hangf_spotify_banner_728x90

2019.02.06

Őrjöngő röptünk, mondd, hová vezet? Ez Az ember tragédiájából választott sor a mottója az idei Madách Nemzetközi Színházi Találkozónak (MITEM), amelyen 14 országból 23, köztük francia, orosz, ukrán, litván, kazah és határon túli magyar előadásokat mutatnak be április 11. és május 5. között Budapest négy helyszínén. A programban kiemelt célként jelenik meg a nemzeti identitás megőrzése és más kultúrák megismerésének lehetősége.

MITEM_19
Fekete Péter államtitkár

Az idei programsorozat újdonsága, hogy az első két előadásnak, a Slava Polunin előadóművész és bohóc nevével egybeforrt SLAVA’s Snow Show-nak a Fővárosi Nagycirkusz ad otthont. Olyan, ma már klasszikusnak számító művek, mint a Ványa bácsi, a Caligula helytartója, valamint A vágy villamosa mellett kortárs darabok és a kísérleti színházat előnyben részesítő produkciók is bemutatkoznak, nem utolsó sorban az Auezov Kazah Állami Dráma Színház és a svéd Királyi Dráma Színház.

 

Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára a február 5-én megtartott sajtótájékoztatón elmondta: véleménye szerint az elmúlt fél évtized hazai kulturális életének egyik csúcsteljesítménye a MITEM. Kiemelte, mennyire fontos a találkozó szó hangsúlyozása, ahol a fellépőknek és a produkcióknak járó legfontosabb díj a közönség figyelme. „A MITEM egyúttal jelzés a világ felé, hogy itt vagyunk, hogy mi is a legjobbak között tudunk és akarunk is lenni” – tette hozzá.

 

A MITEM ma már tényező a világ színházi palettáján, a statisztika impozáns számokkal igazolta a rendezvény sikerét – jelentette ki. „A kezdetekkor nem az volt az alapítók legfőbb célja, hogy a befogadó Nemzeti Színház számára teremtsenek fórumot a megmutatkozásra, hanem hogy a teljes magyar színházi szakma és a színház iránt érdeklődő közönség egyként profitáljon a nemzetközi seregszemle által felkínált lehetőségekből és tapasztalatokból” – hangsúlyozta.


MITEM_4

 

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója a közös gondolkodásra hívta fel a figyelmet. „Fontos tetten érnünk egymás útjainak jelentős állomásait, és reagálnunk rá.” – mondta. A MITEM-en Madách művével szereplő rendező megjegyezte, hogy a Tragédiából kölcsönzött idézet azt a mindenkit érintő dilemmát fogalmazza meg, hogy cselekedeteinkkel hova mozdítjuk a közösség, a nemzet és a világ sorsát. „A színház az a hely, ahol a legkomolyabb kérdésekről kell beszélnünk” – jelentette ki.


Oliver Reese rendező, a Bertolt Brech által alapított Berliner Ensemble igazgatója beszélt az intézmény múltjáról, majd arról, hogy az idei találkozón a Michael Thalheimer rendezte A vágy villamosa című Tennessee Williams-darabbal vesznek részt.


MITEM_19_3

 

Erik Stubo színházi producer, rendező, a stockholmi Dramaten igazgatója az Ingmar Bergman egyik filmjének címét idéző Egy nyári éj Svédországban című darab kapcsán kifejtette, hogy a mű Tarkovszkij utolsó filmjének, az Áldozathozatalnak a forgatását reprodukálja, amely közelebb visz az orosz rendező filmkészítési elgondolásaihoz. „Tarkovszkij szigorú, szinte vallásos hozzáállást mutatott a színház iránt” – vélekedett.


Kulcsár Edit, a MITEM főszervezője néhány szóban ismertette az egyes darabokat. A Saigon című, francia és vietnámi színészek előadásában látható alkotás az identitás problémakörével foglalkozik csakúgy, mint a tatár írónő, Szumbel Gaffarova A jövevény című munkája, amelyet a Galiaszgar Kamal Tatár Állami Színház mutat be.


MITEM_19_2


A Kultúra.hu kérdésére, hogy a MITEM követ-e valamifajta hagyományt, vagy a folyamatos megújulást tartja szem előtt, Vidnyánszky Attila azt válaszolta, hogy a mostani felgyorsult világ állandó megújulást igényel, noha a hat éve lefektetett alapelvek a mai napig működőképesek. „Idén nagyon erős az antropológiai gondolat, a gyökerekhez való ragaszkodás, a kiállás az egyediségünk mellett, valamint annak kérdése, hogyan őrizhetjük meg mindezt az egyre globalizálódó világban” – tette hozzá. Az ember tragédiája kapcsán kitért rá, hogy Madách drámája világviszonylatban is egyedülálló, más művekkel aligha összevethető teljesítmény, ezen kívül mindig újabb kérdéseket vet fel, reflektál a minket is érintő problémákra. Arra a kérdésre, hogy nem teszi-e pesszimistává a Madách darabjában felvázolt jóslat az emberiség jövőjét illetően, a rendező határozott választ adott: „Az eljövendő vég kapcsán érzett összes szorongásomon és gyötrődésemen túl is igyekszem bízva bízni.”

 

Fekete Péter a rendezvény nyitottságát emelte ki, mint fontos értéket. „Nagyon különböző gondolkodású, a saját gyökereiből építkező színtársulatok kaptak meghívást” – mondta. Úgy látja, hogy a MITEM feladata kettős: egyrészt az, hogy a világot Budapestre hozza, másrészt hazánk hírnevének öregbítése a világon. „A színház kiemelt feladata, hogy az adott kort foglalkoztató dilemmákat és érzéseket akár klasszikus, akár kortárs darabokon keresztül, de érthetően és mély átéléssel mutassa be” – tette hozzá. „Kíváncsi leszek a portugál João Garcia Miguel rendezte Bernarda Alba háza című Lorca-darabra, a kivetítőn látott jelenetek meggyőztek arról, hogy izgalmas produkciónak nézünk elébe” – árulta el.


A MITEM megrendezését az Emberi Erőforrások Minisztériuma idén is 200 millió forinttal támogatta.


Ayhan Gökhan

 

 

Erzekeny_terek_Kultura_banner_596x90

szulofalum-pest-fesztbaum-bela-molnar-ferenc-estje.R

2019.05.24

Igazi régivágású pesti kabarét rendez nyáron Fesztbaum Béla az Óbudai Társaskör kertjében. A következő évadban ismét egy Molnár Ferenc-premierben kapott szerepet, a szerző tárcáiból összeállított egyszemélyes estjét május 30-án a Zsidó Művészeti Napokon is bemutatja. Vígszínházi stílusról, doktori címről és A GRUND – vígszínházi fiúzenekarról is beszélgettünk a színművésszel. INTERJÚ.

vidnyanszky_attila_R

2019.05.23

Újabb Tragédia-ötleteken töri a fejét Vidnyánszky Attila. A Nemzeti Színház igazgatója rendezi a következő évad első premierjét, a Rocco és fivéreit, amelytől azt reméli: meghódítja a budapesti közönségen túl a szentpétervári színházi olimpia résztvevőit is. Wass Albertről, elrugaszkodásról és önmérsékletről is beszélgettünk a múlt heti évadismertetésen. INTERJÚ.

Iversedance_2

2019.05.23

Színjátékot, operettet, krimit, dal-, tánc- és vígjátékot is kínál a 2019/2020-as évadban az egri Gárdonyi Géza Színház. A változatosság gyönyörködtet tematika jegyében meghirdetett következő évadban bemutatják a Warrenné mestersége című színjátékot, a Rigó Jancsi című operettet, Az egérfogó című krimit, a János vitézt, a Bolerót és A nagymamát.

A magyar vadászat meghatározó alakjának, gróf Széchenyi Zsigmondnak az emlékére természetfilmes díjat alapít a Takarék Csoport. Az elismerést minden évben a gödöllői Nemzetközi Természetfilm Fesztivál nemzetközi zsűrijének javaslatára annak a magyar alkotásnak ítéli majd oda, amely méltó módon mutatja be a vadászat, természetvédelem és a fenntartható környezeti gazdálkodás együttélését. A díjat jövőre adják át első alkalommal.

Max Brod mintegy ötezer dokumentumát, köztük Kafka írásait adták át a német hatóságok Izraelnek. Brod Kafka barátja, életrajzírója volt. Az író 1924-ben, 40 évesen hunyt el, halála előtt Brodra bízta kéziratait, állítólag azzal a kéréssel, hogy olvasatlanul égesse el mindet. Ő azonban megtartotta az írásokat, és a gyűjtemény nagy részét ki is adta. A kéziratok között volt A per, A kastély és az Amerika című regény is. A hagyaték az Izraeli Nemzeti Könyvtárba kerül.

A múzeumfejlesztési akcióterv szerint a következő három évben nagyjából ötven állami tulajdonban lévő és ötven nem állami tulajdonban lévő múzeummal bővül a város, ami azt jelenti, hogy minden 100 ezer lakosra fog jutni egy intézmény. A városvezetés minden szakhatóságot, közintézményt, szociális szervezetet és gyűjtőt bátorít arra, hogy vegyen részt a múzeumépítési projektben, amely nyitva áll a történelmüket, kultúrájukat és különlegességeiket bemutatni kívánó állami tulajdonú vállalkozások, egyetemek, valamint üzemek előtt egyaránt. Csengcsou, amelynek történelme több mint 10 ezer évvel ezelőttre nyúlik vissza, bővelkedik a kulturális jelentőséggel bíró relikviákban.

Megnyílt Az ismeretlen Kertész Imre – Tanulóévek 1934-1955 című kiállítás a pápai Zsinagógában, amely nem csupán az életmű rejtett rétegeire irányítja a figyelmet, hanem eddig ismeretlen fotókkal és javarészt kiadatlan vallomásokkal kíséri végig e korai életperiódus állomásait. A június 23-ig nyitva tartó tárlat az író hajdani pápai látogatásának az emlékét is megidézi.

A csaknem 160 éve elsüllyedt, Clotilda nevű hajó volt az utolsó amely Afrikából szállított rabszolgákat Amerikába. Mivel az amerikai kongresszus 1807-ben betiltotta a rabszolgák behozatalát, a hajó titokban szállított, és 1860-ban szándékosan süllyesztették el, hogy eltüntessék a bizonyítékokat. Három évvel később Abraham Lincoln elnök aláírta az emancipációs kiáltványt, amely véget vetett a rabszolgaságnak az Egyesült Államokban.

Szombattól 73 művész részvételével 18 + 1 új kiállítási projektet és 52 programot kínál Közép-Európa legnagyobb képzőművészeti fesztiválja, a szentendrei Art Capital.

art_capital_2129

A Lukács Miklós cimbalomművész, Orbán György nagybőgős és Baló István dobos alkotta Cimbiózis trió A Cimbiózis világa címmel koncertet ad május 25-én 20.00-kor a Müpában.

A rendezvény első eseménye, a Muzsikál az erdő a Hírös Városban május 25. és 26. között várja az érdeklődőket Kecskeméten és Lakitelek-Tőserdőn.

Filmzenékre és Oscar-, Grammy- és Fonogram-díjnyertes dallamokra hangol Magyarország első show-kórusa: nagykoncertjüket május 25-én 18 órai kezdettel a Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központban rendezik meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma