Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2011.02.07
Králl Csaba
Új színt lopott a Bloom! a hazai táncpalettára, frisset, üdét, fiatalosat. Ha nem tudnánk, hogy az ötfős nemzetközi alkotógárda (Dányi Viktória, Molnár Csaba, Sebestyén Tímea, Solinas Moreno, Igor Urzelai) többségében magyar táncosokból áll, megkockáztatom, fel sem tételeznénk, hogy bemutatkozó előadásukhoz, a City-hez vajmi közünk is lehet, szemlélete annyira eltér az itthon honos csapásiránytól. És mégis.
Mindebben persze nem kevés szerepe lehet annak, hogy Dányi Viktória és Molnár Csaba is sokat dolgozott az utóbbi időben külföldön, volt hát hol magukba szívni egy kis friss levegőt, a spanyol és olasz fiú pedig eleve más kultúrát képvisel, ami így együtt most meglehetősen termékenyítőleg hatott egymásra, a kölcsönös nyitottság, a meglelt közös hullámhossz egy egészen sajátos kiállású, okos és fantáziadús előadást szült.
A City mozgásba szőtt politikai pamflet, identitásfürkésző és preferenciavizsgáló talk show, ahol nem hagyományos kér(d)és-felelet játék zajlik, hanem parancsszavak röpködnek, míg az arra érkező válaszok nem szóban, hanem mozdulatokban fogalmazódnak meg.
Orwell szelleme lebeg a Bloom! városa felett, a színpadon önmagukat (is) alakító táncosok pedig nem kevesebbre vállalkoznak, minthogy felvegyék a kesztyűt a láthatatlan Nagy Testvérrel, aki szenvtelen géphangon küldi ukázait, teszteli, ugráltatja, irányítja őket olykor a végkimerülésig. Rafinált, ügyes kis darab ez, úgy képes szólni az élet legközhelyesebb dolgairól, elsősorban általános politikai, társadalmi kérdéseket feszegetve (mint demokrácia és diktatúra, egyén és hatalom, egyén és közösség fogalompárjai), hogy nem futkározik az ember hátán a hideg, mert kerüli a moralizálást, tűzzel-vassal irtja a didaxist és gáncsot vet a sablonos formai megoldásoknak.
Egészen újszerű az az észjárás is, ahogy a társulat a mozgáshoz közelít, ugyanis eredendően nem a mozdulatokból indulnak ki, hanem az elhangzó szövegeket, vezényszavakat és utasításokat dekódolják különböző előjelű mozdulatokká, esetenként mozdulatok folyamatává, rendszerévé. A mozgás tehát csupán egy, a szavakra, mondatokra „elküldött” válasz, jel, üzenet, testreakció, amely azonban a maga keresetlen egyszerűségében is módfelett játékos és szellemes konfigurációkká képes összerendeződni. A válasz olykor csak egy kézfelemelés, máskor meg stilizált gesztusok, pózok, szerepminták, mozgásjátékok követik a hangokat, de ami a legszebb az egészben, hogy a mozdulatok egymásutániságából, rendszerezett rendetlenségéből a jelentésességen túl apró struktúrák, mozgásszekvenciák is kicsíráznak.
Régen láttam ennyire felszabadultan, viháncoló szellemmel létezni táncosokat a színpadon, pedig a könnyedség itt nem is olyan magától értetődő dolog, ha meggondoljuk, hogy a darab tendenciózusan és igen bátran használja a meztelenséget, amit a táncosok minden érzéki töltetétől megfosztva, jelmezként, szerepként, poentírozásként viselnek. Apropó ruha: a jelmeztervezőnek amúgy sem akadt munkája, mert mindenki civilben táncol, ettől aztán még őszintébbnek, természetesebbnek tűnik mindaz, amit jó formaérzékkel és bölcs humorral megörökíteni, feldolgozni érdemesnek találtak abból, amit élhető-élhetetlen világunk közel s távol emésztésre (fel)kínál.
Jól érzékelhetően egy közös, kreatív alkotómunka gyümölcse az előadás, ami csak úgy, fiatalos lendülettel kiszaladt a táncosokból, és az is látszik, hogy nemcsak előadni szeretik a darabot, de létrehozni is nagyon élvezték. Csak örülhetünk annak, hogy ők öten a nemzetközi színtéren összefutottak. Fussanak tovább. Együtt. Drukkolunk.

Roma_nok_kultura_banner_002

2012.08.31

Szeptember 19. és 23. között rendezik meg az L1 Kortárs Táncfesztivált. Idén 11 országból érkeznek vendégek, köztük Japánból, az Egyesült Államokból és Chiléből is.

2012.08.30
Amatőröknek és profiknak hirdet táncmaratont a hétvégére a Trafó Kortárs Művészetek Háza: a Műhely Alapítvány hagyományos, táncos évadnyitóján két napon át, reggeltől estig táncolhatnak a kortárs mozdulatok szerelmesei.
2012.08.29
A Szarvasi Vízi Színpadon lép fel a GGTánc Eger pénteken.

A 83 évesen, hétfőn elhunyt zongoraművész Budapesten született 1936-ban. Ötéves korában kezdett zongorát tanulni, később a Zeneakadémián Kadosa Pál volt a mestere. Zeneszerzést is tanult, olyan tanároktól, mint Kodály Zoltán, Szabolcsi Bence, Bárdos Lajos, Nagy Olivér és Szőnyi Erzsébet. 1956 után egy amerikai ösztöndíj segítségével a bécsi zeneakadémián tanult tovább, 1961-ben diplomázott zeneszerzés- és zongoraszakon. Volt korrepetitor a Bécsi Állami Operánál Herbert von Karajan ajánlásával, szólistaként pedig Karl Böhmmel és a bécsi filharmonikusokkal lépett föl. 1967-től a grazi zeneakadémia, 1989-től a bécsi Musikhochschule professzora volt. Erőd Ivánt a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia zenei alkotóművészeti osztálya 2009-ben választotta meg rendes tagnak.

Az Új-mexikói Egyetem könyvtárának volt professzora, Russ Davidson ajándékozza George Orwell angol író, kritikus és újságíró (1903-1950) műveiből álló gyűjteményét. Az Állatfarm és az 1984 különböző nyelvekre fordított első kiadásait is tartalmazó kollekcióból kiállítást is rendeznek.

A július 5. és 7. zajló Bogart Fesztivál helyszíne a Festetics-Inkey kastélyt övező húsz hektáros terület lesz, ahol minden korosztály számára kínálnak szórakozást. Ehhez hasonló, hagyományőrző és -teremtő fesztivál még nem volt a somogyi községben. Fellép mások mellett Szabó Balázs Bandája, a Balkán Fanatik, a Nox énekesnőjeként ismertté vált Péter Szabó Szilvia, az Anima Sound System, a Zagar DJ set, a Budapest Bár és a Gypo Circus is.

A Pink Floyd együttes frontemberének 126 hangszere 21,5 millió dollárért kelt el. A gyűjtemény legdrágább darabja egy 1969-ben készült Black Fender Stratocaster lett, amelyet kilététét felfedni nem kívánó vásárlója négymillió dollárért szerzett meg. A Christie's adatai szerint ez a világ legdrágábban elárverezett gitárja. A 73 éves Gilmour a bevételt a klímaváltozás ellen harcoló ClientEarth környezetvédelmi csoportnak adja.

Az együttműködés részeként megvalósult egy, a Budapesti Wagner-napok díjnyertes, új arculatát visszatükröző installáció.A Wagner nevének betűit formázó installáció az eseménysorozat végéig, június 23-ig tekintető meg a Müpa főbejárata előtti téren.

Weöres Sándor műveit állítja középpontba a Gyulai Várszínház szezonnyitó, június 26-án és 27-én zajló programsorozata.

az-ejszaka-csodai-1024x683

Június 28-án kezdődik a Szent László Napok programsorozat Győrben, ahol három napon át többek közt lovas bemutatókkal, játszóházzal és a király életét feldolgozó lovasszínházi zenés show-val várják az érdeklődőket.

Június utolsó hétvégéjén, június 29-30-én megnyílnak a Csepel Művek épületei, és felfedezhetjük a 240 hektárnyi, gazdag ipari örökség izgalmas jelenkora.

Június 28-án a Bujdosó Trió ad koncertet az óbudai Gázlámpa Kioszk teraszán. A Esernyős névre keresztelt helyszín célja, hogy a finom kávék mellett kultúrát is kínálhassanak a különleges hangulatú fő téren.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma