15_eves

2011.02.07
Kutszegi Csaba
A Budapest Tánciskola és Angelus Iván rendező a bemutatásával új műfajt teremtett. A BUTI-nak nem ez az első rendhagyó estje, de talán először sikerült egy teljes iskolai előadáson koncepcióba illesztett oktatási és előadóművészeti célkitűzéseket artisztikus harmóniában, ilyen színvonalon megvalósítani.
A hallgatók számára az előadás – ha szigorú osztályozó tanári konferencia nem is követi – nyilván fontos megméretés. Ennek ellenére görcsös drukknak nyoma nem látszik az előadókon, és ez nem a laza, jó hangulat miatt fontos, hanem elsősorban azért, mert a prezentált műfaj, a kortárs tánc sine qua non-ja az egyéni kreativitás, amely merev drillben nem bontakozhat ki.
A több mint tíz tétel mindegyikét hallgatók koreografálták, de nem magukra, hanem társaiknak. A kortárs táncban bevett gyakorlat, hogy koreográfusok maguknak készítenek szólókat, vagy fellépnek saját darabjaikban (a BUTI-ban nyilván ezt is gyakorolják), de sokrétűbb tapasztalatszerzésre nyílik lehetőség, ha a tánctanonc nem magán, hanem máson próbálhatja ki alkotói ötleteit. Az egymást követő jelenetekben aztán természetesen változik a leosztás: aki az egyikben koreografált, betanított, próbát vezetett, az a másikban táncosként fogadja az instrukciókat.
Stúdiumon nem bűn a motívumlopás, sőt kifejezetten szükségeltetik, hogy a hallgatók megismerkedjenek a műfaj lehetőleg valamennyi eredményével, éppeni trendjeivel. Hiba lenne viszont a mechanikus másolás. A ben jól látszik, hogy a fiatalok nem szolgaian másolják a „nagyok” jól ismert kliséit, hanem magukévá teszik, egyéniségüket mozgósítva továbbfejlesztik azokat. Az esten látható-hallható szövegmondás, gömbre vetített, beszélő arckép, áriaintonálás füttyszóval, „együtt-táncolás” vetített konkrét és absztrakt mozgóképpel, különös jelmez- és eszközhasználat, felfokozott manírok – felbukkan a kortárstánc-színpad szinte valamennyi jellemzője. Az ilyen sokféle összetevőből szerkesztett előadások szoktak negyedóra múltával menthetetlenül széthullani.
De a nem esik szét, kerete és főleg a rendezői koncepciója láthatatlan szálakkal összetartja. A láthatatlan szálak titka egyszerű: a fiatal alkotók és előadók folyamatosan reagálnak környezetükre, munkájukkal állandó interakcióban vannak a tényleges valósággal (hisz kortárs koreográfiáik, ha elvontan is, de arra utalnak), de mindeközben a műelőzmények színpadi eszközeire is reagálnak (hiszen azok használatát kell elsajátítaniuk). A előadását az teszi végig élővé, hogy kettős a referenciatartománya: egyszerre vonatkoztat a megismerendő világ és a birtokba veendő tananyag valóságára.
 

KAD_Kultura_596x90_002

2012.08.31

Szeptember 19. és 23. között rendezik meg az L1 Kortárs Táncfesztivált. Idén 11 országból érkeznek vendégek, köztük Japánból, az Egyesült Államokból és Chiléből is.

2012.08.30
Amatőröknek és profiknak hirdet táncmaratont a hétvégére a Trafó Kortárs Művészetek Háza: a Műhely Alapítvány hagyományos, táncos évadnyitóján két napon át, reggeltől estig táncolhatnak a kortárs mozdulatok szerelmesei.
2012.08.29
A Szarvasi Vízi Színpadon lép fel a GGTánc Eger pénteken.

A legjobb produkciókat és színházi teljesítményeket is díjazzák.a VIII. Magyar Teátrumi Nyári Fesztivál gáláján. Az augusztus 19-én Szarvason zajló rendezvényen köszöntőt mond Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára.

A kiállítást augusztus 27-én, 18 órakor nyitja meg Dr. Faludi Julianna szociológus a budapesti Mai Manó Házban. A tárlaton kiállít Sergey Prokudin-Gorsky, Balogh Rudolf, Biró Dávid, Eperjes Ágnes, Liz Nielsen és Bill Sullivan. A Három szín című kiállítást október 6-ig láthatják az érdeklődők.

A két színész Joshua Michael Stern rendező filmjében, az After Exile-ben játszik együtt. Stern nevéhez fűződik a Steve Jobsról szóló életrajzi dráma, a Jobs, valamint a Graves című televíziós sorozat is. Az új mozifilm főhőse (LaBeouf) a történet szerint éppen a börtönből szabadul, ahol rablás és emberölés miatt volt, és – szintén börtönviselt, alkoholista – apjával (De Niro) igyekszik megmenteni öccsét az övékéhez hasonló életúttól. Az igaz történeten alapuló film forgatását októberben kezdik.

Sheeran a Kraft Heinz cég megalakulásának 150. évfordulójára tervezte a speciális kiadást, amelyből csupán 150 darab készült. Az első három üveget augusztus 15-én árverezték el Londonban, az egyik 1050, a második 1100, a harmadik 1500 fontért kelt el. 104 üveg egy globális sorsolás nyereményeként kel el, a többit Sheeran és a Heinz legnagyobb rajongói, valamint múzeumok kapják meg. A befolyt bevétel egy részét a Kelet-Angliai Gyermek Hospice kapja, a többit a Heinz által támogatott gyermekélelmezési alapítványnak juttatják el.

A mongol-amerikai régészcsoport az ország északnyugati részén fekvő Hövszgöl tartomány Ulán-Úl településénél fedezte fel a több száz éves edényeket, amelyek 700-800 évre nyúlhatnak vissza. Az illetékes szerint a leletek tökéletes állapotban őrződtek meg az örökké fagyott talajban.

A Zsolnay Örökségkezelő nyárbúcsúztató ingyenes fesztiválját augusztus 23. és 25. között tartják immár nyolcadik alkalommal a pécsi Zsolnay Kulturális Negyedben.

molnar-jacqueline-kiallitasa-biciklismadarak

Ma van a Nemzeti Színház és a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Csíksomlyói passiójának ingyenes szabadtéri előadása az esztergomi bazilika előtt.

Az augusztus 22. és 25. között zajló rendezvénysorozatra Ausztriából, Németországból, Portugáliából és Romániából is érkeznek jelmezesek, a karneválon azok a gyermekek is részt vesznek, akik a testvérvárosi kapcsolatnak köszönhetően most a Balaton-parton üdülnek.

Orgona-mesterkurzuson vehetnek részt az érdeklődők Szathmáry Zsigmond professzor vezetésével Debrecenben és Hajdúböszörményben hétfőn és kedden, a kurzus első napja ünnepi orgonaesttel zárul a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. és a Hajdúböszörményi Sillye Gábor Művelődési Központ támogatásával.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma