15_eves

2019.07.19

„Nem létezhet olyan helyzet, hogy a fotóriporteri szerep megelőzze az emberséget. Nincs az a kép, amiért megérné egy másik ember életét kockáztatni” – mondja a több háborús zónában járt Bielik István Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjas fotóriporter. Túlélőkről készült fotósorozatáról, a képhez való viszonyáról és a humánum fontosságáról is mesélt nekünk.

Bielik_Istvan_Csehorszag_Praga_2016__Bielik_Istvan_...
Bielik István: Csehország, Prága, 2016 © Bielik István

 

Július 22-ig látható Szabadságok című kiállítása a Capa Központban. Mit jelent Önnek a szabadság?

Általában a társadalmilag elnyomott rétegekről és különböző helyzetekben élőkről szóló dolgokkal foglalkozom, de itt most engedményt tettem. A kiállításon megtekinthető mindegyik fotó egy-egy nyaraláson készült, de a 2016-ban Szerbiában street fotós workshopon született munkáimból is kiállításra került néhány kép. A fotók az egyén szabadságát a párkapcsolatban, az egyén szabadságát a társadalomban boncolgatják, szerettem volna, ha ezt megfelelően bemutathatom. Számomra az is szabadság, amikor kötöttségek nélkül dolgozhatok egy általam választott témán.


Bielik_Istvan_Montenegro_Herceg_Novi
Bielik István: Montenegró, Herceg Novi, 2017 © Bielik István

 

Több lapnak, oldalnak is dolgozik. Más hozzáállást igényel a hivatalos munka, és mást a saját anyag, vagy egy szem lát mindent?

A fő cél mindig a magazin vagy hírportál támasztotta elvárások kiszolgálása, olyankor nem tehetem meg, hogy az egyéni elképzeléseimnek engedjek teret. Ezt alkalmazott fotózásnak hívom, de mint más munkák esetén, itt is a saját szememre vagyok utalva. Sokszor a témaválasztás határozza meg a kivitelezést. Más, amikor bő egy nap áll rendelkezésemre egy-egy anyag elkészítéséhez, és megint más, amikor több napon át követhetem a témám.


Barcelona_2018
Bielik István: Spanyolország, Barcelona, 2018 © Bielik István

 

Készült fotósorozata a Málenkij robotról is. Hogyan talált rá a témára?

A menyasszonyom nagypapája Recsken volt politikai fogolyként, így ő nem találkozott vele, és elég keveset hallott ezekről a történetekről. A fotográfia eszközével ábrázolva még nem láttam ilyen anyagot. Nem tudom, miért nem keltette fel komolyabban a fotósok érdeklődését eddig. Később az egyik hírportálra készítettünk riportot egy túlélő nénivel, és az a találkozás egyértelművé tette, hogy ezzel a témával mindenképp foglalkoznom kell.


malenkij_robot_BI


Számomra az volt a legérdekesebb, hogy az ő személyes története alapján jutott hozzám közelebb a téma. A néni hatalmas erőt sugárzott, inspirálóan hatott rám, végig azt éreztem, hogy az én generációm ilyen helyzetet nagy valószínűséggel nem élne túl. Akkoriban hirdették meg a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjat, eldöntött volt, hogy ezzel az ötlettel pályázzam.


Csamer_Jozsefne_Wanner_Maria
Csámer Józsefné Wanner Mária

 

Várható folytatás?

Magyarországon, például Baranya megyében találni túlélőket, hozzájuk feltétlenül elmegyek még. Tervezem, hogy az ő történeteikhez metaforikusan köthető helyszínekről, tárgyakról készítsek képeket. Az egészből készült könyv terve is motoszkál bennem.


Lerner_Ferencne_Szauer_Maria
Lerner Ferencné Szauer Mária


Fotózott menekülteket is. A sajnálaton kívül a befogadóban mit kellene, hogy kiváltson egy ilyen fotó?

Ezeknek a képeknek és a képeken szereplő embereknek történeteik vannak. Fontos, hogy a tömegből kiragadt embereken keresztül történeteket mutassunk be, ne a médiában túltolt százezredik koszos arcú szír kisgyereket, ami a sajnálkozáson túl valóban nem vált ki többet, pedig a cél a humánum felébresztése lenne.


hatarokon_at_020_1_600x399
Határokon át


A kép elkattintása pillanatában az adott történet lezárul. Önben tovább él egy-egy helyzet?

Nehéz kérdés. A Málenkij robotos anyagnál más volt a szituáció. Rengeteget beszélgettem az alanyokkal, türelemmel és nagy érdeklődéssel hallgattam meg őket, ettől jóval kerekebb kép alakult ki bennem róluk és az átélt eseményekről. Többekkel a mai napig tartom a kapcsolatot. Akikkel ennyi időt foglalkoztam, azokkal utána nem tehetem meg, hogy ne érdeklődjem az életük alakulása iránt.


Egy_maszkos_tunteto_all_a_Hrusevszkoho_utcaban_felallitott_barikadon
Bielik István: Egy maszkos tüntető áll a Hrusevszkohó utcában felállított barikádon,
Kijevben 2014. febuár 2-án. © Bielik István

 

Van etikai okokból elutasítandó kép?

Ilyen szempontból rossz fotóriporter vagyok. Amikor a tenger mellett fotóztam menekülteket, és úgy érzékeltem, hogy szükség van a segítségemre, azonnal letettem a gépet, és a többi fotóssal együtt siettem, hogy nyújtsam a karom a gyerekekért. Nem létezhet olyan helyzet, hogy a fotóriporteri szerep megelőzze az emberséget. Nincs az a kép, amiért megérné egy másik ember életét kockáztatni.


hatarokon-at-010-1
Határokon át


Naiv dolog hinni a kép társadalomformáló erejében?

Én azért reménykedem benne, bár utópisztikus dolog hinni abban, hogy az általunk elkészített képekkel, szövegekkel változást érhetünk el.

 

A háborús zónában készült kép mikor érvényes, mikor nem?

Mindig a humánum mozgatja ezt a dolgot.


sziriai_kepek_2
Szíria


Ez úgy, ahogy van, átjön egy fotón?

Nagyon sok múlik azon, hogy egy-egy eseményen a fotós hova fordítja a kameráját, és mit akar megmutatni.


Ennyi tapasztalat után másképp fogja fel az emberi szenvedést, mint előtte?

Magabiztosságot ad, hogy ott voltam és láttam, nem pedig egy másik ember szűrőjén át jutottak el hozzám az események. Érzékelem magamon, hogy alázatosabb és türelmesebb lettem.


sziriai_kepek_7
Szíria

 

Akad téma, amihez még fejlődnie kell?

A vizualitás tekintetében ma másképp állok hozzá egy-egy témához, mint a pályám kezdetén. Egyre jobban próbálok visszanyúlni egy klasszikusabb képi világ felé, kerülöm a túlzásokat. Annak idején kivétel nélkül csak embereket jelenítettem meg a képeimen, ma már az érdekel jobban, hogyan tudom metaforikusan megfogalmazni a jelenségeket, eseményeket.


sziriai_kepek_4
Szíria


Az elégedettséget hogyan méri magában?

Magamhoz mérem az aktuális előrelépéseim. Mindig érzékelem a fejlődést. Vissza-visszanézve a régebbi dolgaim, látom, hogy akkor is valamilyen jónak ítélt szerkesztési elvet követtem, és bár ma másképp gondolkodom a képről, abban a pillanatban azt tartottam helyesnek. Ettől nem szabad megijedni. Fontosnak tartom, hogy mindenre nyitott legyek, a többi művészeti ág iránt is érdeklődjem, az egyéb úton szerzett benyomásaim reményeim szerint fejlesztik a képi világom.

 

Ayhan Gökhan

KAD_Kultura_596x90_002

agocs_2

2019.08.20

Agócs Gergely népzenész és néprajzkutató nemrég tért vissza legutóbbi, észak-kaukázusi gyűjtőútjáról. Az utazás eredményeiről, a magyar népzene sajátosságairól és a szeptember 24-i Atyai ág koncertről beszélgettünk vele.

tanc_dijatado_2

2019.08.19

Augusztus 20-a alkalmából Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere állami kitüntetéseket és díjakat adott át augusztus 16-án a Pesti Vigadóban. A díjazottak közül dr. Jánosi Zoltán irodalomtörténészt, szerkesztőt, ifj. Zsuráfszky Zoltán táncost és Bolvári Andrásné pingáló művészt többek között pályájukról, a néphagyomány fontosságáról is kérdeztük.

orosz_akos_a_szokes_600x413

2019.08.18

Törekszik arra, hogy ne másokhoz mérje magát, és nem érdeklik a zajos sikerek; a lényeg, hogy azt csinálja, amit szeret. Orosz Ákos éppen ezért rengeteg dolgot csinál: játszik, rendez, forgat és a zenekara útját egyengeti. Idén Kaszás Attila-díjra jelölték; gyerekként már állt egy színpadon a tizenkét éve elhunyt művésszel, és most maga is a Vígszínház csapatát erősíti.

A filmművészethez való kivételes hozzájárulásáért életműdíjat kap Tim Roth a Szarajevói Filmfesztiválon, ahol mesterkurzust is tart. A brit színész játszott többek között Stephen Frears Félelem nélkül, Peter Greenaway A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője, Tom Stoppard Rosencrantz és Guildenstern halott és Robert Altman Vincent és Theo című filmjében. Két Quentin Tarantino-filmmel, a Kutyaszorítóban és a Ponyvaregén) címűekkel vált világhírűvé, a Rob Roy című filmben alakított gonoszért pedig Golden Globe- és Oscar-díjra jelölték. Rendezői debütjét, a Hadszíntért 1999-ben a Sundance Filmfesztiválon mutatták be és Cannes-ban, Torontóban is szerepelt.

A világ legjobb gitárosai között számon tartott Duane Allman híres, arany színű Layla gitárját 1,25 millió dollárért (366 millió forintért) vásárolták meg egy árverésen a georgiai Maconban. A nevezetes hangszert, egy 1957-es Gibson Les Paul Goldtopot a legutóbbi időkig a maconi Allman Brothers Band múzeumban őrizték.

A Rossz versek című film is bekerült az Európai Filmdíjra jelölhető alkotások válogatásába, ahol 31 ország 46 filmje szerepel. A következő hetekben az Európai Filmakadémia több mint 3600 tagja szavaz a filmdíj legfontosabb kategóriáinak – a legjobb európai film, rendező, színész, színésznő és forgatókönyvíró – jelöltjeiről. A jelöléseket november 9-én hirdetik ki Sevillában, a győztesekről nyolctagú zsűri dönt. A díjakat december 7-én Berlinben adják át.

Csinghaj-tibeti-fennsík legnépesebb városában, Hsziningben, a 2261 méteres tengerszínt feletti magasságon két év alatt épült meg a 28 ezer négyzetméteres létesítmény. Az akváriumban mintegy 400 vízi élőlényfajt és több mint száz szárazföldi állatot tekinthetnek meg a látogatók. A Csinghaj-tó jellegzetes pontyféléje, a Gymnocypris przewalskii mellett Oroszországból két beluga (fehér delfin), Japánból pedig nyolc palackorrú delfin érkezett a vízi parkba, ahol sarki farkasok és rókák is élnek.

Zenés színházi tehetségkutató indul általános iskolások számára az István, a király rockopera megújítására és újraértelmezésére; a jelentkezőknek a rockopera egy részletét kell előadniuk –jelentette be Szörényi Levente Kossuth-díjas zeneszerző-szövegíró, aki annak idején Bródy Jánossal közösen alkotta meg a legendás rockoperát. Az online videótehetségkutató verseny célja, hogy jobban elmélyítse az általános iskolások tudását a magyar történelemről. A jelentkezési határidő október 31., a tanárokat és a diákokat elismert művészek mentorálják a projekt során. A diákszínházi előadás a keresztény évad részeként, a trianoni megemlékezés programsorozat keretében jön létre.

Az augusztus 23-ai gálaműsort a nemzeti ünnep és a nemzeti összefogás határozza meg.

Zoltan_Maga

Az Új magyar rapszódia című mű ősbemutatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartják. A műsor második felében a Magyar Mise hangzik el.

A Magyarok kenyere program felajánlásával egy tonna lisztből készül ma Szolnokon a Kárpát-medence kenyere, amelyet idén is szétosztanak az ünnepelők között.

Az idei TÉR /// ERŐ Építészeti Nemzeti Szalon finisszázsának hétvégéjére számos tematikus programmal készül a Műcsarnok: augusztus 24-25-én kurátori tárlatvezetés, szakmai programok, családi délelőtt, továbbá társművészeti előadások várják az érdeklődőket.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma