2019.01.24

Nyáron vette át a kamaraénekesi címmel járó fehér porcelánhattyút, de még őszi találkozásunkkor is meghatottan emlékszik a pillanatra. Átfut a hátán a jóleső bizsergés, amikor Eötvös Péter darabjáról esik szó, és nevetve mesél a göndör parókájáról, ami összeforrni látszik gyilkos vagy ármánykodó operai szerepeivel. Beszélgetés Szegedi Csabával.

szegedi_csaba_porgy_es_bess
Porgy és Bess®
Fotó: Berecz Valter

Amikor tizenévesen lelkipásztornak készült, gondolta volna, hogy egyszer olyan elvetemült alakot is meg fog jeleníteni a színpadon, mint a Porgy és Bess® Crownja?

Még az sem fordult meg a fejemben, hogy pozitív hősök szólamát fogom egyszer énekelni. Bár első ránézésre ez a két dolog távol áll egymástól, lelkiségét tekintve nagyon is hasonló: kiállni az emberek elé, és felemelni a lelküket vagy elgondolkodtatni őket lehet a zene és a Szentírás erejével is. Papageno, Marcello, Figaro, és a kedvenceim, a János vitézből Bagó vagy épp Háry János megformálásához nem kell olyan mélyre mennem a librettóban, a háttérinformációkban, a szerepformálásnál nem kell annyi eszközt bevetnem, mégis kikerekednek, mert önmagukban is csodálatos karakterek. Crownnal, Paolo Albianival a Simon Boccanegrából, Biberachhal az ős-Bánk bánból (ez utóbbiakat ugyanabban a hosszú, göndör parókában játszom), Jagóval azonban jóval többet kell dolgoznom, gondolkodnom rajtuk, de általuk a színpadon kiélhetek néhány negatívumot is, és végül valósággal lubickolok a feladatban. Valójában a drámai szerepekben érzem jól magam, és főképp a mondanivaló érdekel.


szegedi_csaba_a_carmina_buranaban_foto_csibi_szilvia
A Carmina Buranában
Fotó: Csibi Szilvia


Mint például Bánk bán esetében?
Minden férfi operaénekes álma ez a szólam, bevallom, az enyém is, ezért ez volt a tavalyi évad legnagyobb ajándéka számomra. Épp Jagót énekeltem Ausztriában, amikor telefonon felkértek a baritonváltozat címszerepére. Majdnem kiejtettem a készüléket a kezemből… Meg se néztem a kottát, azonnal igent mondtam. Bánk bánon keresztül meg lehet mutatni mindent: indulatokat, érzelmeket, szívemet-lelkemet, és amióta két gyermekem van, talán az alakításom is hitelesebb.


Crownként is vérfagyasztó volt…
Olyannyira, hogy a premier után a művészbejárónál álldogáló csoporttól kaptam is néhány indulatos megjegyzést. Ezek szerint jól végeztem a dolgom. (Nevet)


szegedi_csaba_bank_ban_2
A Bánk bánban
Fotó: csabaszegedi.com


Helyezett a művészekre nyomást az a történelmi tény, hogy harmincöt év után, és az all-black cast kitételnek is ellenállva, új rendezésben mutatták be Budapesten a művet?
Nem, mert a mi feladatunk más: erre a fantasztikus zenére és a színpadi megvalósításra koncentráltunk. Nagyon hálás vagyok az Opera vezetőinek, hogy kiharcolták az előadások lehetőségét, ami nekünk is, és főképp a közönségnek óriási élményt jelentett.


Decemberben pedig újra premier volt, mégpedig A Nyugat lánya, amelyben Jack Rance seriffet alakította.
Nehéz szólam, meg kellett vele birkóznom, de kitartó és türelmes voltam, így napról napra közelebb kerültem ahhoz, hogy megfejtsem.


SzegediCs__YangLi_Sevillai
Yang Li mellett Figaróként
Fotó: operavilág.net

Az előbb említett két fontos tulajdonságot. Melyek azok a további jellemvonásai és kik azok a személyek, akik gyerekkorának helyszínétől, Perkupától az Operaház színpadáig, és számos elismerése mellett a kamaraénekesi címig vezették?
Erős hitem van, ami mindig átlendít a nehézségeken, és nem felejtem el a gyökereimet, ami nagyon fontos számomra. Nem hagyom, hogy a problémák, betegségek, a szerepek súlya vagy nehezebb helyzetek terhe nyomasszon. A neveltetésem is közrejátszik az eredményeimben, mert a szüleimtől önállóságot tanultam és bizalmat kaptam. Szorgalom és alázat is kellett ahhoz, hogy tizenkilenc évesen elfogadjam azt, hogy nem vettek fel teológiára és elkezdjek az otthonomtól távol, Budapesten énekelni tanulni. Elhivatottság nélkül nem álltam volna meg a helyem a Bartók Konzervatóriumban eltöltött, kemény, sok bepótolnivalóval járó két évben, és nem nyertem volna felvételt a Zeneakadémiára. A feleségemnek hála nem kell választanom a család és a karrier között – amire kevés példát látok –, a két kisfiamnak pedig a józanságot köszönhetem, hogy nem hagynak elszállni a díjak, a jól sikerült előadások, premierek után érzett eufóriába. Az Opera vezetésétől a tíz évvel ezelőtti diplomaosztóm után azonnal bizalmat kaptam, amit nagyon köszönök.


Bajazzok
A Bajazzókban Tonio szerepében a szegedi Dóm téren
Fotó: delmagyar.hu


Ősztől indult útjára az Operát az Operából! turnésorozat, amelynek keretében olyan városokba jut el a műfaj, ahol az nem, vagy ritkán elérhető. Önnek is van hasonló missziója Perkupán. Mit tapasztal, mennyire fogékonyak az ebben a világban kevésbé járatos nézők?
A Perkupai Operafesztivál is azért született három éve, hogy aki anyagi, egészségügyi vagy bármilyen más okból kifolyólag nem tud ellátogatni a Magyar Állami Operaházba, vagy az Erkel Színházba, az is részesüljön minden jóból, amit az opera jelent. Ha már lelkipásztorként nem tudok a szülőfalum javára válni, ilyen módon viszek haza akkora szeletet a zenéből, amekkorát csak tudok. Nemcsak az ottani közönség, hanem mi, fellépők is sokáig töltekezhetünk azokból az élményekből, amit ott kapunk. A díszlet-, jelmez- és zenekariárok-mentes közvetlen kapcsolat révén a hallgatók is megtapasztalják, hogy operát énekelni nagyon egyszerű és emberi dolog. Amikor felkértem Sáfár Orsolyát, még nem tudtam, hogy ő és én is az Operaház Kamaraénekesei leszünk, így nyáron László Boldizsárral együtt három hattyúbirtokos volt jelen a református templomunkban.


Senza-sangue_MAO_2018
Eötvös Péter Senza sangue (Vértelenül): Meláth Andrea és Szegedi Csaba
Fotó: Kereszturi Levente

Ötven szerep van a repertoárján. Melyik elsajátítását érzi a legnagyobb teljesítményének?
Mivel viszonylag későn kezdtem el zenét tanulni, az elméleti tárgyakkal nehezebben birkóztam meg, és most is több időt kell fordítanom arra, hogy a művek összhangzásában megfelelően tájékozódjak. És itt kerülnek elő a korábban említett jó tulajdonságaim, amik között a szorgalom is ott szerepel. Eötvös Péter Senza sangue című darabját megtanulni számomra a technikai csúcsot jelentette. A magasságok, a mélységek, maga a szöveg és a mögötte meghúzódó jelentés is egészen rendkívüli. Van egy-két szólam, amit nagyon szeretnék elénekelni. Ilyen Rigoletto, vagy – bár bariton vagyok, de – Otello is nagy álmom. Azonban türelmesnek kell lennem, nem szabad a szerepeket siettetni.


Leo Nuccit is csak Solti Györgynek sikerült eltéríteni Otellótól, és Jago felé irányítani…
Doman Katalin korrepetitorral sokat foglalkoztunk Jago szólamával, amit kezdetben magam is korainak éreztem. Sűrű a zenei szövet, nagyok a mélységei, a Bordalban pedig már tenormagasságokat is meg kell szólaltatni. De megtanultam, eltettem, megint elővettem, és egy idő után azt éreztem, hogy jól szól, jó énekelni. Ez számomra a legfontosabb: ami éppen adatik, abban örömömet leljem. Ez a tíz év is gyorsan elrepült, de a Kamaraénekesi címre és az átadás pillanatára a Csillagóra gálán még sokáig emlékezni fogok. Nem emiatt csinálom, de nagyon jól esik a visszaigazolás, a megbecsülés és az elismerés, ezért minden erőmmel azon dolgozom, hogy továbbra is méltó legyek a bizalomra.


Az interjú eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

nemzeti_tancszinhaz_eloter2_hlinka_zsolt_foto_2000px

2019.02.15

Február 15-én nyitja meg kapuit Budapest egyedülálló új kulturális színtere: a Nemzeti Táncszínház új épülete, mely a Millenáris Parkban kapott helyet. A legmodernebb színháztechnikával felszerelt, különleges építészeti megoldásokat felvonultató épületben két színházterem és kamaraterem várja a tánc szerelmeseit, emellett próbatermek segítik a professzionális táncosok felkészülését.

Pataki_Andras

2019.02.15

Imre Zoltán Program (IZP) számokban: 40 táncszínházi nevelési előadás 15 helyszínen 1200 gyermek részvételével, 54 táncelőadás 13 helyen. Emellett konferenciasorozatok, rendezvények, versenyek, szakmai fórumok, külföldi stúdiumok, digitális portfóliók, tréning-, és próbalehetőségek. A hazai táncszakma legújítóbb kezdeményezéséről Pataki András kuratóriumvezetőt, táncművészt, a Szegedi Kortárs Balett igazgatóját kérdeztük.

az_ismeretlen_gorgei_R

2019.02.15

Élő vértanúnak Móricz Zsigmond, villámzúzta délceg cserfának Arany János, a nemzeti hiúság áldozatának pedig Gyulai Pál nevezte Görgei Artúrt. Az 1848-49-es szabadságharc híres hadvezérének már a kortársak is igyekeztek igazságot szolgáltatni. A legendákon túli alakját igyekszik bemutatni a Magyar Nemzeti Múzeum Az ismeretlen Görgei című kiállítása. A tárlat szakértőjével, a Magyar Történelmi Társulat elnökével, Hermann Róberttel beszélgettünk.

A kimagasló színvonalú településfejlesztési munkájáért járó Hild János-díjat pénteken adta át a Magyar Urbanisztikai Társaság a XII. kerület képviselőjének, Pokorni Zoltán polgármesternek a Hegyvidéki Urbanisztikai Konferencián.

Felháborodást keltett Horvátországban az oktatási minisztérium döntése, mely szerint lekerült az ajánlott olvasmányok listájáról Anne Frank naplója. Csütörtökön mintegy háromezren írták alá azt a petíciót, amelyben az iskolai programba való visszahelyezését követelik. A kezdeményezők úgy vélték: a holokauszt olyan téma, amelyet nem lehet mellőzni a horvát irodalmi oktatásban. A hovát oktatási miniszter a háziovasmányok listájának újragondolását ígéri.

A Magyar Írószövetség február 18-án, Jókai Mór születésnapján ünnepli a magyar széppróza napját. 18 órakor az Írószövetség klubtermében Mezey Katalin Kossuth-díjas író, az MMA irodalmi tagozatvezetője és Szentmártoni János, a Magyar Írószövetség elnöke nyitja meg a rendezvényt. Az Irodalmi Magazin Jókai-számát a szerkesztők: Kondor Péter János, Molnár Krisztina és Lipp Mónika Mária mutatják be. Az év novellái 2019 című antológiát Erős Kinga kritikus, a könyv szerkesztője, valamint Bíró Gergely író, a Magyar Napló főszerkesztő-helyettese ismerteti. Közreműködik: Turi Bálint színművész és a Másik Oldal zenekar.

Narkisszosz, a görög mitológia szerint a víztükörben megpillantott képmásába beleszerető vadász portréját ábrázoló, rendkívül jó állapotban fennmaradt freskóra bukkantak egy Pompejiben folyó feltáráson. A freskó egy ókori pompeji ház átriumát díszítette. A képet abban a házban találták, ahol tavaly a görög mitológia egy másik részletét, a Léda és a hattyú történetét ábrázoló ókori freskót tártak fel, emellett tucatnyi üvegedényt, nyolc terrakotta vázát és egy bronztölcsért is találtak egy lépcső alatt. A ház feltehetően egy gazdag kereskedőé volt. Pompejit a Vezúv kitörése pusztította el az 1. században.

A Budavári Örmény Nemzetiségi Önkormányzat Pepi, Pali meg a harmonika ördöge címmel vidám mulatságot tart zenével, örmény gasztronómiai kóstolóval a Márványmenyasszony Étteremben február 17-én 16.00-kor. A XII. Örmény Nemzetiségi Napon közreműködik Kilyén Ilka színművész, dr. Tarján Balázs c. egyetemi tanár, Benkő Péter, Rusz Milán, Várady Mária színművészek és Lakatos Miklós prímás. A belépés díjtalan.

A KÉP-ÉLMÉNY kiállításhoz kapcsolódva újabb beavató tárlatvezetésen vehetnek részt a látogatók – a projektben szereplő fotográfusok közül öt alkotóval – a Capa Központban, február 18-án 18.00-kor. A workshopsorozat Múlt-jelen-jövő foglalkozásának keretében tíz magyar fotográfus működött együtt gyermekotthoni gondoskodásban élő fiatalokkal, hogy létrehozzanak adott témában legalább három fotót.

Kep-elmeny

Múzeumpedagógusok rangos szakmai rendezvényét tartják 2019. február 18-án, hétfőn a fertődi Esterházy-kastélyban.

Filmvetítéssel kezdődik vasárnap a Cziffra György Fesztivál, amely február 25-ig klasszikus zenei koncertekkel, improvizációs esttel, hangszerbemutatóval és báresttel is várja a közönséget.

Szombaton és vasárnap összesen négy koncert várja a közönséget a budapesti Festetics Palotában az MVM Koncertek – A Zongora című sorozat minimaratonján.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma