2016.06.14

Nappal egyetemre jár, esténként fellép a Nemzeti Színházban, filmekben szerepel, és mindeközben részt vesz a nők bántalmazása elleni harcban. Barta Ágnes a Kaposvári Egyetem Színházi Intézetének negyedéves hallgatója, akinek társaival együtt osztályfőnökük, Vidnyánszky Attila lehetőséget biztosított arra, hogy a Nemzeti Színházban töltsék szakmai gyakorlatukat.

Milyen érzés pályakezdő színésznőként a Nemzeti Színházban játszani?

Nagyon megtisztelő. Szeretek itt lenni. Bár nem vagyok társulati tag, egyre jobban érzem magam a társulat állandó színészei között. Már elmúlt a kezdeti szorongás. A színészek nagyon közvetlenek és segítőkészek, de az elején furcsa volt, hogy olyan emberekkel dolgozhatom együtt, akikre felnézek.

 

BartaAgi_Vitezlelek_eori-7710


Milyen szerepeid voltak eddig?

Több darabunk volt a Nemzeti Színházban, amelyekben az osztállyal közösen szerepeltünk. Ilyen volt a János vitéz, később egy I. világháborús témájú Molnár-darabot, a Fekete ég – A fehér felhőt adtuk elő olyan neves színészekkel közösen, mint Béres Ilona vagy Mécs Károly. A Psyché az osztályunk önálló darabja, amelynek az a különlegessége, hogy minden női szereplő Psyché. Játszom még ezen kívül a Szindbádban, a Cyranóban, és átvettem Boróka szerepét a Vitéz lélekben. Ezek közül a Psyché nagyon közel áll hozzám, belengi a mindennapjaimat. Már napokkal az előadás előtt benne élek. A Vitéz lélek azért különleges számomra, mert az az első olyan darab, amelyben egyedül viszek végig egy szerepet. Az eddigi előadásokban kisebb szerepeket kaptunk, és inkább a csapatmunka számított.

 

A színház mellett filmekben is játszottál már.

Az első komolyabb munkám a Free Entry volt Kerékgyártó Yvonne rendezésében. Nagyon sokat köszönhetek neki, azóta játszom különböző vizsgafilmekben és kisfilmekben is. Legutóbbi munkám Grosan Cristinával az Éjszakai festés volt.

 

BartaAgi_Vitezlelek_eori-7748


Hogy tudod összeegyeztetni az egyetemet a munkával?

Már csak nagyon ritkán kell lemennünk Kaposvárra, az óráink többsége itt van a színházban. Van énekóránk, beszédóránk, táncóránk. Színészmesterség-óránk már nincs külön, helyette próbálunk. Volt, hogy jött utánunk Kaposvárról tanár, néhány oktatónk pesti, és a színház színművészei is tartottak nekünk kurzusokat. Az egyik legjobb módszer a tanulásra az, ha együtt próbálunk, egy színpadon állunk a tapasztalt színészekkel.

 

Mi volt számodra a legnagyobb nehézség Psyché megformálása során?

A darab fő szála a szerelem Psyché és Ungvárnémeti Tóth László között, ám az egyik legnagyobb nehézség az volt, hogy nekem Psychéként egyáltalán nincs közös jelenetem Lacival. A másik komoly feladat a gátlások levetkőzése volt. Ez kifejezetten erotikus darab, ám próbáltam nem erről az oldaláról megfogni a jeleneteket. Szerencsére nagyon összeszokott közösség vagyunk, így végül nem okozott gondot az erotikus részek próbája sem.

 

Psyche_eorifoto-8663


Érzelmileg mennyire megterhelő a munka?

Megterhelő, de ezt egyre jobban tudjuk kezelni. Megtanultuk elengedni a végén az érzéseket. Mégis úgy gondolom – és a többieken is azt látom –, hogy soha nem teher ezt a darabot játszani. Mindig várjuk, örömmel játsszuk, és együtt izgulunk az aznapi előadás sikeréért. Összességében rengeteget ad mindnyájunknak.

 

Részt vettél a Mennyit érsz? kiállítás létrehozásában, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a napjainkban is létező rabszolgatartásra, harcoljon a prostitúció és a szexuális zaklatás ellen. Találkoztál látogatókkal, volt alkalmad megfigyelni a reakcióikat?

Sajnos nem. Egy videóban szerepeltem, ahol olyan lányt alakítottam, akit nyolc éven keresztül egy pincében tartottak szexuális rabszolgaként. Ez egy igaz történet, Natascha Kampusch esete alapján készült. Az ő monológját ültettük át magyar környezetbe, magyar nevekkel, hogy még közelebb hozzuk a történetet a látogatókhoz. A kiállítótérben ez úgy nézett ki, hogy berendezték egy szuterénba a lakását, volt ott egy matrac, koszos tárgyak, ruhák szétdobálva, és egy LCD TV-t belógattak középre, ahol időről időre elindult a felvétel.

 

Viszont több visszajelzést is kaptam az ismerőseimtől. Mind azt mondták, örülnek, hogy tudják: én vagyok ott, ez oldotta egy kicsit bennük a feszültséget. Még így is nagyon sokkoló és nyomasztó volt számukra a videó. Félelmetes látni, hogy ilyen megtörténik. Épp ez volt a cél, sokkhatást kiváltani, hogy az embereknek felnyíljon a szemük. Lehet, hogy miközben Pesten sétálok az utcán, a lábam alatt épp gyötörnek valakit. Ez azért félelmetes. Megdöbbentő adatok vannak arról, hány ezer lányt tartanak rabszolgasorban csak Magyarországon. Elképzelni is nehéz, hogy nyolc éven át egy szobában vagy, és nem mész ki, nem látod a napot. Örülök, hogy van, aki harcol értük.

 

Mit gondolsz, min tud ez a kiállítás változtatni?

Remélem, hogy olyanok is látták, akik veszélyeztetettek. Akiknél például hiányzik a szerető család, vagy ahol nincs senki, aki oda tud figyelni a tinilányokra. Ők könnyebben elkallódnak, be lehet őket csapni, el lehet őket rabolni. Ha látták a kiállítást, talán jobban tudják, mire kell odafigyelniük. Ezen kívül a monológom a videóban is úgy fejeződik be, hogy „segíts, menjünk ki innen!”. Úgy gondolom, aki ezt látta, abban nyomot hagy ez az egész, és ha legközelebb annak a jeleit tapasztalja, hogy valakit bántalmaznak, vagy olyasmire kényszerítenek, amit nem akar, akkor tenni fog ellene.

 

 

Készítette: Liska Enikő

Fotó: Nemzeti Színház

architecture-2942344_960_720

2017.11.17
Vajon a művészetek merítenek ma a keresztyén-keresztény értékrendből? Az egyházak hasonló kulturális szerepet töltenek be ma, mint korábban? Hogyan zajlana 2017-ben a reformáció? Vajon Luther Márton írna blogot és vitakozna Facebook-cseten vagy kommentekben? Dr. Szabó Előd vallástörténésszel a reformáció (kulturális) hatásairól beszélgettünk.

_D0A0632_Copy

2017.11.17

Mi köt össze két alkotót, akik eltérő művészeti ágak szerelmesei? Hogy mindketten szívesen tekintenek vissza a múltra, felidézve régebbi korok eszméit. Az Alkotóművészeti Szalon november 10-ei eseményén Árkossy István festőművész, grafikus, író és Csörsz Rumen István irodalomtörténész, zenész, a Musica Historica együttes művészeti vezetője volt a vendég.

Pilinszky-Janos-04

2017.11.17
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa összesen 110,3 millió forinttal támogatja tizenhat dokumentumfilm elkészítését a Magyar Média Mecenatúra Program keretein belül, az idei Ember Judit-pályázat második fordulójában. Dokumentumfilm készül például a székely Atlantiszról, a barátság és a szerelem megjelenéséről Pilinszky János költészetében és az ex-Malév-pilóták sorsáról is.

A XVIII. kerületi Kossuth tér átalakítása, valamint az Andrássy úti Hotel Moments kialakítása kapta meg az idén az Építész Kamara Építészeti Nívódíját, amelyet november 16-án adtak át Budapesten a FUGA Budapesti Építészeti Központban. „Ezek az épületek és intézmények mind-mind attól válnak különlegessé – az utókor számára is –, hogy az építészeti értékük mellett az épületek használói felé is komoly gesztust tesznek” – hívta fel a figyelmet Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes a díjátadón.

Még több mint másfél hónapig, január 5-éig várják a jelentkezéseket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzőversenyére, amelyet Arany János születésének 200. évfordulója alkalmából írtak ki. Egy szerző több pályaművet is benyújthat, de ezeket külön-külön kell beadni. A zeneszerzőversenyről bővebben a Zeneakadémia honlapján lehet tájékozódni.

Több magyar festő műve is szerepelt a Sotheby’s november 14-ei aukcióján Londonban, köztük Reigl Judit, Gyémánt László, Fajó János, Fényes Adolf, Vaszary János, Aba-Novák Vilmos, Kádár Béla, Victor Vasarely és Galambos Tamás munkái. Az aukciós ház A 20. századi művészet – Más távlatból címmel kelet-európai művészektől válogatott modern és kortárs munkákat.

Középiskolásoknak meghirdetett irodalmi versennyel, a Kortárs-díjak átadásával, valamint beszélgetős estekkel ünnepli fennállásának 60. évét a Kortárs irodalmi és művészeti folyóirat. A papíralapú Kortárs mellett, teljesen különálló szerkesztőséggel már hat éve működik a folyóirat online kiadása, amely nagy hangsúlyt fektet a fiatal, 25 és 40 év közötti generáció megszólítására.

Fontos tudományos eredményekkel szolgáltak az egri vár területén az elmúlt két évben a Modern Városok Programja keretében elvégzett próba- és megelőző feltárások, amelyek során Árpád-kori épületmaradványok is előkerültek. Megtalálták a 11. században épült első püspöki rezidencia maradványait, az ennek helyére épült kápolna és a mellette létrehozott püspöki palotát, valamint káptalani kolostor falait is.

Ipari és háztartási hulladékokból épített hangszerek? Utánozhatatlanul bravúros kísérleti koncertek? Slagszaxofon, biciklidob, hangburgerek? Egy évtizede foglalkozik speciális hangkeltő eszközök építésével a Bélaműhely Sound Art. Csácsúcsicsó című lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű technoszámok és versfeldolgozások, születésnapi koncertjükön pedig fellép a Soharóza kórus is.

belamuhely

Folytatódik a Pannon Filharmonikusok E.ON-koncertsorozata a Müpában: a tánc négy arcát bemutató hangversenyen a közönség stíluson és korokon átívelő műsort hallgathat meg a Pannon Filharmonikusok előadásában november 17-én 19:30 órai kezdettel. A koncert négy zeneművén keresztül az élet, a halál, a csábító és a tenger hívja táncba a hallgatóságot. Az esten szólistaként Bogányi Gergely zongoraművész áll színpadra, míg a zenekart Cristian Mandeal dirigálja.

Kutyák és istenek, erőszak és bűn, elfogadás és kiszolgáltatottság: ismét látható Mundruczó Kornél és a Proton Színház Szégyen című előadása október 30-án, 31-én és november 1-jén a Trafóban. Az előadás most különösen aktuális, hiszen a nők elleni erőszak és a faji diszkrimináció egyszerre jelenik meg J. M. Coetzee azonos című regényének színpadi adaptációjában. Érdekesség, hogy a cannes-i filmfesztiválon fődíjat nyert Fehér Isten című film egyik előzménye a 2012-ben született előadás. A produkció 70. előadása november 1-jén lesz.

Az első Fair Play Napon, október 26-án zenei alkotók, előadóművészek hívják fel a közönség figyelmét arra, hogy digitalizálódó világunkban egyre fontosabb a fair play, a zenészek anyagi és erkölcsi megbecsülése. A zenei produkciók létrejöttéhez ugyanúgy anyagi erőforrások kellenek, mint bármely hétköznapi termék előállításához, melyekért a fogyasztók pénzt adnak. A ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezésére létrejövő Fair Play Nap a tudatos, fair zenefogyasztás szükségességére hívja fel a figyelmet.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma