Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2012.03.25
Králl Csaba
 
A Bloom! ott folytatta, ahol abbahagyta. A tavalyi Lábán-díjas, hosszabb lélegzetű, orwelli világot idéző City után a Tame Game csupán bravúros skicc, formás ujjgyakorlat a maga tizenötpercnyi tiszta játékidejével. Ám a darabot alkotóként és előadóként is jegyző triumvirátus (Igor Urzelai, Molnár Csaba, Moreno Solinas) van annyira témaérzékeny és kreatív, hogy e szűk időkereten belül is meglehetősen sokat és tartalmasat mondjon a rájuk jellemző könnyed, játékos, szinte provokatív pimaszsággal. Az előadás premierjére a londoni The Place-ben került sor, ami, hogy mást ne mondjunk, nem rossz ajánlólevél a még mindig csak második koreográfiájával előrukkoló fiatal társulat számára.
 
A Tame Game ismét komoly, mondhatni, politikus nyomvonalon halad. Az „üzenet” azonban annyira profin csomagolt, olyan intellektuális fölénnyel fordítódik át a tánc, a test nyelvére, hogy a néző először a játék frissességét, szabadságát, sziporkázó humorát fölözi le, és csak utána esik le a tantusz, hogy mi is lapul a tetszetős felszín alatt.
 
A prológus és epilógus közé foglalt rövid tételek (the gallery, the theater, the garden stb.) mindegyike valamiképpen az ember személyes szabadságára és a szabadság határaira, a külső elvárások, társadalmi normák és a magát szüntelenül önmegvalósítani vágyó egyén örök konfliktusaira reflektálnak. Miközben persze az is világossá válik ezekből a biztos kézzel felrakott és tiszta képiséggel kommunikáló jelenetekből, hogy nincsenek előre leosztott lapok, nincs eleve elrendelés, mindenki (talán a maga számára is észrevétlenül) csúszkál a különböző „szerepek” és magatartásformák között, azaz, hol őt korlátozzák, hol ő korlátoz, ugyanúgy, ahogy egyénieskedő mozdulat is gyakran vált át másokat rendre utasító gesztussá.
 
Most nem a láthatatlan, ám mindent látó Nagy Testvér löki parancsszavait és kutakodik a privát szférában (mint a City-ben), hanem a (mikro)közösség tagjai próbálják megrendszabályozni és betörni egymást. A végkövetkeztetés nem is olyan távoli: nincs (mert nem született) jobb és hatékonyabb társadalmi modell a demokráciánál, de hogy hol húzódik az egyén szabadságságának a határa, és egy társadalom mit és meddig tolerál, az „házanként” (hazánként) változik, nincs rá tökéletes recept.
 
Ne lógj ki a sorból! Viselkedj rendesen, mert ez egy normális világ! – éreztetik egymással a szereplők ellenkezést nem tűrő határozottsággal, lopott vagy nyílt metakommunikációval, de persze nem is olyan titkosan mindenki arra gyúr, hogy kiríjon a szürke tömegből, és önmaga legyen. Egyikőjük kitárt karral futni kezd, a másik kettő utánaveti magát és leszereli. Valaki megvakarja a fenekét, a többiek rendre utasítják. Apró kihágások, stiklik, egy hajsimítás, egy ruhaigazítás sem fér bele a kis toleranciaküszöbű, egyneműsítésre törekvő világképbe.
 
Mit „mutat” egy fehér képkeretbe passzírozott szőrős férfifenék (the gallery), a meztelen valóságot vagy a valóság pőre kritikáját? – kérdezik az elején. Normális, elfogadott dolog egy klasszikus balettmozdulatokkal szárnyaló férfi ruhában, mégha kissé feminin jelenség is, de nem az pucéran, lobogó pénisszel. Sietnek is gyorsan kitakarni az inkriminált részt egy fekete kartonlappal, hogy helyreálljon a világ rendje. De vajon helyreállt?  
 
A Bloom! „szabadságharcosai” mindent megmozgatnak azért, hogy a néző leszámoljon a sablonszerű, sztereotip gondolkodással. Ám ha egyszer mégis úgy találnánk, hogy megértettük a világ működését, nézzünk meg újra egy Bloom!-koreográfiát, hogy kellőképpen elbizonytalanodjunk.

Roma_nok_kultura_banner_002

2012.08.31

Szeptember 19. és 23. között rendezik meg az L1 Kortárs Táncfesztivált. Idén 11 országból érkeznek vendégek, köztük Japánból, az Egyesült Államokból és Chiléből is.

2012.08.30
Amatőröknek és profiknak hirdet táncmaratont a hétvégére a Trafó Kortárs Művészetek Háza: a Műhely Alapítvány hagyományos, táncos évadnyitóján két napon át, reggeltől estig táncolhatnak a kortárs mozdulatok szerelmesei.
2012.08.29
A Szarvasi Vízi Színpadon lép fel a GGTánc Eger pénteken.

A 83 évesen, hétfőn elhunyt zongoraművész Budapesten született 1936-ban. Ötéves korában kezdett zongorát tanulni, később a Zeneakadémián Kadosa Pál volt a mestere. Zeneszerzést is tanult, olyan tanároktól, mint Kodály Zoltán, Szabolcsi Bence, Bárdos Lajos, Nagy Olivér és Szőnyi Erzsébet. 1956 után egy amerikai ösztöndíj segítségével a bécsi zeneakadémián tanult tovább, 1961-ben diplomázott zeneszerzés- és zongoraszakon. Volt korrepetitor a Bécsi Állami Operánál Herbert von Karajan ajánlásával, szólistaként pedig Karl Böhmmel és a bécsi filharmonikusokkal lépett föl. 1967-től a grazi zeneakadémia, 1989-től a bécsi Musikhochschule professzora volt. Erőd Ivánt a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia zenei alkotóművészeti osztálya 2009-ben választotta meg rendes tagnak.

Az Új-mexikói Egyetem könyvtárának volt professzora, Russ Davidson ajándékozza George Orwell angol író, kritikus és újságíró (1903-1950) műveiből álló gyűjteményét. Az Állatfarm és az 1984 különböző nyelvekre fordított első kiadásait is tartalmazó kollekcióból kiállítást is rendeznek.

A július 5. és 7. zajló Bogart Fesztivál helyszíne a Festetics-Inkey kastélyt övező húsz hektáros terület lesz, ahol minden korosztály számára kínálnak szórakozást. Ehhez hasonló, hagyományőrző és -teremtő fesztivál még nem volt a somogyi községben. Fellép mások mellett Szabó Balázs Bandája, a Balkán Fanatik, a Nox énekesnőjeként ismertté vált Péter Szabó Szilvia, az Anima Sound System, a Zagar DJ set, a Budapest Bár és a Gypo Circus is.

A Pink Floyd együttes frontemberének 126 hangszere 21,5 millió dollárért kelt el. A gyűjtemény legdrágább darabja egy 1969-ben készült Black Fender Stratocaster lett, amelyet kilététét felfedni nem kívánó vásárlója négymillió dollárért szerzett meg. A Christie's adatai szerint ez a világ legdrágábban elárverezett gitárja. A 73 éves Gilmour a bevételt a klímaváltozás ellen harcoló ClientEarth környezetvédelmi csoportnak adja.

Az együttműködés részeként megvalósult egy, a Budapesti Wagner-napok díjnyertes, új arculatát visszatükröző installáció.A Wagner nevének betűit formázó installáció az eseménysorozat végéig, június 23-ig tekintető meg a Müpa főbejárata előtti téren.

Weöres Sándor műveit állítja középpontba a Gyulai Várszínház szezonnyitó, június 26-án és 27-én zajló programsorozata.

az-ejszaka-csodai-1024x683

Június 28-án kezdődik a Szent László Napok programsorozat Győrben, ahol három napon át többek közt lovas bemutatókkal, játszóházzal és a király életét feldolgozó lovasszínházi zenés show-val várják az érdeklődőket.

Június utolsó hétvégéjén, június 29-30-én megnyílnak a Csepel Művek épületei, és felfedezhetjük a 240 hektárnyi, gazdag ipari örökség izgalmas jelenkora.

Június 28-án a Bujdosó Trió ad koncertet az óbudai Gázlámpa Kioszk teraszán. A Esernyős névre keresztelt helyszín célja, hogy a finom kávék mellett kultúrát is kínálhassanak a különleges hangulatú fő téren.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma