Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2011.02.07
Kutszegi Csaba
A Budapest Tánciskola és Angelus Iván rendező a bemutatásával új műfajt teremtett. A BUTI-nak nem ez az első rendhagyó estje, de talán először sikerült egy teljes iskolai előadáson koncepcióba illesztett oktatási és előadóművészeti célkitűzéseket artisztikus harmóniában, ilyen színvonalon megvalósítani.
A hallgatók számára az előadás – ha szigorú osztályozó tanári konferencia nem is követi – nyilván fontos megméretés. Ennek ellenére görcsös drukknak nyoma nem látszik az előadókon, és ez nem a laza, jó hangulat miatt fontos, hanem elsősorban azért, mert a prezentált műfaj, a kortárs tánc sine qua non-ja az egyéni kreativitás, amely merev drillben nem bontakozhat ki.
A több mint tíz tétel mindegyikét hallgatók koreografálták, de nem magukra, hanem társaiknak. A kortárs táncban bevett gyakorlat, hogy koreográfusok maguknak készítenek szólókat, vagy fellépnek saját darabjaikban (a BUTI-ban nyilván ezt is gyakorolják), de sokrétűbb tapasztalatszerzésre nyílik lehetőség, ha a tánctanonc nem magán, hanem máson próbálhatja ki alkotói ötleteit. Az egymást követő jelenetekben aztán természetesen változik a leosztás: aki az egyikben koreografált, betanított, próbát vezetett, az a másikban táncosként fogadja az instrukciókat.
Stúdiumon nem bűn a motívumlopás, sőt kifejezetten szükségeltetik, hogy a hallgatók megismerkedjenek a műfaj lehetőleg valamennyi eredményével, éppeni trendjeivel. Hiba lenne viszont a mechanikus másolás. A ben jól látszik, hogy a fiatalok nem szolgaian másolják a „nagyok” jól ismert kliséit, hanem magukévá teszik, egyéniségüket mozgósítva továbbfejlesztik azokat. Az esten látható-hallható szövegmondás, gömbre vetített, beszélő arckép, áriaintonálás füttyszóval, „együtt-táncolás” vetített konkrét és absztrakt mozgóképpel, különös jelmez- és eszközhasználat, felfokozott manírok – felbukkan a kortárstánc-színpad szinte valamennyi jellemzője. Az ilyen sokféle összetevőből szerkesztett előadások szoktak negyedóra múltával menthetetlenül széthullani.
De a nem esik szét, kerete és főleg a rendezői koncepciója láthatatlan szálakkal összetartja. A láthatatlan szálak titka egyszerű: a fiatal alkotók és előadók folyamatosan reagálnak környezetükre, munkájukkal állandó interakcióban vannak a tényleges valósággal (hisz kortárs koreográfiáik, ha elvontan is, de arra utalnak), de mindeközben a műelőzmények színpadi eszközeire is reagálnak (hiszen azok használatát kell elsajátítaniuk). A előadását az teszi végig élővé, hogy kettős a referenciatartománya: egyszerre vonatkoztat a megismerendő világ és a birtokba veendő tananyag valóságára.
 
2012.08.31

Szeptember 19. és 23. között rendezik meg az L1 Kortárs Táncfesztivált. Idén 11 országból érkeznek vendégek, köztük Japánból, az Egyesült Államokból és Chiléből is.

2012.08.30
Amatőröknek és profiknak hirdet táncmaratont a hétvégére a Trafó Kortárs Művészetek Háza: a Műhely Alapítvány hagyományos, táncos évadnyitóján két napon át, reggeltől estig táncolhatnak a kortárs mozdulatok szerelmesei.
2012.08.29
A Szarvasi Vízi Színpadon lép fel a GGTánc Eger pénteken.

Az Ismerős Arcok idén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját. A jubileumi alkalomból egy vadonatúj videoklipben újragondolva, szimfonikus kísérettel jelentették meg a Nélküled című emblematikus dalukat, amely az egész Kárpát-medencei magyarság összetartozásának jelképe lett. Június 22-én a Barba Negra Trackben adnak születésnapi nagykoncertet.

Küszködik és teremt címmel Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni naplóinak teljes szövegét 12 fiatal színésznő olvassa fel június 19-én Budapesten, a Pozsonyi úti Amikor Galériában. A naplók 12 év történetét mesélik el, 1935-től 1946-ig, így minden színésznőre egy év, nagyjából száz oldal jut. A felolvasások reggel 10 órakor kezdődnek, és délután 17 óráig folyamatosan zajlanak.

Paul Gauguin egy 17 éves korában készített akvarellét árvereztek el június 16-án a franciaországi Montbazonban. Az akvarell egy vízparton álló svájci hegyvidéki faházat ábrázol és egy Svájcban élő francia iparmágnás vette meg 80 ezer euróért, aki az interneten licitált. A francia posztimpresszionista festő kézjegyével ellátott képen a dátum 1865. július 2-a, tehát ez Gauguin első ismert rajza, amelyet tussal és vízfestékkel készített. A 39,5x25 centiméteres képet az orleans-i császári líceum professzora, Charles Pensée irányításával készítette a művész.

Június 16-án Jens Harzer német színésznek adták át Bécsben a gyémántokkal kirakott Iffland-gyűrűt. A több mint két évszázados múltra visszatekintő, egész életre szóló kitüntetést nem zsűri ítéli oda, hanem mindenkori viselője nevezi meg végrendeletében utódját mint „a német nyelvű színjátszás legjelentősebb és legérdemesebb művészét". A februárban elhunyt Bruno Ganz svájci színész 23 éven át viselte a vasból készült, 28 apró gyémánttal és féldrágakövekkel kirakott ékszert, és ő nevezte ki Harzert utódjául.

Bulgáriában, a szmoljani Nagy László Emlékházban Ki viszi át a szerelmet. Hommage à Nagy László címmel június 18-án nyílik állandó kiállítás. A tárlatot a Bolgár Köztársaság kulturális minisztere, Boil Banov, az esemény védnöke nyitja meg.

Június 20. és 23. között idén második alkalommal rendezi meg az operett műfaj koronázatlan királyáról, Rátonyi Róbertről elnevezett négynapos operettfesztiválját a Veszprémi Petőfi Színház. A színművész életének utolsó szakaszában négy előadást is rendezett Veszprémben.

Peller-Szendy

Koncertek, színházi előadások, filmvetítés, kézműves vásár és hajótúra is várja június 18. és 22. között az immár tizennegyedik Szolnoki Tiszavirág Fesztivál látogatóit. A fesztivál a város szívében nyitja meg a szolnoki nyári rendezvények sorát.

Az A38 tetőteraszán kéthetente jelentkező koncertsorozatban 2019 legizgalmasabb és legeredetibb hazai dalszerzőit faggatják ki meghatározó könyvélményeikről, kedvenc szerzőikről és a sorok közti gondolataikról.

Tíz színpadi előadással és új programokkal várja a közönséget a Pécsi Nyári Színház június 20. és augusztus 11. között.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma