2019_Filharmonia_Orgonakejszakaja_728x90_002

2019.06.14

Tegnap kezdődtek a Müpában a Wagner-napok, melyek előadásai 2006 óta új operajátszási stílust vezettek be. A Müpa dokumentumfilmet készített a 2008-ban bemutatott Ring tetralógia kapcsán, melyben a produkció létrehozói, Fischer Ádám és Hartmut Schörghofer rendező, valamint a premier énekesei beszélnek Wagner remekművéről. A filmvetítésen és az azt követő beszélgetésen jártunk, ahol Bősze Ádám zenei antikvárius, a Bartók Rádió műsorvezetője kérdezte a rendezőt.

1920x850_Wagner_2019_galeria_01
Forrás: Müpa

A Kossuth-díjas karmester, akit a közönség a Wagner-napok minden koncertjén láthat a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának élén, éppen a Ringgel mutatkozott be 2001-ben a Bayreuth-i Ünnepi Játékokon, és az előadásokon nyújtott művészi teljesítményét az Opernwelt szakmai folyóirat Az év karmestere címmel ismerte el. A 2019-es Budapesti Wagner-napokon ennek a koncepciónak a továbbgondolt változata lesz látható.


Richard Wagner egészen új irányt adott az opera műfajának. Komoly küldetéstudattal járó zsenijét bevallottan ösztönei vezérelték. A zenéről való sokéves elmélkedése során az összművészeti alkotás szükségességéhez jutott el, és azt vallotta, hogy a művészetnek a mitológiára kell épülnie. Ehhez újszerű beszédmód, új nyelvezet megalkotását tartotta szükségesnek. A zenekart is egészen máshogy használta, mint elődei.


560x350_Wagner_2019_galeria_08
Forrás: Müpa


Énekesei számára teljesen új kihívást jelentett a wagneri zenekarral énekelni. Úgy gondolta, hogy a zene a világ ősképe. A Niebelung gyűrűje elnevezésű operaciklusa négy műből, A Rajna kincse, A walkür, a Siegfried és Az istenek alkonya című darabokból áll. Wagnert 1870-ben kezdte foglalkoztatni a fesztiválszínház gondolata, melynek helyszíneként Bayreuth-ot, a bajor kisvárost tartotta ideálisnak. Bár terve az volt, hogy már 1873-ban A Niebelung gyűrűjével megnyílik az első Bayreuth-i Fesztivál, erre végül 1876-ban, II. Lajos király nagylelkű anyagi támogatásának köszönhetően kerülhetett sor.


A Wagner-recepció történetében nagyon komoly változást jelentett a Budapesti Wagner-napok elindulása. Fischer Ádám szerint Wagner bódító, mákonyszerű zenéjéhez meg kellett találni a megfelelő előadásmódot. Wagner állandóan kísérletezett, újított, így a budapesti kísérlet valószínűleg teljesen megfelelne elképzeléseinek. A zeneszerző operáinak librettói irodalmi értéket képviselnek.

wagner
Richard Wagner

A pénz és a birtoklási vágy tönkreteszi a világot, tulajdonképpen erről szól a Ring. A ma is aktuális történet a világegyetemet és az emberek azon belül elfoglalt helyét mutatja be. A megszerzett hatalommal a szereplők végülis nem tudnak mit kezdeni, az emberiség elveszett, mert a hatalomvágy motiválja. Wagner az operaciklust az utolsó darabbal kezdte, majd ehhez képest haladt előre a történetben, és mintegy előtörténetként fűzte hozzá Az istenek alkonyához a többi darabot. Fontos volt számára, hogy az egyes operák külön is előadhatóak legyenek.


A film szereplői szerint a Ring esetében a képi benyomások nagyon fontosak, Fischer Ádám pedig Hartmut Schörghofer rendezőt tartotta legalkalmasabbnak a feladatra. A cél az volt, hogy asszociációkat ébresszenek a nézőben, és megalkossanak egy olyan előadásmódot, ami a művet a fiatalok számára is fogyaszthatóvá teszi. A Müpa előadása ezért újfajta szcenikai elemeket alkalmaz, tulajdonképpen színházkoncentrátumnak is nevezhető, mert mindent bevet, ami egy színházban egyébként használatos. Az előadás az énekesektől a remek hangon kívül jó képzelőerőt is elvár, a filmben megszólaló szereplők szerint pedig a budapesti előadás és rendezés egyik nagy előnye, hogy hagyja őket a szerepükre koncentrálni.


1600x400_Wagner_aloldal_carousel_1600x400


A filmvetítés utáni beszélgetés során a rendező Bősze Ádám kérdésére elmondta, hogy a Ring rendezése bármelyik rendező pályáján nagyon fontos állomás, számára pedig egy beteljesült álom. A legnagyobb kihívást a Müpa terme jelentette, hiszen ez nem egy hagyományos operaszínpad, nincsenek meg azok a technikai feltételek, amik egy operában adottak. Ezért mindent redukálni kellett és új technológiákra volt szükség.


A rendező koncepciója szerint minden előkép mellőzésével, teljesen új szemlélettel nyúlt az előadáshoz. A nézők asszociációs képességének előhívása azt segíti elő, hogy mindenki a saját fejében tudja folytatni azt a „mozit”, amit a színpadon lát. Az eltelt tíz év alatt a színpadkép lényegi elemei megmaradtak, a mostani felújítás során néhány dolgot azonban elhagytak és újakat hoztak be. Már nem lehet alapozni például az egy időben nagyon aktuális Müpa és Valhalla építése közötti párhuzamra, ezért az idei előadásokban Votan a világot építi fel.

A kivitelezés nem veszít szemtelenségéből továbbra sem. Az előadások során az énekesek változnak, és bár a rendezőnek vannak kedvenc művészei, ez nem jelenti azt, hogy csak egyvalaki tudná jól megformálni az adott szerepeket. Egy karaktert mindenki máshogy közelít meg, és ez sokat ad hozzá az egyes előadásokhoz.

Schörghofer a Fischer Ádámmal való együttműködésről nagyon elismerően nyilatkozott, elmondta, hogy a karmester számára az énekhang a legfontosabb. Rendkívül intenzív személyiség, aki a munkafolyamat során szereti előre látni a dolgokat, és ez nagyban hozzájárul az előadások sikerességéhez.

A Budapesti Wagner napokat idén június 13. és 23. között rendezik meg a Müpában.

Rácz Anna

eden

2019.07.17

Bár a naptári időszámítás szerint már átléptük az év „mértani" közepét, aggodalomra semmi ok, ugyanis a maradék 6 hónapban is lesz még okunk moziba járnunk. Rengeteg izgalmas filmalkotást ígértek 2019-re mind hazai, mind nemzetközi fronton, mi pedig most arra vállalkoztuk, hogy összegyűjtjük a magyar mezőny legvártabb alkotásait.

joan--miro
2019.07.16

Az 1929-es év egyszerre volt válság és megújulás a szürrealisták számára: Max Ernst létrehozta első kollázsregényét, Salvador Dalí pedig csatlakozott a szürrealistákhoz. De szintén ekkor alakultak azok a csoportok, amelyek a Breton köréből kitaszítottakat gyűjtötte egybe. A Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása erről a személyes és művészi ellentétekben gazdag évről mesél.

Ujvari_Milan_7

2019.07.16

„Elképesztő privilégium, hogy az ember folyamatosan fejleszteni tudja a tudását" – mondja Újvári Milán, egyike annak a tíz fiatalnak, akik idén Fülöp Viktor-ösztöndíjat kaptak. A 34 éves táncművész két évet töltött a Cirque de Soleil társulatában, körbeturnézta velük a világot, majd a szabadúszó létet választotta. Főként a Duda Éva Társulat munkáiban láthattuk, néhány éve pedig táncpegagógusként is dolgozik. Eközben pedig állandóan képezi magát.

2016 óta csaknem 360 ezer internet-felhasználó csatlakozott a kínai Nagy Fal helyreállítása érdekében életre hívott online kezdeményezéshez, együttesen több mint 45 millió jüannal (1,9 milliárd forint) támogatva a felújítást. A kampány célja, hogy tudatosítsa az emberekben a világörökség helyszínére fenyegetést jelentő tényezőket. Az eddig összegyűlt pénzből a Nagy Fal pekingi, valamint Hopej és Sanhszi tartománybeli szakaszait renoválják.

Három magyar filmet is műsorra tűzött a hatodik alkalommal megszervezett Ceau, Cinema! „zsebfesztivál”. A július 18. és 21. között Temesváron és Gottlob községben zajló szemle nyitófilmje az osztrák-német koprodukcióban készült Mademoiselle Paradis. A magyar filmek közül Szilágyi Zsófia Egy nap és Reisz Gábor Rossz versek című filmje is versenyben van, de levetítik Nemes Jeles László Napszállta című filmjét is. A vetítések több temesvári helyszínen lesznek, vasárnap pedig ingyen lehet filmet nézni Gottlob községben, amely a romániai vidéki települések közül az első, ahol felújított mozi van.

Az amforák feltehetően egy hajótöréskor kerültek a tengerbe, a hajóroncsot azonban még nem találták meg. A kutatók szerint a korinthoszi A-típusú amforák a Kr. e. 7. és 5. század közötti időszakból származhatnak. A korsókat orsó alakú test, magas nyak és a vállat a perem alatti nyaki részhez kapcsoló fülek jellemzik, és valószínűleg bort vagy olajat tároltak bennük. A lelet megtalálásának helyén tovább folytatják a kutatásokat, ha sikerül megtalálni a hajóroncsot, amely az amforákat szállította, az lehet az eddig fellelt legősibb hajó, amely az albán partoknál süllyedt el.

A körülbelül 4600 éves tört falú vagy kettős lejtésű dahsúri piramis egyike annak a két piramisnak, amelyet az óegyiptomi negyedik dinasztiát megalapító Sznofru fáraónak emeltek Dahsúrban, a Gízánál kezdődő memphiszi nekropolisz déli végénél. A másik az északra fekvő vörös piramis, az ősi Egyiptom első, teljes egészében megépült piramisa. A piramis megnyitása azt jelenti, hogy a látogatók bemehetnek a belsejében lévő két kamrába, ha vállalják a fáradságos utat a 79 méter hosszú szűk alagútban. Be lehet menni a mellette fekvő kisebb mellékpiramisba is, amely a feltételezések szerint Sznofru főfeleségének, I. Hotepheresznek épült.

A fogyatkozás, amely országszerte látható lesz, 66 százalékos, vagyis a holdátmérő mintegy kétharmada merül a Föld árnyékába, ami szabad szemmel is látványos jelenség. Holdkelte után pár perccel a félárnyék (penumbra) kezd ráhúzódni a Holdra. Ezt szabad szemmel még nem érzékelhetjük. A már látható változásra magyar idő szerint kevéssel 21 óra előtt számíthatunk. A részleges fázis 22:01-kor kezdődik, ekkor lép be a Hold széle a teljes árnyékba, majd fokozatosan egyre nagyobb terület változik vöröses-barna színűvé. A részlegesség a legnagyobb kiterjedését, 66 százalékot 23:31-kor éri el, ezután apránként, ahogy jött, le is vonul a teljes árnyék. A részleges fázis vége 00:59-kor lesz, így csaknem 3 órán át tartó jelenség várható.

Több mint hat héten keresztül könnyű- és komolyzenei koncertekkel, valamint családi programokkal várja a békéscsabai Csabagyöngye Kulturális Központ (CSAKK) a város lakosságát és a vendégeket Békéscsaba főterére, illetve a közeli központ Élővíz-csatornára nyíló stégjére.

Pribojszki_Matyas_Jumping_Matt_and_his_Combo

Július 20-án, szombaton rendezik meg a második Libegők éjszakáját; az országos rendezvényhez az idén hat helyszín csatlakozott.

Szimfonikus koncertszínházi előadáson láthatja a közönség a Légy jó mindhalálig című musicalt július 23-án és 24-én a debreceni nagyerdei színpadon. A darab élő szimfonikus zenekari kísérettel a debreceni Csokonai Színház és a Nagyerdei Szabadtéri Játékok közös produkciójában, Móricz Zsigmond születésének 140. évfordulója alkalmából kerül színre.

Július 27-én rendezik meg a 194. balatonfüredi Anna-bált, ezt megelőzően az Anna-fesztiválnak ad otthont a város, ahol prímásverseny és operagála is várja az érdeklődőket.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma