2014.09.06
Szíjjártó Anita

Már kisgyerekként érdekelte a színjátszás, élvezte a bohóckodást, és hogy más bőrébe bújhatott. A főiskola után az Új Színházhoz szerződött, melynek alapítója is volt. Tizenhárom évvel ezelőtt váltott, azóta a Radnóti Színházban játszik. Schneider Zoltán színművész is esélyes idén a Kaszás Attila-díjra.

_DSC1986


Műszaki beállítottságú családi háttérrel a színészet felé fordultál. Hogyan alakult ki nálad a színház szeretete?

Mikor általános iskolában harmadikba vagy negyedikbe jártam, még léteztek kulturális seregszemlék, és az egyikre elkészítettük A mindentudó pereces című isteni kis vígjátékot Lázár Csabi barátommal. A darab arról szólt, hogy a porondmester kérdezett valamit, én meg mindent kiforgattam, olyan Hacsek és Sajó módjára. Horváth Péter volt a gorilla, aki a végén berohant és kikergetett minket. Ettől kezdve minden évben volt előadásunk, aztán Lázár Csabival végül úgy döntöttünk, hogy színészek leszünk. Ez volt az első állomás, utána bekerültem a gimnáziumba, ahol fantasztikus magyartanárom lett, Lukácsi Huba. Eleinte megijesztett, hogy mekkora tudásanyag van a fejében az irodalomról és a színházról, ami miatt úgy gondoltam, hogy nem vagyok erre a pályára való. Ő azonban biztatott, és amikor harmadikos lettem, létrehozott egy színjátszó kört, amelynek én is tagja lettem.

 

Hívott vagy mentél magadtól?

Rendeztek egy tábort Tatán, ahol a színházas csoportba jelentkeztem és el is mentem. Onnantól kezdve egyértelmű volt, hogy a színjátszó körbe is eljárok, sőt a főiskolai felvételit is megpróbálom.

 

Mi fogott meg a színészetben?

Világéletemben szerettem játszani, bohóckodni, sírni-ríni. Tetszett, hogy így nem annyira egyhangú az ember élete, mert mindig más bőrébe kell belebújni. Izgalmas és szép dolog, hogyha az ember meg tudja csinálni, amit a rendezővel elgondolt.

 

Attól, hogy más bőrébe bújsz – ahogy Nagy Alfréd fogalmazott – a saját bőrödből nem tudsz kibújni.

A lényeg, hogy saját magamon keresztül megmutassam az éppen aktuális szereplőt, vagy kihozzam magamból azokat az érzéseket, amelyek a szerepre jellemzőek lehetnek. Hogy ez sikerül-e egy-egy előadáson, azt a néző dönti el. Az viszont tény és való – és így Alfrédnak igaza van – hogy nem tudok kibújni a bőrömből, mert akármit játszom, ugyanaz a nagydarab, jetiszerű lény leszek, bár megpróbálok azonosulni az adott szereppel.

 

Sokszor megemlíted az alkatod. Volt olyan, hogy olyan szerepek is megtaláltak, amelyek alkatilag nem illettek hozzád?

Zömében olyanokat kapok, amelyek stimmelnek az alkatomhoz, ám egy-kettő azért előfordult. Rendezője válogatja, hogy mennyire mer bevállalni olyat, amely egyértelműen nem rám illik… De mondjuk egy repertoárszínházban, ahol társulat van, le van osztva, ki milyen szerepeket játszik.


_DSC1993


A főiskola után rögtön az Új Színházhoz szerződtél, majd Bálint András meghívására a Radnóti Színházba mentél. Ha másik igazgató hívott volna, akkor is váltasz?

Akkor nem biztos, hogy megtettem volna ezt a lépést. Az Új Színházban nagyon jó dolgom volt, ahogy most a Radnótiban is. Majdnem minden este játszottam, sőt alapító tagja is voltam a színháznak, ez sokat nyomott a latban. Csakhogy András kétszer is megkeresett: első alkalommal vendégként léptem fel, ekkor azt kértem, várjunk egy évet, nézzük meg, mit szól hozzám a Radnóti és én a Radnótihoz. Aztán újból megkeresett. Féltem, hogy keresni fog, és akkor döntenem kell, ettől függetlenül a mai agyammal is igent mondanék.

 

A kollégák hogyan fogadták a döntésedet?

Mindenki azt mondta, hogy lépjek, kell a változás. Persze Márta Pista (az Új Színház akkori igazgatója – a szerk.) szerette volna, ha maradok, és a rendezők is még nagy feladatokban számítottak rám. De úgy döntöttem, hogy ezt nem lehet tovább húzni, harmadszorra már nem jön az arany tojást tojó tyúk.

 

Nem hittél abban, hogy tényleg jöhetnek még nagy feladatok az Új Színházban?

Felkérésnél már nem ezzel foglakozik az ember, inkább azzal törődik, hogy milyen lehet a másik helyen. Azt már tudtam, hogy az Új Színházban milyen típusú szerepek várhatnak rám, ezért a bizonytalanság vonzóbb volt. Meg akárhogy is vesszük, mióta a Radnótiban vagyok, öregedtem 13 évet. Lehet, hogy ha ott maradok, ugyanazokat a szerepeket játszanám, mint most.

 

Szóval mertél kockáztatni.

Volt egy kis félsz bennem, izgultam, de igen.

 

Nyilatkoztad korábban, hogy Cyrano de Bergeracot nagyon szeretnéd eljátszani. Miért pont őt?

Talán azért, mert egy nagyon csúnya ember szép lélekkel, és ezzel tudok azonosulni. Egyszerűen csak szeretem ezt a művet, bár ráférne a leporolás, újra kellene fordítani.

 

Nem vagy az a típus, aki utánamegy egy szerepnek?

Minek? Nem jó az, ha az ember nagyon vágyik egy szerepre, mert ha az elmegy mellette, akkor csak a keserűség marad. Annak kell örülni, ami van, és amit kap az ember. Én is tudom, hogy sok darabban volt olyan szerep, amelyet, habár nekem kellett volna, nem én játszottam el – ettől azonban még nem áll meg az élet. Irigykedni butaság.

Kulcsszavak:

CC_banner

140925-Barra-sontag_masolata

2018.01.16

Nevéhez fűződik az „annyira ronda, hogy már szép” kifejezés, és ő írta az egyik legmeghatározóbb tanulmánykötetet a fényképezésről. Olyan nő volt, akit még bírálói is elismertek és tiszteltek, ő pedig egész életében ellentmondást nem tűrően állt ki az emberi jogok mellett. Ez a nő Susan Sontag volt, aki épp ma, január 16-án lenne 85 éves.

pim2_borito
2018.01.16

A Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) évadnyitó sajtótájékoztatót tartott január 16-án, ahol Prőhle Gergely, az intézmény főigazgatója ismertette a tervezett kiállításokat, programokat és a tagintézmények eseményeit. A PIM-ben az Arany János-emlékév kapcsán három kiállítást is rendeznek, és több egyéb program mellett külön tárlaton foglalkoznak majd Csáth Géza művészetével is.

Kaszas_Peter_fotos_masolata1

2018.01.16

Kaszás Péter dobos és énekes 2016-ban Infinity Project címmel saját albummal jelentkezett, amelyért 2017-ben megkapta az év hazai jazzalbumáért járó Fonogram-díjat. Az album kedvelt dala, a You Are The One 2018 januárjában klip formájában is bemutatkozik. A dal február 24-én a Dobosok Farsangján és május 10-én a Budapest Jazz Clubban is hallható az album más szerzeményei mellett.

Elhunyt 74 évesen Edwin Hawkins Grammy-díjas gospelsztár, akinek legismertebb dala az Oh Happy Day volt. Hawkinst a városi gospel úttörőjének tekintették, a jellegzetes vallási himnuszokat világi hangzással ötvözte. Belsőépítésznek tanult, de a hatvanas évek végén a gospelénekléssel aratott átütő sikere eldöntötte pályafutását.

Tíz újabb filmet hívtak meg a versenyprogramba a 68. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál szervezői. Ezek között szerepel Emily Atef 3 Tage in Quiberon című német-osztrák-francia koprodukcióban készült filmje, az amerikai Damsel című produkció David és Nathan Zellner rendezésében, a paraguayi-német-uruguayi-norvég-brazil-francia koprodukciós Las herederas, az iráni Khook, a francia Cédric Khan La Priere című munkája, a svéd-brit Toppen av ingenting című film és Christian Petzold német-francia színekben forgatott Transit című alkotása is.

Még január 28-áig lehet nevezni a 2016-ban elhunyt Oscar-díjas operatőr, Zsigmond Vilmos emlékét őrző, az operatőri munkát fókuszba helyező nemzetközi filmfesztiválra. A fesztivált első ízben tavaly tavasszal azzal a szándékkal szervezték meg, hogy a szegedi születésű operatőr emlékét, művészetét ébren tartsa, munkásságát, személyiségét minél szélesebb körben megismertesse, és ezt a tudást az újabb nemzedékeknek átadja.

Meghalt január 15-én Ökrös Oszkár Kossuth-díjas cimbalomművész, a 100 tagú Cigányzenekar szólamvezetője és szólistája. Az 1957-ben Szolnokon született előadóművész hatéves korában nagyapja irányításával kezdett cimbalmozni. Nyolcévesen megnyerte a Magyar televízió népzenei versenyét hangszeres szólista kategóriában. Tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában végezte, később a Zeneakadémián Gerencsér Ferenc tanítványa volt. A legnagyobb népi együttesekkel szinte az egész világot bejárta az Egyesült Államoktól Vietnamon át Ausztráliáig. Ökrös Oszkárt az Emberi Erőforrások Minisztériuma a családdal egyetértésben saját halottjának tekinti.

Kölcsey Ferenc Himnuszának autográf kéziratát, valamint a költeményt megzenésítő Erkel Ferenc Himnusz-partitúra kéziratának eredeti példányát is megtekintheti a nagyközönség a magyar kultúra napjának alkalmából január 19-én és 20-án Nyíregyházán. A magyar kultúra napjának megyei rendezvénysorozata 21-én a szatmárcsekei református templomban folytatódik.

Kiváló fiatal énekesek jelentkezését várják a Nemzeti Ifjúsági Kórusba, amely a Kodály-emlékév egyik 2018-ra áthúzódó nagyszabású eseménye a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézete szervezésében. A kórus a július végi egyhetes felkészítő kurzus után öt koncertből álló turnéra indul, amelynek lesznek határon túli helyszínei is.

sheet-music-1229481_960_720

Ismét jótékonysági gálát szervez Radó Denise színész-rendező a Gazdagréti Szent Angyalok Plébánián. A már hagyományosnak nevezhető programban ezúttal sem csak ismert művészek lépnek a közönség elé, hanem például a Szolnoki Liget Otthon tehetséges gondozottjai is. A lélekemelő délután bevételét fogyatékkal élőkkel foglalkozó intézetek kapják.

Ingyenesen látogathatják a Veszprémi Petőfi Színház előadásait a hetvenöt év feletti nézők. A Veszprémben és környékén élő idős emberek december 1-jétől élhetnek a lehetőséggel – jelentette be veszprémi sajtótájékoztatón a teátrum igazgatója.

Több mint ezer vasútmodell zakatol majd keresztbe-kasul december 2-án és 3-án a Gellért Hotel termeiben, elhozva az advent hamisítatlan hangulatát. Az Adventi Mesehotelben a terepasztalokon suhanó vonatokon túl lesz Mese-Szalon többek között csipkeszoknyás tündérkékkel és meseshow Eliza vendégeivel.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma