2014.09.06
Szíjjártó Anita

Már kisgyerekként érdekelte a színjátszás, élvezte a bohóckodást, és hogy más bőrébe bújhatott. A főiskola után az Új Színházhoz szerződött, melynek alapítója is volt. Tizenhárom évvel ezelőtt váltott, azóta a Radnóti Színházban játszik. Schneider Zoltán színművész is esélyes idén a Kaszás Attila-díjra.

_DSC1986


Műszaki beállítottságú családi háttérrel a színészet felé fordultál. Hogyan alakult ki nálad a színház szeretete?

Mikor általános iskolában harmadikba vagy negyedikbe jártam, még léteztek kulturális seregszemlék, és az egyikre elkészítettük A mindentudó pereces című isteni kis vígjátékot Lázár Csabi barátommal. A darab arról szólt, hogy a porondmester kérdezett valamit, én meg mindent kiforgattam, olyan Hacsek és Sajó módjára. Horváth Péter volt a gorilla, aki a végén berohant és kikergetett minket. Ettől kezdve minden évben volt előadásunk, aztán Lázár Csabival végül úgy döntöttünk, hogy színészek leszünk. Ez volt az első állomás, utána bekerültem a gimnáziumba, ahol fantasztikus magyartanárom lett, Lukácsi Huba. Eleinte megijesztett, hogy mekkora tudásanyag van a fejében az irodalomról és a színházról, ami miatt úgy gondoltam, hogy nem vagyok erre a pályára való. Ő azonban biztatott, és amikor harmadikos lettem, létrehozott egy színjátszó kört, amelynek én is tagja lettem.

 

Hívott vagy mentél magadtól?

Rendeztek egy tábort Tatán, ahol a színházas csoportba jelentkeztem és el is mentem. Onnantól kezdve egyértelmű volt, hogy a színjátszó körbe is eljárok, sőt a főiskolai felvételit is megpróbálom.

 

Mi fogott meg a színészetben?

Világéletemben szerettem játszani, bohóckodni, sírni-ríni. Tetszett, hogy így nem annyira egyhangú az ember élete, mert mindig más bőrébe kell belebújni. Izgalmas és szép dolog, hogyha az ember meg tudja csinálni, amit a rendezővel elgondolt.

 

Attól, hogy más bőrébe bújsz – ahogy Nagy Alfréd fogalmazott – a saját bőrödből nem tudsz kibújni.

A lényeg, hogy saját magamon keresztül megmutassam az éppen aktuális szereplőt, vagy kihozzam magamból azokat az érzéseket, amelyek a szerepre jellemzőek lehetnek. Hogy ez sikerül-e egy-egy előadáson, azt a néző dönti el. Az viszont tény és való – és így Alfrédnak igaza van – hogy nem tudok kibújni a bőrömből, mert akármit játszom, ugyanaz a nagydarab, jetiszerű lény leszek, bár megpróbálok azonosulni az adott szereppel.

 

Sokszor megemlíted az alkatod. Volt olyan, hogy olyan szerepek is megtaláltak, amelyek alkatilag nem illettek hozzád?

Zömében olyanokat kapok, amelyek stimmelnek az alkatomhoz, ám egy-kettő azért előfordult. Rendezője válogatja, hogy mennyire mer bevállalni olyat, amely egyértelműen nem rám illik… De mondjuk egy repertoárszínházban, ahol társulat van, le van osztva, ki milyen szerepeket játszik.


_DSC1993


A főiskola után rögtön az Új Színházhoz szerződtél, majd Bálint András meghívására a Radnóti Színházba mentél. Ha másik igazgató hívott volna, akkor is váltasz?

Akkor nem biztos, hogy megtettem volna ezt a lépést. Az Új Színházban nagyon jó dolgom volt, ahogy most a Radnótiban is. Majdnem minden este játszottam, sőt alapító tagja is voltam a színháznak, ez sokat nyomott a latban. Csakhogy András kétszer is megkeresett: első alkalommal vendégként léptem fel, ekkor azt kértem, várjunk egy évet, nézzük meg, mit szól hozzám a Radnóti és én a Radnótihoz. Aztán újból megkeresett. Féltem, hogy keresni fog, és akkor döntenem kell, ettől függetlenül a mai agyammal is igent mondanék.

 

A kollégák hogyan fogadták a döntésedet?

Mindenki azt mondta, hogy lépjek, kell a változás. Persze Márta Pista (az Új Színház akkori igazgatója – a szerk.) szerette volna, ha maradok, és a rendezők is még nagy feladatokban számítottak rám. De úgy döntöttem, hogy ezt nem lehet tovább húzni, harmadszorra már nem jön az arany tojást tojó tyúk.

 

Nem hittél abban, hogy tényleg jöhetnek még nagy feladatok az Új Színházban?

Felkérésnél már nem ezzel foglakozik az ember, inkább azzal törődik, hogy milyen lehet a másik helyen. Azt már tudtam, hogy az Új Színházban milyen típusú szerepek várhatnak rám, ezért a bizonytalanság vonzóbb volt. Meg akárhogy is vesszük, mióta a Radnótiban vagyok, öregedtem 13 évet. Lehet, hogy ha ott maradok, ugyanazokat a szerepeket játszanám, mint most.

 

Szóval mertél kockáztatni.

Volt egy kis félsz bennem, izgultam, de igen.

 

Nyilatkoztad korábban, hogy Cyrano de Bergeracot nagyon szeretnéd eljátszani. Miért pont őt?

Talán azért, mert egy nagyon csúnya ember szép lélekkel, és ezzel tudok azonosulni. Egyszerűen csak szeretem ezt a művet, bár ráférne a leporolás, újra kellene fordítani.

 

Nem vagy az a típus, aki utánamegy egy szerepnek?

Minek? Nem jó az, ha az ember nagyon vágyik egy szerepre, mert ha az elmegy mellette, akkor csak a keserűség marad. Annak kell örülni, ami van, és amit kap az ember. Én is tudom, hogy sok darabban volt olyan szerep, amelyet, habár nekem kellett volna, nem én játszottam el – ettől azonban még nem áll meg az élet. Irigykedni butaság.

Kulcsszavak:

216a2362_600x400_kiemelt

2018.11.13

Milyen műveket készít egy katolikus pap? Miként gondolja tovább egy fotóművész egy festő alkotásait? Egy párizsi út hogyan határozhatja meg egy művész pályáját? A Műcsarnokban megnyílt Rejtett történetek – Az életreform-mozgalmak és a művészetek kiállításról már sokat olvashattunk. Ezúttal a hozzá kapcsolódó Demeter /Haris és a Halmy – A motívum működése című tárlatokba lestünk be.

Z8A4292_pp

2018.11.13

Különleges estére várja a zenerajongókat a Budapesti Vonósok Zenekar 2018. november 17-én a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermébe. Egy ősbemutató és egy magyarországi bemutató keretén belül ismerkedhetünk meg Szentpáli Roland tubaművész munkásságán keresztül a tubával és a szerpenttel, ezzel a két különleges hangszerrel.

_URB8680

2018.11.13

Az idei évben a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ kapta meg a Könyvtári Minőségi Díjat, melyet november 13-án adtak át Budapesten. Az eseményen kihirdették azt is, mely tizenöt intézmény nyerte el a Minősített Könyvtár címet. Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár az ünnepélyes átadón elmondta: a könyvtárosi hivatás különösen fontos az internet és az okostelefonok, a könnyen elérhető és fogyasztható tartalmak korában.

Kilencvenöt évesen elhunyt Stan Lee amerikai író, szerkesztő, a Marvel Comics képregénykiadó nyugalmazott elnöke. A Pókember, a Vasember és számos más legendás képregényszuperhős alkotója a lánya tájékoztatása szerint november 12-én hunyt el egy Los Angeles-i kórházban. Stan Lee december 28-án töltötte volna be 96. életévét.

Vádat emelt november 12-én a német ügyészség a Yoko Onótól 2006-ban ellopott John Lennon-naplók és egyéb Lennon-relikviák feltételezett orgazdája, egy 59 éves török férfi ellen, aki a vádirat szerint 785 150 eurót (negyedmilliárd forintot) vett fel előlegként az 1980-ban meggyilkolt zenészlegenda személyes tárgyaiért egy berlini aukciósháztól 2014 októberében.

Idén először határon túli fellépője is lesz a Közép-Európa Táncszínház által rendezett Sissi Őszi Tánchétnek: a november 17-én kezdődő egyhetes rendezvényt a romániai Gyergyószentmiklósról érkező Figura Stúdió Színház előadása zárja a fesztiválnak otthont adó Bethlen Téri Színházban. A hagyományosan Erzsébet nap köré szervezett 7. Sissi Őszi Tánchét (SŐT7) a fesztivál történetéhez hűen a vidéki táncműhelyeket állítja középpontba. A tánchét Eifert János fotóművész Mester és tanítványai című kiállításával nyílik november 17-én, szombaton.

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban. A David H. Koch Színházban a Magyar Állami Operaház produkcióit láthatta a közönség, továbbá koncerteztek a Virtuózok fiatal művészei is, de képzőművészeti kiállítással és artista produkciókkal is népszerűsítették a magyar kultúrát. "Nem lehetett elmenni a magyar kultúra mellett ebben a két hétben, ebben a hatalmas városban, ahol ez óriási nagy szó, mert ott rettenetesen meg kell küzdeni a közönség figyelméért* – mondta Kumin Ferenc, a Külgazdasági és Külügyminisztérium helyettes államtitkára.

A Rejtett történetek című kiállításához kapcsolódóan a budapesti Műcsarnok átfogó mozdulatművészeti programsorozat indított; ennek keretében mozdulatművészeti napot rendeznek november 13-án. A több hónapos programsorozat mostani állomásán többek között iskolásoknak szóló tánctörténeti előadással várják az érdeklődőket. A kerekasztal-beszélgetésen szó lesz a mozdulatművészet múltjáról, jelenéről és jövőjéről, de önálló művészeti produkciók is szórakoztatják a közönséget. Köztük a sérült és egészséges test problémájáról szóló előadás, valamint egy ötvenfős mozdulatkórus fellépése lesz megtekinthető. A programsorozat következő állomásán, december 11-én az Egy polihisztor öröksége – avagy: Lábán és mi című táncelőadás várja a közönséget.

Meghosszabbították a Janus Pannonius Múzeumban megrendezett Arczok és láthatárok című tárlat látogatási időtartamát. A kiállítás így a téma és a tárlat jelentőségére, valamint a kiemelt érdeklődésre való tekintettel 2019. február 3-ig fogadja a látogatókat többek között Barabás Miklós, Benczúr Gyula, Lotz Károly, Madarász Viktor, Munkácsy Mihály, Paál László, Székely Bertalan remekműveivel.

weber_henrik_noi_arckep_400x473_kiemelt3

Vár az Olvass várost! című interaktív irodalmi séta téren és szövegen át! A Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) szervezésében megvalósuló sétán városi terekben és irodalmi szövegekben bolyonghatunk, párbeszédbe léphetünk a különböző felületeken lévő szövegekkel, de megírhatjuk saját tér-versünket vagy utca-novellánkat is.

Megrendezik november 17-én a XVI. Országos Táncjáték Fesztivált Budapesten, az Erzsébetligeti Színházban a Táncpedagógusok Országos Szövetségének szervezésében. A fesztiválon a klasszikus balettől a kortárs táncig láthatók előadások. A rendezvény lehetőséget ad az ország különböző pontjaiból érkező táncosok, táncpedagógusok, alkotók, előadók tapasztalatcseréjére is.

Hamarosan kézbe vehetjük Sarány István Garabonciások című könyvét, amelyet november 16-án 17 órakor mutatnak be Marosvásárhelyen, a Rádió stúdió termében. A könyvbemutató pedig egyben zenés est is: részleteket hallhatunk a Garabonciás – Wandering Magicians Biztató című lemezéről.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma