NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_1_002

2019.04.12

Moholy-Nagy László Fény-tér-modulátora az egyik fő attrakciója a Ludwig Múzeum Bauhaus100. Program a mának – Kortárs nézőpontok című kiállításának. De nemcsak ez az egyetlen meglepetés ebben a válogatásban: a tárlaton szerepel többek között egy relikviagyűjtemény is, amelynek egy részét korábban még soha sehol nem mutattak be.

_D0A8842_Copy
Kis Varsó: Bizalom
Fotó: Csákvári Zsigmond

Szórakoztató, reflexív és nagyon friss ez a kiállítás. Külön öröm, hogy nem a Bauhaus történetét szeretné bemutatni, hanem azokra a ma is jelenlevő, jellegzetes művészeti pozíciókra koncentrál, amelyek alapján pontosan felismerhetők a mozgalom legfőbb mozgatórugói.


Ötletes megoldás az is, hogy a kiállításon egymás mellett szerepelnek a különféle típusú tárgyak és tárgyegyüttesek, azokat nem kategóriánként csoportosították, ezáltal jobban érhető a Bauhaus egyik legfontosabb törekvése: az, hogy megpróbálta ledönteni a falakat az egyedileg megalkotott műalkotás és a sorozatgyártott termékek, valamint a képzőművészet, az iparművészet és az építészet között.


_D0A8875_Copy
Jovanovics Tamás munkája
Fotó: Csákvári Zsigmond


A rendezés kulcsszavak szerint válogatta össze a bemutatott munkákat. Az egyes szekciókban szereplő művek sok esetben egy másik blokkon belül is értelmezhetők, így nincs is éles határ az egyes részek között, a kurátorok ezzel is érzékeltetni tudták a Bauhaus különböző ágainak szoros összefüggéseit.


A két, központi termet szokás szerint uralják a nagy táblaképek, itt van például Jovanovics Tamás három festménye, amelyek a fekete és a fehér háttérfelület felfestett színekre kifejtett hatását vizsgálja, vagy Losonczi István két munkája az Inverzív ablakok sorozatból. Azonban már itt, rögtön a kiállítás elején felpörgetik az eseményeket a kurátorok és elég sok olyan munkát helyeznek ebbe a térbe, ami a látogatót megállásra készteti. A Fény címet viselő blokk központi attrakciója Moholyi-Nagy László Fekete-fehér-szürke című munkája, amelyen a Fény-tér-modulátor szerkezet eredeti működési mechanizmusát figyelhetjük meg.


_D0A8849_Copy
Losonczi István: Inverzív ablakok
Fotó: Csákvári Zsigmond


Remek, hogy ennek néhány parafrázisa is felbukkan a kiállításban: ott van Freya Björg Olafson HYPER_ című munkája, amely a Fény-tér-modulátor művészi továbbgondolása. Szintén a fénnyel kísérletezik Cseke Szilárd fény és kinetikus effektusokat felhasználó Jó pásztora, amely az első nagy terem közepében található, négykerekű kocsin elhelyezett pingponglabdákat terelő játékos szerkezet. A labdákat irányító kerítés CD-lemezekből összeállított oldala, a neoncső világítás, valamint a gyűrt ezüst sztaniolpapír izgalmas fényhatásokat hoz létre a labdák körbehaladása során.


Innen továbbhaladva elsőként feltűnik, hogy a Szín elnevezésű szekcióban milyen remekül passzolnak egymáshoz a már említett Losonczi István-munkák és Gál András három, csak egyfajta színt tartalmazó, Cím nélküli üres vásznai. Azonban mielőtt túlságosan beszippantanának minket ezek a hiányt felmutató alkotások, tekintetünket újabb érdekességek vonják magukra.


_D0A8804_Copy
Háttérben Nemcsics Színország kapuja c. munkája
Fotó: Csákvári Zsigmond


Nemcsics Antal a harmóniaküszöbökre épülő Coloroid színrendszer összefüggéseit felmutató munkái egészen lázba hoznak. A Colorium című munka e színrendszer szimbóluma: az acél vázon szereplő gömbök viszonya a színrendszer törvényszerűségeit szemlélteti. A Színország Kapuja című, 100 darab villany-motorral működtetett mobil, ami a 42. Nemzetközi Velencei Képzőművészeti Biennále központi kiállításán is szerepelt. Távolról szemlélve négyzet alakú elemeket látunk, amelyek egyes cikkelyei különféle színre vannak festve, azonban ha közelebb megyünk, akkor a mozgásérzékelő bekapcsolja a szerkezetet, ezek a négyzetek forogni kezdenek és színes körökké alakulnak a szemünk előtt.


A kiállítás Forma szekciójában olyan művek szerepelnek, amelyek a plasztika és a képzőművészet határán egyensúlyozva kísérleteznek a geometrikus, leegyszerűsített alakzatok kompozíciós lehetőségeivel. Több szék is szerepel a kiállításon, amelyek ezt a bútordarabot mint emblematikus formát írják át. Jó ötlet volt kiállítani Csiky Tibor Rietveld-szék másolatát, azonban Gyurisits Konrád beton hintaszéke még talán annál is izgalmasabb, hiszen ezzel a formával megtalálta, hogy az egyébként rideg és merev anyagot hogyan tudja mozgásba hozni és rugalmassá tenni.


_D0A8771_Copy
Gyurisits Konrád betonszéke
Fotó: Csákvári Zsigmond


Külön terem foglalkozik a Bauhaus színházzal. A figurát alapvető geometriai formákra redukáló schlemmeri színház különös jelmezei Bárdy Margit munkáiban elevenednek meg, de nagyon jó, hogy ebben a térben szerepel Moholy-Nagy László totális színházának terve is.


Szintén saját termet kapott Molnár Farkas vörös kockaház-terve is, amely a Bauhaus formakultúra építészeti esszenciájaként értelmezhető. A vörösre festett terem teljesen a részeire szedi ezt a tervet, a Sógor Ákos készítette méretarányos maketten annak minden részletét megszemlélhetjük, sőt, az alkotó animációján elemeire hullva is megjelenik, így a ház legbelsőbb titkaiba is beavatást nyerünk.


_D0A8797_Copy
A vörös kockaház makettje
Fotó: Csákvári Zsigmond


A Jövőépítés/játékok blokkot a Gruppo Tökmag által készített Bővített Tangram konfigurációk című falfestése uralja: a fehér falra sorba festett statikus, arctalan, bábszerű alakok teszik izgalmassá ezt a teret. Itt tekinthetjük meg továbbá a legjellemzőbb Bauhaus-játékokat, sőt ki is próbálhatunk néhány, az eredeti alapelvek szerint készült modern játékot, például egy játékkártyát.


Az Előtanulmányok blokk kísérletező munkákat vonultat fel. Temesi Apol Hulladék báránya például az ipari textilhulladék újrahasznosítását vizsgálja, Sápi Márton acél Möbiusa pedig a térbeli forma redukciójával a tömeg és forma viszonyát jeleníti meg.


_D0A8810_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond


Azért is jó ez a kiállítás, mert anélkül, hogy túl komoly lenne és ránkzúdítana rengeteg információt, mégis vissza tudja adni a Bauhaus legfontosabb törekvéseit, és nagyszerűen megismertet minket a mozgalom szellemiségével. És ugyan nem történeti a tárlat, azonban mint kiállítás a kiállításban szerepel egy szűk folyosó a térben, ahol egy páratlan relikviagyűjteményt tekinthetünk meg.


_D0A8695_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond


Itt szerepelnek például Molnár Farkas társasháztervei, korabeli fotók, eredeti Bauhaus-könyvek, levelezések és dokumentumok, olyan anyagok, amelyek egy része ezen a kiállításon látható először. A válogatásban olyan ikonikussá vált tárgyak is szerepelnek, például kilincsek, jénai teáskannák, amelyeket már évek óta replikaként gyártanak és designboltokban árusítanak, de még másolatként is fel tudják idézni a Bauhaus eszméjét.


Kocsis Katica

IMG_8967

2019.09.17

Baksa-Soós János a magyar zene- és művészettörténet ikonikus alakja, a KEX együttes frontembereként vált ismertté. 1971-ben Németországba disszidált, ettől kezdve Január Herceg néven alkotott a legkülönfélébb médiumokban. A Paksi Képtár kiállítása a művész alternatív világát idézi meg. Majsai Rékával, a tárlat kurátorával beszélgettünk.

Gyorgyi_Anna_VenerOrsolya

2019.09.16

Dan LeFranc Nagy vacsora című műve 2011-ben Chicago legjobb darabja volt, most pedig a Jurányi Házban mutatják be szeptember 28-án Császi Ádám fordításában és rendezésében. Az egyik főszerepet Györgyi Anna játssza. Őt kérdezte Bordás Katinka.

TereyMTICzimbalGyula

2019.09.16

Az idén júniusban elhunyt Térey János író, költő, drámaíró, műfordító minden kétséget kizáróan nagy költő volt, akinek alkotói fellépése jelentős változásokat hozott a magyar irodalomban. Szeptember 12-én a Fugában tartott, Nagy tervekkel jöttem Rosmersholmba című, Térey szándékait tükröző kötet bemutatóján minden hely megtelt.

A 700 méter hosszú híd, amelyet szinte teljes egészében kézzel, viking kori eszközöket és technikákat alkalmazva építettek, a viking infrastruktúrát és szaktudást demonstrálja. A Vikingebro nevű híd egy másolata annak az eredeti szerkezetnek, amely Kékfogú Harald, vagyis I. Harald dán király uralkodása idején, 980-ban állt a területen. A szerkezet megépítésében több mint ezer iskolás gyerek és 400 önkéntes, köztük a hagyományos viking módszereket ismerő ácsok vettek részt. A munkálatok három évig tartottak.

Drámasorozat kategóriában a Trónok harca nyolcadik évada tíz kreatív Emmy-díjat nyert el, a Csernobil című sorozat hét díjat kapott a korlátozott epizódsorozatok kategóriában, a Free Solo - Mászókötél nélkül című filmet a dokumentumfilmek között szintén hét díjjal jutalmazták. Kreatív Emmy-díjjal jutalmazták Cherry Jones und Bradley Whitford színészeket A szolgálólány meséje című drámasorozatban való vendégszereplésükét, valamint Jane Lynchet és Luke Kirbyt a The Marvelous Mrs. Maisel című vígjátéksorozatban nyújtott vendégszereplésükért. Utóbbi sorozat a vígjáték kategóriában hat díjat zsebelt be. A legjobb dokumentumfilmnek járó kreatív Emmy-díjat kapta továbbá a Michael Jackson állítólagos szexuális molesztálásait feldolgozó Neverland elhagyása című film. Az Emmy-díjakat szeptember 22-én adják át Los Angelesben.

Az egykori árvaház helyén immár egy interaktív kiállításnak otthont adó látogatóközpont, közösségi kávézó, bolt és kertek várják a Beatles rajongóit. A területen álló eredeti, gótikus épületet 1878-ban építtette egy hajómágnás, majd 1934-ben az Üdvhadsereg vásárolta meg a wooltoni ingatlant és gyermekotthonná alakította. Az akkoriban a nagynénjével Élő fiatal Lennon mindössze pár sarokra lakott az intézménytől, ahová gyakran ellátogatott, hogy fára másszon és bújócskázzon, valamint nagy kedvence volt az árvaházban évente megrendezett nyári kerti mulatság. Évekkel később Lennon ezekből az emlékeiből táplálkozva írta meg az 1960-as évek egyik leghíresebb számát, a Strawberry Fields Forever-t. Az eredeti épületet a 70-es évek elején lebontották, és egy kisebb gyermekotthont emeltek a helyén, amely azonban 2005-ben végleg bezárt. Az Üdvhadsereg tulajdonában lévő és általa üzemeltetett új látogatóközpont, kávézó és bolt bevételeiből a szervezet Steps to Work elnevezésű programját támogatják, amely a tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok munkába állását segíti.

A Jojo Rabbit nyerte el vasárnap a Torontói Filmfesztivál fődíját, amelyről közönségszavazás dönt. Az új-zélandi rendező második világháborús komédiája a náci Németországban játszódik, és egy 10 éves kisfiúról, Jojóról szól, akinek képzeletbeli barátja Adolf Hitler. A Thor: Ragnarok rendezője maga játssza a náci vezért a filmben, amelynek további sztárjai között van Scarlett Johansson, aki a kisfiú anyját alakítja, továbbá Sam Rockwell és Rebel Wilson is. A fiú szerepében a filmmel debütáló Roman Griffin Davis látható. Waititi filmje a kanadai filmfesztivál legfontosabb trófeáját, a közönségdíjat kapta, amely 15 ezer kanadai dollár (3,4 millió forint) pénzjutalommal jár.

A közönségszavazatok alapján a második helyet Noah Baumbach Marriage Story című válási drámája kapta Adam Driverrel és Scarlett Johanssonnal a főszerepben, a harmadik pedig Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező Élősködők című thrillere lett, amely májusban elnyerte a cannes-i filmfesztivál Arany Pálma-díját.

Marc Chagall színpompás képeinek megalkotásánál egész pályafutása során hű maradt nyolc festékhez, bárhová is vetődött a világban – többek között ezt állapította meg egy ötéves kutatás, amelyet az amszterdami Stedelijk Múzeum szakemberei végeztek. A kutatók a művész kilenc festményét vizsgálták meg nagyon alaposan a modern technológiai vívmányok felhasználásával. Chagall művészetében keveredtek az olyan modern művészeti stílusok, mint a kubizmus és a fauvizmus, munkáit hagyományos vászonra, de kerámiára, üvegablakra, egy operaház mennyezetére, sőt asztalterítőre is festette. Az orosz származású francia festő Vityebszkben, egy kis faluban született, onnan jutott el Szentpétervárra, majd később tovább Párizsba és New Yorkba.

Gyulán és térségében, valamint Püspökfürdőn várja az érdeklődőket szeptember 27. és 29. között a Muzsikál az erdő a Körösök völgyében elnevezésű rendezvény, amelyen erdei koncertek, szakvezetéses erdei séták és gyerekprogramok is várják az érdeklődőket.

Kozonseg_a_Muzsikal_az_erdon

A Next.Ape tagjai bár mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. Harcsa Veronika belgiumi székhelyű, páratlanul izgalmas, új projektje szeptember 27-én debütál az A38-on.

Október 18-án újult erővel lép fel az InStartban a The Anahit.

Itália áll a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar rendezvénysorozatának középpontjában. Az Európai Hidak szeptember 18. és 27. között várja a közönséget koncertekkel, filmvetítéssel és irodalmi esttel.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma