15_eves

2011.02.07
Králl Csaba
Új színt lopott a Bloom! a hazai táncpalettára, frisset, üdét, fiatalosat. Ha nem tudnánk, hogy az ötfős nemzetközi alkotógárda (Dányi Viktória, Molnár Csaba, Sebestyén Tímea, Solinas Moreno, Igor Urzelai) többségében magyar táncosokból áll, megkockáztatom, fel sem tételeznénk, hogy bemutatkozó előadásukhoz, a City-hez vajmi közünk is lehet, szemlélete annyira eltér az itthon honos csapásiránytól. És mégis.
Mindebben persze nem kevés szerepe lehet annak, hogy Dányi Viktória és Molnár Csaba is sokat dolgozott az utóbbi időben külföldön, volt hát hol magukba szívni egy kis friss levegőt, a spanyol és olasz fiú pedig eleve más kultúrát képvisel, ami így együtt most meglehetősen termékenyítőleg hatott egymásra, a kölcsönös nyitottság, a meglelt közös hullámhossz egy egészen sajátos kiállású, okos és fantáziadús előadást szült.
A City mozgásba szőtt politikai pamflet, identitásfürkésző és preferenciavizsgáló talk show, ahol nem hagyományos kér(d)és-felelet játék zajlik, hanem parancsszavak röpködnek, míg az arra érkező válaszok nem szóban, hanem mozdulatokban fogalmazódnak meg.
Orwell szelleme lebeg a Bloom! városa felett, a színpadon önmagukat (is) alakító táncosok pedig nem kevesebbre vállalkoznak, minthogy felvegyék a kesztyűt a láthatatlan Nagy Testvérrel, aki szenvtelen géphangon küldi ukázait, teszteli, ugráltatja, irányítja őket olykor a végkimerülésig. Rafinált, ügyes kis darab ez, úgy képes szólni az élet legközhelyesebb dolgairól, elsősorban általános politikai, társadalmi kérdéseket feszegetve (mint demokrácia és diktatúra, egyén és hatalom, egyén és közösség fogalompárjai), hogy nem futkározik az ember hátán a hideg, mert kerüli a moralizálást, tűzzel-vassal irtja a didaxist és gáncsot vet a sablonos formai megoldásoknak.
Egészen újszerű az az észjárás is, ahogy a társulat a mozgáshoz közelít, ugyanis eredendően nem a mozdulatokból indulnak ki, hanem az elhangzó szövegeket, vezényszavakat és utasításokat dekódolják különböző előjelű mozdulatokká, esetenként mozdulatok folyamatává, rendszerévé. A mozgás tehát csupán egy, a szavakra, mondatokra „elküldött” válasz, jel, üzenet, testreakció, amely azonban a maga keresetlen egyszerűségében is módfelett játékos és szellemes konfigurációkká képes összerendeződni. A válasz olykor csak egy kézfelemelés, máskor meg stilizált gesztusok, pózok, szerepminták, mozgásjátékok követik a hangokat, de ami a legszebb az egészben, hogy a mozdulatok egymásutániságából, rendszerezett rendetlenségéből a jelentésességen túl apró struktúrák, mozgásszekvenciák is kicsíráznak.
Régen láttam ennyire felszabadultan, viháncoló szellemmel létezni táncosokat a színpadon, pedig a könnyedség itt nem is olyan magától értetődő dolog, ha meggondoljuk, hogy a darab tendenciózusan és igen bátran használja a meztelenséget, amit a táncosok minden érzéki töltetétől megfosztva, jelmezként, szerepként, poentírozásként viselnek. Apropó ruha: a jelmeztervezőnek amúgy sem akadt munkája, mert mindenki civilben táncol, ettől aztán még őszintébbnek, természetesebbnek tűnik mindaz, amit jó formaérzékkel és bölcs humorral megörökíteni, feldolgozni érdemesnek találtak abból, amit élhető-élhetetlen világunk közel s távol emésztésre (fel)kínál.
Jól érzékelhetően egy közös, kreatív alkotómunka gyümölcse az előadás, ami csak úgy, fiatalos lendülettel kiszaladt a táncosokból, és az is látszik, hogy nemcsak előadni szeretik a darabot, de létrehozni is nagyon élvezték. Csak örülhetünk annak, hogy ők öten a nemzetközi színtéren összefutottak. Fussanak tovább. Együtt. Drukkolunk.

KAD_Kultura_596x90_002

2012.08.31

Szeptember 19. és 23. között rendezik meg az L1 Kortárs Táncfesztivált. Idén 11 országból érkeznek vendégek, köztük Japánból, az Egyesült Államokból és Chiléből is.

2012.08.30
Amatőröknek és profiknak hirdet táncmaratont a hétvégére a Trafó Kortárs Művészetek Háza: a Műhely Alapítvány hagyományos, táncos évadnyitóján két napon át, reggeltől estig táncolhatnak a kortárs mozdulatok szerelmesei.
2012.08.29
A Szarvasi Vízi Színpadon lép fel a GGTánc Eger pénteken.

Több mint százezer éves erdei őselefánt maradványait találták meg a második varsói metróvonal építése közben. A 115-130 ezer évvel ezelőtt élt nőstény mintegy hét tonnás lehetett, medence- és lábszárcsontjaira hat méterrel a felszín alatt bukkantak rá. Utoljára az 1960-as években történt hasonló felfedezés Lengyelországban, a most előkerült csontmaradványokat a helyszínen állítják majd ki egy üvegvitrinben.

A VisitEngland frissen közzétett összesítése szerint a Tate Modern múzeum volt Anglia leglátogatottabb ingyenes turistalátványossága. Az intézmény 5,87 millió embert vonzott tavaly, a legnépszerűbb fizetős hely – az előző évekhez hasonlóan – a londoni Tower volt 2,6 millió látogatóval. Több mint 1500 turisztikai célpont adatait összesítve készült a jelentés, mely alapján az is megállapítható, hogy az angliai nevezetességek látogatottsága – különös tekintettel a múzeumokra és galériákra – két százalékkal nőtt.

Peter Fonda 79 éves volt. A hollywoodi filmvilág egyik ismert családjából származott: édesapja a filmművészet nagy öregje, a néhai Henry Fonda, nővére Jane Fonda, leánya a szintén színésznő Bridget Fonda.

Karrierje az 1960-as évek ellenkultúrájának mozgalma idején ívelt fel. Legismertebb filmje az 1969-ben bemutatott Szelíd motorosok, amelynek társ-forgatókönyvírója is volt. Mintegy száz film alkotója volt: színészként, forgatókönyvíróként, rendezőként. Kétszer jelölték Oscar-díjra: 1970-ben a Szelíd motorosok forgatókönyvírójaként, illetve 1998-ban a legjobb férfi alakításért az Ulee aranya című filmben, ez utóbbiért Golden Globe-díjat kapott.

Több mint másfél méteres ősi pingvin maradványait azonosítottak Új-Zéland déli részén. A fosszíliákat 2018-ban fedezte fel egy amatőr paleontológus, az 56-66 millió évvel ezelőtt élt madár nagyjából 80 kilogrammos lehetett, így nem tűnik ki a sziget gigantikus, kihalt élőlényeinek sorából. Szakértők a csontok elemzése alapján arra jutottak, hogy azok egy eddig ismeretlen fajhoz tartoznak, melynek a crossvallia waiparensis nevet adták.

Bár számos új film forgalmazását kezdték meg a hétvégén az észak-amerikai mozik, a Universal stúdió Halálos iramban: Hobbs & Shaw című filmje megtartotta vezető helyét a kasszasikerlisták élén. A Dwayne Johnson és Jason Statham főszereplésével készült misztikus akciófilmre 25,4 millió dollárért váltottak jegyet forgalmazása második hétvégéjén. Kilenc nap után a film 108 millió dollár jegybevételt hozott az észak-amerikai mozikban és 224 millió dollárt külföldön.

Ma kezdődik és három napon át tart a Koronázási Szertartásjáték Székesfehérváron, ahol IV. Béla koronázása elevenedik meg.

koronazas01

Augusztus 17-én kezdődik Tatán a barokk zenei fesztivál, az egyhetes rendezvénysorozat programjában többször közreműködnek az ugyanebben az időben zajló Schiffer Ervin Nemzetközi Zenei Mesterkurzus hallgatói.

Augusztus 22-én rendezik meg a 12. Győri Bor-, Borlovag- és Gasztronómiai Fesztivált, majd a magyar és külföldi előadókat is összefogó Total Dance Festival látványos show-műsorával augusztus 24-én zárják a nyári fesztiválsorozatot Győrben.

Változatos és színes műsorral várja az érdeklődőket Pakson a Nemzetközi Fúvós Napok Fesztivál. Augusztus 23. és 25. között – a kiváló hazai zenészek mellett – külföldi vendégek is érkeznek a rendezvényre több európai országból és Japánból.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma