hangf_spotify_banner_728x90

2013.04.25
Filákovity Radojka

Budapest nyolcadik kerületének szívében nyílt meg a Gallery8, az a csöppnyi kiállítótér, mely kortárs roma művészek alkotásainak befogadását tűzte ki céljául. Az Európai Roma Kulturális Alapítvány ezzel megteremtette az egyedüli olyan helyet az országban, ahol e kisebbség tehetségei bemutatkozhatnak, felhívva a figyelmet a romák elleni diszkriminációra és elnyomásra.

734469_168058390010606_1899425454_n„Roma művészként alkotni szörnyű, kétélű kard” – mondta Junghaus Tímea, az alapítvány ügyvezető igazgatója a Gallery8 Mátyás téri bázisán. Autentikusabb helyet nem is találhattak volna a kortárs roma művészek alkotásainak bemutatására, mint a roma lakosság által leginkább lakott nyolcadik kerületet. A méreteiben szerény kis kiállítótér a 2010-ben létrejött Európai Roma Kulturális Alapítvány kortárs művészeti helye, mely többek között arra vállalkozott, hogy felkarolja a tehetséges roma művészeket, teret biztosítson alkotásaik számára és a művészet világszerte közös nyelvén hívja fel a figyelmet a romákat ért diszkriminációra, valamint megpróbálja eloszlatni a velük kapcsolatos sztereotípiákat. Junghaus Tímea szerint van némi keserűség a hangzatos célkitűzésben, hiszen amikor ezt megfogalmazták, még nem lehetett sejteni, hogy ez lesz az egyedüli tér roma kortárs alkotások befogadására, tekintve, hogy a Roma Parlament teljesen destabilizálódott, illetve a 70-es évek óta rendre sikertelenül végződtek a Roma Kulturális Központra és a Roma Múzeumra irányuló törekvések. „Tulajdonképpen ez maradt az egyetlen hely, ahol bármiféle kísérletezés lehetséges a roma kortárs művészet fogalomkörében”.


A Gallery8 létrehozása nem volt zökkenőmentes, a nyolcadik kerületi önkormányzattal való sikertelen tárgyalások és a Roma Parlament megmentésére irányuló kétségbeesett próbálkozások után – az is tervben volt ugyanis, hogy ennek keretein belül hozzák létre a kiállítóteret – az alapítók úgy döntöttek, inkább saját tőkéből, az önkormányzattól és minden „nagy donortól” függetlenül, piaci alapon bérelnek helyet. „Az alapítvány működése tulajdonképpen annak köszönhető, hogy a Kairos-díj elnyerésével elég nagy összeghez jutottam, és segítségével létrejött egy kis kortárs művészeti gyűjtemény, melyet az alapítványnak adományoztam” – mesélte Junghaus Tímea. A Gallery8 megnyitását tovább nehezítették az egyes pályázatok „szürreális feltételei”, melyekkel a non profit vállatok többsége megküzd. A hiányzó pénzügyi segítség végül 2012-ben érkezett meg, amikor a kiváló művészettörténész, kurátor és teoretikus Susanna Milevska elnyerte az Igor Zabel-díjat, és a szabályoknak megfelelően az alapítványt választotta „második nyertesként”. Az adomány nemcsak azt tette lehetővé, hogy megnyissák a galériát, hanem biztosította, hogy az elkövetkező két évet a Mátyás téri kiállítóteremben tudják tölteni.


Fekete egér az Árpád-sáv előtt

A galéria jelenleg is megtekinthető kiállítása bátor lépésnek számít, hiszen a konceptuális művészet zászlója alatt igyekszik felsorakoztatni a roma művészeket; a tárgyak világától teljesen eltávolodva megmutatni, hogyan tudnak ezek az alkotók a filozófiai gondolatok, koncepciók rétegében létrehozni alkotásokat. A tárlat két installációt tartalmaz: az egyik Csokonai Lili művésznéven, elsőként a Gallery8-ban bemutatkozó fiatal képzőművész Mi roma aktivistánk című alkotása, mely egy fekete egér Árpád-sávos zászló előtt zajló mindennapjait mutatja be, aki ha úgy tartja kedve, beszáll az „I have a dream” feliratú mókuskerekébe. A másik az angela nevű alkotó „Dear Mr. Soros” című munkája, mely a közönséget aktív részvételre invitálja azzal a szándékkal, hogy felszabadítsa az elfojtott közléseket és üzeneteket, amelyek a roma kezdeményezések e legnagyobb támogatójának szólnak. „Mindkét alkotás azért fontos, mert megmutatja, mi történik akkor, amikor egy roma művésznek le kell vetkőznie azokat a legfontosabb jellegzetességeket, melyeket elvár tőle a többségi művészettörténet, és amelyek miatt nem tud megnyilatkozni sem a stílus, sem a színek világában, hanem ott áll meztelenül, egyedül a saját gondolatvilágával. Ez nagyon sebezhető helyzet – pontosan ezért választják az álnéven való megmutatkozást azt alkotók” – fejtette ki Junghaus Tímea, hozzátéve: nagyon fontos lenne, ha roma és nem roma művészek és kurátorok között kollaborációk jönnének létre. Szerinte a roma kortárs művészetnek azért is kell teret nyújtani, mert az nagyon erősen Közép-európai invenció. Itt született meg a paradigma, itt volt rá szükség, hiszen a Közép-európai kultúrák hozták létre azt a romaképet, amelyet most a roma kisebbség alkotói újradefiniálnak.

Kulcsszavak:

Erzekeny_terek_Kultura_banner_596x90

vasarhely_munkacsy_4

2019.05.25

Az alföldi város Munkácsy-díjas művészeinek munkáiból nyílt kiállítás pénteken a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) fenntartása alatt álló Hódmezővásárhelyi Művésztelepen. A június 25-ig látható kiállításon Szalay Ferenc, Hézső Ferenc, Németh József, Kéri László festőművészek és Kotormán Norbert szobrászművész munkái tekinthetők meg.

atadtak_a_xl_nyari_tarlat_dijait

2019.05.24

Popovics Lőrinc szobrászművész kapta a szegedi Nyári Tárlat fődíját. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által felajánlott elismerést a kiállítás pénteki megnyitóján adták át.

kovacs_zsofia__a_kiallitas_kuratora

2019.05.24

Kamarakiállításon mutatja be mától Pierre-Auguste Renoir Fekvő női akt (Gabrielle) című festményét a Szépművészeti Múzeum. A magyar kormány támogatásával megvásárolt remekmű a gyűjtemény elmúlt 100 évének legértékesebb szerzeménye.

Londonban, a Királynő Galériájában rendezett tárlaton Leonardo több mint 200 rajzát lehet megtekinteni, a kiállítás anyaga a brit Királyi Gyűjteményből származik. A Leonardo-rajzok és -vázlatok a 17. században uralkodó II. Károly idején kerültek a Királyi Gyűjteménybe a Loire-völgyéből, ahol a művész 1519. május 2-án Franciaországban bekövetkezett halála után őrizték azokat. A tárlaton több híres műve vázlatai is szerepelnek, köztük az Utolsó vacsorához és a Salvador mundi című Krisztus-portréhoz készült rajzok.

Az elmúlt egy évben, mióta a román kormány az új filmtámogatási programját elindította, már 31 produkció számára ítéltek meg összesen mintegy 120 millió lej (8,2 milliárd forint) támogatást. A keretösszegre 70 román és külföldi produkció pályázott, ebből 31 projektnek 120 millió lej értékben meg is ítélték. A román filmtámogatási program 2020 végéig tart, az éves keretösszeg 50 millió euró (16,3 milliárd forint).

Az Instagram oldalára feltöltött videó tanúsága szerint Velencében mutatta be legújabb installációját a street art rejtőzködő brit művésze, Banksy, aki ezúttal a nagy tengerjáróhajók és a lagúnák városának „viharos kapcsolatát" dolgozta fel. „Saját standot állítok a Velencei Biennálén" – írta Banksy a posztban.

Egymilliomodik látogatóját köszöntötte pénteken a budapesti Sziklakórház Atombunker Múzeum, amelynek látogatószáma az elmúlt években meghaladta az évi 160 ezer főt. A 2007-ben megnyílt intézmény 2016-ban és 2018-ban is a legnépszerűbb magyarországi múzeum volt a Tripadvisor utazási portál listáján, múzeumi tevékenységét a szakmai bizottságok is elismerik. A Sziklakórháznak fontos történelmi szerepe volt sürgősségi létesítményként mind a második világháborúban, mind az 1956-os forradalom során. Atombunkerré a hidegháború alatt fejlesztették, és szigorúan titkos volt egészen 2002-ig.

A magyar vadászat meghatározó alakjának, gróf Széchenyi Zsigmondnak az emlékére természetfilmes díjat alapít a Takarék Csoport. Az elismerést minden évben a gödöllői Nemzetközi Természetfilm Fesztivál nemzetközi zsűrijének javaslatára annak a magyar alkotásnak ítéli majd oda, amely méltó módon mutatja be a vadászat, természetvédelem és a fenntartható környezeti gazdálkodás együttélését. A díjat jövőre adják át első alkalommal.

Az izraeli származású Berlinben élő énekesnőt a szláv népzenétől Marilyn Mansonig sokféle műfaj inspirálja. Moran Magal nem fél szokatlan kombinációkban vegyíteni a zenei stílusokat. Izgalmas zenei fúzióval érkezik a Zsidó Művészeti Napokra, május 27-én 19 órakor a Columbus Hajó színpadán ad koncertet.

Moran_Magal

Új zenei anyagot mutat be Szirtes Edina Mókus a Modern Art Orchestrával közösen. A Music à la Pangea című lemez dalait először május 26-án, vasárnap 19.30-kor a Budapest Music Centerben hallhatja a közönség.

Gárdonyi Géza halhatatlan regénye nyomán készült Egri csillagok című musicalt eddig ötven helyszínen, több mint kétszázezer néző előtt mutatták be itthon és határainkon túl, Csíksomlyón és az Egri vár történelmi falai között évről évre sikerrel játsszák a darabot. Május 26-án 18.00-kor a Budapest Arénában is megtekintheti a közönség.

Szombattól 73 művész részvételével 18 + 1 új kiállítási projektet és 52 programot kínál Közép-Európa legnagyobb képzőművészeti fesztiválja, a szentendrei Art Capital.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma