2017. május 29.
Célzó

_D0A1104_Copy

A pécsi Apolló Moziban mutatták be április 13-án a Szász István rendezésében elkészült, a Szigetvár melletti Szulejmán-sírkomplexum feltárását bemutató, mintegy félórás dokumentumfilmet.

2013.10.28

Új ifjúsági darabot mutatott be a Kolibri Színház Emlékezz rám címmel október 26-án, amelynek középpontjában számos, kamaszokat érintő probléma áll. A fekete humorban sem szűkölködő tanulságos előadásról a rendezővel, Németh Ákossal beszélgettünk.

szoro_foto2
Fotó: Kolibri Színház

Hogyan esett erre a darabra a választás?

Rendezőként részt vettem egy svájci-magyar koprodukcióban, és akkor került a kezembe ez a darab. Német nyelvterületen nagy kultúrája van az ilyen jellegű daraboknak, ez is rég óta sikerrel fut Svájcban és Németországban. Miután elsősorban drámaíró vagyok és rendezni csak évente egy-két darabot szoktam, amikor a Kolibri felkért, egyértelmű volt, hogy ezt fogom színre vinni.

 

Miről szól a történet?

A tizenhat éves gimnazista fiatalok mindennapjairól, a főszereplő fiú, Cedric és bandájának zűrös dolgairól. Arról, hogyan kínoznak addig egy mozgássérült lányt, amíg szinte öngyilkosságba hajszolják. A tíz és tizenhat éves korosztály különösen kegyetlenül tud viselkedni, talán azért, mert őszintébbek, gátlástalanabbak, mint a felnőttek. Az ő valóságos problémáikat mutatja be a darab, egy olyan történetet, ami napi szinten is ismerős lehet a híradásokból. A miénk azonban mégsem egy tipikus történet, hiszen váratlan fordulatot tartogat.

 

Az eredeti verzióhoz képest, miben más a Kolibri Pincében látható darab?

Amikor először elolvastam, bizonyos pontokon hiányérzetem támadt, néhol gyengének találtam. Drámaíróként egyébként is szokásom, hogy kiegészítem a darabot, ez a próbák alatt is megtörtént, mert igyekeztem a színészekhez igazítani a szöveget. Az eredeti verzió tele volt monológokkal, ezért elég statikusnak találtam, így igyekeztünk minél több izgalmas dialógust belevinni. Az eredeti történetet követjük, de formailag sokban eltérünk a szerzői változattól.

 

Azon túl, hogy van egy elég konkrét mondanivalója a történetnek mi az, ami rendezőként végig foglalkoztatta? Mit szeretett volna külön is meg mutatni?

Azt találtam érdekesnek, hogy egy „emo” stílusú, magával elégedetlen, a környezetének kiszolgáltatott kislányból, hogyan lesz a balesete után egy teljesen más külsejű, nyitott személyiség. Amikor Mira megtalálja a saját történelmének nyomait, újra összezavarodik, újabb változáson megy keresztül. Nem csak az emlékek, hanem az őt körülvevő gyerekek reakciója is hat rá, hiszen a társai bűntudatot éreznek korábbi tetteik miatt. A darab  egy érdekes vizsgálat, szociális játék.

 

Hány éves kortól ajánlják a darabot, kik a célközönség?

Az előadást tizenkét éves kortól ajánljuk, annak ellenére, hogy elég sok kemény jelenet van benne. Kezdetben én azt javasoltam, emeljük a korhatárt, de nálam sokkal hozzáértőbbek meggyőztek arról, hogy a mai kiskamaszok már sokkal többet láttak  avilágból, mint a pár évvel idősebb generáció. Nagyon sokat tanultam a Kolibritől és a színészektől, akik otthon vannak az ifjúsági színdarabok világában. Sokáig kerestem, hogy miként is kell ezt a műfajt jól művelni, mert ifjúsági darabot rendezni bizony külön műfaj. Nagy dilemmát okozott, hogy mennyire lehetünk nyersek a nyelvi vagy képi megfogalmazásban, hogy mi számít kisrealistának vagy naturalistának. Úgy érezzük, sikerült meghúzni a határt. A szexus például alig van jelen a darabban. Az erőszakot sem durván mutatjuk meg. Bízom benne, hogy sikerült megtalálni a fiatalokhoz vezető utat.

 

 

Milyen problémákkal szembesíti a fiatalokat az előadás, hogyan tud hatni rájuk?

Elsősorban azzal szembesülhetnek, hogy milyen rombolást okoz valakiben, ha folyamatos lelki nyomás alatt áll, hogy az apró iskolai csínytevések milyen komoly következményekkel járhatnak, akár bűncselekményig is fajulhatnak, hogy könnyen előállhat az a szituáció, amelyben valaki képes az öngyilkosság mellett dönteni. A legérdekesebb talán az lehet a gyerekek számára, hogy mi történik, ha egy „áldozat karakter” nem az többé, aki volt, külsőleg és belsőleg is átalakul és visszatér ugyanabba a közegbe, ahol korábban zaklatták. Arra törekedtem, hogy kérdéseket tegyünk fel, de azt remélem, hogy a fiatalokat szórakoztatni is fogja a Kolibris változat humora.

 

Tóth Júlia Éva

Kulcsszavak:

_D0A8844_Copy

2017.05.29

Az emberek, a hiány, az épületek és az épített múlt is jelentős szerepet kap a velencei Palazzo Bembóban rendezett kiállításon, amelyet egy török kurátor, Kemal Orta állított össze egy honfitársa és két magyar művész munkáiból az Európai Kulturális Központ védnökségével. Pályázott ugyanis Martin Heideggert is idéző koncepciójával, a Velencei Biennále kurátorai pedig érdemesnek találták a kiállításra.

patinavagott

2017.05.29

Patina címmel nyílt kiállítás a XIV. Vásárhelyi Fotószimpózium alkotásaiból május 20-án Hódmezővásárhelyen. Az Alföldi Galériában negyvenkét fotó tekinthető meg, melyek mind Hódmezővásárhely patináját kívánják bemutatni, pontosabban a város építészeti, szellemi, tárgyi és természeti értékeit. A Patina című tárlat július 2-ig tekinthető meg Hódmezővásárhelyen, szeptemberben pedig a fővárosban is látható lesz a Bartók1 Galériában.

kemeny_zsofi__rabok-tovabb

2017.05.29

Mit jelent a nyár beköszönte? Mi mást, mint új könyveket! Idén június második hétvégéjén kezdődik a 88. Ünnepi Könyvhét és 16. Gyermekkönyvnapok, és ugyanekkor tartják a Petőfi Irodalmi Múzeumban (PIM) a nyári Margó Irodalmi Fesztivált is, ahol rendhagyó olvasótalálkozókon ismerkedhetünk meg a szerzőkkel. Vannak olyan könyvek, amelyeket nem érdemes kihagyni! Ezek közül mutatunk öt kedvencet.

Egyiptom budapesti nagykövetsége legfeljebb 15 fős folklóregyüttesek számára írt ki pályázatot az augusztus 20. és 25. között zajló Ismailia Fesztiválon való részvételre. A jelentkezési határidő 2017. augusztus 1-je, a fesztiválról bővebb információ az ismailiafestivals@gmail.com e-mail címen kérhető a szervezőktől.

Bereczki Csaba Soul Exodus és Simonyi Balázs Ultra című alkotásai versenyeznek Európa patinás filmünnepén, a dokumentumfilmek elsőrangú seregszemléjén Krakkóban. Az 1961-ben alapított krakkói filmfesztivál idén május 28-ától június 4-éig vonultatja fel a nagyvilág rövid- és dokumentumfilm újdonságainak legjavát.

A fiatal amerikai dzsesszgeneráció egyik legtehetségesebb basszusgitárosa, Ben Williams ad koncertet saját együttese élén június 9-én a budai MOM Kulturális Központban (MOMKult). A még csak 32 éves Ben Williams hozzá hasonlóan fiatal, de a nemzetközi dzsessz színtéren már magasan jegyzett zenészekkel, vagyis a Sound Effect elnevezésű formációval lép fel a magyar fővárosban.

Robert Wilson színháza és annak hatása a kortárs színházművészetre címmel egynapos konferenciát rendez a PIM – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szeptember 22-én. A konferencián filmes vetítéssel illusztrált előadást tart Frank Hentschker, a City University of New York Martin E. Segal Theatre Center igazgatója, egyetemi tanár.

A Lóci Játszik nyerte a Nagy-Szín-Pad! című tehetségmutató versenyt május 27-én este a fővárosi Akvárium Klubban. A VOLT Produkció és a Petőfi Rádió szervezésében zajlott rendezvény fináléjában három előadó mérte össze produkcióját, a végeredményről a közönség szavazatai döntöttek. A döntő másik két résztvevője a Jónás Vera Experiment és a Mörk volt. Mindhárom előadó húszperces blokkot adott elő élőben.

Már második alkalommal választotta be 2015 után az EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe) a legrangosabb európai fesztiválok sorába a Művészetek Völgyét. A nemzetközi zsűri szavazata alapján 39 országból 715 fesztivál kapta meg a „figyelemreméltó fesztivál” címet a május 4-én Wiesbadenben tartott EFFE MeetUp keretében.

65_n_masolata

Az Opera egyik népszerű, új keletű hagyományaként az anyák napját megelőző szombaton, május 6-án ismét a kismamákat várja ezúttal Massenet zenedrámája, a Werther előadására. A kismamák a várandóskönyv mellé két-két darab, jelképes összegű, 300 forintos jegyet válthatnak a délelőtt 11 órakor kezdődő előadásra.

Hazahoztuk Nagy-Britanniából az utolsó, az egykori mátyásföldi üzemben tervezett és épített Ikarus autóbuszt. Az Ikarus 489-es Polaris-típusú busz akkoriban Európa egyik leginnovatívabb városi autóbusza volt és egyben az Ikarus utolsó sikeres exportterméke.

Folytatódik április 21-én a nagysikerű, kulturális gasztroélményt nyújtó Astoria CoolTúra sorozat: ezúttal Udvaros Dorottyával Veiszer Alinda beszélget. A Hotel Astoria patinás falai közt természetesen felcsendülnek a kiváló színművésznő kedvenc dalai is és az estet egy, a témára hangolt kétfogásos gourmet vacsora teszi teljessé.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma