2016.07.05
Végh Nóra

Illényi Katica Liszt Ferenc-díjas hegedűművész, énekesnő hat évvel ezelőtt talált rá egy videófelvételre, amelynek hallatán egyből rabul ejtette a Léon Theremin nyomán elnevezett, különleges elektromos hangszer. Azóta a theremin-közösség aktív tagjává vált, új albumon munkálkodik, Vietnámban pedig hangszerbemutatóra készül.

  • Illényi Katica első ihletadója Clara Rockmore Saint Saens: A hattyú című theremin-előadása volt.
  • Az interjúból kiderül, hogyan képezte magát és talált rá a világ különböző tájain élő thereminművészekre, köztük a feltaláló unokahúgára.
  • A hangszert felfedező Léon Theremin orosz fizikus-tudós volt, megjárta a Fehér Házat és a szibériai haláltábort is. Vérbeli muzsikus volt, mindenből zenét készített.
  • A művésznő első thereminalbumán dolgozik, amely az egész világon egyedülállónak számít.

Illenyi_Katica


Carolina Eyck német származású thereminművésznőtől vetted első óráidat. Hogyan találtál rá erre a hangszerre?

Magyarországon egyedül én játszom ezen a hangszeren, ezért tanulok nemzetközi környezetben. Minden Clara Rockmore thereminművésznő felvételével kezdődött, akinek véletlenül bukkantam Saint Saens: A hattyú című előadására. Ő volt az első ihletadóm. Eleinte autodidakta módon kezdtem tanulni, sok mindenre magamtól jöttem rá, majd annyira megszerettem, hogy úgy éreztem, érdemes komolyabban is beleásnom magamat ebbe. A theremin elektromos hangszer, a fizika törvényei alapján működik, játék közben elektromágneses tér keletkezik a hangszeren található két antenna között. Ebben, a szem számára üres térben helyezkednek el a hangok. A hangerőt és a hangmagasságot is úgy tudom megváltoztatni, ha ebben az elektromágneses térben mozgatom a kezemet. Azt vettem észre magamon, hogy egyre kíváncsibb lettem, és több dolgot szerettem volna megtudni erről a hangszerről. Bár az egész világon nem sokan művelik, elkezdtem kutatni videókat a YouTube-on, ekkor találtam rá Carolina Eyck német művésznőre, és bátorkodtam írni neki. Épp egy templomi koncertre készült akkoriban, és rákérdeztem, a kóruson játszik-e fent vagy az emberek előtt, azért, hogy lehet-e majd látni a kezét. Egyből nagyon készséges volt, és felajánlott két jegyet, hogy megnézhessem. Utána rögtön vettem is tőle egy theremin-magánórát Lipcsében, ez idő alatt nagyon sok minden helyre került bennem, főként a hangszertechnikai megoldásokat vettük át. Majd mondta, hogy két hónap múlva lesz egy kurzus Franciaországban, amelyre ajánlotta, hogy menjek el. Négy csodálatos napot töltöttünk el ott, reggeltől estig beosztottam magamat az órákra, minden lehetőséget szerettem volna megragadni a tanulásra. Csodálatos érzés volt, hogy ott személyesen találkozhattam mindenkivel, akit már korábban megismertem a YouTube-ról.


 


Hányan játszanak ezen a hangszeren?

Akik művészi szinten művelik, és rendszeresen koncerteznek, az egész világon körülbelül öten. Ez nagyon kicsi és zárt közösség, ám annál összetartóbb. A világ legkülönfélébb tájain elszórtan élünk, de interneten folyamatosan követjük egymást, a Skype-os thereminórák is gyakoriak. Nagyon nehéz pontosan eltalálni a hangokat, mivel azoknak a helyét nem látjuk, hiszen a levegőben játszunk. Ez az egyetlen olyan hangszer a világon, amelyet úgy szólaltatunk meg, hogy a hangszert sehol sem érintjük meg. Nem régen szerepeltem a Fábry Show-ban, és szerencsére nagyon jól sikerült a hangszer bemutatása, az adás után egyből leírtam a közös theremines oldalunkra, hogyan gyakoroltam ki az adott művet, és mire figyeltem az előadás során. Pár hónappal ezután pedig Lausanne-ban voltam, ahol odajött hozzám egy hölgy, és megköszönte a leírást, azt mondta, nagyon sokat segítettem neki ezzel. Örömmel látom, hogy egyre több lelkes fiatal is csatlakozni kíván a kurzusokhoz.


Mit érdemes tudni a theremin történetéről?

A hangszer nevét feltalálójáról, Léon Theremin, orosz fizikus-tudósról kapta, aki a pályáját eredetileg csellistaként kezdte. A theremin története minden túlzás nélkül hollywoodi filmbe illő sztori. A hangszert 1920-ban fedezte fel, egészen véletlenül, miközben egy riasztóberendezést próbált beszerelni a házába. A szerkezet azon az elven alapult, hogyha belépünk az elektromágneses térbe, akkor egyszer csak megszólal egy hang. És minél közelebb megyünk az épülethez, annál magasabb lesz. A muzsikus múltú feltalálót ez nagyon megragadta, és azon dolgozott, hogy olyan hangszert építsen, amely hasonló elven működik. A theremin leginkább egy dobozra hasonlít, melynek mindkét oldalán van egy-egy antenna, melyek között elektromágneses tér jön létre, a hangmagasságot pedig a kezemmel irányítom. Amikor Lenin 1920-ban meghallotta Léon Theremint a saját találmányán játszani, annyira megkedvelte ezt a hangszert, hogy felkérte, neki is készítsen egyet. Éjszakánként ezen gyakorolt. Abban az időben még nem nagyon lehetett csak úgy utazgatni, de a szovjet titkosszolgálat Theremint kiengedte, hogy bárhol koncertezzen vele a világon, cserébe viszont azt kérték, jelentsen. Léon Theremin és hangszere ezáltal hamar bekerült az amerikai felső tízezer köreibe. A művész a Fehér Házban is játszott, híres emberekkel hozta össze az élet, személyesen ismerte Einsteint és Charlie Chaplint. Mindenütt óriási sikere lett, mindeközben pedig profi kémmé is vált. Közben beleszeretett egy afro-amerikai balett-táncos hölgybe, és ez szemet szúrt a szovjeteknél, házasságra nem adtak neki engedélyt. Ő ennek ellenére feleségül vette a lányt, ezért a KGB azonnal elrabolta, és elvitte egy szibériai haláltáborba. Theremin megúszta élve, tehetségét ott is használták, miközben a bányában dolgoztatták, megbízták különböző lehallgató-berendezések fejlesztésével is. Különleges dolgokra volt képes, például az amerikai nagykövetség épületében lévő dísznövények génjeit úgy tudta manipulálni, hogy abból is lehallgató-készüléket gyártott, így sok hasznot hozott az akkori vezetőségnek. Sztálin megkegyelmezett neki, és három év után kiengedték a haláltáborból. Kapott lakást és feleséget is mellé, aki viszont jelentéseket írt róla mindennap. Két gyermekük is született. Zenével viszont tilos volt foglalkoznia, de ő nem adta fel, titokban például seprűnyélből készített elektromos csellót. Megszállott muzsikus volt, mindenből zenét akart csinálni. Szerencséjére azért a felesége nem jelentett be mindent. Az életéről filmet lehetne forgatni.


13082733_993653274059109_6271412615606337178_n


Ki vitte tovább a theremin művészetét?

A hangszer történelme hamar rabul ejtett, sok mindennek utánanéztem, és rátaláltam Najmányi László könyvére, aki megírta Theremin életét magyarul. Érdekesség, hogy ő még élőben hallhatta a feltalálót életének utolsó évében New Yorkban játszani. A koncert olyan hatással volt rá, hogy tíz évig kutatta a tudós életrajzát, sőt még Szibériába is ellátogatott, hogy megnézhesse, hol raboskodott. Miután először olvastam a kötetet, napokig a hatása alatt voltam. És ez még csak az egytizede annak a gazdag életútnak, amelyet végig járt. Például volt még egy nagy szerelme, Clara Rockmore, aki eredetileg hegedűs volt és maga a feltaláló tanította meg ezen a misztikus hangszeren játszani. Ő vitte tovább a hangszer hírét és ő volt a leghíresebb thereminművésznő, mindannyiunk legnagyobb példaképe.


A feltaláló ma élő unokahúga, Lydia Kavina gyakorló művész, Léon Theremin személyesen tanította őt, én pedig Lydiától tanulhattam tovább a hangszer fortélyait. Fantasztikus élmény volt, hogy személyesen fogadott. Lydia is orosz gyökerekkel rendelkezik, jelenleg Angliában él. Rengeteg sztorit mesélt tudós nagybátyjáról. Leírhatatlan, mennyire megható volt, amikor végiggondoltam, hogy egy véletlen YouTube-találat után most itt ülök, és olyan embertől tanulok, akit személyesen Theremin tanított. Az is nagyon jól eső érzés volt, amikor elmondta, ő is ismert már engem, mielőtt felkerestem, és látott videókat rólam.


Néhány éven belül a theremin-közösség elismert tagja lettél, valamint készülőben van első thereminalbumod is.

Hat éve bukkantam rá a thereminre, majd folyamatos gyakorlással elértem, hogy a legnagyobb művészek is jegyezzék a nevemet. A hangszert egyébként Amerikából tudtam beszerezni. Most a nyaram főként a lemez felvétele körül forog, mely egy karácsonyi album lesz és ősszel fog megjelenni. Eközben már egy másik thereminlemezen is munkálkodom, amelyen világslágerek és filmzenék feldolgozásai hallhatóak majd, ez jövőre fog megjelenni. A Volt egyszer egy vadnyugat Ária című száma például teljesen visszaadja, hogy ez egy igazi éneklő hangszer. Nagyon hasonlít az énekhangra és a vonós hangszerekre, ezért magától értetődő volt, hogy egyből beleszerettem a thereminbe.


 


Milyen hangszeres előképzettség szükséges, illetve mivel érdemes kombinálni?

Mindenképp jó, ha előtte próbáltunk már máson is játszani. Én három és fél éves korom óta zenélek, számomra teljesen természetes minden, ami ezzel kapcsolatos. De teljesen a nulláról szerintem nem lehetne megtanulni, biztos vagyok benne, hogy a theremin csak második hangszerként működik jól. Én is átültetem minden tapasztalatomat, amelyet korábban a hegedülés során elsajátítottam. Carolina Eycknak, aki eredetileg szintén hegedűs volt, rengeteg növendéke van, Thorwald Jorgensen holland művész alapvetően ütőhangszeres, a már említett Lydia Kavina zongorista volt, Pamela Kurstin pedig jazzbőgős. Mindenki a saját erősségeit hozza magával. Én például a kezdetekben nem tudtam, hogy milyen a helyes kéztartás, nekem a tiszta hangzás volt a legfontosabb. Most visszanézve, elmosolyodom néhány felvételen, például, hogy régebben még mennyire ökölbe volt szorítva a kezem játék közben. Most már az összes ujjamat használom, rájöttem, hogy így sokkal gyorsabb vagyok.


Milyen speciális dolgokra kell figyelni a színpadi előadásnál?

Az első és legeslegnagyobb technikai kihívás, hogy eltaláljuk a hangokat tisztán. Mivel ez elektromos hangszer és láthatatlan elektromágneses térben kell a hangokat megtalálni, a hangok helye függ a koncert helyszínének méreteitől. Így minden teremben másként és máshol képződnek a hangok a térben. Egy kicsit azért a fizikához is érteni kell, hogy az embert ne érjék váratlan meglepetések. Az sem mindegy, hol helyezkedik el a hangfal és az erősítő a hangszerhez képest.


KATICA_ROYAL_01_01_16


Tavaly Szegeden, idén Budapesten látod vendégül az izraeli Swing de Gitanes zenekart.

Az internet csodája, hogy ők is videóban láttak meg engem, majd felkértek egy közös fellépésre. Az egyik kedvenc műfajomban zenélnek, az úgynevezett gypsy swing stílusban mozognak. Természetesen boldogan mondtam rá igent, két éve nagyon sikeres turnén voltunk Izraelben. Amikor hazajöttem, elhatároztam, mindent megteszek, hogy meg tudjam őket hívni. Tavaly Szegeden, idén pedig a Zsidó Nyári Fesztivál keretében adunk koncertet. Tavaly itt volt a családjuk is, sokat mászkáltunk együtt, a magyar krémesre például nagyon kíváncsiak voltak.


Vietnámban pedig te képviseled Magyarországot.

A Vietnámi Nemzeti Szimfonikus Zenekarral fogok fellépni Hanoiban, illetve lesz egy olyan koncert is, amelyben egy szál zongora és hegedű szerepel Ho Si Minh városban. Oda Bundzik Istvánt viszem magammal, aki a Miskolc Dixieland Band zongoristája és a Miskolci Konzervatórium jazz-zongora tanszakának vezetője. Emellett kaptam olyan felkérést is, amelyet sosem csináltam még: az ottani zeneakadémistáknak workshop keretében angol nyelven mutatom be a theremint.


Illenyi_Katica_lepcso

Milyen koncertekre készülsz még a közeljövőben?

Dátum szerint talán messzinek tűnhet, de a felkészülés szempontjából annál közelebbinek érzem: január 14-én a Kongresszusi Központban lesz egy saját estem, ahová azokat a művészkollégákat hívtam meg, akiknek mindig elmegyek a koncertjeire, mert nagyon szeretem őket és inspirálnak. Nevezetesen Sárik Péter jazz-zongoraművész, Micheller Myrtill énekesnő, Orosz Zoltán harmonikaművész, és öcsém, Illényi Csaba hegedűművész lesznek a vendégek. Nagyon szereti őket a közönség, de nekem lesz a legnagyobb lubickolás, hiszen elfoglaltságaink miatt nehezen tudjuk összeegyeztetni a találkozást. Traccsparty helyett inkább összehozunk egy koncertet.


Mivel foglalkozol, amikor éppen nem zenélsz?

Szeretek mozogni, sokat járok jógázni, és nem régen fedeztem fel a bodyART nevű sportot, amely hasonlít a jógához, csak kicsit dinamikusabb. Nagyon jó kondíciót ad.



Végh Nóra

kaszas_kultura596-90

guitar-2301723_960_720

2018.07.23

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Bizottsága az üres adathordozók után szedett jogdíjak NKA-nak jutó negyedéből 738 millió forintot javasolt a Hangfoglaló Program pályázatainak lebonyolítására, amelyet Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere, az alap elnöke jóváhagyott. Ezzel a már ötödik évadát kezdő program működése alatt mintegy 3,5 milliárd forintot juttathat a magyar könnyűzenének.

Robin_Williams_6451536411_cropped56

2018.07.23

Robin Williams hagyatékából, műtárgyaiból és személyes tárgyaiból rendeznek árverést októberben – jelentette be július 20-án a Sotheby’s aukciósház. A Creating a Stage című árverésen szobrokra, kortárs műalkotásokra és olyan személyes tárgyakra is lehet majd licitálni október 4-én New Yorkban, mint a néhai színész kerékpárja, karórái és díjai.

lfkz_mokus_foto_major_kata

2018.07.22

Először koncertezik a Művészetek Völgyében az 55 éves Liszt Ferenc Kamarazenekar! Két fellépésük lesz július 26-án: 16 órakor a Völgykomolyzene helyszínén, a kapolcsi római katolikus templomban játszanak klasszikus darabokat, 21 órakor pedig a „nagyszínpadon”, a Nemzeti Szín-Téren Szirtes Edina Mókussal adnak világzenei koncertet.

Több magyar független színházi társulat előadása lesz látható az augusztus 3-án kezdődő szegedi Thealter fesztiválon, a kilencnapos seregszemlén a hagyományokhoz híven több tehetséges, fiatal alkotócsapat is bemutatkozik a szegedi közönségnek. Már 28. alkalommal rendezi meg a szegedi MASZK Egyesület a Thealter nemzetközi színházi fesztivált, amely a határon túli produkciókon kívül számos magyarországi társulat számára jelent bemutatkozási lehetőséget.

Kezdődik a Fesztiválakadémia július 23-án. Hét esti hangverseny, matinékoncertek, mesterkurzusok és előadások is várják a közönséget július 29-ig a budapesti Zeneakadémián. A rendezvény vendége lesz Shlomo Mintz hegedűművész, Natalie Clein és Danjulo Ishizaka csellóművész, az Infusion Trio, valamint Sárközi Lajos prímás és zenekara. Az Európa hajón is különleges koncert várja az érdeklődőket A zenének lelke van címmel.

Két Médiatanács-támogatású film is debütál jövő július 28-án: az RTL Klub vetíti az Oscar-díjas Mindenki rendezőjének, Deák Kristófnak új, kisjátékfilmjét A legjobb játék címmel, amely gép és ember kapcsolatát feszegeti, illetve Isonzótól a Piaveig címmel a Duna TV mutatja be Osgyáni Gábor kétrészes dokumentumfilmjét, melyben az első világháború magyar vonatkozású emlékhelyeit keresik fel az egykori olasz fronton. Az ismétlések között is sok mecenatúrás alkotás várható még júliusban, többek között Dell’Edera Dávid Annecy-ban díjazott Balkon című animációja és a Szürke senkik című monarchiabeli háborús játékfilm Kovács István rendezésében.

Már biztos, hogy szeptember 22-én megrendezik hazánk első Csengetett, Mylord? Közönségtalálkozóját. Ennek köszönhetően a népszerű brit sorozat sztárjai közül Susie Brann (Miss Poppy), Catherine Rabett (Miss Cissy), Amanda Bellamy (Rose), Michael Knowles (Mr. Teddy), Jeffrey Holland (James), Perry Benson (Henry), Su Pollard (Ivy) is Magyarországra látogat. A rendezvényt közösségi finanszírozásból szervezik, amelyet több mint 800 rajongó összesen 7 188 000 forinttal támogatott. Az összeg minden várakozást felülmúlt, a találkozón azonban már csak az vehet részt, aki június 19. és július 17. között hozzájárult a szervezéshez.

Huszonnégy órás tömény elektronikus zenei dózist ígér július 28-án Siófokon a One Day Electronic Fest, nappal a nyári ellazulás epicentrumában, a PLÁZS-on, éjjel pedig a Balaton fővárosának emblematikus partihelyszínén, a Palace Hungaryben. A Palace porondján 23 órakor indul a program Nic Fanciulli, Ernesto Ferreyra, Guti, Chriss Ronson, T:Maniak, Toto Jr. közreműködésével másnap reggel 10-ig. Jegyek 3990 forinttól kaphatók.

A MANK Nonprofit Kft. tisztelettel és szeretettel meghívja önt és hozzátartozóit Sz. Varga Ágnes képzőművész ÜZENET ⁄szénfestmények és grafikák⁄ című kiállításának megnyitójára, melyet 2018. augusztus 1-jén, szerdán, 18 órakor tartanak a MANK Galériában.

Sz._Varga_Agnes_Uzenet_borito

A MANK Nonprofit Kft. tisztelettel és szeretettel meghívja önt és hozzátartozóit a HOMO et NATURA – Válogatás a Mezőtúri Képzőművészeti Alkotótelep gyűjteményéből című kiállítás megnyitójára, melyet 2018. július 4-én, szerdán, 18 órakor tartanak.

György Ádám zongoraművész 2018-ban már tizedik alkalommal rendezi meg zongoraakadémiáját Pomázon, a Teleki–Wattay-kastélyban, ahova a világ minden tájáról érkeznek tehetséges zongoristanövendékek. Az akadémia György Ádám szóló zongoraestjével veszi kezdetét július 2-án, majd július 11-én a növendékek és a művész közös koncertje várja a nyáresti kikapcsolódásra vágyó zenekedvelőket.

A MANK Nonprofit Kft. tisztelettel és szeretettel meghívja önt és hozzátartozóit a Mártélyi Alkotóház évadnyitó ünnepségére, melyet 2018. június 15-én, pénteken, 17 órakor tartanak Mártélyon. Mártély különleges szerepet tölt be a magyar képzőművészet történetében; a Tisza holtága melletti alkotóház az 1960-as évek óta működik.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma