2017.07.14

Idén Szikszai Rémusz és Gazsó György mellett Krisztik Csabát is jelölték a Kaszás Attila-díjra. Pályája nem mindig volt zökkenőmentes, kezdetben a debreceni színház tagja volt, mielőtt azonban a székesfehérvári Vörösmarty Színház állandó tagja lett, Angliába költözött, mert elveszítette szakmája iránti lelkesedését. Krisztik Csabával beszélgettünk.

unnamed2


Jelenleg a székesfehérvári Vörösmarty Színház tagja vagy, ahova 2013-ban szerződtél. Hogy kerültél a társulathoz?

A főiskola után, kisebb debreceni kitérőt követően a munkásságom a „fizikai színház” felé fordult, ahol nagy jelentősége van a testnek mint előadói eszköznek. Azért fordultam ebbe az irányba és csatlakoztam a Forte társulathoz, mert így jóval mélyebben megismerhettem az előadó-művészetet. Később Horváth Csaba, a Forte alapító-vezetője kapott felkérést Szikora Jánostól, a Vörösmarty Színház igazgatójától egy tánctagozat megszervezésére. Csaba pedig úgy vállalta a felkérést, ha hozhatja a társulata nagyrészét, így kerültem én is oda. Akkor még táncos státuszban voltam, bár színészi feladatokat kaptam és végeztem.


Korábban Angliában is éltél. Miért mentél ki és hagytad magad mögött a színházi életet?

Azért mentem el, mert nem akartam színházzal, művészettel foglalkozni. Ám furcsa mód ez is hozzátartozik a színházi élményeimhez. Egész egyszerűen ki akartam mászni ebből a közegből. Nem akartam azt érezni, hogy penészesedni kezd a művészethez való hozzáállásom és nem akartam ideje korán megkeseredni sem. Valahogy egy kicsit ki akartam mozdulni és persze, nyelvet is szerettem volna tanulni.


Úgy beszélsz, mintha megkeseredtél volna…

Egyáltalán nem erről volt szó, túlzás lenne azt mondani, hogy megkeseredtem. A főiskola után egy rövid időre Debrecenbe mentem, majd utána a független szférában helyezkedtem el, ez pedig igen rögös út. Az első években, amikor csatlakoztam a Forte Társulathoz, mind lelki, mind fizikai megpróbáltatások értek, melyek megviseltek. Emellett az a típusú színházi környezet, amely akkoriban is jellemezte Magyarországot, igen alacsony szinten kezelte a független társulatokat – pénzügyi téren is. A befektetett munka és annak eredménye egyáltalán nem volt arányos egymással, így pedig nem kellettek évek ahhoz, hogy az embernek keserű szájíze legyen. Azt éreztem, hogy megfeszülök, és ennek ellenére hárman nézik az előadást. Ezt nehezen tudtam feldolgozni és pontosan ezért éreztem úgy: ki kell szakadnom ebből, hogy ne tűnjön el ideje korán az a frissesség, amely az elejétől kezdve megvolt bennem. Arra vágytam, hogy új impulzusok érjenek. Bár kint nagyon sok negatív élmény ért, pont ez kellett ahhoz, hogy ismét megbecsüljem a munkámat és a szakmámat.


unnamed


Nagyon sokat emlegeted Horváth Csabát, akivel már régóta dolgozol együtt. Hogyan kezdődött a közös munka?

Ehhez a munkához összhang kell, amely kettőnk között már az első pillanattól kezdve megvolt. Csaba végigkísérte a főiskolás éveinket a háttérből, amikor pedig Debrecenbe szerződtünk, több egykori csoporttársammal együtt elkészítettük a Tavasz ébredése című előadásunkat, amely elég meghatározó volt az életemben. Ez alatt az előadás alatt lett igazán szoros a kapcsolatunk. Horváth Csaba a Forte Dance nevű független társulatot már 2005-ben létrehozta, mert érdekelte a próza és a tánc ötvözete. Felvetette: mi lenne, ha eljönnénk a debreceni színházból és függetlenként próbálkoznánk tovább itt, Budapesten.


A mozgás legalább olyan aktívan jelen van az életedben, mint a színjáték. Táncos vagy színész vagy elsősorban?

Elsősorban színész vagyok, de pontosan ezt a furcsa kategorizálást szerettem volna eltörölni. Szerettem volna, ha van párbeszéd a művészetek között. Színész vagyok, aki nagyon fontosnak tartja, hogy a testével is tudjon közölni. Hiszen egy testtartással szinte bármit el lehet mondani. Amikor egy színész a színpadon van, akkor minden egyes sejtjének azt kell szolgálnia, amit közölni akar, hogy a mondanivalója száz százalékosan elérjen a nézőhöz. Ebben pedig nem elég csak a próza és az érzéseink kifejezési formáját megteremteni, a test különböző részeinek is tudatosan az adott helyzetet kell szolgálniuk.


Itthon mennyire befogadó erre a közönség? Érzel változást a kezdeti időkhöz képest?

Természetesen van változás mind a két fél részéről, a mi előadói minőségünkben is és a közönség részéről is. Ezt a fejlődést azért évről évre lehetett érzékelni, bár igazán nagy és kiugró sikert A nagy füzet című előadással értünk el, amelyet még ma is játszunk a Szkéné Színházban. Ezzel az előadással elég komoly nézői bázist sikerült kiépíteni, amely azóta is csak bővül. Most már van neve a társulatnak, ami nagyon jó érzés.


unnamed3


Ha jól láttam, voltak már kisebb filmes szerepeid is. Mennyire vagy nyitott erre a területre?

Eddig valóban kisebb szerepeket kaptam, amelyeknek nagyon örültem, de kíváncsi lennék, milyen egy igazi forgatási hangulat, amikor nap mint nap ugyanabban a közegben van az ember. Ebben még sajnos nincs igazán gyakorlatom, de természetesen nagy vágyam, hogy legyenek komolyabb filmes szerepeim is. Keresem is a lehetőségeket, és remélhetőleg előbb-utóbb meg is találom ezeket.


Miben lehet látni jövőre?

Játszom a Jó embert keresünk című darabban a Vörösmarty Színházban, emellett lesz egy kortárs japán dráma Kaffka a tengerparton címmel, amelyben részt veszek. Erről még nem sok mindent tudok, mert most fordítják. A Forte Társulattal Thomas Bernhardtól Az olasz férfi című darabot adjuk elő a Trafóban. Nyáron pedig a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon játszom egy kortárs operában, amelyet Háy János ír és Horváth Csaba rendez majd. Ezt nagyon várom, mert már régen nem énekeltem, így kíváncsi leszek a végeredményre. Egyszer szerepeltem már operában: még a főiskola alatt készítettünk az osztállyal egy előadást, melynek Fischer Iván volt a zenei rendezője. Akkor egy dajkát játszottam és fejhangon kellett énekelnem. Az nagyon izgalmas darab volt, remélem, a mostani is az lesz.

 


Fischer Viktória

Fotó: Csákvári Zsigmond

CC_banner

img_5461_600x400

2018.01.18

Hogyan boldogulnak a pályakezdő művészek? Milyen sorssal kell szembenéznie annak, aki ezt a hivatást választja? Portrésorozatunkban fiatal művészeket kérdezünk eddigi sikereikről, kudarcaikról és céljaikról. Az első részben Tangl Edittel, a Magyar Képzőművészeti Egyetem egykori intermédia-művész szakos hallgatójával beszélgettünk, aki online szerepjátékkal és gamifikációval is foglalkozott tanulmányai során.

A._A._Milne_borito

2018.01.18

Az első világháború következtében súlyos poszttraumás stresszben szenvedett. A betegségéből végül az egyik leghíresebb meséje gyógyította ki. A történet azonban túlnőtt az íróján, aki sohasem tudott kilépni Micimackó árnyékából. Éppen 136 éve született Alan Alexander Milne, a Micimackó megalkotója. Ennek apropóján felidéztük, mi rejtőzik a Százholdas Pagonyon túl…

getcloser_kis
2018.01.18

Idén tavasszal már harmadszor rendezik meg a Get Closer Budapest Jazz Fesztivált, április 6-tól 8-ig a nemzetközi jazzszíntér számos fontos szereplője játszik a MOM Kulturális Központban (MOMKult). Fellép többek között Nicholas Payton trombitás, James „Blood” Ulmer gitáros és Lizz Wright énekesnő.

Gálával és irodalmi műsorral, kiállításokkal, szavalóversennyel teszik emlékezetessé a magyar kultúra napját Jász-Nagykun-Szolnok megyében a közművelődési intézmények: január 17-étől 19-éig Szolnokon tartózkodik az Arany 200 busz, a Petőfi Irodalmi Múzeum vándorkiállítása Arany János születésének 200. évfordulója alkalmából, a szolnoki Hild Viktor Könyvtár pedig Wass Albert szellemi hagyatéka címmel hirdet szavalóversenyt.

A Line-up of the year, azaz a tavalyi év legjobb zenei felhozatalának díját vehették át a Sziget képviselői az European Festival Awards, a fesztiválok legnagyobb megméretésének díjátadó gáláján január 17-én késő este a hollandiai Groningenben. Az idei gálán a zenei felhozatalért járó díjjal a magyar fesztivál olyan versenytársakat előzött meg, mint például a Glastonbury, a Roskilde vagy a Lollapalooza. A díj átadásakor hangsúlyozták, hogy a megméretésben nemcsak a headlinerek számítanak, hanem a teljes program.

Folytatódik a 3x j(A)zz! című koncertsorozat a fővárosi Opus Jazz Clubban, amely a műfaj osztrák kiválóságait mutatja be. A 40. koncerten is túl járó széria idei estjeit január 16. és 20. között rendezik meg: január 18-án a Fabian Rucker 5 lép az Opus színpadára, a több mint egy évtizede Ausztriában élő amerikai Philip Yaeger harsonás zenekara pedig január 20-án lép fel.

A Román Rádió Zenekarának koncertjével és Bács Lajos emlékesttel ünnepli a Balassi Intézet bukaresti központja a magyar kultúra napját, amely főként a tavaly meghirdetett Kodály-emlékév jegyében zajlik. A programsorozat január 18-án a II. Bács Lajos-emlékesttel kezdődik, amelyen a 2015-ben elhunyt egykori romániai magyar karmesterre, zeneszerzőre és pedagógusra, a bukaresti Magyar Zene Fesztivál szellemi alapítójára emlékeznek.

Ingyenes koncertet ad január 22-én Budapesten az egyik legnépszerűbb spanyol rockzenekar. Az L.A. a King of Beasts című turné keretében lép fel a Hard Rock Caféban. A kaliforniai hangulatú, indie rock zenét játszó L.A. olyan előadókkal lépett már színpadra, mint a Foo Fighters, a Black Keys, a Muse, az Arcade Fire, a Franz Ferdinand vagy a Placebo, hazájában tízezres arénákat tölt meg egymagában is.

Ismét ősbemutatót tart a Rózsavölgyi Szalon: 2018. február 20-án mutatják be Tóth Krisztina Babérkoszorú-díjas költő, író Pokémon go című darabját, amelyet a Szalon felkérésére írt. Az előadás rendezője Csizmadia Tibor. Szereplők: Debreczeny Csaba, Bozó Andrea, Hunyadi Máté e.h., Tímár Éva, Ladányi Júlia e.h. és Sztarenki Pál.

EDV_4041

Kiváló fiatal énekesek jelentkezését várják a Nemzeti Ifjúsági Kórusba, amely a Kodály-emlékév egyik 2018-ra áthúzódó nagyszabású eseménye a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézete szervezésében. A kórus a július végi egyhetes felkészítő kurzus után öt koncertből álló turnéra indul, amelynek lesznek határon túli helyszínei is.

Ismét jótékonysági gálát szervez Radó Denise színész-rendező a Gazdagréti Szent Angyalok Plébánián. A már hagyományosnak nevezhető programban ezúttal sem csak ismert művészek lépnek a közönség elé, hanem például a Szolnoki Liget Otthon tehetséges gondozottjai is. A lélekemelő délután bevételét fogyatékkal élőkkel foglalkozó intézetek kapják.

Ingyenesen látogathatják a Veszprémi Petőfi Színház előadásait a hetvenöt év feletti nézők. A Veszprémben és környékén élő idős emberek december 1-jétől élhetnek a lehetőséggel – jelentette be veszprémi sajtótájékoztatón a teátrum igazgatója.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma