2017. június 22.
Célzó

_D0A1104_Copy

A pécsi Apolló Moziban mutatták be április 13-án a Szász István rendezésében elkészült, a Szigetvár melletti Szulejmán-sírkomplexum feltárását bemutató, mintegy félórás dokumentumfilmet.

2017.06.16

„Fontos volt, hogy a főszereplő egyre inkább kívül kerüljön mindenen, mégis meglegyen az az érzés, hogy van esélye visszalépni” – mondta első filmjének történetéről Kristóf György. A 2017-es cannes-i filmfesztivál Un certain regard szekciójában szereplő Out rendezőjével beszélgettünk többek között arról is, mennyire édes teher egy elsőfilmes számára, ha alkotása Cannes-ig menetel.

Ágoston, a középkorú mérnök egy leépítés során elveszíti munkáját. Rövid gondolkodás után egy új állás reményében útnak indul a Baltikumba. Családját, feleségét és lányát hátrahagyva, egyedül vág neki élete új kihívásának. Új munkahelyén azonban nem tudnak az érkezéséről, és azzal kell szembesülnie, hogy átverte őt a munkaközvetítő. Ágoston nem adja fel, bármilyen munkát elvállalna az idegen országban, hogy ne valljon ismét kudarcot. Útkeresése során számos szürreális élmény, és valószínűtlen találkozások egész sora éri.

 

Out_04


Az Out egy ötvenes férfi, vagyis a mi szüleink generációjának története. Mi inspirálta?

Annak, hogy egy középkorú férfi lett a főhős, dramaturgiai oka volt, hiszen a filmben megjelenő szituációk sokkal nagyobb téttel működnek, ha egy idősebb emberről van szó. A mi korosztályunk flexibilisebb, könnyebben áll fel a kudarc után, porolja le magát és megy tovább. Egy ötvenes férfi, aki a nyugdíj előtt veszíti el az állását és úgy kerül külföldre, hogy még sosem hagyta el a hazáját, teljesen másként reagál. Tehát ez volt az oka annak a döntésemnek, hogy a szüleim generációját helyeztem a film fókuszába, de azért benne van apám és más családtagjaim saját sztorija is, úgyhogy az inspirációért nem kellett messze mennem.

 

A film főhőse, Ágoston elveszíti a munkahelyét, melynek, és még számos behatásnak következményeként végül társadalmi számkivetett, egy mindenen kívül álló figura lesz. Erre utal az Out cím?

Igen. És maga a cím született meg először. Még semmilyen ötletem nem volt, csak ez a cím, ami aztán meghatározta a film struktúráját. Fontos volt, hogy a főszereplő egyre inkább kívül kerüljön mindenen, mégis meglegyen az az érzés, hogy van esélye visszalépni.


Out_02

 

A film középpontjában Ágoston áll, és bármi is történik a többi szereplővel, az a legfontosabb, hogy ezek milyen hatással vannak az ő életére. Miért egyetlen szereplőt tüntettél ki ekkora figyelemmel?

Ez egy lineáris történet: végig a főszereplővel megyünk, eközben viszont rengeteg minisztori jelenik meg azáltal, hogy ő új embereket ismer meg. Persze van, ahol megbontjuk ezt a linearitást, de kellett, hogy egyvalakit kövessünk végig.

Ez az első filmem, úgyhogy nem akartam túlbonyolítani a struktúráját.

 

Még a nyitókép előtt megjelenik egy mondat: „A tenger nem itt ér véget, itt kezdődik el”. Ez a film mottója?

Egyrészt igen, másrészt belső dolog.

 

Vagyis?

Sajnos sok ember halt meg az alkotó stábhoz kapcsolódóan. Nekik szerettük volna dedikálni, ajánlani a filmet, de nem egyértelmű utalással akartuk ezt megtenni, hanem olyan módon, hogy rajtunk kívül senki más ne értse. Ezért lehet az, hogy a néző mottóként, értelmezésként fogja fel, ami nem is baj.


Out_06

 

Ha már a tengernél tartunk: miért épp a tenger, a hal és a horgász motívuma jelenik meg a filmben?

Számomra ezek közül a horgászat volt a legfontosabb, a többi, vagyis a tenger és a hal már ennek a következménye. Adott egy személy, aki elveszíti az állását és rájön, külföldön kell munkát keresnie. Ebben a szélsőséges helyzetben Ágoston nagyon speciálisan reagál: úgy dönt, hogy irreális módon próbál szerencsét. Úgy akar halat fogni, ahogy szinte lehetetlen. Ez egyfajta önámítás, dac, harc a rendszerrel – nagyon sok dimenziója van a filmben megjelenő horgászatnak.

 

Az Out-ban magyarul, szlovákul, lettül, észtül, oroszul és lengyelül is beszélnek. Ez a „soknyelvűség” csak amiatt van, hogy szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült vagy azt a célt szolgálja, hogy a néző Bábel-tornyában érezze magát?

A történet szempontjából teljesen természetes a soknyelvűség. Van egy szlovákiai magyar főhősünk, aki elindul olyan országokba, ahol nem beszéli a nyelvet és a régi orosz tudásával igyekszik boldogulni. Sokan lettül, észtül beszélnek hozzá, ő pedig próbálja megérteni őket, illetve megértetni magát. Szóval a filmben megjelenő szituációk természetes velejárója a soknyelvűség: nem az alkotógárda indokolta, hanem maga a történet.

 

A filmet nézve Kaurismäki és Bergman neve is eszembe jutott. Voltak olyan rendezők, akik hatottak rád?

Valószínűleg igen, de nem tudatosan. Nem tudnám meghatározni, hogy egy adott jelenetnek mi lehet a referenciája, de sok rendező hatott rám. Mondhatni, ezek ilyen belém ivódott dolgok.


Out_05

 

Az Out operatőre Pohárnok Gergely volt és a színészgárda is nívós, ennek pedig egyértelmű eredménye, hogy a film is az. Miképpen találtad meg az alkotótársaidat?

A színészeink hat országból vannak, tehát a casting hosszadalmas és nehéz feladat volt. De megérte!

Gergőről szólva: cseh operatőrrel kezdtünk dolgozni, de úgy gondoltuk, inkább magyar szakembert választunk, és amikor ezt eldöntöttük, rögtön Gergőre esett a választás. Ő pedig elolvasta a forgatókönyvet és azonnal mögé állt.

 

Az Out nem csendes szakmai sikert aratott, hiszen rögtön beválogatták a cannes-i filmfesztivál Un certain regard programjába. Mennyire édes teher ez egy induló rendező számára?

Hát, tehernek nem teher. Olyan szempontból persze az, hogy teljesen megváltozik az életed és ezt valahogy fel kell dolgozni, ami azért nem egyszerű feladat. De közben meg tisztában vagy vele, hogy ezt akarod, ezért, hiába fordul meg körülötted a világ, óriási pozitívum.

 

Ez az első filmed. Úgy érzed, hogy kijelölted vele azt az irányt műfajban, stílusban, amerre a továbbiakban haladni szeretnél?

Igen is, meg nem is. Nyilván elindít egy vonalon, de ezt tovább kell gondolni, le kell vonni a tapasztalatokat, át kell gondolni, hogy mi az, ami működött, mi az, ami nem, és mit lehet még tovább fejleszteni. Emellett pedig szeretnék teljesen más dolgokat is csinálni, úgyhogy van két-három olyan út, amelyen el szeretnék indulni.


 

 

Az Out június 15-étől látható a mozikban a Vertigo média forgalmazásában.



Tóth Eszter

Fotó: vertigomedia.hu

_D0A0662_Copy

2017.06.22

Az önállósodott Pécsi Balett nem tétlenkedett az elmúlt fél évben: nyáron Izraelbe és Mexikóba mennek, újra látható előadásuk az ország számos pontján, és Plácido Domingóval is egy színpadra állnak. Ez történik akkor, ha a balett-táncos valóban táncol. Egy önállósodás történetét olvashatjuk el Vincze Balázs balettigazgató tolmácsolásában.

_D0A4754_Copy

2017.06.22

A Fővárosi Állat- és Növénykertben zajló fejlesztések eredményeként június 22-én átadták az intézmény új kiszolgáló zónáját, amelyben állatorvosi állomás és a központi takarmánykonyha is helyet kapott. Az eseményen dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár elmondta: a további fejlesztések eredményeképp olyan állatkertünk lesz, amilyen senki másnak a világon.

_D0A4031_Copy

2017.06.22

Tánczene, rockerek, punkok, hippik, skinheadek. Hogyan élt és érzett a huszadik század második felének magyar fiatalsága? Hogyan sikerült kifejeznie ezt a korabeli zenéknek és filmeknek? Milyen küzdelmeken mentek át a feltörekvő művészek? Kiderült az A38 hajón tartott konferencián június 21-én, ahol több, rövid lélegzetvételű előadás keretében az érdeklődők átfogó képet kaphattak a múlt század hazai művészéletéről.

Concrete and Gold (Beton és arany) címmel szeptember 15-én jelenik meg a Foo Fighters új, sorrendben a kilencedik stúdió albuma. Az amerikai rockzenekar június 26-án, húsz év után tér vissza a magyar fővárosba, ahol a Papp László Budapest Sportarénában ad koncertet. A Concrete and Gold három évvel követi a legutóbbi anyagot, a Sonic Highwayst. A lemezről június elején kislemezen megjelentetett Run című dal is jelezi, hogy a Concrete and Gold albumra a csapathoz mérten is szokatlanul súlyos gitártémák kerültek, de nem hiányoznak a fülbemászó harmóniák sem.

A Magyarországtól elszakított felvidéki magyar polgárság közös sorsélményéről szól Jezsó Ákos második könyve, a Megyek túlra, melyet június 22-én, csütörtökön este mutatnak be a Magyar Napló Könyvesboltban. A regény megírását két körülmény inspirálta a szerző elmondása szerint, egyrészt 2017-ben van a felvidéki kitelepítések 70. évfordulója, másrészt felesége erősen bátorította arra, hogy gyűjtse össze a családi legendáriumban megőrzött történeteket, bár a mű jóval több egyszerű családregénynél.

Magyar alkotókat bemutató, kortárs képzőművészeti kiállítások nyílnak Ausztriában. A bécsi Collegium Hungaricumban az Esterházy Művészeti Díjban részesült alkotók mutatkoznak be Real Hungary című kiállításon. Míg Grazban, a Künstlerhaus képzőművészeti kiállítóteremben a magyar kortárs absztrakt művészetről látható tárlat, Abstract Hungary címmel. A Qualysoft informatikai tanácsadócég bécsi székhelyén pedig a digitális művészet mutatkozik be.

Fényfestészettel, vajdasági gasztrokínálattal, népzenei és világzenei koncertekkel is várja az érdeklődőket június 29-e és július 2-a között a délvidéki magyarság Dombos Fest elnevezésű kulturális fesztiválja Kishegyesen. A Dombos Fest vendége lesz többek között Lajkó Félix hegedűművész és az Óperentzia duó, Dresch Mihály és a Dresch Quartet, a Pátkai Rozina Trió, Brasnyó Antal és a Budapest Ska Nu-jazz Orchestra. Továbbá fellép a Boban Markovic Orkestar, Ripoff Raskolnikov és zenekara, valamint Szabó Balázs Bandája is.

Az infrastruktúra-fejlesztésé lesz a főszerep a kulturális területen, az egész ágazatra a következő évben 127 milliárdot fordítanak a központi költségvetésből – mondta el dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár az M1 aktuális csatorna június 22-ei, csütörtök reggeli műsorában. Az államtitkár látványos példaként többek közt a Budai Vigadó, az Eiffel-csarnok megújítását, a Liget projekt részeként felépülő új múzeumokat, valamint az Iparművészeti Múzeum 25 milliárd forintos fejlesztését említette.

Prince hajdani zenekara, a The New Power Generation (The NPG) lép fel a fesztivál zárónapján, július 15-én a Veszprém Arénában a „Celebrating Prince” turné keretében. Ezzel a bejelentéssel teljessé vált a prémium zenei fesztivál idei fellépőinek névsora a nagyszínpadon.

NPG_final_logo_with_Purple_background

Másfél év Föld körüli keringés után visszatér Budapestre a világ legnagyobb utazó „űr-gyűjteménye”, a NASA és az űrrepülés történetét feldolgozó Gateway to Space kiállítás. Az emberiség legnagyobb kalandját végig kísérő expó július 1-jétől szeptember 11-éig látogatható a Millenárison, ezúttal azonban nagyobb interaktív teret és több játékot kínálva a látogatóknak.

Egyebek mellett Ábrahám Pál-, Eisemann Mihály-, Fényes Szabolcs-, Seress Rezső-dallamok és Békeffy István-, G.Dénes György-, Kellér Dezső-, illetve Nóti Károly-szövegek kerülnek terítékre az Astoria CoolTúra sorozat következő rendezvényén. Mindez június 15-én a Danubius Hotel Astoria éttermében, amely ezúttal egy múltszázad eleji kaszinó miliőjét idézi, ahol a történet két szereplője a kor nagy filmslágerein keresztül bonyolítja reménytelen, kusza, ábrándos szívügyeit.

Megjelent a 25. Telekom VOLT Fesztivál CD-je exkluzív dalokkal és számos, örök érvényű slágerrel, amelyek az elmúlt éveket idézik fel. Kizárólag ezen az albumon hallható a VOLT Allstars + Zävodi Jelszó: LOVE című dala, amelyet Demjén Ferenc tiszteletére hazai sztárok adnak elő, és a fesztivál himnusza, amelyet a Punnany Massif jegyez.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma