőjét ismerik. Keveset tudnak arról, hogy mennyire művelt asszony volt, milyen sokat kellett szenvednie, és mégis egész élete során milyen határozott, milyen erős maradt. A Zrínyi Ilonáról készült monodráma többek között ezeket hivatott bemutatni.

2016.02.22
Takács Erzsébet

Egyenként mutatja be társulatának tagjait a Közép-Európai Táncszínház (KET): a nyolctagú tánckar már harmadik táncosa nyűgözte le tudásával február 18-án a közönséget. Hargitai Mariann számára a már több díjat nyert táncos-koreográfus, Réti Anna készítette el a Lépcső című produkciót, amely a magány stációit ábrázolja annak kimondása nélkül.

„Nem használhattam a korábban megtanult technikákat, a produkció minden elemét most kellett megtanulnom, hiszen nem klasszikus táncos mozdulatokkal dolgoztunk. Néha bár a szöveg lassabb volt, a mozgásnak gyorsabbnak kellett lennie, éppen ezért hihetetlen koncentrációt és agymunkát igényelt a darab” – mesélte Hargitai Mariann táncos a produkcióról a bemutató után. Hozzátette: nem jelentett újdonságot, hogy beszélnie is kellett a produkció közben, de az ismétlődő szavak és rövid mondatok, vagy éppen ezek sorozatának, kombinációinak váltakozása rengeteg gyakorlást igényelt. „Szerencsére ezzel most nem volt gond” – utalt arra, hogy mozdulatait viszont gyorsnak ítélte. Réti Anna koreográfus szerint azonban nem okozott problémát a ritmus, a darab megengedi a zaklatottságot, nem is lehet kétszer ugyanúgy előadni. Az előadás elején ugyanis lassabb mozdulatokkal indít a táncos, akit később a címben jelzett képzeletbeli, csupán szavakkal megidézett lépcső végtelensége, céltalansága extatikus állapotba sodor.


Jokuti_Gyorgy_fotoja

 

„A témafelvetésem olyan alapérzés, monomán helyzet, amelyből az ember nem tud kilépni. Sok mindennel próbálkozik, azonban senki sincs, aki ebből kirántsa. Ezért újra és újra próbálkozik, de mindig visszaesik. Egyfajta mókuskerék-állapotot szeretnék megformálni. Megkértem Halasi Zoltán költőt, hogy írjon egy monológot erre az érzésre. Ez el is fog hangzani az előadáson, így nekem koreográfusként is különleges és új feladat, hogy élő szöveggel dolgozom” – olvasható egy, a színház honlapján még az előadás előtt megjelent, Réti Annával készült interjúban. Ebben hozzáteszi: az előadásban a tánc és a szöveg mellett a Debreczeni Márton komponálta hangkulissza hangzik el, mely szövetet, hangulatot képez a darab köré.

 

12716210_1169019639789852_5869790298850724795_o


A K-Arcok szólósorozat célja a társulat táncművészeinek személyiségéhez illő, egyéni koreográfiák létrehozása meghívott koreográfusok segítségével. A szóló műfajának köszönhetően minden egyes alkotás egy-egy portré a KET adott táncművészéről. A sorozat harmadik bemutatójában a táncos mellett a lépcső mint az élet színtere játssza a főszerepet, amely váratlan és nagyon is várt fordulókkal ajándékozza meg az embert. Hiszen a mozgó ember bizonytalan, a lépcső biztos. „Az ember gondolatai, vágyai is ilyen lépcsőjárók A szárnyaktól rég megváltak. Hol a padlástérbe kaptatnak, hol le az alagsorba. Sok ilyen társtalan vágy hagyja el a lakást, hogy odakint hirtelen önnön ellentétébe forduljon, vágytalan társsá váljék. Aki senkinek se kell, akinek senki se kell. Merészséghiány? Képességhiány? Mindenki annak látszik, ami nem. Van, aki küzd ellene, és abba bukik bele. Van, aki nem, és mások buknak bele. A lépcső, úgy tűnik, út, de nem kiút” – olvasható a darab leírásában.


12711133_1169019959789820_8716381753503412794_o

 

„Ismertük egymást korábbról. Akkor találkoztunk először, amikor Pécsen Anna a koncertvizsgámra készített koreográfiát. Illetve dolgoztunk együtt annak kapcsán is, hogy csinált egy egészestés darabot a KET-nek” – mondta el Hargitai Mariann. Réti Anna megerősítette, hogy egy szólódarab rendezése során igen személyes, intim kapcsolat alakul ki a táncos és a koreográfus között. „Nekem izgalmas, ugyanakkor nagyon intenzív is ez a négy hét, mivel sokkal lassabban szoktam dolgozni. Így kérdés, hogy mennyi mindenre elég az időnk. Azt is érdemes elmondani: más a munkamódszerünk, így meg kell tanulnunk együtt dolgozni, megtalálni a közös hangot, hogy kialakuljon a darab. Éppen ezért én nem az ő személyéből indultam ki, hanem hoztam egy témát, amely engem a felkérés idején foglalkoztatott. Erre a felvetésre reagált Mariann, így benne van az ő személyisége, mozgása, léte. Úgy mondanám, hogy maga a folyamat a portré” – mondta el korábban a darab koreográfusa a színház honlapján megjelent interjúban. Az előadást követően Hargitai Mariann megjegyezte: ugyan valóban a saját improvizációra épített a darab, érdekes érzés volt, hogy azokat nem dolgozhatja ki, hanem nyers valójukban kell megjelenítenie az első mozdulatokat. Tehát minden belőle építkezett ugyan, amit aztán újra meg kellett tanulnia, vagy éppen Réti Anna kérésére máshogy kombinálnia. „Nagyon nehéz volt a lufikkal is dolgozni, hiszen folyamatosan azokat kerülgetem, engedem őket feljebb. Az első pár körben adott útvonalon mozgok, de mivel később ezek összegabalyodhatnak, onnantól már minden próba más és más volt” – mesélte a táncos a próbafolyamatról.


12719105_1169019806456502_6362962592505018961_o

 

Az idő egyébként szerinte is borzasztóan kevés volt, „mert teljesen máshonnan jöttünk, más közegben dolgoztunk eddig. Azonban a folyamatban csak kettőnkre koncentrálódik a figyelem, sokkal személyesebbek a próbák. Rengeteg az instrukció, nagyon összetett és aprólékos ez a feladat. Úgy érzem, hogy minden figyelmemet és energiámat leköti a projekt. Az elején nyilván nem tudtam, hogyan fogja kiforrni magát a darab, de teljesen nyitott voltam Anna témájára, nagyon tetszett az ötlet.”


Takács Erzsébet

Hodmezovasarhelyi_Alkotohaz2

2017.02.24

Művészlakások múltja és jövője címmel nyílik csoportos kiállítás február 25-én Hódmezővásárhelyen. A tárlatnak a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. által 2016-ban felújított hódmezővásárhelyi Endre Béla Alkotóház – másnéven Hódmezővásárhelyi Alkotóház – ad otthont, ahol az ott megszületett műveket tekinthetik meg az érdeklődők április 19-ig.

kovacs2
2017.02.23

„A zene segítségével egy egész nemzetet föl lehet emelni és meg lehet óvni súlyos bajoktól” – vallja Kovács Géza, aki már négy évtizede a magyar zenei élet aktív szereplője és alakítója. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar főigazgatójával beszélgettünk finanszírozásról, hivatástudatról és Kocsis Zoltán örökségéről.

16880364_1356684434388003_794732353_o

2017.02.23

A kultúra őrzése, ápolása és átadása szent küldetés, mely lehetővé teszi, hogy hagyományaink a jövő generációi számára is megmaradjanak – mondta Dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár a Kincses Kultúróvoda pályázat február 23-ai díjátadó ünnepségén. Az eseményen kicsik és nagyok egyaránt örülhettek a Kincses Kultúróvoda 2017 címnek, mely elismerést és támogatást is jelent.

Angliai vendégszereplésre készül a Miskolci Szimfonikus Zenekar, amelynek ügyvezetője arról is beszélt, hogy az idei évadban hat koncertjüket rögzítette, illetve rögzíti a Bartók Rádió. Az év első felének programjait ismertető február 22-ei miskolci sajtótájékoztatón Szászné Pónuzs Krisztina elmondta: március 13-án Várdai István, a jelenleg legfoglalkoztatottabb, világsikereket jegyző gordonkaművész lép színpadra a miskolci zenekarral, az est karmestere az olasz Marco Balderi lesz.

Madarász Isti első mozifilmje, a Hurok meghívást kapott a február 24-én kezdődő portói filmfesztivál versenyprogramjába, Vranik Roland Az állampolgár című alkotása pedig a Fantasporto Rendezők Hete című válogatásában fog szerepelni. A zsánerfilmek patinás nemzetközi filmfesztiváljaként ismert, 37. alkalommal megszervezett mustra idén mintegy 200 filmet mutat be. A Hurok című magyar thrillert is felvonultató versenyprogramban összesen 21 film szerepel.

Első novelláskötetével jelentkezik az Oscar-díjas Tom Hanks, akinek írógépek iránti szenvedélye ihlette a gyűjteményes kötet 17 írását. A Forest Gump és a Számkivetett sztárjának első kötete októberben jelenik meg Uncommon Type: Some Stories címmel. A 17 novella közös motívuma, hogy mindben megjelenik valamilyen módon egy mechanikus írógép.

Margit Auer Mágikus állatok iskolája című műve alapján Novák János rendezésében zenés mesejáték készül a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színházban. A kisiskolás korosztálynak szóló előadás bemutatóját február 25-én délután tartják. A mesében a valóság ötvöződik a gyerekek képzeletvilágával. A mágikus állatokról gazdáikon kívül senki más nem tudja, hogy beszélni is tudnak, a külső szemlélő mindig csak egy plüssállatot lát.

Változatos programokkal, köztük koncertekkel, kiállítással, városi sétával és versfelolvasással is várja a közönséget idén a Győri Tavaszi Fesztivál, amelyet március 15. és április 1. között rendeznek meg. Gerendás Péter Liszt Ferenc-díjas zeneszerző március 17-én ad koncertet a Zichy-palotában, ahol a művész saját szerzeményei mellett Leonard Cohen, Frank Sinatra, Michael Bublé, John Lenon, Paul McCartney és Bob Dylan dalai is felcsendülnek.

A New York Concert Artists & Associates ezúttal Budapesten, a Zeneakadémián tartja az előválogatást a 2017-es zongoraversenyéhez. A szervezet, amelyet a világszerte ismert, New Yorkban és Berlinben élő Klara Min zongoraművésznő alapított és vezet, fiatal zenészeket támogat. Klara Min, aki a „Steinway művész” cím birtokosa, az előválogatás előtti napon, február 24-én szólóestet is ad a Régi Zeneakadémián.

klara_min_photo_by_lisa_marie_mazzucco

Bűvészet, mágia, varázslat, illúziók. Amióta világ a világ, mindenki szeret néhány percre hinni a csodákban, elképedve nézni olyan dolgokat, amelyek minden bizonnyal lehetetlenek, és mégis vannak olyan előadók, akik képesek véghez vinni ezeket. Ezt a csodavilágot idézi meg a Campona február közepétől március elejéig hétvégi rendezvényein.

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a Group'n'Swing zenekar. A tavalyi évben ünnepelt tizedik évforduló, a rengeteg koncert, a közönség erőt és lendületet adó lelkesedése egyaránt komoly helyet követel magának a zenekar tagjainak emlékei között. Ezt a szüntelenül áradó szeretetet köszöni meg a zenekar a nemzetközi nőnap másnapján megrendezendő koncertjével.

Lehár Ferenc első nagy sikerű operettjét március 31-én mutatja be a Budapesti Operettszínház társulata Szabó Máté rendezésében. A szerelem diadalát hirdető, sok szálon futó, fordulatos, a férfi nemet erős kritikával illető történet főszerepeit alakító színészek a sajtótájékoztatón vörös rózsával kértek már előre elnézést női kollégáiktól a darab során majdan ellenük elkövetett bűnökért.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma