image001

2016. szeptember 28.

banner_MMT

Célzó

image002

Hedry Mária írónő Zrínyi Ilona című monodrámáját mutatják be szeptember 25-én a Klebelsberg Kultúrkúria színháztermében. A mű hitelesen tárja fel Zrínyi Ilona sokarcú, izgalmas alakján és drámai sorsán keresztül a magyar történelem egyik legbonyolultabb és egyben legvitatottabb korszakát.

2016.03.10

Pénz, barátság, becsület, helytállás – komoly témafelvetések, szokatlan környezetben, ragyogó színészi és színreviteli megoldással. Sebestyén Aba rendezőként debütált a Thália Színház színpadán David Mamet Amerikai bölény című darabjával. A rendezőt többek között a darab mondanivalójáról, aktualitásáról, valamint a címben rejlő jelképről kérdeztük.

A színdarabok alapvetően a rendezők munkája által válnak számunkra befogadhatóvá. Ezt a feladatot most Sebestyén Aba vállalta magára, aki színészként végzett, de mindig foglalkoztatta a rendezés gondolata is. Ezért 2004-ben elvégezte a rendezői mesterszakot, majd ledoktorált a bukaresti Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A közelmúltban rendezett többek között Szabadkán és Dunaújvárosban. Úgy érzi, sokat segíti a rendezői munkában, hogy tudja, milyen egy színész bőrébe bújni, így a színpadon szerzett tapasztalatait számtalanszor kamatoztatni tudja a színészek instruálásánál. Színészként fellépett a Játékszínben, emellett pedig még tanít is: rendezőosztályt indított Marosvásárhelyen, a Művészeti Egyetemen.


Amerikai_boleny


Mi előzte meg, hogy elvállalja ennek a műnek a megrendezését?

Csányi Sándorral – aki nemcsak remek színésze, de művészeti vezetője is a Thália Színháznak – már régóta beszélgettünk egy esetleges közös munkáról, amelynek most jött el az ideje. A színház vezetése választotta ki a darabot, nekem pedig ez itt az első rendezésem. A szerző neve, művei nálunk kevésbé ismertek, annak ellenére, hogy a nagy amerikai klasszikusok közé tartozik, és rendkívül izgalmas alakja a XX. századi drámairodalomnak.


Örömmel elfogadtam a felkérést, hiszen hozzám közelállónak érzem a darab témáját. A mindenkori emberi kapcsolatok kerülnek górcső alá, úgy, hogy egy teljesen értékhiányos környezetbe helyezi a történetet. Ettől válik igazivá, emberivé. A darabban egyaránt van jelen és ütközik meg a szent és a profán, a magasztos eszme és az emberi gyarlóság. Látnunk kell azonban, hogy talán ilyen a mindennapi életünk is! Ettől nyeri el aktualitását, mert igazi, emberi, törékeny, gyarló, szánalmas és igaz.


Sebestyen_Aba


Ha meg kellene határozni a műfajt, mi lenne: tragédia vagy komédia?

Én leginkább tragikomédiának gondolom. Finoman keveredik benne a dráma, a jó minőségű abszurd humor és az éles társadalomkritika. Nagyon fontos számomra, hogy olyan örökérvényű emberi értékekről, érzésekről szól, mint hűség, barátság, bizalom, szeretet. Ezeket járja körbe egy olyan történet kapcsán, amelyben a társadalom perifériájára szorult férfi szereplők szájába adja a szöveget. Munkakerülők, hamiskártyások, lúzerek beszélnek a nagy emberi értékekről, ami egyrészt rendkívül érdekessé, izgalmassá teszi a cselekményt, másrészt a mű drámaisága is ettől működik igazán. Ezek a lecsúszott alakok olyan színben tetszelegnek, amely egyaránt szánni és szeretnivaló a néző számára. Sokkal többet gondolnak magukról, mint amit valójában elértek, és olyannak képzelik magukat, akikké csak válni szeretnének.

 

Bár a cselekmény a XX. század Amerikájában játszódik, éppen úgy játszódhatna napjaink Európájában, akár Magyarországon is, hisz mondanivalója időtálló. Rendkívül fontosnak tartottam az előadás megvalósításában az igazi, titkot hordozó színházi tér megteremtését – melyben Bartha József díszlettervező működött közre –, valamint azt az akusztikai hátteret, amelyet Cári Tibor zeneszerző komponált meg.

 

Ezek szerint nemcsak izgalmas, de aktuális is a darab mondanivalója.

Mindenképpen, hiszen az emberi kapcsolataink igencsak ápolásra szorulnak, nagyon ritka az őszinteség. A ma embere is hajtja a pénzt, a profit jelenti számára a sikert, és pont ennek tart görbe tükröt a darab. Mindenek fölé helyezzük a pénznek azt a mítoszát, amelyről egyre inkább kiderül, hogy hamis, embertelen, értéktelen. Lelkiismeretünk megnyugtatására pedig még magyarázatot is kitalálunk: a világ azért működik így, mert törvényszerűen így kell működnie! A barátságok, az igaz emberi kapcsolatok feláldozásának az a fő oka, hogy nem adunk magunknak elég időt – hisz állandó rohanásban vagyunk – a másik megismerésére, problémáinak meghallgatására.

Bár a darab negyven évvel ezelőtt íródott, semmit nem vesztett aktualitásából.

 

A cím egyben jelkép is.

A bölény sorsa fontos jelkép. Valamikor az indiánok idejében ez az állat szakrális jelentőséggel bírt, hisz ez szolgáltatta az élelmet és még sok mindent, ami biztosította az emberek számára az életet. Ezek a hatalmas állatok valamikor százezer számra legelésztek a prérin, majd megjelent a civilizált fehér ember, és gátlástalan vadászattal a kihalás szélére sodorta őket. Kicsit így vagyunk a nagy emberi értékeinkkel is, a minél több pénz, a jobb élet utáni hajsza közben az alapvető, igazi, emberi érzéseket irtjuk ki magunkból.

 

A görbe tükörbe belenézve megoldást is kapunk?

Úgy gondolom, egy jó színházi előadás nem megoldást kínál, hanem olyan igazi kérdéseket vet fel, amelyeken érdemes elgondolkodnia a nézőnek. Ennek a darabnak a színrevitelével is az volt a cél, hogy a szórakoztatás mellett komoly, lényegi kérdéseket tegyen fel. Akkor valósult meg, amit akartunk, ha a nézőt zsigereiben foglalkoztatják az elhangzottak: ha a későbbiekben – talán nem is tudatosan – másképp szól a párjához, viszonyul a barátjához. A jó színház egyaránt megnevettet, megdöbbent, elborzaszt, megríkat, de ugyanakkor egy kis szellemi útravalót is kínál.

 

Tölgyesi Tibor

 

Fotó: Thália Színház

Zrinyi_banner59090_2

D_MTI20160927010

2016.09.28

A Zeneszüret Fesztivál művészeinek fanfármuzsikájával, illetve Ficzek Ferenc animációs és fotókiállításának megnyitójával szeptember 27-én kezdetét vette a 10. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó, amely október 3-ig tizenöt produkcióval és négy táncházi rendezvénnyel várja a közönséget. Fellép a Magyar Nemzeti Balett, a Győri Balett és egy izraeli tánccsoport is.

IMG_1775

2016.09.28

Az OBSERVER Budapest Médiafigyelő Kft. elemzése a 20 legnagyobb publicitású magyar könnyűzenei előadót rangsorolta sajtómegjelenéseik száma és témája alapján. Kiderült: a Halott Pénz és a Quimby kapta a legnagyobb médiafigyelmet a nyári koncertsorozatok alatt, de ezer fölötti megjelenéssel bírt a Wellhello és Ákos is. Az eredmény rámutat: a Facebook legnépszerűbb előadói korántsem a legtöbbet szerepelő zenészek a médiában.

ludas3

2016.09.28

Vitaindító és oktatást segítő produkciónak is szánja Fekete Péter, a cirkusz igazgatója a Fővárosi Nagycirkusz október 1-től egy hónapon át futó új, összművészeti produkcióját, a Ludas Matyit. „Olyan előadást terveztünk, amelyben végigkövetjük ugyan Ludas Matyi történetét, hogy a kisiskolás is megértse és tudja követni, de egy középiskolás számára is közvetítsen gondolatokat” – fogalmazott.

Jászai Mari halotti maszkját adományozta a debreceni Déri Múzeumnak a helyi Csokonai Nemzeti Színház igazgatója. Ráckevei Anna szeptember 27-én sajtótájékoztató keretében adta át a különleges ereklyét Angi János múzeumigazgatónak. Ráckevei Anna elmondta: a maszkot év elején kapta ajándékba Gyarmathy Ágnes díszlet- és jelmeztervezőtől.

Pacsay Attila nyerte a Violetta d'Oro (Arany Ibolya) fődíjat Gárdos Péter Hajnali láz című filmjének zenéjéért a szeptember 25-én befejeződött filmzenei fesztiválon az olaszországi Parmában. A 31 filmet felvonultató seregszemlén Gárdos Péter filmje a fődíj mellett Seregi László munkája elismeréseként az operatőri díjat is elnyerte.

A világ 20 legjobb világzenei kiadója között, a negyedik helyre került a Fonó Budai Zeneház több száz versenyző közül – hangzott el az M1 aktuális csatorna szeptember 26-ai műsorában. A Fonó a világzenei expo, a Womex szeptember 21-én közzétett aktuális listáján került a negyedik helyre. Több száz kiadó közül egyetlen kelet-közép európaiként került ebbe a pozícióba.

A francia filmművésztbe nyújt betekintést a Müpamozi sorozata, amely az elkövetkező fél évben az 1960-as évektől a 21. századig válogat a francia filmek legjavából. Mint azt a szervezők közleménye felidézi, a Müpamozi minden fél évben egy-egy nemzet vagy tematika köré épít fel egy sorozatot.

Két évig tartó japán és kínai körútra indul 2017 februárjában Prágából Alfons Muchának, a szecesszió cseh mesterének híres festményciklusa, a Szláv eposz. A monumentális műalkotás jövő év március elejétől az év közepéig Tokióban lesz kiállítva, majd onnan Kínába szállítják.

Négy fal között – avagy zárt ajtók tárt lábak címmel debütál szeptember 30-án a Tünet Együttes új darabja, Ördög Tamás (Dollár Papa Gyermekei) rendezésében.

Tunet_-_Negy_fal_kozott_-_1.1

Ismét a Nemzeti Színházban látható az antropológiai színház legjelentősebb képviselője, Eugenio Barba, aki legendás társulatával égetően aktuális témát érint a The Tree című produkciójában. A szeptember 30-ai ősbemutatót követően a darabot négy alkalommal: október 1-jén, 2-án, 4-én és 5-én láthatják azok, akik az európai színházművészet kultikus rendezőjének egyedi, szenvedélyes formanyelvére kíváncsiak.

Gergye Krisztián Társulata a tavalyi nagysikerű Kokoscka babája után ismét a Bridging Europe Fesztivál keretében tart bemutatót. A Lautrec táncolni fog című, cabaret grotesque műfajú előadás, mely Toulouse-Lautrec festőien groteszk világát idézi fel, szeptember 23-án lesz látható a Művészetek Palotájában.

Ötféle, csak a DreherFeszten elérhető sörspecialitás, háromféle friss, egyenesen a főzés, szűrés után érkező tanksör, háromszor több sörcsap és csapos – erre számíthatnak a különlegességek kedvelői augusztus 26-án és 27-én a megújult, időtartamában és területében is kibővült sörgyárfesztiválon. Ráadásul igazi fesztiválbulira hangolt zenei felhozatal is várja az érdeklődőket.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma