2017.07.17

Ha nyár, akkor fesztiválszezon. Vaskos bankókötegek landolnak a virtuális pénztárakban, a fesztiválra jegyet váltók pedig alig várják a buli kezdetét. Én is része vagyok az izgatott tömegnek, ám nem először történik meg, hogy jobb érzésekkel érkeztem a helyszínre, mint ahogyan távoztam róla. Beszámoló a velencei EFOTT harmadik, július 15-ei estéjéről.

20228560_10156269151168368_4528198190361429739_n
Hurts-koncert
Fotó: EFOTT Facebook-oldala

Egy hosszú, munkával teli, fárasztó hét után, szombaton este fél 9-kor értünk ki Velencére. A tömeg lábnyomait követve megtaláltuk az EFOTT-buszt, amely elszállított minket a helyszínre. Szerencsére olyan későn sikerült megérkeznünk, hogy a bódéknál már csak páran lézengtek, így a bejutással nem volt gondunk. Szép reményű kezdet volt, amely már az elején megbotlott a saját lábában.

Nőiesen bevallom, először tettem tiszteletemet az EFOTT fesztiválon. Ergo nulla helyismeretem volt, a programokat csak az éppen halódó mobilnetemen tudtam (volna) ellenőrizni. Éppen ezért talán nem vagyok egyedül azzal a véleménnyel, hogy elfért volna a kezemben egy prospektus egy aprócska térképpel – erre még később visszatérek – és a napi programokkal. Ennek híján már a fesztivál elején ismerkedni kezdtem, és a sörösbódék dolgozóitól, a biztonsági manusoktól és a félrészeg egyetemistáktól érdeklődtem arról, pontosan hol is lesz a háromnegyed 10-kor kezdődő Hurts-koncert. Végül az egy irányba mutató ujjak és hadonászások segítségével előkerült a Nagyszínpad, ahol másfél-két órára elfeledkezhettünk a szervezési tökéletlenségekről. Az első dalokat követő taps és egy halk „koszonom” után felcsendült a Beautiful Ones, a Stay, a Nothing Will Be Bigger Than Us, a Some Kind Of Heaven és még sok más szuper és ismert dal az angol szintipop együttestől, intenzív tombolásra késztetve a színpad körül összegyűlő népet. A frontember, Theo Hutchcraft fantasztikus hangja és a zenekar kultikus számai felejthetetlen élménnyé tették azt a velencei két órát.


20140174_10156269156408368_8998658686575152935_n
Hurts-koncert
Fotó: EFOTT Facebook-oldala


A koncert után a tömeg mozgolódni kezdett: volt, aki maradt a nem sokkal később kezdődött Halott Pénz-koncertre, volt, aki elment, ám még többen voltak azok, akik akkor érkeztek. Én loptam magamnak egy félórás pihenőt és a mögöttem elterülő kajapultnál egy vagyonért vadásztam magamnak egy meglepően finom, csirkés-baconos szendvicset. Az olvasztott sajt még gőzölgött, a némi alkohol befolyása alatt álló gyomrom pedig dorombolva készült fel az újabb kétórányi ugrabugrára. Mire észbe kaptam, a színpad előtti tér már újra csurig megtelt a várakozó tömeggel, egy tűt sem lehetett leejteni. Nem telt bele sok idő, meg is jelentek a Halott Pénz-srácok és hangolni kezdtek, hogy aztán szép sorban megszólaljanak a jól ismert dallamok. A koncert második felében a rajongók már együtt énekelték a srácokkal az Emlékszem Sopronban, a Darabokra törted a szívem, a Van valami a levegőben és az Élnünk kellett volna című közismert számokat egészen kifulladásig.


20031833_10156269151923368_4423864147498947571_n
Halott Pénz-koncert
Fotó: EFOTT Facebook-oldala


Az utolsó akkord után a szélrózsa minden irányába kiürült a Nagyszínpad előtti tér, de ez sokak számára még nem jelentette a fesztivál végét. A buli folytatódott, és aki tudta, merre kell mennie, az a Rauch Aréna felé vette az irányt a Paddy & the Rats- és a Flux Pavillon-koncertekre vagy éppen a különböző zenei stílusokat felvonultató random táncterekre. Én a megfáradtak és fázósok táborát erősítve a kijárat felé haladtam, készen arra, hogy szép emlékekkel és jó érzésekkel térjek nyugovóra. Ez a terv azonban füstbe ment, mert néhány kevésbé kellemes élménnyel is kénytelen voltam gazdagodni.


20228285_10156269162133368_5796425024561335976_n
Halott Pénz-koncert
Fotó: EFOTT Facebook-oldala


Már említettem a térképhiányt. Ez a hazajutásnál még égetőbb problémává vált, ugyanis az EFOTT helyszíne – mint később megtudtam – egy kilométerre található a vasútállomástól. A főbejárat előtt kígyózó sor állt, gondoltam, biztos lesz egy busz visszafelé, ahogy a odajutást is megoldották a szervezők. Mélységesen csalódtam, amikor rájöttem, hogy a várakozás bizony a taxiknak szól. A rutinosabb fesztiválozók gyalog indultak az állomás felé, mások viszont a hidegben – a 17 fokban és szélben, mert ugye vihart jósoltak – várakoztak a vagyonokat elkérő sofőrökre. Miután meggyőződtem pénztárcám tartalmának állapotáról – szerencsére éppen kijött az összeg, amellyel hazajuthattam –, én ez utóbbiakhoz csatlakoztam.


Ezúton szeretném felhívni a figyelmet, hogy ha a szervezők ki tudják szállítani a népet a fesztivál helyszínére, akkor átláthatóbb módon kellene gondoskodniuk a hazajutásukról. Különösen úgy, hogy a résztvevők között bőven akadnak fiatalok, illuminált állapotban távozó lányok és messziről érkezők, akik helyismeret és információ híján kénytelenek egy vadidegen szeszélyeire rábízni magukat. Én a gondviselésnek hála épségben és normális összeg fejében hazajutottam, de ezzel nem mindenki volt így. Hallottam olyan esetről, hogy a gengszter sofőr ugyanazért a távolságért dupla összeget kért el egy utastól, mint egy korábbitól. Természetesen az illetőnél nem volt annyi pénz, a taxis pedig nem volt hajandó távozni addig, amíg meg nem kapta azt. Ha lett volna a kezemben egy térkép és talán még egy buszmenetrend is, akkor tudtam volna merre kell mennem, és több ezer forintnyi veszteségtől kíméltem volna meg a számlámat.


Így történt, hogy a szuper hangulatú koncertek, a finom étel- és italkínálat mellé kaptam pár órányi bosszankodást és mérgelődést is. Jövőre próbáljuk meg még egyszer, az alap ugyanis nem rossz, de mindig van hová fejlődni.


Révy Orsolya

maxresdefault_masolata

2018.05.23

A bbc.com Culture rovatának szerkesztői 2017 augusztusában felkértek 253 kritikust, hogy nevezzék meg kedvenc vígjátékaikat. A céljuk az volt, hogy választ adjanak arra a kérdésre: különböző filmeket találnak-e humorosnak a nők és a férfiak? Vajon a nemünk vagy valami más határozza meg azt, milyen filmeket szeretünk? Egyáltalán hogyan lehet ezt megállapítani? Cikkünkben megadjuk a választ!

MagyarRadioSzimfonikusZenekara

2018.05.23

Elindult a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek megújult honlapja, a radiomusic.hu weboldal – jelentette be a vezetőség május 23-án sajtótájékoztató keretében. A bejelentés továbbá alkalmat adott arra is, hogy az elmúlt negyedév sikereit áttekintsék, valamint meséljenek az új évadról.

rippl405

2018.05.23

A modern magyar festészet vezéralakjának színekben tobzódó festményein a posztimpresszionizmus és a szecesszió stílusjegyei tükröződnek. De vajon mi volt az eredeti szakmája Rippl-Rónai Józsefnek? És vajon milyen néven született? Mit takar a „kukoricás” stílus? Cikkünkben a 157 éve, 1861. május 23-án Kaposváron született Rippl-Rónai Józsefre emlékezünk.

Orvosok találtak magyarázatot arra a fizikai képtelenségnek tűnő táncmozdulatra, amellyel Michael Jackson kápráztatta el a közönséget a Smooth Criminal című számának videoklipjében. A mozdulathoz egy különlegesen kiképzett cipő és Jackson elképesztő fizikai felkészültsége kellett. Az énekes cipőinek sarkába v-alakú éket vágtak, azok beleillettek egy sarokrögzítőbe vagy -pántba, amelyet a talajhoz rögzítettek és ez a cipőt megtartó trükk segített neki abban, hogy erősebben dőlhessen előre.

Budapest tizenegy helyszínén mintegy 600 szabadtéri minikoncerttel várja a közönséget május 25. és augusztus 12. között a Zenélő Budapest című koncertsorozat – mondta el a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) ügyvezetője az M1 aktuális csatorna műsorában. Bán Teodóra hozzátette: a fesztivál két új helyszíne a Halászbástya és a Magyar Nemzeti Galéria előtere, emellett a szokásos előadótereken készülnek koncertekkel a következő hónapokban. A részletekről a zenelobudapest.hu oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők.

Először lép föl Magyarországon a Cappella Romana, amely június 2-én a Szent Efrém Férfikarral ad koncertet a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébániatemplomban Budapesten. Az Orientale lumen 2018 sorozat zárókoncertjén a Cappella Romana Árpád-kori bizánci zenéket, a Szent Efrém Férfikar a Kárpát-medence dallamait szólaltatja meg. Az egyedi műsor közös éneklésben csúcsosodik ki, felidézve Bizánc és a Magyar Királyság fénykorát, történetét, zenei kultúráját. A Capella Romana a budapesti közös koncertet követően a Hajdúdorogi Görögkatolikus Metropólia székhelyén és támogatásával, Debrecenben az Attila téri Metropóliai Székesegyházban önálló hangversenyt ad június 3-án a Grottaferrata-i Kódex című műsorából.

Eszéken, a Horvátországi Magyar Oktatási és Művelődési Központban látható a Mátyás király – Mecénás és katona című vándorkiállítás a Mátyás-emlékév keretében. A tárlat, amely Mátyás király életének főbb eseményeit eleveníti fel, Pozsonyban kezdte meg Kárpát-medencei körútját, egyetlen Magyarországi helyszíne Székesfehérvár volt. A tárlaton Somodi András és Merényi Zoltán közös, rézből, acélból és textilből készült kompozíciói lesznek megtekinthetők. Az alkotás kivitelében modern, viszont a 20. század elején és közepén dolgozó történészek tollából olyan idézetekkel tarkított, amelyek Mátyás korából eddig nem ismert részleteket mutatnak meg. A tárlat, amely a vajdasági Zentáról érkezik az intézménybe, június 15-ig lesz megtekinthető. A tervek szerint Eszék után Szlovéniába és Erdélybe is elviszik a kiállítást.

A Kaposvári Egyetem (KE) Németh Antalról (1903-1968), a Nemzeti Színház egykori igazgatójáról, egyetemi tanárról, színháztörténeti íróról nevezi el kulturális központját. A névadó ünnepséget május 23-án tartották a somogyi megyeszékhelyen a Latinka-házként is ismert épületben. Az egyetem a névadással Németh Antal munkásságára szeretné felhívni a figyelmet, hogy jelentőségéhez méltó módon, a kaposvári színészképzés részévé tegye az általa képviselt színházi eszmét és minőséget. A KE 2017 márciusban nyitotta meg újra kulturális központját, hogy bemutatkozási lehetőséget biztosítson művészhallgatói számára és gazdagítsa Kaposvár kulturális életét.

Balanyi Szilárd, a Quimby zongoristája ezúttal egy szál zongorával, oldalán a csodálatos hangú Schoblocher Barbarával és Kiss Flórával varázsol romantikus hangulatot a Budapest Park oldalán lévő Nagyszünetbe május 21-én. Ezen a tavaszi estén a lágyabb, fülbe kúszó dallamok mellett szívbe karcoló zongorafutamokat is hallhatunk.

credit_sinco

A világhírű Buena Vista Social Club sztárja, Eliades Ochoa gitáros, énekes a londoni Royal Albert Hall-beli koncertje után három nappal érkezik Budapestre! Az Akvárium Klubban április 28-án a magyar közönség is megtapasztalhatja, milyen is az a kubai fieszta: Grupo Patria zenekarával fülbemászó dallamokkal, vérpezsdítő ritmusokkal és kihagyhatatlan slágerekkel várja a közönséget.

Izgalmas, műfaji határokon átívelő estre készül április 10-én, a költészet napjának előestéjén Földes László „Hobo”. A 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül a Müpában lesz a Látnokok, költők, csavargók című előadásának ősbemutatója, amelyen a legnagyobb költők műveit itatja át zenével, felejthetetlen élményt kínálva a közönségnek.

A Szegedrocks2018 április 21-én Szegeden, Magyarország egyik legszebb terén, a Dóm téren várja a zenekedvelőket. A látványos rendezvényre a több száz fellépő énekest, gitárost, basszusgitárost és dobost korra, nemre, életkorra és zenei stílusra való megkülönböztetés nélkül választják ki. A jelentkezés még nem zárult le, egészen április 10-ig tart. A program ingyenes, így több ezer főt várnak a fesztiválra.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma