15_eves

2019.05.24

Igazi régivágású pesti kabarét rendez nyáron Fesztbaum Béla az Óbudai Társaskör kertjében. A következő évadban ismét egy Molnár Ferenc-premierben kapott szerepet, a szerző tárcáiból összeállított egyszemélyes estjét május 30-án a Zsidó Művészeti Napokon is bemutatja. Vígszínházi stílusról, doktori címről és A GRUND – vígszínházi fiúzenekarról is beszélgettünk a színművésszel. INTERJÚ.

2012_makrancos1
A makrancos Katában (2012)
Fotó forrása: fesztbaumbela.hu

Több mint húsz éve tagja a Vígszínháznak. Soha nem fordult meg a fejében a váltás gondolata?

Természetesen felmerül néha, de a feladatok és a hely mindig itt tartott. Ahogyan A padlásban énekli a Rádiós: nekem itt van dolgom, nekem itt vannak álmaim. Természetes, hogy néha akadnak kétségek: vajon helyiértékén kezelik-e az embert. Ám ez az érzés sosem volt olyan erős, hogy elmenjek innen, és sosem mérgezte a munkám. Tehát az elmúlt huszonegy-két év konklúziója, hogy igazán sosem vágytam el innen. Ha a színészet felől közelítem meg a kérdést, meg kell említenem a nagyszínpad varázsát, hiszen csodálatos érzés több mint ezerszáz embernek játszani. Ugyanakkor a Pesti Színház egészen más közeg, nem is beszélve a Házi színpad különleges intimitásáról, amely tizenegyedik éve ad otthont A léggömb elrepül című Kosztolányi-estemnek. A Vígszínház repertoárja rendkívül sokszínű, én afféle all round színészként boldogan vetem bele magam Shakespeare, Molnár Ferenc, Bulgakov műveibe, zenés és prózai előadásokba.


Vigszinhaz_1900
A Vígszínház 1896 körül
Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára

 

Már nincs olyan, hogy „vígszínházi stílus”?

Nincs. Szakdolgozatomban egy fejezet erejéig foglalkoztam a vígszínházi stílussal, amely különleges kulturális együttállás eredményeként jött létre a századforduló környékén, a Vígszínház alakulásakor. Egyszerre jelentette az épület neobarokk eleganciáját, az újszerű díszleteket, a színészek visszafogott játékmódját, a műsorpolitikát, a személyzet eleganciáját. Később ezt szűkebb értelemben elsősorban a színészi játékstílusra, valamiféle szalon-naturalista csevegésre használták, mára viszont ez is kikopott. Egy-két előadás azért akad a színház repertoárjában, amelyben tetten érhető ez a stílus.


fesztbaum
A Vígszínház előtt
Forrás: fesztbaumbela.hu

 

DLA-t, azaz művész doktori disszertációt is írt a Vígszínház első igazgatójáról, Ditrói Mórról, a tanulmány könyvként is megjelent. Miért volt fontos a doktori?

Nem azért, hogy a nevem elé biggyeszthessem a doktor előnevet, nem is használom. 1997-ben kerültem a Vígszínházhoz, és évek teltek el úgy, hogy rengeteget dolgoztam színészként. Ugyanakkor van egy filosz-énem is; ha nem így alakul az életem, akkor vélhetően bölcsészként végeztem volna. Tíz évvel ezelőtt kicsit több szabadidőm maradt, és elvégeztem Veszprémben a színháztudományi mesterképzést, ahol természetesen a Vígszínházzal foglalkoztam.

 

Miért magától értetődő ez?

Mert az itt eltöltött tíz év alatt, ahogyan megismertem belülről is az intézményt, a legendás alkotók történeteit, számos kérdés merült fel bennem. Ehhez hozzátartozik, hogy különösen vonz a századforduló világa, miliője. A szakdolgozatom a modernitás és a hagyomány viszonyát vizsgálta a Vígszínházban. Ebben a tanulmányban már foglalkoztam a színház első igazgatójával, Ditrói Mórral.


Ditroi_1
Ditrói Mór
Forrás: mek.oszk.hu

 

Akiről nagyon keveset tud a közönség.

Gyakorlatilag igazi fehér folt volt. Marton László kezdeményezésére viszont megjelent a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának ajánlott témái közt. Úgy éreztem, ez igazán nekem való. Egy nagy utazás Ditrói Mór egész élete, csaknem százéves aggastyánként halt meg, rengeteg mindennek tanúja, részese volt az 1850-es évek közepétől. Noha remélem fogok még hasonlót írni, bizton állítom, hogy ez volt a szakmai életem egyik legcsodálatosabb kalandja, ami többnyire azon a széken zajlott, ahol most Ön üldögél.

 

A színházi öltözőjében?

Igen, hiszen csaknem minden napomat itt töltöm. Próbák szünetében, előadások közt, amikor adódott fél órám-órám, írtam.

 

Mit írna, ha ismét lehetősége, ideje adódna?

Lehetne folytatni ezt a témát, hiszen Jób Dánielről, a színház későbbi művészeti igazgatójáról ugyancsak keveset tudunk, noha Magyar Bálint A Vígszínház történetében róla is írt, akárcsak Ditróiról.


2002_1csok04
Eszenyi Enikővel az Egy csók és más semmi egyik jelenetében (2002)
Fotó forrása: fesztbaumbela.hu

 

Ditrói Mór alapozta meg a teátrum működését. Milyen szempontból volt jelentős a munkája?

Hozzá köthető az a fajta színjátékbéli fordulat, ami a tizenkilencedik századi – főként a Nemzeti Színházra jellemző – deklamáló játékstílushoz képest valami gyökeresen mást hozott. A magyar színháztörténet ezt a fordulatot leginkább orosz alkotókhoz – például Sztanyiszlavszkijhoz – vagy Hevesi Sándorhoz köti, és elfeledkezik arról, hogy volt egy magyar előképe. Ditrói Mór már a 19. század végén ebben a stílusban játszatta a színészeit, és ehhez az esztétikához igazította a társulati munkát. Furcsamód éppen a Vígszínház takarta el Ditrói Mórt, aki igazi háttérember volt, a színlapra sem íratta rá a nevét. Másrészt a színházat támogató „pénzemberek” ízlését kiszolgáló műsorpolitika olykor kompromisszumokat követelt tőle, ezért akadt, amit nem szívesen vállalt. A francia bohózatok frivol vagy malacságokkal teli világa távol állt az irodalmi ízlésétől és ambícióitól, hisz Ditrói mégiscsak egy nemzeti színházból, a kolozsvári színház éléről érkezett Budapestre. Nem véletlen a dolgozat – és később a kötet – címe: Aki Budapestet mulattatja, de Kolozsvárról álmodik. Tehát a szívében őrzött nemzeti színházi ambíció nemes irodalmi alapanyagokkal olykor ellentmondásba került a Vígszínháztól várt pesti szórakoztatással.

 

fesztbaum-molnar-768x512
Fotó: Gál Bereniké


Ehhez a miliőhöz tartozik Molnár Ferenc is. Néhány éve készített egy estet az író tárcáiból a Rózsavölgyi Szalonban, ezt a napokban kezdődő Zsidó Művészeti Napokon is bemutatja.

Több Molnár Ferenc-darabban játszom most is, néhány éve sokat bíbelődtem az író kevésbé ismert arcával. Tárcákból, újságcikkekből álmodtam színházat, ami eleinte vakmerő vállalkozásnak tűnt, ám a közönség hamar megszerette, és Vadas Vera, a Zsidó Művészeti Napok igazgatója meghívta az idei programba.


A Rózsavölgyi Szalon remek helyszíne ennek.

Igazán izgalmas tér. Olyan kávéház, amely azt álmodja magáról, hogy színház, és ott ez a két funkció kiválóan működik együtt. Tökéletesen passzol Molnár Ferenc kávéházi asztalnál született szövegeihez.

 

szulofalum-pest-fesztbaum-bela-molnar-ferenc-estje
Szülőfalum, Pest. Fesztbaum Béla Molnár Ferenc-estje a Rózsavölgyi Szalonban

Nem kockázatos az egyszemélyes előadás úgy, hogy Ön állítja össze a szöveget, Ön rendezi, és áll ki a színpadra?

Számomra nagyon felszabadító. Színészként számos izgalmas rendezővel dolgozom együtt, örömmel veszek részt ezekben a munkákban, mégis jól esik néha ilyen kötöttségek nélkül dolgozni.

 

A Rosmersholmban rendezőként is dolgozott a szalonban.

Egy nagyon erős és sokfelől érkező színészcsapat jött össze az Ibsen-darabra, amelynek tagjai teljesen természetesen fogadták, hogy a rendezői munkám mellett játszom is az előadásban. Szerintem ez nem olyan komplikált, mint azt elsőre hisszük.


seress1-
Seress Rezső-est az Óbudai Társaskörben
Fotó: Gál Bereniké

 

Nyáron is rendezni fog.

Rendszeresen fellépek az Óbudai Társaskörben, jelenleg is fut az öt éve bemutatott Seress Rezső-estem. Harsányi Mária igazgató igazán különleges ötlettel talált meg, ami éppen egybeesett az én régóta dédelgetett vágyammal, hogy megidézzem a valaha volt pesti kabaré világát. Igazi régi vágású pesti kabarét álmodtam színpadra, amiben felsejlik Nagy Endre öröksége. Ez míves szórakoztatást jelent, amely hozzászól közéleti kérdésekhez is, azzal együtt, hogy rendkívül gazdag, kifinomult humora és líraisága van.

 

Cafe_Mennyorszag
Fotó forrása: Óbudai Társaskör


Régi anyagokból válogatott?

Igen, már összeállítottam az előadást: zenés és prózai jelenetek sora, amely színházi élményt ígér. Remek társakra találtam ebben; négy színész lesz színpadon, rajtam kívül Pápai Erika, Kerekes József és Benedek Miklós, akinek hihetetlen tudása, rutinja van ebben, nevéhez – valamint Császár Angela és Szacsvay László nevéhez – kötődik a legendás Budapest Orfeum. Megtisztelő, hogy elvállalta a feladatot. Július 17-én lesz a Café Mennyország premierje, a címet az egyik jelenettől kölcsönöztem.

 

A Vígszínházban milyen feladatai lesznek a következő évadban?

Egy Molnár Ferenc-bemutatóban fogok játszani. A színház előveszi A doktor urat, amelyet az 1902-es ősbemutató óta nem tűzött műsorára, a rendező Zsótér Sándor lesz.

 

grund_zenekar
A GRUND
Fotó forrása: vigszinhaz.hu


Hihetetlen siker A Pál utcai fiúk, amiben Rácz tanár úr szerepét játssza. A kollégáival megalapították A GRUND – vígszínházi fiúzenekart is.

Két évvel ezelőtt egy téli napon ültünk a társalgóban, és a kávéházi asztal mellett beszélgettünk arról, hogy az előadások különleges hangulatát, ezt az érzést érdemes lenne megőrizni, továbbvinni. Felvetettem, hogy alakítsunk zenekart, ahol az előadás számai mellett a Vígszínházhoz köthető szerzők dalait és az angol rockzenei klasszikusokat játsszuk. A közönség hihetetlen nagy szeretettel fogad minket, nyáron rengeteg helyen fellépünk majd szerte az országban.

 

SzS

ArtKert_Kultura_596x90_002

Bonczidai_Eva_3

2019.08.21

„Nekem a csakazértis az egyik szupererőm: nem fogok beledögleni valamibe, amit túl is élhetek. Meg az, hogy képes vagyok örülni. Annak is, amit más tett hozzá a világhoz" – mondja Bonczidai Éva Oláh János-ösztöndíjas szerkesztő. Portréinterjú.

P1460803

2019.08.21

A Műcsarnokban augusztus 25-ig látható a II. Építészeti Nemzeti Szalon kiállítása. A tárlat a megnyitás óta némileg változott: utolsó eleme, a Fényarchtitektúra című kiállításrész csak júliusban nyílt meg.

_D0A7682_Copy

2019.08.21

A mese szerint Csipke Rózsika tizenhat évesen megszúrta magát, és százéves álomba zuhant: királyfik jöttek megszabadítani átkától, csókot leheltek ajkára, mindent elsöprő szerelem ébredt közöttük. A valóságban azonban csak peregtek az évek, eltelt a száz év, Csipke Rózsika felébredt, királyfi azonban nem érkezett. Rózsika pedig megértette, hogy nincs kiút, és nincs megmentő herceg sem...

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat alapításának 30. évfordulóját ünnepli a szervezet a Magyar Nemzeti Múzeumban. A Befogadás napja '89 című tárlatot augusztus 22-én nyitja meg Kozma Imre apostoli protonotárius, az eseményen köszöntőt mond Varga Benedek és Klaus D. Streiche.

A Kárpátok visszhangja című turnén az együttes a Táncrapszódia és a Kalotaszeg című előadással lép fel Szatmárnémetiben, Margittán, Brassóban és Marosvásárhelyen. A sokszínű repertoár a történelmi táncjátékoktól az autentikus folklórműsorokig, a dramatikus táncszínházi előadásoktól a népi hagyományainkon alapuló mesedarabokig terjed. A Kárpát-medence táncait felvonultató műsoraikkal novemberben is útra kelnek, hogy részt vegyenek egy néptánctalálkozón Székelyudvarhelyen, de ellátogatnak Sepsiszentgyörgyre és Kolozsvárra is, hogy ízelítőt adjanak a magyar néphagyományokból, és tisztelegjenek II. Rákóczi Ferenc emléke előtt.

Keanu Reeves ismét magára ölti Neo, Carrie-Anne Moss Trinity szerepét. A film forgatókönyvét társszerzőként Lana Wachowski írta, és ő fogja rendezni a negyedik filmet, továbbá producerként is közreműködik. Wachowski szerint a Mátrix világának gondolatai most még helytállóbbak, mint valaha, és a forgatókönyv író örömét fejezte ki, hogy újraélesztheti a film karaktereit. A forgatás 2020 derekán kezdődik.

A WarnerMedia új, HBO Max nevű műsorszolgáltatója a tervek szerint tavasszal indul, körülbelül 10 ezer órányi tartalommal, és elsőként bejelentett filmjeinek egyike a Let Them All Talk. Streep a vígjátékban ünnepelt szerzőt játszik, aki barátaival utazásra indul, hogy szórakozzanak és begyógyítsák régi sebeiket. Velük utazik unokaöccse (Lucas Hedges), aki beleszeret egy fiatal irodalmi ügynökbe (Gemma Chan). A forgatás a múlt héten kezdődött New Yorkban, majd a Queen Mary 2 óceánjáró fedélzetén és Nagy-Britanniában folytatódik.

Tyler Ivanoff akkor találta a kézzel írott orosz nyelvű levelet, amikor Shishmaref eszkimó falu közelében tűzifát gyűjtött. Ivanoff a levélről készített fotókat kitette a Facebook közösségi portálra, s az üzenetet oroszul beszélők fordították le. Kiderült, hogy az 1969-ből származó írás az orosz haditengerészet üdvözlete volt. Orosz újságírók megtalálták a levél eredeti szerzőjét, Anatolij Bocanyenko századost. A férfi nem is akarta elhinni, hogy ő írta a levelet, amíg meg nem látta az üzenet alatt az aláírását. Mint felidézte, 36 éves volt, amikor a levelet írta, és a Szulak nevű hajó fedélzetén szolgált.

Utolsó hétvégéjéhez érkezik augusztus 23. és 25. között a Ludwig Múzeum áprilisban nyílt Bauhaus100. Program a mának – Kortárs nézőpontok nevű kiállítása. A modern művészettörténet egyik legmeghatározóbb mérföldkövét központba állító tárlat lezárásaként egy átfogó, tematikus finisszázs-programmal készül a múzeum képzőművészek, múzeumpedagógusok, építészek és tervezők közreműködésével.

tarlatvezetes

Augusztus 28-án a világ legmeghatározóbb fesztiválja, a Woodstock ünnepli 50. évfordulóját. Az emlékévet Budapesten is ünneplik, többek között a Barba Negra Track-ben is megidézik 1969 hangulatát.

Idén 12. alkalommal rendezik meg a Zorall Sörolimpiát. A rendezvénynek augusztus 21-24. között az alsóörsi Pelso Camping ad otthont.

Az augusztus 23-ai gálaműsort a nemzeti ünnep és a nemzeti összefogás határozza meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma