15_eves

2012.03.25
Králl Csaba
 
A Bloom! ott folytatta, ahol abbahagyta. A tavalyi Lábán-díjas, hosszabb lélegzetű, orwelli világot idéző City után a Tame Game csupán bravúros skicc, formás ujjgyakorlat a maga tizenötpercnyi tiszta játékidejével. Ám a darabot alkotóként és előadóként is jegyző triumvirátus (Igor Urzelai, Molnár Csaba, Moreno Solinas) van annyira témaérzékeny és kreatív, hogy e szűk időkereten belül is meglehetősen sokat és tartalmasat mondjon a rájuk jellemző könnyed, játékos, szinte provokatív pimaszsággal. Az előadás premierjére a londoni The Place-ben került sor, ami, hogy mást ne mondjunk, nem rossz ajánlólevél a még mindig csak második koreográfiájával előrukkoló fiatal társulat számára.
 
A Tame Game ismét komoly, mondhatni, politikus nyomvonalon halad. Az „üzenet” azonban annyira profin csomagolt, olyan intellektuális fölénnyel fordítódik át a tánc, a test nyelvére, hogy a néző először a játék frissességét, szabadságát, sziporkázó humorát fölözi le, és csak utána esik le a tantusz, hogy mi is lapul a tetszetős felszín alatt.
 
A prológus és epilógus közé foglalt rövid tételek (the gallery, the theater, the garden stb.) mindegyike valamiképpen az ember személyes szabadságára és a szabadság határaira, a külső elvárások, társadalmi normák és a magát szüntelenül önmegvalósítani vágyó egyén örök konfliktusaira reflektálnak. Miközben persze az is világossá válik ezekből a biztos kézzel felrakott és tiszta képiséggel kommunikáló jelenetekből, hogy nincsenek előre leosztott lapok, nincs eleve elrendelés, mindenki (talán a maga számára is észrevétlenül) csúszkál a különböző „szerepek” és magatartásformák között, azaz, hol őt korlátozzák, hol ő korlátoz, ugyanúgy, ahogy egyénieskedő mozdulat is gyakran vált át másokat rendre utasító gesztussá.
 
Most nem a láthatatlan, ám mindent látó Nagy Testvér löki parancsszavait és kutakodik a privát szférában (mint a City-ben), hanem a (mikro)közösség tagjai próbálják megrendszabályozni és betörni egymást. A végkövetkeztetés nem is olyan távoli: nincs (mert nem született) jobb és hatékonyabb társadalmi modell a demokráciánál, de hogy hol húzódik az egyén szabadságságának a határa, és egy társadalom mit és meddig tolerál, az „házanként” (hazánként) változik, nincs rá tökéletes recept.
 
Ne lógj ki a sorból! Viselkedj rendesen, mert ez egy normális világ! – éreztetik egymással a szereplők ellenkezést nem tűrő határozottsággal, lopott vagy nyílt metakommunikációval, de persze nem is olyan titkosan mindenki arra gyúr, hogy kiríjon a szürke tömegből, és önmaga legyen. Egyikőjük kitárt karral futni kezd, a másik kettő utánaveti magát és leszereli. Valaki megvakarja a fenekét, a többiek rendre utasítják. Apró kihágások, stiklik, egy hajsimítás, egy ruhaigazítás sem fér bele a kis toleranciaküszöbű, egyneműsítésre törekvő világképbe.
 
Mit „mutat” egy fehér képkeretbe passzírozott szőrős férfifenék (the gallery), a meztelen valóságot vagy a valóság pőre kritikáját? – kérdezik az elején. Normális, elfogadott dolog egy klasszikus balettmozdulatokkal szárnyaló férfi ruhában, mégha kissé feminin jelenség is, de nem az pucéran, lobogó pénisszel. Sietnek is gyorsan kitakarni az inkriminált részt egy fekete kartonlappal, hogy helyreálljon a világ rendje. De vajon helyreállt?  
 
A Bloom! „szabadságharcosai” mindent megmozgatnak azért, hogy a néző leszámoljon a sablonszerű, sztereotip gondolkodással. Ám ha egyszer mégis úgy találnánk, hogy megértettük a világ működését, nézzünk meg újra egy Bloom!-koreográfiát, hogy kellőképpen elbizonytalanodjunk.

KAD_Kultura_596x90_002

2012.08.31

Szeptember 19. és 23. között rendezik meg az L1 Kortárs Táncfesztivált. Idén 11 országból érkeznek vendégek, köztük Japánból, az Egyesült Államokból és Chiléből is.

2012.08.30
Amatőröknek és profiknak hirdet táncmaratont a hétvégére a Trafó Kortárs Művészetek Háza: a Műhely Alapítvány hagyományos, táncos évadnyitóján két napon át, reggeltől estig táncolhatnak a kortárs mozdulatok szerelmesei.
2012.08.29
A Szarvasi Vízi Színpadon lép fel a GGTánc Eger pénteken.

Több mint százezer éves erdei őselefánt maradványait találták meg a második varsói metróvonal építése közben. A 115-130 ezer évvel ezelőtt élt nőstény mintegy hét tonnás lehetett, medence- és lábszárcsontjaira hat méterrel a felszín alatt bukkantak rá. Utoljára az 1960-as években történt hasonló felfedezés Lengyelországban, a most előkerült csontmaradványokat a helyszínen állítják majd ki egy üvegvitrinben.

A VisitEngland frissen közzétett összesítése szerint a Tate Modern múzeum volt Anglia leglátogatottabb ingyenes turistalátványossága. Az intézmény 5,87 millió embert vonzott tavaly, a legnépszerűbb fizetős hely – az előző évekhez hasonlóan – a londoni Tower volt 2,6 millió látogatóval. Több mint 1500 turisztikai célpont adatait összesítve készült a jelentés, mely alapján az is megállapítható, hogy az angliai nevezetességek látogatottsága – különös tekintettel a múzeumokra és galériákra – két százalékkal nőtt.

Peter Fonda 79 éves volt. A hollywoodi filmvilág egyik ismert családjából származott: édesapja a filmművészet nagy öregje, a néhai Henry Fonda, nővére Jane Fonda, leánya a szintén színésznő Bridget Fonda.

Karrierje az 1960-as évek ellenkultúrájának mozgalma idején ívelt fel. Legismertebb filmje az 1969-ben bemutatott Szelíd motorosok, amelynek társ-forgatókönyvírója is volt. Mintegy száz film alkotója volt: színészként, forgatókönyvíróként, rendezőként. Kétszer jelölték Oscar-díjra: 1970-ben a Szelíd motorosok forgatókönyvírójaként, illetve 1998-ban a legjobb férfi alakításért az Ulee aranya című filmben, ez utóbbiért Golden Globe-díjat kapott.

Több mint másfél méteres ősi pingvin maradványait azonosítottak Új-Zéland déli részén. A fosszíliákat 2018-ban fedezte fel egy amatőr paleontológus, az 56-66 millió évvel ezelőtt élt madár nagyjából 80 kilogrammos lehetett, így nem tűnik ki a sziget gigantikus, kihalt élőlényeinek sorából. Szakértők a csontok elemzése alapján arra jutottak, hogy azok egy eddig ismeretlen fajhoz tartoznak, melynek a crossvallia waiparensis nevet adták.

Bár számos új film forgalmazását kezdték meg a hétvégén az észak-amerikai mozik, a Universal stúdió Halálos iramban: Hobbs & Shaw című filmje megtartotta vezető helyét a kasszasikerlisták élén. A Dwayne Johnson és Jason Statham főszereplésével készült misztikus akciófilmre 25,4 millió dollárért váltottak jegyet forgalmazása második hétvégéjén. Kilenc nap után a film 108 millió dollár jegybevételt hozott az észak-amerikai mozikban és 224 millió dollárt külföldön.

Ma kezdődik és három napon át tart a Koronázási Szertartásjáték Székesfehérváron, ahol IV. Béla koronázása elevenedik meg.

koronazas01

Augusztus 17-én kezdődik Tatán a barokk zenei fesztivál, az egyhetes rendezvénysorozat programjában többször közreműködnek az ugyanebben az időben zajló Schiffer Ervin Nemzetközi Zenei Mesterkurzus hallgatói.

Augusztus 22-én rendezik meg a 12. Győri Bor-, Borlovag- és Gasztronómiai Fesztivált, majd a magyar és külföldi előadókat is összefogó Total Dance Festival látványos show-műsorával augusztus 24-én zárják a nyári fesztiválsorozatot Győrben.

Változatos és színes műsorral várja az érdeklődőket Pakson a Nemzetközi Fúvós Napok Fesztivál. Augusztus 23. és 25. között – a kiváló hazai zenészek mellett – külföldi vendégek is érkeznek a rendezvényre több európai országból és Japánból.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma