2013.04.25
Filákovity Radojka

Budapest nyolcadik kerületének szívében nyílt meg a Gallery8, az a csöppnyi kiállítótér, mely kortárs roma művészek alkotásainak befogadását tűzte ki céljául. Az Európai Roma Kulturális Alapítvány ezzel megteremtette az egyedüli olyan helyet az országban, ahol e kisebbség tehetségei bemutatkozhatnak, felhívva a figyelmet a romák elleni diszkriminációra és elnyomásra.

734469_168058390010606_1899425454_n„Roma művészként alkotni szörnyű, kétélű kard” – mondta Junghaus Tímea, az alapítvány ügyvezető igazgatója a Gallery8 Mátyás téri bázisán. Autentikusabb helyet nem is találhattak volna a kortárs roma művészek alkotásainak bemutatására, mint a roma lakosság által leginkább lakott nyolcadik kerületet. A méreteiben szerény kis kiállítótér a 2010-ben létrejött Európai Roma Kulturális Alapítvány kortárs művészeti helye, mely többek között arra vállalkozott, hogy felkarolja a tehetséges roma művészeket, teret biztosítson alkotásaik számára és a művészet világszerte közös nyelvén hívja fel a figyelmet a romákat ért diszkriminációra, valamint megpróbálja eloszlatni a velük kapcsolatos sztereotípiákat. Junghaus Tímea szerint van némi keserűség a hangzatos célkitűzésben, hiszen amikor ezt megfogalmazták, még nem lehetett sejteni, hogy ez lesz az egyedüli tér roma kortárs alkotások befogadására, tekintve, hogy a Roma Parlament teljesen destabilizálódott, illetve a 70-es évek óta rendre sikertelenül végződtek a Roma Kulturális Központra és a Roma Múzeumra irányuló törekvések. „Tulajdonképpen ez maradt az egyetlen hely, ahol bármiféle kísérletezés lehetséges a roma kortárs művészet fogalomkörében”.


A Gallery8 létrehozása nem volt zökkenőmentes, a nyolcadik kerületi önkormányzattal való sikertelen tárgyalások és a Roma Parlament megmentésére irányuló kétségbeesett próbálkozások után – az is tervben volt ugyanis, hogy ennek keretein belül hozzák létre a kiállítóteret – az alapítók úgy döntöttek, inkább saját tőkéből, az önkormányzattól és minden „nagy donortól” függetlenül, piaci alapon bérelnek helyet. „Az alapítvány működése tulajdonképpen annak köszönhető, hogy a Kairos-díj elnyerésével elég nagy összeghez jutottam, és segítségével létrejött egy kis kortárs művészeti gyűjtemény, melyet az alapítványnak adományoztam” – mesélte Junghaus Tímea. A Gallery8 megnyitását tovább nehezítették az egyes pályázatok „szürreális feltételei”, melyekkel a non profit vállatok többsége megküzd. A hiányzó pénzügyi segítség végül 2012-ben érkezett meg, amikor a kiváló művészettörténész, kurátor és teoretikus Susanna Milevska elnyerte az Igor Zabel-díjat, és a szabályoknak megfelelően az alapítványt választotta „második nyertesként”. Az adomány nemcsak azt tette lehetővé, hogy megnyissák a galériát, hanem biztosította, hogy az elkövetkező két évet a Mátyás téri kiállítóteremben tudják tölteni.


Fekete egér az Árpád-sáv előtt

A galéria jelenleg is megtekinthető kiállítása bátor lépésnek számít, hiszen a konceptuális művészet zászlója alatt igyekszik felsorakoztatni a roma művészeket; a tárgyak világától teljesen eltávolodva megmutatni, hogyan tudnak ezek az alkotók a filozófiai gondolatok, koncepciók rétegében létrehozni alkotásokat. A tárlat két installációt tartalmaz: az egyik Csokonai Lili művésznéven, elsőként a Gallery8-ban bemutatkozó fiatal képzőművész Mi roma aktivistánk című alkotása, mely egy fekete egér Árpád-sávos zászló előtt zajló mindennapjait mutatja be, aki ha úgy tartja kedve, beszáll az „I have a dream” feliratú mókuskerekébe. A másik az angela nevű alkotó „Dear Mr. Soros” című munkája, mely a közönséget aktív részvételre invitálja azzal a szándékkal, hogy felszabadítsa az elfojtott közléseket és üzeneteket, amelyek a roma kezdeményezések e legnagyobb támogatójának szólnak. „Mindkét alkotás azért fontos, mert megmutatja, mi történik akkor, amikor egy roma művésznek le kell vetkőznie azokat a legfontosabb jellegzetességeket, melyeket elvár tőle a többségi művészettörténet, és amelyek miatt nem tud megnyilatkozni sem a stílus, sem a színek világában, hanem ott áll meztelenül, egyedül a saját gondolatvilágával. Ez nagyon sebezhető helyzet – pontosan ezért választják az álnéven való megmutatkozást azt alkotók” – fejtette ki Junghaus Tímea, hozzátéve: nagyon fontos lenne, ha roma és nem roma művészek és kurátorok között kollaborációk jönnének létre. Szerinte a roma kortárs művészetnek azért is kell teret nyújtani, mert az nagyon erősen Közép-európai invenció. Itt született meg a paradigma, itt volt rá szükség, hiszen a Közép-európai kultúrák hozták létre azt a romaképet, amelyet most a roma kisebbség alkotói újradefiniálnak.

Kulcsszavak:

_D0A0871_Copy

2018.09.24

A Hősök terén sétálva több mint három éve csak a felét élvezhettük az 1896-os milleneumi kiállításra készült látványnak: a Szépművészeti Múzeum 2015-ben bezárta kapuit, hogy az átfogó rekonstrukció után a legszebb fényében tündökölhessen. A pillanat elérkezett, a múzeum október 30-tól vár a modern tereivel és egy Leonardo da Vinci-tárlattal.

BILAK_KRYSTYNA_UNSEEN

2018.09.24

A mai napon, szeptember 24-én háromszor is útjára indult az NKA Fesztiválhajó, amelyen budapesti városnézéssel egybekötött kiállítást rendeztek a 25. életévüket betöltő művészek alkotásaiból. A kiállító művészek között volt Bilak Krystyna alkalmazott fotográfus, képzőművész is, aki fotóin az embert az élő természettel személyesíti meg. Vele beszélgettünk.

flea-market-979247_960_720

2018.09.24

Szász Endre 33 darabos grafikagyűjteménye mellett kortárs kerámiák és vintage ékszerek nagy választékát is kínálja a BÁV őszi kamaraaukciója, amelyet szeptember 26-án tartanak Budapesten, a BÁV Apszistermében. Az anyagban szerepelnek Mednyánszky László akvarelljei, Czene Béla és Rozs János tájképei, antik órák, porcelánok és színes drágaköves nyakékek.

A Debreceni Egyetem (DE) az idén már 12. alkalommal csatlakozik a Kutatók éjszakájához. Ezúttal három városban – Debrecen, Nyíregyháza, Hajdúböszörmény –, 15 helyszínen, mintegy 120 programmal várják az érdeklődőket. A programokba az egyetem szinte valamennyi egysége bekapcsolódik, az idén centenáriumát ünneplő általános orvostudományi kar pedig kiemelkedő programokkal készül a szeptember 28-ai eseményre.

A 27 éves Darja Parhomenko győzött a bukaresti George Enescu klasszikus zenei nemzetközi verseny zongora kategóriájában! A fiatal orosz zongoraművész szoros küzdelmet vívott a második helyezettel, Daumants Liepinssel. A szeptember 1. és 23. között lezajlott George Enescu Versenyen 39 országból 270 fiatal művész vett részt, akiket mintegy 400 jelentkező közül választottak ki.

Johann Sebastian Bach orgonaművei szólalnak meg a Hold utcai református templom új orgonáján a Violin Travel sorozat őszi-téli szezonjában október 12-től újabb hét koncerten Budapesten. A közismert művek mellett az itthon ritkábban hallható darabok is megszólalnak Fassang László, Christoph Bossert (Németország), Benjamin Steens (Belgium), Vincent Thévenaz (Svájc), Szatmáry Zsigmond, Szabó Balázs és Mészáros Máté Zsolt tolmácsolásában.

Négy bemutatót tervez az új évadban a Kolozsvári Magyar Opera, amely továbbra is a ritkán játszott művekre összpontosít. Az évad első bemutatója november 15-én lesz: Giuseppe Verdi Otello című operáját Albu István állítja színpadra. Karácsony után, december 27-én Maurice Ravel két egyfelvonásosát, a Pásztorórát, valamint A gyermek és a varázslatok című operát mutatja be a társulat Tompa Gábor, a Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatója rendezésében. Országos bemutató lesz Giacomo Puccini A fecske című operájának áprilisi premierje Anger Ferenc rendezésében. Az évadot Kacsóh Pongrác János vitéz című daljátékának premierjével zárja a társulat, amelyet Szabó Emese rendez.

Az egész estés dokumentumfilm kategória győztese Domokos János A te neved című filmje lett, a rövid dokumentumfilm kategóriát Balla Dávid alkotása, a Ne bámuljanak már című film nyerte, míg a rövid, fikciós szekcióban Chilton Nóra Telefonok összetörve és célkeresztben című alkotása bizonyult a legjobbnak az Ars Sacra Filmfesztiválon.

Rekord nyári látogatottságot könyvelhet el alkotóházaiban a MANK Nonprofit Kft. A Szigligeten, Zsennyén, Kecskeméten, Hódmezővásárhelyen, Mártélyon és Galyatetőn található hat alkotóházban inspiráló alkotásra nyílik lehetősége a művészeknek, de az épületek egyre több szakmai rendezvény helyszínéül is szolgálnak.

Galyatetoi_Alkotohaz

A múzeumi és könyvtáros szakma a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében sokat tesz azért, hogy csökkenjen a korai – azaz a végzettség nélküli – iskolaelhagyók aránya, javuljon a hátrányos helyzetű csoportok munkaerő-piaci helyzete, erősödjön a fiatalok társadalmi integrációja, csökkenjen a szegénységben, társadalmi kirekesztettségben élők száma. A nemes célok elérése érdekében a két kulturális szakterület három éven át tartó programot indított 2017 februárjában.

Táncosok a medencében, a szabad tüdős merülés művészete, az eltűnés jelensége és filmvetítés. Többek között ezt kínálja a PLACCC 2018 fesztivál, melynek programjait az utcán és egyéb elhagyatott, használaton kívüli helyen lehet megtalálni.

Test, technológia, mozgás, köztéri táncelőadás, techno-harkályok, interaktív városi hangjáték, performatív ikerkiállítás. Csak néhány hívószó az idén tízéves PLACCC témáiból. A nemzetközi fesztivál – amely köztereken, rendhagyó helyszíneken létrejövő alkotásokat állít középpontba – 2018. szeptember 3-án, 18 órakor rajtol el a Shapers című köztéri táncelőadással, amelyet a budapesti Rákóczi térre adaptál a francia Ex Nihilo társulat.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma