Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2017.07.17

Hiába tartanak nyári szünetet a legnagyobb hangversenytermek, a klasszikus zenei élet ezekben a hónapokban sem áll meg: fesztiválokon, mesterkurzusokon, szabadtéri koncerteken élvezheti a közönség a zenét. Győri Noémi fuvolaművész sem pihen, vele például a Művészetek Völgyében találkozhatunk. A fiatal tehetséggel Belinszky Anna beszélgetett.

Győri Noémi fuvolaművész szólistaként és kamarazenészként világszerte 28 országban koncertezett. Jelenleg a londoni Royal Academy of Music előadó-művészi doktori képzésében vesz részt, a program történetének első fuvolistájaként a Philipp Loubser Alapítvány támogatásával. A fiatal fuvolaművész 2008 óta a müncheni Orchester Jakobsplatz szólófuvolása, emellett rendszeres vendégművészként olyan kiemelkedő zenekarokban játszott, mint a BBC Filharmonikusok vagy a Bécsi Filharmonikus Zenekar (a bécsi Operaházban).


GYN1


Örök kérdés, vajon megéri-e művészként egy adott korszak zenéjének előadására specializálódni, vagy inkább arra érdemes törekedni, hogy minél változatosabb műfajokban közvetíthesse az ember a zenét. Te miként látod ezt a dilemmát? Fuvolistaként mennyire kötelezed el magad egy műfaj vagy repertoár mellett?

Nagyon fontos, hogy művészként lehetősége legyen az embernek elmélyülni egy-egy zenei korszakban, műfajban. Ezért szeretek projektszerűen dolgozni, időszakokra osztani az időmet, és akár több évig is párhuzamosan elmerülni valamilyen speciális zenei stílusban vagy formációban. A kortárs zenével nagyon szoros a kapcsolatom évtizedek óta, férjemmel, Madaras Gergellyel hat évig vezettük az Ifjúsági Kortárs Zenei Estek Fesztivált, ahol számtalan művet adtam elő én is. A mostani időszakban nemrég megjelent, Glowing Sonorities című lemezem kapcsán 19. századi romantikus szonátákkal, doktori munkám, a The Classical Flute and Guitar Project kapcsán a 18., illetve a kora 19. század zenéivel foglalkozom elsősorban Haydn-, Mozart- és Beethoven-művekre fókuszálva. Az elmúlt évben korhű hangszereken is elkezdtem játszani a Royal Academy of Musicon Lisa Beznosiuknál, illetve Budapesten Csalog Benedeknél tanulok, akivel hamarosan közös koncertet adunk Szentbékkállán.

FUVOLA_GYN

 

Ma Magyarországon alig van példa arra, hogy valaki barokk és modern fuvolán egyaránt profi előadóként koncertezzen. Milyen művészi és technikai kihívásai vannak ennek a kettős létnek?

Ez valóban nagyon ritka! Szeretem az ilyen jellegű kihívásokat, mert azt tapasztalom, hogy minden ismeret és tapasztalat különböző fuvolákon tovább gazdagítja a játékomat. A barokk, illetve a klasszikus fuvolán egymástól és a modern hangszertől is sok esetben teljesen eltérő fogásokat kell alkalmazni, ami gyorsabb futamoknál igen komoly koncentrációt igényel, hiszen huszonöt évig egyféle, modern fogással szoktam meg mindent. Maga a fa is más fúvástechnikát, artikulációt és legfőképpen sokkal érzékenyebb intonációt követel meg a játékostól. Magyarországon július végén lesz az első teljes kamarakoncertem barokk fuvolán, ősszel Londonban pedig klasszikus hangszeren is játszom majd. Terveim szerint egyre többet szeretnék korhű hangszeren koncertezni, akár kísérleti, kortárs zenei műsorokat is kipróbálnék, de egyelőre az eredeti művekre koncentrálok.


GYN_1

 

Ha már a kihívásoknál tartunk: májusban egészen új műfajban debütáltál, a TEDxDanubia rendezvényén beszéltél a pályád kihívásairól a közönségnek. Milyen céljaid voltak az előadással, és mi az, amiért nemcsak a zenei, de a zenén túli kommunikáció is fontos számodra?

Hat éve egy szájsebészeti műtét miatt gyakorlatilag újra kellett tanulnom fuvolázni. A TED-es felkérést azért vállaltam, mert nagyon fontosnak tartom, hogy ne csak a sportolók vagy a táncosok, hanem a hangszeres művészek is nyíltabban beszéljenek az esetleges fizikai nehézségeikről. Egyrészt ezzel erőt, motivációt adhatunk egymásnak, másrészt a szélesebb közönség is jobban beleláthat abba, milyen komoly fizikai kihívásokkal jár a komolyzenei pálya. Emellett érdekelt a felkészülési folyamat is, amelynek során profi „szónoki” tréningben volt részem. Mindig foglalkoztattak azok a művészek, akik saját szakterületükön túl is képesek voltak megfogalmazni fontos, akár korszakformáló gondolatokat. Daniel Barenboim beszédei például mindig inspiráltak engem, így külön örültem ennek a kihívásnak. Az előadás kapcsán, sőt mostanában a legtöbb dologban a „letisztulás” kérdése foglalkoztat a legjobban: hogyan lehet komplex gondolatok, érzelmek, történetek, művek leglényegibb momentumait megragadni és azokat egybesűrítve, intenzíven kommunikálni? Mivel a TED-beszéd ideje erősen limitált volt, ez jó gyakorlat volt erre is.


FUVOLA_1_GYN

 

Ha zenéről van szó, a nyár a fesztiválok, a szabadtéri koncertek ideje. Előadóként mi vonz téged az olyan nyári programokban, mint a Bozsoki Zenei Fesztivál vagy a Művészetek Völgye?

Ugyan év közben inkább nagyobb termekben lépek fel, a karrierem során a sorsfordító találkozások vagy fellépések nagyon sokszor szokatlan helyszíneken, többször hasonló nyári fesztiválok keretében történtek. Ezeken az alkalmakon úgy érzem, nagyon közel kerülök a közönséghez, és a rövid időre sűrűsödő, intenzív próbák is azt erősítik, hogy különleges atmoszféra szülessen a színpadon. Mivel Bozsokra és a Művészetek Völgyébe is sokadszorra térek vissza, már nagyon várom ezeket a fellépéseimet.

 

Bozsokon a koncertek mellett mesterkurzust is tartasz, ahol fiatal fuvolistákkal dolgozol majd együtt. Mit vársz a leginkább a velük való közös munkában?

Nagyon szeretem a tanításban azt a fajta laboratóriumi munkát, melynek során különböző kifejező eszközökkel, technikai megoldásokkal lehet kísérletezni. Ez különösen izgalmas, ha erre tehetséges, motivált fiatal művészekkel van lehetőségem. Ilyenkor bennem is megfogalmazódnak új gondolatok, illetve új megközelítéseket tudunk együtt kialakítani. Kihívás számomra megtalálni minden növendékben azt a számára legfontosabb szakmai kérdést, amelyet koncentráltan, bő egy hétig közösen tudunk fejleszteni. Szeretem a kurzus jellegű munkában az intenzitást, talán azért is, mert általánosságban is szeretek teljes energiával élni!


GYN_barokk1


Győri Noémivel július 18-án 20 órakor találkozhatunk Bozsokon, ahol a fuvolás kamaraest egyik fellépője lesz.

Ezt követően, július 25-én 17 órakor hallhatjuk őt a Művészetek Völgyében, ahol Koltai Katalin gitárművésszel ad koncertet Dialogues címmel. Program: ITT.


----------------------------------------

Győri Noémi 2007-ben kitüntetéssel diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, majd posztgraduális diplomákat szerzett a bécsi és a müncheni zeneművészeti egyetemen. A fiatal fuvolaművész 2011-ben debütált a Carnegie Hallban az Alexader & Buono Nemzetközi Fuvolaverseny győzteseként. Tehetségének és kiemelkedő művészi teljesítményének méltatásaképp 2011-ben a Pro Europa Alapítvány Európai Ifjúsági Művészeti Díját, 2012-ben a New York-i székhelyű Salon de Virtuosi Alapítvány Karrier-díját, 2006-ban és 2009-ben az Artisjus Zenei Alapítvány előadó-művészi díját nyerte el. A Budapesti Filharmóniai Társaság háromszor választotta Fischer Annie-ösztöndíjas előadóművésznek.

Győri Noémi a manchesteri Royal Northern College of Music tanársegédje, ahol a fiatal tehetségekkel foglalkozó részlegben 2011 óta önálló osztályát is vezeti. Mesterkurzusokat tartott Tajvanon, Amerikában, Svájcban, Németországban, Grúziában, Norvégiában, Magyarországon, Írországban, Dél-Koreában és Angliában. Első önálló CD-je Antonio Nava fuvola-gitár duóival a Hungaroton gondozásában jelent meg 2011-ben.


Belinszky Anna
Fotó: Emmer László

MuzeumokEjszakaja_kultura_banner_002

Csontvary_Onarckep_R

2019.06.20

100 évvel ezelőtt halt meg a legmagányosabb, leginkább különcnek számító magyar festő Csontváry Kosztka Tivadar. Az alkotás vándorútján egy misztikus élmény indítja el. Felnőtt férfiként, elismert gyógyszerészként hall egy szózatot: „Te leszel a legnagyobb Napút festő! Nagyobb Rafaellónál is.” Az életét tette fel erre a hívásra és magas művészetet megvalósító létre. Meg nem értve és számkivetve halt meg. De manapság nem tudunk szabadulni képeinek hatása alól. Titkát nem tudjuk megfejteni, a magával ragadó műveket Ludmann Mihály művészettörténésszel idézzük fel.

302363_muzeumok_ejszakaja_keptar_iseum

2019.06.20

Országszerte mintegy négyszáz intézmény várja a közönséget csaknem 2000 programmal június 22-én, a 17. Múzeumok éjszakáján, amelynek „fővárosa" Szombathely lesz. Az óriási kínálatból ajánlunk néhány helyszínt, ahová érdemes egyedül, párban vagy családostól ellátogatni szombaton.

Sou_Fujimoto

2019.06.19

A természet és az építészet harmóniáját keresi Fudzsimoto Szú. A Magyar Zene Házát tervező japán sztárépítész azt mondja: mindig az adott tér ihleti meg, a Liget közepénél izgalmasabb helyszínt pedig keresve se találna. Úgy véli: ez a jövő modellje. INTERJÚ

Magyarország Sanghaji Főkonzulátusának meghívására öt magyar alkotó mutatkozhatott be június első hétvégéjén a kínai közönségnek a kelet-kínai Hangzhouban megrendezett BudapestFest programjának részeként. A kínai közönség nagyra értékelte a magas minőségű egyedi termékeket.

Újra megnyitja kapuit az Antropos.hu Fashion&Art&Design Market június 22-én a Morrison's 2 klub fedett udvarán. Az árusítók között számos divattervező, kiegészítő-tervező, kézműves, ötvös/ékszer-készítő, festő, grafikus, digitális művész munkájával ismerkedhetnek meg a látogatók, akár el is beszélgethettek az alkotókkal, és ami a legjobban tetszik, azt meg is vásárolhatják. A belvárosi udvaron nemcsak nézelődni, illetve vásárolni lehet majd, hanem workshopokat is részt vehetnek az érdeklődők.

Reisz Gábor alkotása nyitja a rendező részvételével pénteken a Cinema Jove nemzetközi filmfesztivált a valenciai Teatre Principal-ban. A felnőtté válás kérdéseivel foglalkozó, önéletrajzi ihletésű filmet a hazai mozik decemberben mutatták be, s több mint 53 ezren váltottak rá jegyet. Nemzetközi premierje az A-kategóriás tallinni fesztiválon volt, majd a torinói fesztiválon három zsűri díjazta, Monte-Carlo filmfesztiválján elnyerte a fődíjat. A Rossz verseket a Magyar Filmakadémia négy kategóriában tüntette ki Magyar Filmdíjjal áprilisban.

A Budapesti Vonósok Kamarazenekar pénteken a Budapest Music Centerben jótékonysági koncertet adnak a vakok és gyengénlátók támogatására, így járulva hozzá ahhoz, hogy az Összhang Alapítvány túrázásra alkalmas tandem kerékpárokkal ajándékozhassa meg a Mozdulj! Kiemelten Közhasznú Egyesületet, amely augusztusban ötnapos tandemtúrát szervez a Balaton körül látássérültek számára. Az esten Bach, Vivaldi, Handel és Mozart művei szólalnak meg, közreműködik Flamich Mária szoprán, Menyhárt Zsuzsanna fuvolaművész, Szilvásy Júlia hárfaművész és Dinyés Soma csembalóművész, a koncertmester Soltész Ágnes.

A Kairó központjában, a Tahrir téren lévő múzeum több mint egy évszázada állítja ki az ókor nagy egyiptomi kincseit, egy ideje azonban túl szűkösnek mutatkozott a nagy mennyiségű és sokszínű kiállítási tárgy számára. A munkálatok célja, hogy az épület szerkezeti felújítása mellett az intézmény gazdag gyűjteményét új megvilágításban tárják a látogatók elé, és a nemzetközi elvárásoknak megfelelő szintre fejlesszék a múzeum kutatási és egyéb tevékenységét.

A szabadtéri színház eddigi fenállásának minden esztendejét egy előadás szimbolizálja idén Egerben június 27. és augusztus 19. között.

egri_csillagok

Június 27-én az AWS frontembere, Siklósi Örs mutatja be önálló projektjét az Esernyős Warm-up udvarában.

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton 20.00-kor a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.

Június 24.–augusztus 19. között a tízéves viszáki Tündérkertben és az alig több mint tízéves Kaszás Attila Pajta Színház (KAPSZ) programajánlatával várja vendégeit Szarvas József színművész.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma