2016.07.05
Végh Nóra

Illényi Katica Liszt Ferenc-díjas hegedűművész, énekesnő hat évvel ezelőtt talált rá egy videófelvételre, amelynek hallatán egyből rabul ejtette a Léon Theremin nyomán elnevezett, különleges elektromos hangszer. Azóta a theremin-közösség aktív tagjává vált, új albumon munkálkodik, Vietnámban pedig hangszerbemutatóra készül.

  • Illényi Katica első ihletadója Clara Rockmore Saint Saens: A hattyú című theremin-előadása volt.
  • Az interjúból kiderül, hogyan képezte magát és talált rá a világ különböző tájain élő thereminművészekre, köztük a feltaláló unokahúgára.
  • A hangszert felfedező Léon Theremin orosz fizikus-tudós volt, megjárta a Fehér Házat és a szibériai haláltábort is. Vérbeli muzsikus volt, mindenből zenét készített.
  • A művésznő első thereminalbumán dolgozik, amely az egész világon egyedülállónak számít.

Illenyi_Katica


Carolina Eyck német származású thereminművésznőtől vetted első óráidat. Hogyan találtál rá erre a hangszerre?

Magyarországon egyedül én játszom ezen a hangszeren, ezért tanulok nemzetközi környezetben. Minden Clara Rockmore thereminművésznő felvételével kezdődött, akinek véletlenül bukkantam Saint Saens: A hattyú című előadására. Ő volt az első ihletadóm. Eleinte autodidakta módon kezdtem tanulni, sok mindenre magamtól jöttem rá, majd annyira megszerettem, hogy úgy éreztem, érdemes komolyabban is beleásnom magamat ebbe. A theremin elektromos hangszer, a fizika törvényei alapján működik, játék közben elektromágneses tér keletkezik a hangszeren található két antenna között. Ebben, a szem számára üres térben helyezkednek el a hangok. A hangerőt és a hangmagasságot is úgy tudom megváltoztatni, ha ebben az elektromágneses térben mozgatom a kezemet. Azt vettem észre magamon, hogy egyre kíváncsibb lettem, és több dolgot szerettem volna megtudni erről a hangszerről. Bár az egész világon nem sokan művelik, elkezdtem kutatni videókat a YouTube-on, ekkor találtam rá Carolina Eyck német művésznőre, és bátorkodtam írni neki. Épp egy templomi koncertre készült akkoriban, és rákérdeztem, a kóruson játszik-e fent vagy az emberek előtt, azért, hogy lehet-e majd látni a kezét. Egyből nagyon készséges volt, és felajánlott két jegyet, hogy megnézhessem. Utána rögtön vettem is tőle egy theremin-magánórát Lipcsében, ez idő alatt nagyon sok minden helyre került bennem, főként a hangszertechnikai megoldásokat vettük át. Majd mondta, hogy két hónap múlva lesz egy kurzus Franciaországban, amelyre ajánlotta, hogy menjek el. Négy csodálatos napot töltöttünk el ott, reggeltől estig beosztottam magamat az órákra, minden lehetőséget szerettem volna megragadni a tanulásra. Csodálatos érzés volt, hogy ott személyesen találkozhattam mindenkivel, akit már korábban megismertem a YouTube-ról.


 


Hányan játszanak ezen a hangszeren?

Akik művészi szinten művelik, és rendszeresen koncerteznek, az egész világon körülbelül öten. Ez nagyon kicsi és zárt közösség, ám annál összetartóbb. A világ legkülönfélébb tájain elszórtan élünk, de interneten folyamatosan követjük egymást, a Skype-os thereminórák is gyakoriak. Nagyon nehéz pontosan eltalálni a hangokat, mivel azoknak a helyét nem látjuk, hiszen a levegőben játszunk. Ez az egyetlen olyan hangszer a világon, amelyet úgy szólaltatunk meg, hogy a hangszert sehol sem érintjük meg. Nem régen szerepeltem a Fábry Show-ban, és szerencsére nagyon jól sikerült a hangszer bemutatása, az adás után egyből leírtam a közös theremines oldalunkra, hogyan gyakoroltam ki az adott művet, és mire figyeltem az előadás során. Pár hónappal ezután pedig Lausanne-ban voltam, ahol odajött hozzám egy hölgy, és megköszönte a leírást, azt mondta, nagyon sokat segítettem neki ezzel. Örömmel látom, hogy egyre több lelkes fiatal is csatlakozni kíván a kurzusokhoz.


Mit érdemes tudni a theremin történetéről?

A hangszer nevét feltalálójáról, Léon Theremin, orosz fizikus-tudósról kapta, aki a pályáját eredetileg csellistaként kezdte. A theremin története minden túlzás nélkül hollywoodi filmbe illő sztori. A hangszert 1920-ban fedezte fel, egészen véletlenül, miközben egy riasztóberendezést próbált beszerelni a házába. A szerkezet azon az elven alapult, hogyha belépünk az elektromágneses térbe, akkor egyszer csak megszólal egy hang. És minél közelebb megyünk az épülethez, annál magasabb lesz. A muzsikus múltú feltalálót ez nagyon megragadta, és azon dolgozott, hogy olyan hangszert építsen, amely hasonló elven működik. A theremin leginkább egy dobozra hasonlít, melynek mindkét oldalán van egy-egy antenna, melyek között elektromágneses tér jön létre, a hangmagasságot pedig a kezemmel irányítom. Amikor Lenin 1920-ban meghallotta Léon Theremint a saját találmányán játszani, annyira megkedvelte ezt a hangszert, hogy felkérte, neki is készítsen egyet. Éjszakánként ezen gyakorolt. Abban az időben még nem nagyon lehetett csak úgy utazgatni, de a szovjet titkosszolgálat Theremint kiengedte, hogy bárhol koncertezzen vele a világon, cserébe viszont azt kérték, jelentsen. Léon Theremin és hangszere ezáltal hamar bekerült az amerikai felső tízezer köreibe. A művész a Fehér Házban is játszott, híres emberekkel hozta össze az élet, személyesen ismerte Einsteint és Charlie Chaplint. Mindenütt óriási sikere lett, mindeközben pedig profi kémmé is vált. Közben beleszeretett egy afro-amerikai balett-táncos hölgybe, és ez szemet szúrt a szovjeteknél, házasságra nem adtak neki engedélyt. Ő ennek ellenére feleségül vette a lányt, ezért a KGB azonnal elrabolta, és elvitte egy szibériai haláltáborba. Theremin megúszta élve, tehetségét ott is használták, miközben a bányában dolgoztatták, megbízták különböző lehallgató-berendezések fejlesztésével is. Különleges dolgokra volt képes, például az amerikai nagykövetség épületében lévő dísznövények génjeit úgy tudta manipulálni, hogy abból is lehallgató-készüléket gyártott, így sok hasznot hozott az akkori vezetőségnek. Sztálin megkegyelmezett neki, és három év után kiengedték a haláltáborból. Kapott lakást és feleséget is mellé, aki viszont jelentéseket írt róla mindennap. Két gyermekük is született. Zenével viszont tilos volt foglalkoznia, de ő nem adta fel, titokban például seprűnyélből készített elektromos csellót. Megszállott muzsikus volt, mindenből zenét akart csinálni. Szerencséjére azért a felesége nem jelentett be mindent. Az életéről filmet lehetne forgatni.


13082733_993653274059109_6271412615606337178_n


Ki vitte tovább a theremin művészetét?

A hangszer történelme hamar rabul ejtett, sok mindennek utánanéztem, és rátaláltam Najmányi László könyvére, aki megírta Theremin életét magyarul. Érdekesség, hogy ő még élőben hallhatta a feltalálót életének utolsó évében New Yorkban játszani. A koncert olyan hatással volt rá, hogy tíz évig kutatta a tudós életrajzát, sőt még Szibériába is ellátogatott, hogy megnézhesse, hol raboskodott. Miután először olvastam a kötetet, napokig a hatása alatt voltam. És ez még csak az egytizede annak a gazdag életútnak, amelyet végig járt. Például volt még egy nagy szerelme, Clara Rockmore, aki eredetileg hegedűs volt és maga a feltaláló tanította meg ezen a misztikus hangszeren játszani. Ő vitte tovább a hangszer hírét és ő volt a leghíresebb thereminművésznő, mindannyiunk legnagyobb példaképe.


A feltaláló ma élő unokahúga, Lydia Kavina gyakorló művész, Léon Theremin személyesen tanította őt, én pedig Lydiától tanulhattam tovább a hangszer fortélyait. Fantasztikus élmény volt, hogy személyesen fogadott. Lydia is orosz gyökerekkel rendelkezik, jelenleg Angliában él. Rengeteg sztorit mesélt tudós nagybátyjáról. Leírhatatlan, mennyire megható volt, amikor végiggondoltam, hogy egy véletlen YouTube-találat után most itt ülök, és olyan embertől tanulok, akit személyesen Theremin tanított. Az is nagyon jól eső érzés volt, amikor elmondta, ő is ismert már engem, mielőtt felkerestem, és látott videókat rólam.


Néhány éven belül a theremin-közösség elismert tagja lettél, valamint készülőben van első thereminalbumod is.

Hat éve bukkantam rá a thereminre, majd folyamatos gyakorlással elértem, hogy a legnagyobb művészek is jegyezzék a nevemet. A hangszert egyébként Amerikából tudtam beszerezni. Most a nyaram főként a lemez felvétele körül forog, mely egy karácsonyi album lesz és ősszel fog megjelenni. Eközben már egy másik thereminlemezen is munkálkodom, amelyen világslágerek és filmzenék feldolgozásai hallhatóak majd, ez jövőre fog megjelenni. A Volt egyszer egy vadnyugat Ária című száma például teljesen visszaadja, hogy ez egy igazi éneklő hangszer. Nagyon hasonlít az énekhangra és a vonós hangszerekre, ezért magától értetődő volt, hogy egyből beleszerettem a thereminbe.


 


Milyen hangszeres előképzettség szükséges, illetve mivel érdemes kombinálni?

Mindenképp jó, ha előtte próbáltunk már máson is játszani. Én három és fél éves korom óta zenélek, számomra teljesen természetes minden, ami ezzel kapcsolatos. De teljesen a nulláról szerintem nem lehetne megtanulni, biztos vagyok benne, hogy a theremin csak második hangszerként működik jól. Én is átültetem minden tapasztalatomat, amelyet korábban a hegedülés során elsajátítottam. Carolina Eycknak, aki eredetileg szintén hegedűs volt, rengeteg növendéke van, Thorwald Jorgensen holland művész alapvetően ütőhangszeres, a már említett Lydia Kavina zongorista volt, Pamela Kurstin pedig jazzbőgős. Mindenki a saját erősségeit hozza magával. Én például a kezdetekben nem tudtam, hogy milyen a helyes kéztartás, nekem a tiszta hangzás volt a legfontosabb. Most visszanézve, elmosolyodom néhány felvételen, például, hogy régebben még mennyire ökölbe volt szorítva a kezem játék közben. Most már az összes ujjamat használom, rájöttem, hogy így sokkal gyorsabb vagyok.


Milyen speciális dolgokra kell figyelni a színpadi előadásnál?

Az első és legeslegnagyobb technikai kihívás, hogy eltaláljuk a hangokat tisztán. Mivel ez elektromos hangszer és láthatatlan elektromágneses térben kell a hangokat megtalálni, a hangok helye függ a koncert helyszínének méreteitől. Így minden teremben másként és máshol képződnek a hangok a térben. Egy kicsit azért a fizikához is érteni kell, hogy az embert ne érjék váratlan meglepetések. Az sem mindegy, hol helyezkedik el a hangfal és az erősítő a hangszerhez képest.


KATICA_ROYAL_01_01_16


Tavaly Szegeden, idén Budapesten látod vendégül az izraeli Swing de Gitanes zenekart.

Az internet csodája, hogy ők is videóban láttak meg engem, majd felkértek egy közös fellépésre. Az egyik kedvenc műfajomban zenélnek, az úgynevezett gypsy swing stílusban mozognak. Természetesen boldogan mondtam rá igent, két éve nagyon sikeres turnén voltunk Izraelben. Amikor hazajöttem, elhatároztam, mindent megteszek, hogy meg tudjam őket hívni. Tavaly Szegeden, idén pedig a Zsidó Nyári Fesztivál keretében adunk koncertet. Tavaly itt volt a családjuk is, sokat mászkáltunk együtt, a magyar krémesre például nagyon kíváncsiak voltak.


Vietnámban pedig te képviseled Magyarországot.

A Vietnámi Nemzeti Szimfonikus Zenekarral fogok fellépni Hanoiban, illetve lesz egy olyan koncert is, amelyben egy szál zongora és hegedű szerepel Ho Si Minh városban. Oda Bundzik Istvánt viszem magammal, aki a Miskolc Dixieland Band zongoristája és a Miskolci Konzervatórium jazz-zongora tanszakának vezetője. Emellett kaptam olyan felkérést is, amelyet sosem csináltam még: az ottani zeneakadémistáknak workshop keretében angol nyelven mutatom be a theremint.


Illenyi_Katica_lepcso

Milyen koncertekre készülsz még a közeljövőben?

Dátum szerint talán messzinek tűnhet, de a felkészülés szempontjából annál közelebbinek érzem: január 14-én a Kongresszusi Központban lesz egy saját estem, ahová azokat a művészkollégákat hívtam meg, akiknek mindig elmegyek a koncertjeire, mert nagyon szeretem őket és inspirálnak. Nevezetesen Sárik Péter jazz-zongoraművész, Micheller Myrtill énekesnő, Orosz Zoltán harmonikaművész, és öcsém, Illényi Csaba hegedűművész lesznek a vendégek. Nagyon szereti őket a közönség, de nekem lesz a legnagyobb lubickolás, hiszen elfoglaltságaink miatt nehezen tudjuk összeegyeztetni a találkozást. Traccsparty helyett inkább összehozunk egy koncertet.


Mivel foglalkozol, amikor éppen nem zenélsz?

Szeretek mozogni, sokat járok jógázni, és nem régen fedeztem fel a bodyART nevű sportot, amely hasonlít a jógához, csak kicsit dinamikusabb. Nagyon jó kondíciót ad.



Végh Nóra

46325571_10158053251704126_9207727146032693248_n

2018.11.16

Az Országos Széchényi Könyvtárban (OSZK) november 15-én tartották meg a 404 Not Found – Ki őrzi meg az internetet? című szakmai napot. A programon ismertették a nemzeti könyvtárban folyó, kísérleti fázisában lévő webarchiválási projektet, amely hazai honlapok, blogok tartalmának megőrzését szolgálja kulturális, oktatási és közéleti témákban. A projektről Tüske László, az OSZK főigazgatója is mesélt.

ute_mahler_und_werner_mahlerostkreuz_kis

2018.11.16

Megnyíltak a Fotóhónap2018 fesztivál utolsó kiállításai! A tárlatok keretében történeti és kortárs képeken elevenedik meg két egykori kelet-európai nagyváros, Kelet-Berlin és Budapest. A csoportos kiállításon Sibylle Bergemann ’70-es, ’80-as években készült kelet-berlini városfotóit, életképeit láthatjuk, Ute és Werner Mahler Külvárosi Mona Lisák-portrésorozatában pedig fiatal lányokat klasszikus festményekről ismert pózokban.

csm_malerfuersten_0229_960x397_f4ec22eeff_2

2018.11.16

Az egyik legrangosabb németországi kiállítóhelyen, a bonni Bundeskunsthalle épületében 2019. január 27-éig látogatható a Malerfürsten (Festőfejedelmek) című kiállítás, amelyre 14 mű érkezett a Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményeiből. A tárlaton 11 Munkácsy által készített vagy hozzá kapcsolódó műalkotás látható.

A Graphisoft Park fogadóépülete és a kőbányai ügyfélszolgálati központ épülete kapta idén a Budapest Építészeti Nívódíjat. Ebben az évben a két nagydíj mellett kiemelt dicséretet kapott az Új Hegyvidék Galéria, a Palatinus Strandfürdő műemléki főépülete, egy kőbányai háziorvosi rendelő rekonstrukciója, valamint az őrmezői P+R parkoló és pavilon épülete.

Az UNICEF Magyarország és a Fővárosi Állat- és Növénykert Gyerekhang rendhagyó eseményt szervez november 16-án: a Holnemvolt Vár kapitányi posztját egy kisgyermek tölti be, valamint a Sünispotály állatmentőhelyen kisgyermek állatorvosok „gyógyítanak” majd.

Idén ismét hazánkban, Pécsett rendezik meg a Standard Táncok Formációs Világbajnokságát, amely a táncvilág legrangosabb összecsapásának számít. Az eseményre még a messzi Mongóliából is érkezik versenyző, a szervezők pedig kiemelkedően magas színvonalú bajnokságra számítanak. Mostanáig 16 formáció jelentkezett be a világ legkülönbözőbb pontjairól.

A zentai Városi Múzeumban november 14-étől látható a Benes József emlékére létrehozott, Az ember vívódásai a térben című kiállítás. A bajmoki születésű, Munkácsy Mihály-díjas festő és grafikus tavaly novemberben hunyt el. Neki állít emléket a tárlat, amelynek képanyaga bemutatja a festő egész életművét, az egyetemi években festett daraboktól egészen a későbbi korszakokig, a portrékon keresztül a tájképekig és az absztrakt, különös művekig.

Nézőpontok címmel nyílt közös kiállítása november 14-én este három magyar festőművésznek Ankarában, a Cagdas (Kortárs) Művészeti Központban. A három alkotó: Kondor Attila, Mátyási Péter és Kecskés András között az egyik összekötő kapocs az, hogy mindannyian Budapest XI. kerületéből, Újbudáról érkeztek.

Stanley Jordan amerikai jazzgitáros és zeneszerző, aki különleges, zongoraszerű kétkezes tapping technikájáról híres, november 17-én a Müpában ad koncertet. A zenész a Meeting Stanley Jordan című esten két hazai ütőhangszeres művésszel, a tHUNder Duóval kiegészülve kápráztat el sokoldalú tehetségével, virtuóz játékával.

stanley_jordan_masolata

„Mindannyiunk családjának életén végigsöpört a huszadik század. Az emlékeink mások, az emlékezés közös. Az a cél, hogy megértsük a másik fájdalmát is, ne csak a sajátunkat. Ahelyett, ami elválaszt, azt keressük, ami összeköt: a közös halmazt.” Ez a témája a Közös Halmaz Alapítvány első filmfesztiváljának, amelyet november 16. és 18. között tartanak a Premier Kultcaféban.

A bábjátszásnak nagy hagyománya van a magyar közösségi művelődési életben: a múlt század ’30-as éveiben az amatőr bábcsoportok száma az ezret is elérte. A mozgalom a 2000-es évektől hanyatlásnak indult. Népszerűsítése érdekében a Nemzeti Művelődési Intézet és az Aba-Novák Agóra Kulturális Központ november 23-án Szolnokon országos bábmódszertani konferenciát és bábos szemlét szervez.

Irodalmi esteket, számos könyvbemutatót, gyermekprogramokat, színházi és bábelőadásokat kínál a ma nyíló, 24. Marosvásárhelyi Nemzetközi Könyvvásár. A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház előcsarnokában november 18-ig tartó esemény Erdély legnagyobb magyar könyves szakmai rendezvénye, Románia egyik legnagyobb könyvvására.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma