NFZ_XII.10-16-ig_782x90-borowicz

2018.07.06

Erwin Wurm: Egyperces munkák – A szobrászat mint program címmel nyílt kiállítás július 5-én a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban. A retrospektív kiállítás a világhírű Erwin Wurm munkásságának különböző korszakaiból ad válogatást. A szobrászat műfaji kereteit feszegető osztrák képzőművész tárlata szeptember 23-áig látható.

Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója, a tárlat egyik kurátora a kiállítás július 5-ei sajtóbejárásán elmondta: Erwin Wurm pályáját már az 1990-es évek óta követhetjük. Magyarországon a osztrák művészet mindenkori legjavát, a legfrissebb tendenciákat bemutató csoportos kiállításokon láthatóak voltak munkái. Alkotásai feltűnést keltettek, paradigmaváltást jelentettek. Erwin Wurm stratégiája ment a művészet határainak feszegetésében a legmesszebbre – jegyezte meg. Alkotásai legutóbb az 57. Velencei Biennálé osztrák pavilonjában szerepeltek, ottani kiállítása inspirálta a Ludwig Múzeumot arra, hogy meghívják a művészt egy budapesti tárlatra – tette hozzá Fabényi Julia, hangsúlyozva, hogy a tárlaton látható az az Erwin Wurm, aki fricskáz, az emberekkel, a művészettel ironikusan, elemzőn bánik, és akinek eszköztárában megtalálható a filozófia, a művészettörténet.


Erwin1

 

A tárlat másik kurátora, Készman József elmondta, hogy a retrospektív kiállítás a művész munkásságának különböző korszakaiból ad válogatást, különböző jellegű munkáit mutatja be, műcsoportokra bontva az anyagot. A kiállítás címe – Egyperces munkák. A szobrászat mint program – azt reprezentálja, ahogyan a művész felfogja a világot, számára minden szobor, totalizálja a szobor fogalmát, és így tekint minden létező dologra – mondta, hozzátéve: Erwin Wurm olyan kérdésekre keresi a választ, mint hogy mitől válik egy tárgy, különösen egy használati tárgy szoborrá, és mi a szerepe a szoborrá válás folyamatában magának a nézőnek. Erwin Wurm Egyperces szobrainak alapját a leghétköznapibb tárgyak adják: kissé átalakított ruhadarabok, bútorok, lakberendezési kiegészítők vagy közlekedési eszközök, amelyeket rajzos használati útmutatókkal állít ki. Ezek cselekvésre sarkallják a nézőt, aki egyszerre válik alkotóvá, szereplővé, és maga is műalkotássá.

 

Erwin Wurm, aki a megnyitóra Budapestre érkezett, a kiállítás alkalmából a Ludwig Múzeumnak adományozta az Egyperces szobrok-sorozat egyik darabját és a Hermes-sorozat Hipnózis II. (kabát) című, 2008-ban készült egyedi művét is. A művész a megnyitót megelőző sajtóbejáráson a divatcéggel együttműködésben létrehozott Hermes-szobrokról szólva elmondta, hogy a ruházat, az autók, a házak, a bútorok és minden, társadalmi státusszimbólumként funkcionáló vagyontárgy állandó motívum művészetében. A ruházatra második bőrként, védőburokként tekint, amely nemcsak eltakar, hanem formát is ad a testnek. Az öltözködés segítségével határozzuk meg a külvilág felé sugározni kívánt képet, létrehozva saját társadalmi szobrunkat. A Hermes-munkák ezt a társadalmi szoboralkotási folyamatot reprezentálják absztrakt formákon keresztül.


Erwin2

 

Akciószobraira kitérve elmondta, hogy performatív szobrainál a középpontban az alkotás folyamata áll. Munkái a művészi indulat kortárs emlékművei. Köztük ikonikus épületek modelljei láthatók, amelyeket ütve, rúgva, ráülve, kaszabolva hozott létre, eltúlozva a szobrászat gesztusát. Mint hangsúlyozta, arra törekedett, hogy ismét minden szobor magán viselje fizikai beavatkozásának nyomát.

 

A mélységből címmel mutatják be fotósorozatát, amelyen ruhátlan férfitestek láthatók gótikus és kora reneszánsz vallásos ábrázolások szereplőinek pózaiban, átfestéssel, ráfestéssel. Mint elárulta, a modellek kortársai, művészbarátai és kollégái, de önarckép is található a válogatásban. A kiállításon a Metszett szobrok mellett az átalakított bútorokból létrejött Leitató szobrok is helyet kaptak. A használati tárgyak funkciója megváltozott, ülőbútor és bárszekrény vált belőlük. Erwin Wurm elmondta, hogy a szekrényeket gyakran híres, emblematikus alkotóknak dedikálja, akik maguk sem vetették meg az alkoholt. A látogató szabad akaratából hoz döntést, hogy részt vesz-e a szobor kivitelezésében, a kiállított italokhoz nyúlva lerészegedik-e, önként megfosztva magát szabad akaratától.

 

A megnyitón Erwin Wurm felidézte, hogy az elmúlt 20 évben világszerte számos helyen állított ki, és örömét fejezte ki, hogy Budapesten is bemutatkozhat. Az osztrák és a magyar történelem közös pillanatairól, az itt élők közös múltjáról beszélve hangsúlyozta, hogy azok a kérdések, amelyek őt foglalkoztatják, az a fajta kétségbeesés, amelyekkel új utakat keres, mindannyiunkra jellemző.

 

Forrás: MTI

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Parbeszed_a_szerelemrol_R

2018.12.19

Megrendítő, felemelő, egyben erőt is ad az előadás – mondta Ráckevei Anna Jászai Mari-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész, akit a Júlia – Párbeszéd a szerelemről című monodrámában láthat a veszprémi Petőfi Színház közönsége. Visky András önéletrajzi ihletésú darabját Szabó K. István rendezte.

Korniss1

2018.12.19

110 éve született a modern magyar művészet egyik legjelentősebb, legmeghatározóbb alakja, Korniss Dezső. A festőművész munkásságát mintegy kétszáz alkotáson keresztül, különleges nézőpontból bemutató kiállítás ma nyílik a Magyar Nemzeti Galériában Csak tiszta forrásból. Hagyomány és absztrakció Korniss Dezső (1908-1984) művészetében címmel.

torocko_600x445
2018.12.18

Egy isten, két napfelkelte, három emberöltő címmel jelent meg a torockói viseletet bemutató könyv, mely értékes leírásokkal és gazdag fotóanyaggal követi végig a torockói viselet kialakulását és évszázados formálódását, külön ismertetve annak minden egyes viseletdarabját.

A 160 ezer darabos saját gyűjteménnyel rendelkező és évente 30-35 kiállítást rendező hágai Gemeentemuseum jelenlegi elnevezése (közösségi múzeum) nem tükrözi, hogy a gyűjteményt egykoron művészek alapították, ezért a 2019 őszére tervezett nagy Monet-kiállítás alkalmából felveszi a külföldiek által is könnyen megjegyezhető Hágai Művészeti Múzeum (angolul: Art Museum of The Hague) elnevezést. A múzeum kollekciója főleg a 20. század első feléből származik, itt található a világ legnagyobb gyűjteménye Piet Mondrian (1872-1944) holland festőtől, benne utolsó, befejezetlen képével, a Victory Boogie Woogie-val. A múzeumot Hendrik Petrus Berlage holland építész tervezte, az art deco épület a stílus egyik ikonikus példánya.

2018. december 19-én, szerdán este 19 órától betegség miatt a Pesti Színházban A testőr helyett A kellékes című előadás kerül színre. A jegyek érvényesek, vagy az előadás kezdetéig visszaválthatóak.

Az évforduló első tárlatán a milánói Ambrosiana Könyvtárban bemutatják a reneszánsz géniusz műszaki és tudományos felfedezéseit tartalmazó Atlanti Kódex leghíresebb oldalait is. Az intézmény 1637 óta őrzi a 12 kötetes gyűjteményt. Most három szakaszra bontva mutatja be a kódexben lévő 46 leghíresebb és legfontosabb rajzot, amelyek Firenzében töltött fiatalkorától a franciaországi utolsó évekig kísérik végig a Mona Lisa alkotójának életét és pályafutását. Az 1119 oldalas kódex egy enciklopédia a reneszánsz kor műszaki ismereteiről, bemutatva a mester saját találmányait. A 2019. szeptember 15-ig tartó kiállítássorozat első része a mester kifejezetten Milánóhoz kötődő rajzait, a második az építőmérnöki tanulmányait, a harmadik a Franciaországban töltött éveit mutatja be.

Egy új amerikai tanulmány szerint a női főhőssel forgatott filmek sikeresebbek, mint a férfi főhőssel készültek. A kutatók a 2014 januárja és 2017 decembere között a mozikban világszerte forgalmazott 350 legnagyobb bevételű filmet elemezték. Kiderült, hogy a kis, közepes és nagy költségvetésű filmek mezőnyében is nagyobb volt a globális bevétele a filmeknek, ha nő volt a főhősük.

A várhatóan jövő év elején induló űrszondába időkapszulába egy CD-nagyságú korongot tettek, tele Izraelről gyűjtött információval. A gyermekrajzok mellett Izrael nemzeti történelmi és kulturális szimbólumait, az 1948-as Függetlenségi Nyilatkozat szövegét, dalokat és imákat, valamint világtörténelmi tényeket küldenek a Holdra. Ezek az űrjármű küldetésének végeztével nem térnek vissza a Földre. Az izraeli légiipar SpaceIL nevű nonprofit vállalatának gyártmánya az első izraeli űreszköz. Utoljára Kína hajtott végre hasonló küldetést 2013-ban, a februárival Izrael lesz a negyedik ország az Egyesült Államok, a Szovjetunió és Kína után, amely eljut a Holdra.

A Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas karmester, a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar ügyvezető zeneigazgatója elondása szerint a műsor megszólít minden korosztályt és társadalmi réteget, értékes, de ugyanakkor elég populáris ahhoz, hogy mindenkinek kedve legyen megnézni részben a látvány, részben a sokszínűség okán. Az december 28-án Igazából karácsony címmel tartandó műsor során ötvözik a zenét a tánccal és a képpel, ünnepi kikapcsolódást nyújtva az egész családnak.

_BDZ_igazabol_karacsony_

Rendhagyó lemezbemutató koncert lesz a Zeneakadémián 2018. december 21-én. Tímár Sára Junior Prima-díjas énekesnő Református hálaének népzenével című lemezbemutató koncertje kiemelkedik a karácsonyi koncertkavalkádból, mivel a református gyülekezeti énekeket egyedülálló módon, népi hangszerek kíséretével szólaltatják meg.

Emlékül címmel mutatja be Herczku Ágnes Hozomány – Erdélyi népzene régen és most / Visa című lemezét december 19-én és 20-án a Hagyományok Házában. Az esten közreműködő zenészek és táncosok a folklórt nem ismerő nézőnek is felejthetetlen élményt nyújtanak.

A Kodály-módszert általában olyan fogalmakkal társítjuk, mint világhírű, egyedülálló, védett szellemi örökség, és büszkék vagyunk arra, hogy Magyarország a bölcsője. De tudatában vagyunk-e valójában annak, hogy mekkora kincs birtokában vagyunk? Látjuk-e, miként tekint a világ erre az örökségre?

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma