2019_Filharmonia_Orgonakejszakaja_728x90_002

2012.08.31
Götz Eszter
Kivételes koincidencia, hogy amikor az idei Velencei Építészeti Biennále főkurátorának kijelölt David Chipperfield meghirdette a seregszemle hívószavát, és a központi kiállításra kisméretű fehér maketteket kért, Bachmann Bálint és Markó Balázs pályázata már a zsűri előtt volt. KRITIKA
A nyertes magyar pályamű építészhallgatók 21x21 cm-es, fehér makettjeivel kívánta megtölteni a magyar pavilont. Nem – vagy nem feltétlenül – épületmodellekkel, hanem térformák, viszonyrendszerek anyagban való megjelenítésével. A velencei magyar kiállítás így nem is az idei témává emelt „Common Ground” kifejezésre rezonált különleges érzékenységgel, hanem azokra a világfolyamatokra, amelyekből David Chipperfield koncepciója is táplálkozik.
 
Bachmann Bálint és Markó Balázs elképzelése az építészet alapjaihoz tért vissza. Arra voltak kíváncsiak, hogy a fiatal, még egyetemi tanulmányaik kezdetén álló építészhallgatók hogyan gondolkodnak a térről. Ez a radikális kérdésfelvetés egyetlen pillanatban fogja össze az építészettörténet kincsestárában összegyűlt múltbeli tapasztalatokat és a következő nemzedék térfelfogását. Azt, hogy hely és ember, hely és épület, hely és hely milyen kapcsolatba léphet egymással, milyen terekben képzelhető el emberi létezés, milyen törvények irányítják a térbeli elhelyezkedésünket, hogyan tudjuk használni, idézni, tisztelni, vagy éppen meghaladni a korábbi évszázadok térképzeteit.
A szemléletmód meglehetősen filozofikus, mégsem kíván különösebb magyarázatot. Elég végigpásztázni az egy méter magas, karcsú alumíniumlábakra állított makett-erdőt, hogy a látogató megértse, milyen ritka pillanat tanúja lehet. A pavilonba lépve az ő szemszöge is kissé elemelkedik a földtől: egy kaviccsal borított rámpán sétálja körbe a kiállítást, finoman fodrozódó talajon, ami részint kiszakítja a szemlélőt a jelen realitásából, részint feloldja a geometriai szabályok merevségét, mintegy megszabadít az épület konkrét adottságainak érzékelésétől. Nem véletlen, hogy a Biennále minden napján kiadott építészeti napilap már a legelső megjelenésében kiemelte a magyar kiállítás poétikus térfelfogását.
 
A pavilon fénykezelése is az időtlenség érzetét sugallja. Bachmannék a természetes hatásokból indultak ki, az üvegtetőre csupán fehér árnyékoló került, hogy a termek ne forrósodjanak fel, de minden részt természetes fény világít meg. A nap vonulásával az árnyékok játéka is folyamatos mozgásban van, minden órában máshogyan tárulnak fel a sűrűn elhelyezett fehér térmakettek, mindig más az összhatás. Az egyes modellek egymáshoz való viszonya így egy sokoldalú kommunikációs rendszert alkot, és noha formai szempontból nem akar antropomorf jelleget ölteni, mégis egy közösség hálózati struktúrája rajzolódik ki közöttük. Semmilyen plusz információ nem töri meg ezt a puritán, szinte meditációs energiákat generáló térélményt, ami alapvetően átírja a látogató viszonyulását is a modellekhez: először keresni kezdi a különleges megoldásokat, egyedi térelképzeléseket, aztán lassan elszakad az egyes modellektől és már csak egyben, együtt látja az egészet. A pavilon bejáratánál közvetlenül egy kisebb csoport modell mégis elkülönül: ez az ötven darab egy még fiatalabb generáció, a mai tizenévesek munkája, a Műcsarnok és a kultúrAktív Egyesület által kiírt pályázatra beérkezett modellek. Középen, a patióban pedig Kelle Antal geometrikus-organikus fémkompozíciói oldják a makett-rengeteg intenzitását.
 
Az üvegfelületre vitt információs fal, az egyforma magasságba helyezett modellek ritmusa, az egész kiállítás minimalista eszközhasználata rendkívül következetes. Talán csak a személyes jelenlét élménye hiányzik belőle: az a gesztus, hogy kisebb járatokon, sétautakon a modellek intimebb közelségébe kerülhessünk, ne csak frontálisan közelíthessünk az általuk kínált terekhez. Ez a távolságtartás elválasztja egymástól a nézőt és a makettek térfilozófiáját, interaktív kapcsolat helyett némi melankóliával borítja a magyar kiállítást.
2012.08.31
Első hallásra kevésnek tűnhet az idei Velencei Építészeti Biennále főkurátora, David Chipperfield neves építész által választott hívószó, ami köré a nemzeti pavilonok és a központi kiállítás épült: „Common Ground”, azaz közös alap. KRITIKA
2012.08.31
A balladás novellák emlékezője nagyjából ugyanaz a férfi, aki természetesen valamikor volt gyerek és kamasz, vagy most is az, ha szorongató visszautat tesz az időben, mely a rekonstrukció során ugyancsak tartogat meglepetéseket, újabb lelki erőpróbákat. KRITIKA
2012.08.31
Itthon kevesen ismerték Vázsonyi Vilmost, a századfordulón élt demokrata politikus, igazságügyi miniszter unokáját, egy nagy múltú család utolsó közvetlen leszármazottját. Zeke Gyula és Hadas Miklós kötete erre a különleges emberre emlékezik, aki úgy élt és úgy is halt meg, ahogyan senki más. KRITIKA

Mintegy 60 ezer középkori diplomás életútjából készített adatbázist egy német és svájci kutatócsoport, feltérképezve a korabeli tanult emberek kapcsolati hálóját is. Ezzel azonnal láthatóvá vált a személyes kapcsolatok egész hálózata, ami akkoriban ugyanúgy meghatározta a karrierlehetőségeket, mint ma, és olyan meghatározó személyiségekre is hatással volt, mint Erasmus vagy Luther Márton. A kutatók azt a nagyjából 60 ezer embert követték életútján, aki 1250 és 1550 között valamelyik európai egyetemen diplomát szerzett. Az adatbank a mai Svájc területén élő fiatal férfiak – köztük Kálvin János – életútját is felöleli, ők ugyan nagyrészt más országokban tanultak, hiszen az első svájci egyetem 1460-ban létesült Bázelben. Nőket nem vehettek fel az egyetemek.

A BKV Zrt. is csatlakozik a július 20-ai, Orgonák éjszakája országos programsorozathoz, és az M4 Kálvin tér, Szent Gellért tér és Bikás park megállóinak galériáján egy-egy wurlitzerből hangzik majd fel az orgonaszó. Ezen a napon késő estig az utasok is megtekerhetik a zenegépet és válogathatnak, hogy mely dallamok szólaljanak meg. A Fővám téri gyalogos aluljáróban este 19:00 és 22:00 óra között 15 perces minikoncerteken tartanak, amelynek során az arra járók élő orgonajátékban gyönyörködhetnek.

Az előrejelzések szerint a grönlandi átlaghőmérséklet akár 2,6 Celsius-fokkal is megemelkedhet, ami magasabb talajhőmérséklethez, hosszabb olvadási szezonhoz és a szerves rétegek közötti fokozott mikrobiális aktivitáshoz vezethet. A kutatók összevetették a tanulmányukat korábbi vizsgálatok eredményeivel és megállapították, hogy a pusztulás már javában zajlik, a régészeti leletek formájában előforduló szerves szén 30-70 százaléka eltűnhet a következő 80 évben.

A 1,75 millió dán korona kompenzációt egy dán autókereskedő vállalatnak kell kifizetnie, amely a művész egyik alkotását, amely menekültek ezreinek állított emléket, reklámcélokra használta. A Skandinavisk Motor Co. Volkswagen gépkocsikat importál Dániába. A cég Aj Vej-vej Soleil Levant (Napfelkelte) című alkotását használta fel egy magazinban publikált hirdetéséhez. A művész 3500 mentőmellényt gyűjtött össze menekültektől és migránsoktól, akik a görögországi Leszbosz szigetén értek partot. Az alkotás a humanitárius válságra hívta fel a figyelmet, amikor 2015-ben több mint egymillió ember főleg a közel-keleti háborús konfliktusok és a szegénység elől menekült Európába.

Nagíb Mahfúz írói pályáját elbeszélésekkel és három történelmi regénnyel kezdte, a fáraók korának történetét allegóriaként használva bírálta kora egyiptomi társadalmát. Ezután születtek meg az arab regény történetében korszakalkotó jelentőségű kritikai realista művei, az úgynevezett Kairó-regények: 1945-ben Az új Kairó, 1947-ben a Midaq-sikátor, 1949-ben egyetlen magyarul is megjelent regénye, az Útvesztő. A nagy áttörést az 1951-57 között írt trilógia – A két palota közt, A vágy palotája és az Esz-Szukkarija utca – hozta meg. A múzeumban megtekinthetők Mahfúz könyvei, azok fordításai, egyes regényeinek kézirata, kitüntetései és személyes tárgyai.

Több turnén Nick Cave vokalistája volt, és Johnny Depp kalózos válogatáslemezén is énekelt egy dalt Brooklyn egyik legvagányabb énekesnője, aki nemcsak a feminizmus mellett, hanem politika kérdésekben is felemeli a hangját. Shilpa Ray-t most Budapesten is meghallgathatjuk, hiszen július 21-én a KOBUCI Kertben koncertezik.

shilpa

Idén harmadik alkalommal indul útnak a Sziget Cruisin' Partyhajó, egy igazi bulikülönlegesség a Szigeten kívül, de mégis a fesztivál részeként!

Régi történetek, fülledt esték, adomák és legendák. Kollár-Klemencz László prózaíróként, Grecsó Krisztián pedig dalszerzőként is bemutatkozik július 21-én este a zsámbéki Romtemplom különleges történelmi „díszletei” között.

Palóc Hagyományéltető Napokat, benne Szent Anna tiszteletére tartott búcsút rendeznek a Nógrád megyei Balassagyarmaton péntektől vasárnapig.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma