IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2019.01.24

Nyáron vette át a kamaraénekesi címmel járó fehér porcelánhattyút, de még őszi találkozásunkkor is meghatottan emlékszik a pillanatra. Átfut a hátán a jóleső bizsergés, amikor Eötvös Péter darabjáról esik szó, és nevetve mesél a göndör parókájáról, ami összeforrni látszik gyilkos vagy ármánykodó operai szerepeivel. Beszélgetés Szegedi Csabával.

szegedi_csaba_porgy_es_bess
Porgy és Bess®
Fotó: Berecz Valter

Amikor tizenévesen lelkipásztornak készült, gondolta volna, hogy egyszer olyan elvetemült alakot is meg fog jeleníteni a színpadon, mint a Porgy és Bess® Crownja?

Még az sem fordult meg a fejemben, hogy pozitív hősök szólamát fogom egyszer énekelni. Bár első ránézésre ez a két dolog távol áll egymástól, lelkiségét tekintve nagyon is hasonló: kiállni az emberek elé, és felemelni a lelküket vagy elgondolkodtatni őket lehet a zene és a Szentírás erejével is. Papageno, Marcello, Figaro, és a kedvenceim, a János vitézből Bagó vagy épp Háry János megformálásához nem kell olyan mélyre mennem a librettóban, a háttérinformációkban, a szerepformálásnál nem kell annyi eszközt bevetnem, mégis kikerekednek, mert önmagukban is csodálatos karakterek. Crownnal, Paolo Albianival a Simon Boccanegrából, Biberachhal az ős-Bánk bánból (ez utóbbiakat ugyanabban a hosszú, göndör parókában játszom), Jagóval azonban jóval többet kell dolgoznom, gondolkodnom rajtuk, de általuk a színpadon kiélhetek néhány negatívumot is, és végül valósággal lubickolok a feladatban. Valójában a drámai szerepekben érzem jól magam, és főképp a mondanivaló érdekel.


szegedi_csaba_a_carmina_buranaban_foto_csibi_szilvia
A Carmina Buranában
Fotó: Csibi Szilvia


Mint például Bánk bán esetében?
Minden férfi operaénekes álma ez a szólam, bevallom, az enyém is, ezért ez volt a tavalyi évad legnagyobb ajándéka számomra. Épp Jagót énekeltem Ausztriában, amikor telefonon felkértek a baritonváltozat címszerepére. Majdnem kiejtettem a készüléket a kezemből… Meg se néztem a kottát, azonnal igent mondtam. Bánk bánon keresztül meg lehet mutatni mindent: indulatokat, érzelmeket, szívemet-lelkemet, és amióta két gyermekem van, talán az alakításom is hitelesebb.


Crownként is vérfagyasztó volt…
Olyannyira, hogy a premier után a művészbejárónál álldogáló csoporttól kaptam is néhány indulatos megjegyzést. Ezek szerint jól végeztem a dolgom. (Nevet)


szegedi_csaba_bank_ban_2
A Bánk bánban
Fotó: csabaszegedi.com


Helyezett a művészekre nyomást az a történelmi tény, hogy harmincöt év után, és az all-black cast kitételnek is ellenállva, új rendezésben mutatták be Budapesten a művet?
Nem, mert a mi feladatunk más: erre a fantasztikus zenére és a színpadi megvalósításra koncentráltunk. Nagyon hálás vagyok az Opera vezetőinek, hogy kiharcolták az előadások lehetőségét, ami nekünk is, és főképp a közönségnek óriási élményt jelentett.


Decemberben pedig újra premier volt, mégpedig A Nyugat lánya, amelyben Jack Rance seriffet alakította.
Nehéz szólam, meg kellett vele birkóznom, de kitartó és türelmes voltam, így napról napra közelebb kerültem ahhoz, hogy megfejtsem.


SzegediCs__YangLi_Sevillai
Yang Li mellett Figaróként
Fotó: operavilág.net

Az előbb említett két fontos tulajdonságot. Melyek azok a további jellemvonásai és kik azok a személyek, akik gyerekkorának helyszínétől, Perkupától az Operaház színpadáig, és számos elismerése mellett a kamaraénekesi címig vezették?
Erős hitem van, ami mindig átlendít a nehézségeken, és nem felejtem el a gyökereimet, ami nagyon fontos számomra. Nem hagyom, hogy a problémák, betegségek, a szerepek súlya vagy nehezebb helyzetek terhe nyomasszon. A neveltetésem is közrejátszik az eredményeimben, mert a szüleimtől önállóságot tanultam és bizalmat kaptam. Szorgalom és alázat is kellett ahhoz, hogy tizenkilenc évesen elfogadjam azt, hogy nem vettek fel teológiára és elkezdjek az otthonomtól távol, Budapesten énekelni tanulni. Elhivatottság nélkül nem álltam volna meg a helyem a Bartók Konzervatóriumban eltöltött, kemény, sok bepótolnivalóval járó két évben, és nem nyertem volna felvételt a Zeneakadémiára. A feleségemnek hála nem kell választanom a család és a karrier között – amire kevés példát látok –, a két kisfiamnak pedig a józanságot köszönhetem, hogy nem hagynak elszállni a díjak, a jól sikerült előadások, premierek után érzett eufóriába. Az Opera vezetésétől a tíz évvel ezelőtti diplomaosztóm után azonnal bizalmat kaptam, amit nagyon köszönök.


Bajazzok
A Bajazzókban Tonio szerepében a szegedi Dóm téren
Fotó: delmagyar.hu


Ősztől indult útjára az Operát az Operából! turnésorozat, amelynek keretében olyan városokba jut el a műfaj, ahol az nem, vagy ritkán elérhető. Önnek is van hasonló missziója Perkupán. Mit tapasztal, mennyire fogékonyak az ebben a világban kevésbé járatos nézők?
A Perkupai Operafesztivál is azért született három éve, hogy aki anyagi, egészségügyi vagy bármilyen más okból kifolyólag nem tud ellátogatni a Magyar Állami Operaházba, vagy az Erkel Színházba, az is részesüljön minden jóból, amit az opera jelent. Ha már lelkipásztorként nem tudok a szülőfalum javára válni, ilyen módon viszek haza akkora szeletet a zenéből, amekkorát csak tudok. Nemcsak az ottani közönség, hanem mi, fellépők is sokáig töltekezhetünk azokból az élményekből, amit ott kapunk. A díszlet-, jelmez- és zenekariárok-mentes közvetlen kapcsolat révén a hallgatók is megtapasztalják, hogy operát énekelni nagyon egyszerű és emberi dolog. Amikor felkértem Sáfár Orsolyát, még nem tudtam, hogy ő és én is az Operaház Kamaraénekesei leszünk, így nyáron László Boldizsárral együtt három hattyúbirtokos volt jelen a református templomunkban.


Senza-sangue_MAO_2018
Eötvös Péter Senza sangue (Vértelenül): Meláth Andrea és Szegedi Csaba
Fotó: Kereszturi Levente

Ötven szerep van a repertoárján. Melyik elsajátítását érzi a legnagyobb teljesítményének?
Mivel viszonylag későn kezdtem el zenét tanulni, az elméleti tárgyakkal nehezebben birkóztam meg, és most is több időt kell fordítanom arra, hogy a művek összhangzásában megfelelően tájékozódjak. És itt kerülnek elő a korábban említett jó tulajdonságaim, amik között a szorgalom is ott szerepel. Eötvös Péter Senza sangue című darabját megtanulni számomra a technikai csúcsot jelentette. A magasságok, a mélységek, maga a szöveg és a mögötte meghúzódó jelentés is egészen rendkívüli. Van egy-két szólam, amit nagyon szeretnék elénekelni. Ilyen Rigoletto, vagy – bár bariton vagyok, de – Otello is nagy álmom. Azonban türelmesnek kell lennem, nem szabad a szerepeket siettetni.


Leo Nuccit is csak Solti Györgynek sikerült eltéríteni Otellótól, és Jago felé irányítani…
Doman Katalin korrepetitorral sokat foglalkoztunk Jago szólamával, amit kezdetben magam is korainak éreztem. Sűrű a zenei szövet, nagyok a mélységei, a Bordalban pedig már tenormagasságokat is meg kell szólaltatni. De megtanultam, eltettem, megint elővettem, és egy idő után azt éreztem, hogy jól szól, jó énekelni. Ez számomra a legfontosabb: ami éppen adatik, abban örömömet leljem. Ez a tíz év is gyorsan elrepült, de a Kamaraénekesi címre és az átadás pillanatára a Csillagóra gálán még sokáig emlékezni fogok. Nem emiatt csinálom, de nagyon jól esik a visszaigazolás, a megbecsülés és az elismerés, ezért minden erőmmel azon dolgozom, hogy továbbra is méltó legyek a bizalomra.


Az interjú eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

lukoviczky

ahogy_eddig

2019.04.19

Egy magyar vizsgafilm, Moldovai Katalin Ahogy eddig című rendezői diplomafilmje is meghívást kapott a május 14-én kezdődő 72. cannes-i fesztiválra, a filmes egyetemek legjobbjait felvonultató Cinéfondation programba.

btf_190420_wigama_lekko_c_sin_oliver

2019.04.19

Nagy Dániel Viktor előbb vágyott zenei karrierre, mint színészi babérokra. A sors mégis másként keverte a kártyákat: már ismert színészként alapította meg tavaly a Wigama Lekko névre keresztelt együttest Hrutka Róberttel, első lemezüket pedig április 20-án a Budapesti Tavaszi Fesztiválon mutatják be az Urániában.

190412_sunny

2019.04.19

Teltház, érdeklődő tekintetek, a színpadon hangfal, mikrofon, szintetizátor, mellette hatalmas, púderszínű selyemvirággal fedett fejű nő ül egy nagy doboz tetején, az arcát nem látjuk. Szürreális törzsi jelmezben, a fején cserepes virággal egy férfi érkezik, őt követi a társulat további nyolc tagja, és kezdődik a show. Emanuel Gat, aki immár ötödször jár nálunk, az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválon Sunny című művével arat tapsvihart.

A fosszíliák a dicynodonták legkevesebb hét-nyolc egyedéhez tartoznak, az emlősök ezen ősei ökörméretűek voltak. Vannak közöttük archosaurus- és más őshüllő-maradványok is, utóbbi a krokodilok őséé lehetett. A tudósok úgy vélik, hogy az 1x2 méter kiterjedésű és ugyanilyen mély terület ivóhely volt abban az időben, amikor nagy szárazság pusztított a térségben, és az állatok legyengült állapotuk miatt pusztultak el. Argentína gazdag a triász, a jura és a kréta földtörténeti korból származó fosszíliák lelőhelyeiben, olyan ősállat-kövületekre bukkantak a dél-amerikai országban, amelyek a bolygó északi részén nem fordulnak elő.

Egy antarktiszi expedíció a Viktória-föld északi részén bukkantank a kéznagyságú nyomra, mely az archosaurus nemhez tartozó állattól származik. Emellett a kutatók a Déli-sarktól mintegy 1700 kilométerre erdők megkövesedett maradványait fedezték fel. Ez arra utal, hogy 200 millió évvel ezelőtt az Antarktisz nem az a jeges kontinens volt, mint ahogyan azt ma ismerjük.

Az aranyozott, ezüst gótikus kehely, mely a talpába vésett felirat szerint egykor a diósgyőri eklézsia tulajdona volt, Luxemburgi Zsigmond idejéből származik, aki Nagy Lajos király vejeként lépett a trónra, majd német-római császárként a nemzetközi politika egyik irányítója lett. A kehely a 15. századból maradt fenn, és a miskolci Herman Ottó Múzeum gyűjteményéből érkezett a királynék várába szeptember végéig. Az ötvöstechnika, mellyel díszítették, Velencében alakult ki, magyarországi elterjedése a szoros magyar-olasz kapcsolatokkal, különösképpen Zsigmond velencei háborújával és gyakori itáliai tartózkodásával magyarázható.

Az egyelőre ismeretlen szövegek tartalmazhatják Kafka több, az író halála után befejezetlenül megjelent művének végét is, és fényt deríthetnek a világirodalom egyik legrejtélyesebb alakjára, akinek kulturális örökségére Németország és Izrael is igényt tart. A szövegekkel kapcsolatos hercehurcát akár maga Kafka is írhatta volna, annyira abszurd, hiszen egy olyan gyűjteményért folyt a harc, amelynek senki nem ismerte a tartalmát.

Csaknem 13 500 éves sírt tártak fel a dél-kínai Kuangtung tartományban, melyben egy guggoló pózban elhelyezett női holttestre bukkantak a régészek. A holttest egy 13 és 18 év közötti lányé, akinek azonban hiányzik a feje. Ez a Kínában valaha talált legrégebbi sírhely, amelyben a halottat szándékosan egy bizonyos pozícióban helyezték örök nyugalomra. A holttest különleges testhelyzetéből primitív vallásos hiedelmek megjelenésére lehet következtetni.

Az eredeti bemutató után ötven évvel újra a mozivásznon lesz látható Várkonyi Zoltán klasszikusa, a felújított Egri csillagok, amelyet nagyszombattól a sepsiszentgyörgyi Művész Moziban is vetítenek.

EgriCsillagok_-586x340

Koncertek, tojásfestés, interaktív gyermekelőadás és néptáncbemutató is várja az érdeklődőket húsvétvasárnap és húsvéthétfőn az Ibolyanap elnevezésű családi rendezvényen a Gödöllői Királyi Kastélyban.

Életre kelnek a húsvéti hagyományok, változatos programok várják a látogatókat az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban rügyfakasztó vasárnap és vízbevető hétfőn.

A Fővárosi Nagycirkuszban húsvéti programokkal, az artistaképzősök produkciójával és új műsorral várják az érdeklődőket a húsvéti hétvégén és a cirkuszi világnapon.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma