kultura.hu_banner_herend_002uj

2013.04.25
Filákovity Radojka

Budapest nyolcadik kerületének szívében nyílt meg a Gallery8, az a csöppnyi kiállítótér, mely kortárs roma művészek alkotásainak befogadását tűzte ki céljául. Az Európai Roma Kulturális Alapítvány ezzel megteremtette az egyedüli olyan helyet az országban, ahol e kisebbség tehetségei bemutatkozhatnak, felhívva a figyelmet a romák elleni diszkriminációra és elnyomásra.

734469_168058390010606_1899425454_n„Roma művészként alkotni szörnyű, kétélű kard” – mondta Junghaus Tímea, az alapítvány ügyvezető igazgatója a Gallery8 Mátyás téri bázisán. Autentikusabb helyet nem is találhattak volna a kortárs roma művészek alkotásainak bemutatására, mint a roma lakosság által leginkább lakott nyolcadik kerületet. A méreteiben szerény kis kiállítótér a 2010-ben létrejött Európai Roma Kulturális Alapítvány kortárs művészeti helye, mely többek között arra vállalkozott, hogy felkarolja a tehetséges roma művészeket, teret biztosítson alkotásaik számára és a művészet világszerte közös nyelvén hívja fel a figyelmet a romákat ért diszkriminációra, valamint megpróbálja eloszlatni a velük kapcsolatos sztereotípiákat. Junghaus Tímea szerint van némi keserűség a hangzatos célkitűzésben, hiszen amikor ezt megfogalmazták, még nem lehetett sejteni, hogy ez lesz az egyedüli tér roma kortárs alkotások befogadására, tekintve, hogy a Roma Parlament teljesen destabilizálódott, illetve a 70-es évek óta rendre sikertelenül végződtek a Roma Kulturális Központra és a Roma Múzeumra irányuló törekvések. „Tulajdonképpen ez maradt az egyetlen hely, ahol bármiféle kísérletezés lehetséges a roma kortárs művészet fogalomkörében”.


A Gallery8 létrehozása nem volt zökkenőmentes, a nyolcadik kerületi önkormányzattal való sikertelen tárgyalások és a Roma Parlament megmentésére irányuló kétségbeesett próbálkozások után – az is tervben volt ugyanis, hogy ennek keretein belül hozzák létre a kiállítóteret – az alapítók úgy döntöttek, inkább saját tőkéből, az önkormányzattól és minden „nagy donortól” függetlenül, piaci alapon bérelnek helyet. „Az alapítvány működése tulajdonképpen annak köszönhető, hogy a Kairos-díj elnyerésével elég nagy összeghez jutottam, és segítségével létrejött egy kis kortárs művészeti gyűjtemény, melyet az alapítványnak adományoztam” – mesélte Junghaus Tímea. A Gallery8 megnyitását tovább nehezítették az egyes pályázatok „szürreális feltételei”, melyekkel a non profit vállatok többsége megküzd. A hiányzó pénzügyi segítség végül 2012-ben érkezett meg, amikor a kiváló művészettörténész, kurátor és teoretikus Susanna Milevska elnyerte az Igor Zabel-díjat, és a szabályoknak megfelelően az alapítványt választotta „második nyertesként”. Az adomány nemcsak azt tette lehetővé, hogy megnyissák a galériát, hanem biztosította, hogy az elkövetkező két évet a Mátyás téri kiállítóteremben tudják tölteni.


Fekete egér az Árpád-sáv előtt

A galéria jelenleg is megtekinthető kiállítása bátor lépésnek számít, hiszen a konceptuális művészet zászlója alatt igyekszik felsorakoztatni a roma művészeket; a tárgyak világától teljesen eltávolodva megmutatni, hogyan tudnak ezek az alkotók a filozófiai gondolatok, koncepciók rétegében létrehozni alkotásokat. A tárlat két installációt tartalmaz: az egyik Csokonai Lili művésznéven, elsőként a Gallery8-ban bemutatkozó fiatal képzőművész Mi roma aktivistánk című alkotása, mely egy fekete egér Árpád-sávos zászló előtt zajló mindennapjait mutatja be, aki ha úgy tartja kedve, beszáll az „I have a dream” feliratú mókuskerekébe. A másik az angela nevű alkotó „Dear Mr. Soros” című munkája, mely a közönséget aktív részvételre invitálja azzal a szándékkal, hogy felszabadítsa az elfojtott közléseket és üzeneteket, amelyek a roma kezdeményezések e legnagyobb támogatójának szólnak. „Mindkét alkotás azért fontos, mert megmutatja, mi történik akkor, amikor egy roma művésznek le kell vetkőznie azokat a legfontosabb jellegzetességeket, melyeket elvár tőle a többségi művészettörténet, és amelyek miatt nem tud megnyilatkozni sem a stílus, sem a színek világában, hanem ott áll meztelenül, egyedül a saját gondolatvilágával. Ez nagyon sebezhető helyzet – pontosan ezért választják az álnéven való megmutatkozást azt alkotók” – fejtette ki Junghaus Tímea, hozzátéve: nagyon fontos lenne, ha roma és nem roma művészek és kurátorok között kollaborációk jönnének létre. Szerinte a roma kortárs művészetnek azért is kell teret nyújtani, mert az nagyon erősen Közép-európai invenció. Itt született meg a paradigma, itt volt rá szükség, hiszen a Közép-európai kultúrák hozták létre azt a romaképet, amelyet most a roma kisebbség alkotói újradefiniálnak.

Kulcsszavak:

Matyassy-Laszlo-Evezzetek-a-melyre-640x649

2019.07.21

A Kecskeméti Katona József Múzeum kortárs keresztény művészeti gyűjteményéből nyílt vendégkiállítás a Tihanyi Bencés Apátságban Evezz a mélyre címmel.

serlegek_ermek.1
2019.07.20

Eger belvárosában, a megyeháza udvarán megbújó Sportmúzeum egyedülálló gyűjteményével unikális feladatot lát el Magyarországon. Akik betérnek, időutazást tehetnek a helyi, a magyar és az egyetemes sporttörténetben.

Javor_Piroska_75_R
2019.07.18

A szentendrei ÚjMűhely Galériában Jávor Piroska: Hetvenöt címmel nyílt július 17-én kiállítás, mely a festőművésznő 2004 és 2019 között készült „születésnapi képei” mellett a tizenöt évet reprezentáló alkotásait mutatja be.

A temesvári Ceau, Cinema! „zsebfesztivál” fődíját, a Răzvan Georgescu Trófeát a Rossz versek című film nyerte el. Reisz Gábor rendezését a közönség is díjjal jutalmazta. A fődíj értéke 1000 euró, a közönségdíjé 500 euró. Reisz Gábor üzenetben köszönte meg az elismerést: „A Rossz versek hihetetlen utazás volt számunkra. A film elég személyes, a gyermekkorom és az utóbbi néhány évem története, így kissé fura érzés, hogy a közönség nevet rajta. De bevallom, nem bántam meg, hogy elkészült ez a film, mert hiszek abban, hogy néha érdemes úgy elmesélned az életed történetét, mintha vígjáték lenne. Olyan, mint egy terápia. Ha ez másnak is segít, vagy elfeledteti a kaotikus mindennapokat, akkor igazán boldog vagyok. Remélem a díj ezt igazolja.”

A Cereden zajló 24. Nemzetközi Kortárs Művésztelepen a képzőművészek idén azt a képet alkothatják meg, amely rajtuk keresztül mutatja meg a művésztelepnek helyet adó Nógrád megyei falut. A hazai alkotókon kívül Hollandiából, Finnországból, Szlovákiából, Litvániából, Lengyelországból, Csehországból és Németországból érkeztek művészek az augusztus 7-ig tartó alkotótáborba. Az ArtPiknik Cered – 24. Nemzetközi Kortárs Művésztelep a II. Nemzetközi Textileppel kezdődött el, július 25-én kapcsolódnak be a szobrászok, a 24. Szimpózium pedig augusztus első hetében tart. Augusztus 10-én hagyományosan nyílt napot szerveznek Cereden.

A Sackler család tulajdonában lévő Purdue Pharma gyógyszergyárat azzal vádolják az Egyesült Államokban, hogy úgy reklámozza OxyContin nevű opioid fájdalomcsillapítóját, mint amelytől szinte lehetetlen függővé válni, miközben tisztában vannak azzal, hogy ez nem igaz. Ezért Nan Goldin fotóművész szervezete arra ösztönöz a világban minden kulturális intézményt, hogy szakítsa meg a hivatalos kapcsolatot a családdal. A Louvre néhány terme egy jelentősebb adományt követően viselte a család nevét, a PAIN szervezet tüntetése óta azonban ragasztószalaggal letakarták a Sackler feliratokat.

A legmodernebb technológiákkal kialakított kiállítás július 20-án nyílt meg a brit uralkodó londoni rezidenciáján, Viktória királynő születésének 200. évfordulója alkalmából. A kivetítések és hologramok révén a tárlat látogatói az uralkodónő legidősebb fia, VII. Eduárd király által elrendelt átalakítások előtti állapotban, élénk színekben pompázva vehetik szemügyre a palota belső tereit. A tárlaton, amelyre II. Erzsébet királynő is ellátogatott a héten, Viktória királynő trónja, báli ruhája és akvarelljei is helyet kaptak.

Az Európai Űrügynökség vezetője speciális örökségvédelmi státuszt és védettséget biztosítana a jövőbeni látogatók és Hold-missziók által okozott károktól a Nyugalom tengerén annak a helynek, ahol 50 éve, 1969. július 21-én az első ember a Holdra lépett.

Július 26-án 16:00 órától a Hopp@Péntek sétáló tárlatvezetés-sorozat keretében Dénes Mirjam, a Hopp Múzeum japán gyűjteményének kurátora mutatja be a Made in Asia kiállítást.

hopp_tarlatvezetes

Szombaton kezdődik a 33. Nemzetközi Muzsikustábor, Verseny és Művészeti Fesztivál Balassagyarmaton. A Zene határok nélkül elnevezésű, július végéig tartó tábor keretében nyolc hangversenyt is adnak a hallgatók és a művésztanárok. A Kárpát-medencéből, Franciaországból és Kínából érkező negyven hallgató a Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészeti Iskolában öt szakon képezheti magát tovább a táborban.

Július 26-án tartják a Strandok éjszakáját. A 10. évét ünneplő rendezvényhez idén több mint 40 fürdő csatlakozott országszerte.

Több turnén Nick Cave vokalistája volt, és Johnny Depp kalózos válogatáslemezén is énekelt egy dalt Brooklyn egyik legvagányabb énekesnője, aki nemcsak a feminizmus mellett, hanem politika kérdésekben is felemeli a hangját. Shilpa Ray-t most Budapesten is meghallgathatjuk, hiszen július 21-én a KOBUCI Kertben koncertezik.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma