IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2019.02.11

Ötéves a Füstös Bálint, Törőcsik Kristóf és Lábas Viki alapította Margaret Island zenekar. Akusztikus folkpop zenéjükkel rövid idő alatt népszerűek lettek, a rádiós toplisták élére kerültek, évente több mint száz koncertjük van, három albumot adtak ki, Máltán éttermet neveztek el róluk. A zenekar születésnapját február 13-án a Müpában ünnepli, ahol egy kamarazenekarral kiegészülve ismert és új szerzeményeikből hallhatunk válogatást. Füstös Bálinttal, az együttes szólógitárosával beszélgettünk.
Fustos_Balint_
Füstös Bálint

Ilyen sikerről álmodtál öt évvel ezelőtt?

Nem gondoltam volna, hogy ennyi minden történik majd velünk. Legmerészebb álmainkban sem mertük volna elképzelni, hogy öt év alatt ennyi helyre eljutunk, és ilyen sokan fogják velünk együtt énekelni a dalainkat. Ez nagyon jó érzés, és arra sarkall, hogy még keményebben dolgozunk.


margaret_island_kezdo
A Margaret Island

Minek tulajdonítod, hogy eljutottatok idáig?

Azt szoktam mondani: mindent meg kell tenni azért, hogy később már csak a szerencsén múljon. Az első perctől kezdve nagyon sokat dolgoztunk, és tudatosan építettük fel a zenekart. Ez tényleg szerelemprojektnek indult, és a mai napig az. Mindig próbáltuk megragadni az adódó lehetőségeket, és igyekeztünk úgy élni velük, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki belőlük. De szerencse nélkül nem jutottunk volna idáig.


Hogyan alakult ki a stílusotok? Első zenekaroddal, a Battery Banddel egészen másfajta zenét játszottatok.

Kristóffal már a gimnázium óta együtt zenélünk, sok a közös pont a zenei ízlésünkben. Azóta is kísérletezünk, az ízlésünk állandóan formálódik. Szép lassan kialakult, mi az, amit a legjobban szeretünk. A Battery Band és a Margaret Island közötti időszakban sokakkal zenéltem, például Puskás Petiékkel a Biebersben, így megtapasztalhattam, miben érzem jól magam. Amikor Vikivel elkezdtünk hármasban zenélni, vele is megvolt a közös pont zeneileg, értékrendben és gondolkodásban is. A stílusunk folyamatosan változik. Csak olyan dalokat játszunk, amelyeket mindhárman szeretünk. A harmadik lemezen hallható is, hogy sokféle stílusba belekóstolunk, mégis egységes tud maradni a zenénk.


margaretisland_Kristof-Balint
Törőcsik Kristóf és Füstös Bálint

Miért választottátok a Margaret Island angol nevet?

Úgy gondolom, illik a zenekarhoz ez a név. Ahogy Budapesten a városi sürgés-forgás közepette akad egy kis zöld terület, a Margitsziget, talán a mi zenénk is sokaknak jelenthet valamiféle megnyugvást. Azért angol a nevünk, mert angolul kezdtünk el zenélni, az első két dalunk angolul jelent meg. Bródy János biztatására kezdtük magyarul írni a dalainkat, az első szöveget meg is írta nekünk, ez volt a Nem voltál jó. Azonnal éreztük, hogy egész másképp hatnak így a dalok. Magyarul nehezebb kitárulkozni; a közönség azonnal ért, megmutatod magad, ami nagyon intim dolog. Részben talán ez volt az oka, hogy először angolul próbálkoztunk. Emellett vannak olyan terveink is, hogy a környező országokban is fellépjünk. Szeretnénk újabb kihívásokat, és talán egy kis változatosságot is.


Korábban a Zeneakadémiára készültél. Gondolsz arra, hogy mi lett volna, ha felvesznek?

Gimnazistaként Gyémánt Bálintnál tanultam jazzgitározni, neki nagyon sokat köszönhetek. Ő volt a mentorom, ő készített fel a Zeneakadémiára is. Nem vettek fel, amit akkor kudarcként éltem meg, de utólag már nem bánom. Másfelé sodort az élet, és végül marketinget tanultam. Ezt most is tudom hasznosítani, és szeretek is foglalkozni vele. Persze jó lett volna még három-négy év, hogy intenzíven fejlesszem a gitártudásomat. A tanulás és a kíváncsiság viszont továbbra is része az életemnek. Kristóffal sokat foglalkozunk mostanában a zene produceri részével, vagyis azzal, hogyan áll össze egy dal. Egyre több számot mi demózunk fel saját magunknak. Ez komplex feladat, és fontos szerepet játszik benne, hogy mindketten tanultunk zenélni.


margaret-szabihid
Örömzenélés a Szabadság hídon

Szoktál még kedvtelésből zenélni, gyakorolni, vagy erre már nem marad időd?

Persze hogy szoktam! Szerintem az a legfontosabb, hogy ez megmaradjon: hogy akár a színpadon is „csak úgy” zenéljünk. Nagyon szeretem, amikor Danival és Kristóffal estefelé lemegyünk a próbatermünkbe, és jamelünk. Azok a legjobb pillanatok: közönség nélkül, csak mi játszunk. Olyankor éljük át leginkább az improvizáció és a zenélés örömét. A koncertjeinken is igyekszünk megtalálni az efféle pillanatokat. Lehet, hogy egy dalt századszorra játszunk el, az improvizációtól mégis friss tud maradni. Nálunk a zenekari felállásban is van egyfajta szabadság; fontos az az energia, amit a koncerteken hoz a csapat. Ez nehezen visszaadható például egy stúdióban, mert egy koncerten összeadódnak az energiáink.


Kristóf két dalban is énekel. Te is fogsz egyszer énekelni?

Lassan már két éve vokálozunk. A lemezen az Útravaló című dalban felváltva énekelünk Vikivel, ez nagy lépés volt számomra. Szeretnék énektanárhoz járni, fejleszteni magam ezen a téren is.


Margaret_Island_LabasViki
Lábas Viki

Hogyan jutott időd a koncertek mellett az egyetemre? Bejártál egyáltalán az órákra?

Ami érdekelt, arra különösen, de nem én voltam az a diák, aki a legtöbbet ült az órákon. Viszont jó szemléletet adott az egyetem. Én kezelem a zenekar közösségi média felületeit, és jó érzés, hogy van rálátásom arra, hogyan működik a szakma. Furcsa ezt kimondani, de a zenekar bizonyos értelemben egy „termék”. A szakdolgozatomat a hazai zenekarok marketingtevékenységéről írtam, úgyhogy ez témába vágott. Érdekes például, hogy a zenekar növekedésével egyre nagyobb lesz a körülötte dolgozó csapat is. Már ott tartunk, hogy hatan vagyunk a színpadon, és még egyszer ennyi tagja van a stábnak. Ezen kívül van koncertszervezőnk és menedzserünk, a kiadóban pedig valaki a sajtóval foglalkozik, másvalaki a könyveléssel. A kiadó vezetője a nagyobb projekteknél segít a tárgyalásokon. Hálásak vagyunk, hogy ilyen jó csapat vesz körül bennünket. Nagy felelősség, mert már nem csak zenélgetünk „bele a nagyvilágba”, hanem tizenöt ember megélhetéséért is felelősek vagyunk.


Mit terveztek az elkövetkező öt évre?

Sok színpadon játszottunk már, sokfelé jártunk. Szeretnénk megőrizni a zenekar frissességét, ezért új lehetőségeket keresünk. A Müpa-beli koncert is ilyen. Kamarazenekarral kiegészülve, a dalainkat áthangszerelve lépünk színpadra. Így teret kaphatnak olyan számok is, amelyeket fesztiválokon ritkán játszunk. Ez izgalmas kihívás. Ráadásul ültetett helyszínen még nem volt koncertünk.

Szeretünk olyan helyszíneken zenélni, ahol ritkán rendeznek koncertet. Kétszer is felléptünk már a szigligeti várban. Idén nyárra is tervezünk pár hasonlót. Ötödik éve járjuk az országot, klubról klubra, fesztiválról fesztiválra. Fontos, hogy mindig találjunk új kihívásokat, mert csak így maradhat meg a produkcióink frissessége.


margaretisland_hatulrol


Mire vagy a legbüszkébb?

Sok mindent mondhatnék, de nem lenne jó, ha kiragadnék valamit. Arra vagyok a legbüszkébb, hogy ezzel foglalkozhatom. Amikor tudatosult bennem, hogy elmondhatom magamról: zenével foglalkozom, az hihetetlen érzés volt. Nagyon szerencsésnek érzem magam.


A Margaret Island fontosabb díjai: Az év zenei felfedezettje: Füstös Bálint (2014), Hangfoglaló Magyarország, Fődíj (2014), Fonogram Díj: Az év felfedezettje (2016), Junior Artisjus-díj (2018)


F. I.

Fotók: Hegyi Júlia Lily

lukoviczky

egy

2019.04.23

A fenti címmel hirdetett látogatást két galériában a Budapest Art Week képzőművészeti eseménysorozat. A program középpontjában olyan alkotók álltak, akik műveikben valamilyen aspektusból kifejezetten női sorsokra jellemző vonásokat elevenítenek meg. A Bloody Mary, illetve a Ritual Trail to Self című tárlatokon a kortárs képzőművészet két műhelyébe pillantottunk be.

midnight-in-paris

2019.04.23

Az április 15-ei párizsi katedrálistűz tragédiájával döbbenhetünk rá igazán, hogy a több mint nyolcszáz éves Notre-Dame mennyi művészt ihletett meg – többek közt filmeseket is. Van, akinél csak háttérként jelent meg, és van, akinél a cselekmény fontos része Párizs egyik legfontosabb jelképe. A filmtett.ro összegyűjtött 10 filmet, amelyben felbukkan a Notre-Dame.

enek2

2019.04.23

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három olyan hölgyet köszönthet a magyar közönség a Művészetek Palotájában, akiknek stílusa bár eltér egymástól, a műfaj iránti teljes odaadásuk mégis összeköti őket. Ida Nielsen, Tia Fuller és Jane Monheit ugyanazt a szenvedélyt adják át a maguk eszközével – legyen ez a basszusgitár, a szaxofon vagy saját hangjuk.

Az idei programsorozatot augusztus 18. és 25. között tartják. A jubileumi alkalomra mindenkitől várják a korábbi fesztiválokon készült fényképeket, filmeket, hogy ezeket a világhálón tegyék közzé, és egy új helyszínen, Magyarország kolozsvári főkonzulátusának udvarán kiállítást rendezzenek az emlékekből. Idén is 500-600 program várja a látogatókat, köztük a kolozsvári színház miniévada, Szent István Napi Néptánctalálkozó, Kolozsvári Filmnapok, kiállítások, városnéző séták. A főtéri nagyszínpadon lép fel Zorán, Ákos, a Quimby, a Honeybeast, a Ladánybene 27, Ferenczi György és a Rackajam, valamint Pál István „Szalonna" is.

Április 25-én a Petőfi Irodalmi Múzeumban az Asztali beszélgetéseken Galambos Ádám Kolozsváry Marianna művészettörténésszel és Pataki Gábor művészettörténésszel beszélget Korniss Dezső és Vajda Lajos üzeneteiről. Szó lesz arról, hogy miként viszonyul egymáshoz a két életmű és, hogy milyen hatással volt a két festőművész egymásra. A beszélgetés apropóját a Magyar Nemzeti Galériában megrendezett Csak tiszta forrásból. Hagyomány és absztrakció Korniss Dezső művészetében és a szentendrei Ferenczy Múzeumban bemutatott Világok között – Vajda Lajos élete és művészete című életmű-kiállítás adja.

A Stúdió K és Dunszt.sk szervezésében létrejött színházi szabadegyetemen esztéták, kritikusok és alkotók a közönség aktív közreműködésével térképezik fel a kortárs színházi jelenségeket és a szakmát érintő problémákat. A korábbi alkalmakon a színházi és a társadalom viszonyáról volt szó, április 25-én 18 órától a kísérleti színházról beszélgetnek majd.

Egy 3500 éves sírt, valamint egy i.e. 1069-ből való koporsót és benne egy múmiát tártak fel a régészek a dél-egyiptomi Luxor két helyszínén. A 18. dinasztia (i.e. 1549/1550-1292) idejéből való sírhely, amelyhez egy hatalmas udvar is tartozik, egyike a Draa Abul Naga nekropoliszban feltárt eddigi legnagyobb sírhelyeknek.

Április 24-én, szerdán 19 órakor lesz Szőnyi Erzsébet Kossuth-díjas, a nemzet művésze díjjal kitüntetett zeneszerző születésnapi szerzői estje. Az ünnepeltet Vashegyi Gyögry, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériuma kultúráért felelős államtitkára és Vigh Andrea, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora köszönti a Pesti Vigadó dísztermében.

Szerdán kezdődik a 3. Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivál Miskolcon, amelyen a magyar balettművészek mellett öt ország táncosait láthatja a közönség.

Zagreb

Időradír címmel gyerekeknek szóló lemezét és könyvét mutatja be Bíró Eszter énekesnő április 27-én a Marczibányi Téri Művelődési Központban. Az Időradír a Móra Kiadó gondozásában jelenik meg. A könyvben található 15 dalos nagylemezen a hazai zenei élet kiemelkedő művészei is vendégszerepelnek. A koncert egy mese köré szövődik, ami a világórát összetörő időmanóról szól.

A budapesti székhelyű Magyar Táncművészeti Egyetem mellett öt vidéki nagyváros – Debrecen, Győr, Kecskemét, Pécs és Szeged – csatlakozott a Nagy Táncválasztó eseményhez. A „Válaszd a táncot! Válassz egy táncot!” szlogennel meghirdetett április 28-án zajló programot a tánc világnapja alkalmából hívták életre.

Május 2-án szervezi meg a Tiszatáj Online Plüss Műhely rovata nyilvános gyerek- és ifjúsági irodalmi programsorozatát Plüss nap Gyermekirodalomról nem (csak) gyerekeknek címmel. Az események a városi könyvtárban, az egyetem helyszínein és a nyugi kertben zajlanak majd.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma