NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_2_002

2019.03.20

Szeleczky Zita és Carmen Mura, Hildebrand István és David Lynch, Cseh Tamás és Joni Mitchell. Az Uránia műsorát lehetetlen egyetlen műfajjal vagy stílussal leírni. A programot, az arculatot az egyedi, csak itt látható tartalmak határozzák meg. A Nemzeti Filmszínház értékválasztásairól Elekes Botond igazgatót kérdeztük.

Elekes_Botond_9_002
Elekes Botond
Fotó: Csákvári Zsigmond


Éppen négy éve áll a Nemzeti Filmszínház élén. Mi volt az elképzelése, amikor átvette az intézmény vezetését, és mit sikerült ebből megvalósítania?

A célom az volt, hogy megerősítsem az Uránia nemzeti intézményi státuszát, és ezzel beemeljem a budapesti kulturális élet fő sodrába. Emellett azt szerettem volna, hogy az eredeti nyelvű, nem szinkronizált filmek mozijaként tartsák számon, illetve, hogy a magyar filmek és filmesek találkozási helye legyen. Ez részben megvolt, de kívülről nem igazán látszott, mert az Urániának nem volt számottevő intézményi kommunikációja, inkább csak kiemelt eseményei. Ezen mindenképp változtatni kellett.


urania-nemzeti-filmszinhaz-budapest08
A Schmahl Henrik tervezte Uránia épülete 1958-ban
Forrás: kitervezte.hu


Ezzel kezdte a munkát?

Amikor ideérkeztem, egy alulszervezett, sok szempontból szokásjogon működő intézményt találtam. Ezt kellett alapjairól újjászervezni, hatalmas munkával, amibe a munkatársak egy része komolyan beleállt, mások inkább kiszálltak, többnyire nyugdíjba mentek, helyet adva másoknak, a fiataloknak. Az elmúlt négy évből bizonyos értelemben a jelenlegi stábra vagyok a legbüszkébb. Magasan képzett, motivált, rugalmas emberek, akik szeretik a munkájukat, amire nagy szükség is van, mert borzasztóan kevesen vagyunk. 2002-ben, amikor a mozi Nemzeti Filmszínházzá vált, 35-en dolgoztak itt; ma összesen 21-en vagyunk, de szinte mindenki több funkcióban. Egyre több az összetett rendezvény, a kommunikálandó program, a nemzetközi projekt, ami mindenkitől többet követel.


Urania_belso
Fotó forrása: Uránia Nemzeti Filmszínház


Mit érzékelhet ebből a mozinéző?

A nézőt elsősorban az érdekli, hogy jó legyen a film, ne legyen hideg vagy túl meleg a teremben, időben kezdődjön a vetítés, ne szakadjon el a celluloid, legyen tisztaság. Ezek egyik záloga a stáb, amelyik nyelveket beszél, van kitekintése, van urániás identitása és így tovább. Jó programokat szervez, odafigyel a vendégre. Ez csak megfelelő anyagi megbecsülés mellett elvárható, amit az elmúlt két évben jelentős, több lépcsős bérfejlesztéssel sikerült megteremteni. Remélem, hogy erre idén is lesz lehetőségem. Ami a tárgyi környezetet illeti, azt is igyekszünk folyamatosan fejleszteni, természetesen a lehetőségekhez mérten.


Elekes_Botond_1
Fotó: Csákvári Zsigmond


Jegyeladó-rendszert váltottunk, kiépítettünk egy új megfigyelőkamera-rendszert, biztonságosabb netkapcsolatot, tárhelyeket. Bevezettük a klímarendszer távfelügyeletét, amellyel energiafogyasztásunk legalább 30%-kal csökkent. Csak ez éves szinten tízmilliós nagyságrendű megtakarítást jelent, ami lehetővé tette a bérfejlesztést, illetve, hogy apránként korszerűsítsük a fény- és hangtechnikai eszközeinket, amelyek a folyamatos használatban cserére szorulnak. Ezek a kívülről talán nem annyira látványos fejlesztések teszik lehetővé az évi 363 napos üzemmódot, hiszen karácsony kivételével az év minden napján dolgozunk.


urania-nemzeti-filmszinhaz-budapest_
Az Uránia Nemzeti Filmszínház


Beszéljünk a programokról. Mi különbözteti meg az Urániát a többi mozitól?

Az elmúlt években az évadszerű működést tettük programtervezésünk alapjává, amiben az exkluzív tartalmak dominálnak. Ahhoz, hogy ezt a hatalmas és gyönyörű műemléképületet fenntarthatóan működtetni tudjuk – ami nagy áldás, de nagy felelősség és determináció is egyszerre –, függetlenítenünk kell magunkat a változó színvonalú heti filmkínálattól, illetve a konkurenciától. Megjegyzem, az Uránia nem átlagos mozi, és semmiképp sem versenytársa a multiplexeknek.

uraia-kavezo-1200
A filmszínház kávézója
Fotó forrása: Uránia Nemzeti Filmszínház

Egy plázában napi hetven előadáson húsz filmből lehet válogatni, többségük amerikai, és erre vált jegyet mondjuk kétezer ember. Nálunk naponta négy-öt előadás van, ezek közül egy többnyire kiemelt – közönségtalálkozó, díszbemutató, fesztiváli vetítés. Minden harmadik film magyar, a többi szinte mind európai. Még egy alapvető dolog megkülönböztet minket a többi mozitól. Mányi István, aki 2000-ben a felújításkor újratervezte az épületet, azt mondta rá: ez popcornmentes övezet. Az Urániában valóban nincs pattogatott kukorica, az evés nem része a filmnézésnek. Olyan programokat kell kínálnunk, például operaközvetítéseket, ahol a közönség fel is lázadna, ha valaki ropogtatni kezdene mellette.


Miben nyilvánul meg az évadszerűség?

A Metropolitan Opera és a Bolsoj Balett közvetítéssorozatának nagy hagyománya van az Urániában. Ezeknél előre tervezünk, pillanatokon belül indul is a jegyelővétel a 2019/20-as évadra, az operákra április, a balettekre május közepén. Ezekhez hasonlóan építjük fel színházi közvetítéseink sorozatát, amiben elsősorban az NT Live széria londoni mainstream előadásait mutatjuk be világsztárokkal. Aktuális premierünk az Antonius és Kleopátra Ralph Fiennesszal a címszerepben.


Ralph_Fiennes_Sophie_Okonedo
Ralph Fiennes és Sophie Okonedo az Antonius és Kleopátrában
Fotó forrása: Uránia Nemzeti Filmszínház

A képzőművészeti sorozatunk az Exhibition on Screen, amiben időszaki tárlatokat ismerhetünk meg a világ nagy múzeumaiból. Ennek idén tavasszal Picasso és Van Gogh lesznek a főszereplői. És vannak egyedi filmsorozataink is, mint például az ősszel elkezdett Itáliai utazás, amiben kéthetente az olasz tájakat mutatjuk be filmritkaságon keresztül. Harmadik éve már, hogy van kamarazenei koncertsorozatunk is a Sinfonietta Pannonicával, ami idén Nemzetek zenéje címen fut. Vagyis igyekszünk távlatosan tervezni, és ennek megfelelően kommunikálni filmes, zenei és egyéb programjainkat.


exhibition_on__Screen
Exhibition on Screen
Fotó forrása: Uránia Nemzeti Filmszínház


Összművészeti intézményként pozicionálják a mozit…

Az Uránia mindig több volt, mint mozi. „Alig” száz éve használjuk elsősorban moziként, mert eredetileg zenés mulatónak épült, utána tudományos előadásokat tartottak itt, ünnepségeket, táncbemutatót… A díszterem nemcsak gyönyörű, de koncertekhez kiváló az akusztikája. Ezért az egyik legjelentősebb vállalásom abban állt, hogy visszahozzam az élő zenei programokat az intézménybe.


Korcsolan_Orsolya
Korcsolán Orsolya
Fotó forrása: Uránia Nemzeti Filmszínház


A zenével rengeteg embert meg lehet nyerni a mozi számára is. Szalóki Ági ebben a pár évben szimbolikusan az Uránia rezidens zenésze lett. A Franciaországból hazaköltözött Szelevényi Ákos három koncertet adott nálunk, itt tartottunk a Huszárik Zoltán Elégiájára komponált művének magyarországi ősbemutatóját. Korcsolán Orsolya hegedűművész kétszer lépett fel, az egyik alkalommal emigráns zsidó zeneszerzők hollywoodi filmekhez írt zenéit játszotta klasszikus interpretációban. 2018-ban összesen 32 koncertünk volt, aminek zöme saját produkció.


Mit jelent az, hogy az Uránia nemzeti intézmény?

Egyrészt a kormány által vállalt nemzetközi kötelezettségeket valósít meg. Nagy hagyománya van például a román és a spanyol filmhétnek, amik egyszeri lehetőséget teremtenek bepillantani egy-egy ország filmkultúrájába. De itt vannak a LUX FILMNAPOK is, amelynek 5 éve egyedüli helyszíne vagyunk Magyarországon. Az emlékévekhez tematikus programokkal csatlakozunk – ilyen volt 2017-ben a Reformáció 500 emlékévhez kapcsolódóan a Reformáció Filmnapok, tavaly pedig, hazánk V4-es elnöksége idején a Balassi Intézet megrendelésére megrendezett #V4filmfeszt.


fiatalok_az_Uraniaban
Fotó forrása: Uránia Nemzeti Filmszínház


Nagyszabású iskolai programokat kezdeményezünk: az Oscar-díjas Saul fiát 13 ezer diák tekintette meg nálunk azokon a délelőtti vetítéseken, ahol kontextusba helyeztük az alkotást, és minden diák hazavihette azt a képes ismeretterjesztő füzetet, amelyet a film alkotóival közösen állítottunk össze. Aztán a #sohavégetnemérős című filmmel volt egy iskolai projektünk. Most egy újabb sorozatra készülünk, megint egy kortárs magyar filmmel, az alkotókkal karöltve, hamarosan publikáljuk.


Elekes_Botond_4
Fotó: Csákvári Zsigmond


Társadalmi felelősségvállalásunk része az akadálymentesítés is: a kulturális tárca támogatásával 2016 őszén indítottuk el a siketek és nagyothallók mozizását elősegítő Összhang sorozatot. Ebben úgynevezett akadálymentes, a beszéden kívül a zörejeket is leíró felirattal látunk el új magyar filmeket, és ezeket kiemelt időben műsorra tűzzük. A program kitalálásában, szervezésében a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége a partnerünk. Ez az ügy messze túlmutat az Uránián, hiszen miután elkészítjük az akadálymentes feliratot, azt megkapják a forgalmazók, hogy ezzel a felirattal is forgalmazhassák a filmet országosan.


Sikerült visszahelyezni az Urániát Budapest kulturális vérkeringésébe?

Úgy gondolom, hogy igen. Ebben kiváló partnerekre találtam. Káel Csabával, a Müpa vezérigazgatójával és Bán Teodórával, a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) ügyvezető igazgatójával az Urániát a tavaszi fesztivál és a Café Budapest jelentős helyszínévé tettük. Szoros a kapcsolatunk a Műcsarnokkal, több programmal reflektáltunk tárlataikra. A fotófesztivál David Lynch kiállításához kapcsolódva most négy Lynch-filmet tűztünk műsorra, szintén a BTF részeként. A sorozat a David Lynch útvesztőjében címet kapta, és a Radírfejjel indul április 5-én.


Radirfej_R
David Lynch: Radírfej
Fotó forrása: Uránia Nemzeti Filmszínház


Kiemelt partnerünk a Nemzeti Filmalap. Kezdeményezésükre tavaly óta április 30-a „A magyar film napja”, mert 1901-ben ezen a napon mutatták be az Urániában az első magyar filmet, A tánczot, amit itt, a tetőteraszon forgattak. Idén is készülünk a megünneplésére. A Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.-vel közösen nemrég Cseh Tamás-napot szerveztünk Cseh Tamás mozija címmel, amelyhez az Cseh Tamás Archívum fotósorozatot biztosított. Az állami szereplők mellett a kulturális képviseletekkel is rendkívül szoros a kapcsolatunk. A Spanyol Nagykövetséggel és a Cervantes Intézettel például még ebben az évadban elindítunk egy Carmen Maura-sorozatot. Öt alkotással, köztük két Almodóvar-filmmel tisztelgünk a spanyol film nagyasszonya előtt, akit decemberben az Európai Filmakadémia életműdíjjal tüntetett ki.


A_tancz_Filmarchivum
A táncz
Forrás: Filmarchívum


Kialakult a popcornmentes övezet közönsége?

Van egy törzsközönségünk, de ez nem egynemű, hiszen saját közönsége van a Metnek, az olasz sorozatnak, a Közelkép filmklubnak... Minden korosztálynak és különböző kulturális identitású nézőközönségnek kínálunk programokat. Carmen Maurát említettem, de mondhatnám Szeleczky Zitát is, akire hamarosan, a halála 20. évfordulója alkalmából emlékezünk majd néhány filmmel. Nyilvánvaló, hogy a két színésznő filmjeinek közönsége más. Ahogy másokat vonz a Tosca közvetítése a Metből, és másokat a korábban számomra is ismeretlen koreai fiúbanda, a BTS koncertfilmje, amire olyan fiatalok zarándokoltak el hozzánk januárban, akik korábban soha nem jártak nálunk. Fontos, hogy a fiatalabb generációt is becsalogassuk a moziba, hogy megtapasztalják: a mozi közösségi élmény, nem hasonlítható össze házi mozizással.


Joni_75_portre
Joni Mitchell
Fotó forrása: Uránia Nemzeti Filmszínház


Mit ajánlana nekik az elkövetkező hetek műsorából?

Nehéz választani… Mindenképp ajánlom, nem csak nekik, a The White Crow című filmet Rudolf Nurejev életéről, amit egyetlen alkalommal, a nevét viselő balettverseny keretében, eredeti nyelven vetítünk április 2-án. Szintén korra való tekintet nélkül ajánlom a Joni Mitchell koncertfilmet most szombaton. Ezen olyan sztárok köszöntik és adják elő a most 75 éves énekesnő dalait, mint Diana Krall és Norah Jones. A legkisebbeknek szól szintén szombaton a Vízipók-csodapók vetítése, amire a víz világnapja alkalmából vendégek is érkeznek hozzánk. Élő zenei programunk is lesz a hónapban: a Viva la Viola! című esten a Máté Győző vezette kvartett brácsára írt, illetve átírt műveket ad elő, Bachtól Bartókig. És hadd emeljem ki a Hildebrand István-estünket is, ami április 12-én lesz, a Filmalap társszervezésében. Ezen vendégünk lesz a Kossuth-díjas operatőr, levetítjük Kocsis Tibor Jelenetek egy operatőr életéből című filmjét és A veréb is madár című klasszikus vígjátékot, amit nemrég teljeskörűen felújított a Filmarchívum.


tangoharmonikas
Cseh Tamás a harmonikás szerepében a 6:3, avagy játszd újra, Tutti! című filmben
Forrás: Cseh Tamás Archívum


A közelmúltból mit emelne ki a programjaik közül, mi volt Önre a legnagyobb hatással?

A Cseh Tamás-napunk két vetítése. Tamással egy film kapcsán ismerkedtem meg 1999 nyarán. A 6:3, avagy játszd újra, Tutti!-t mutatták be Erdélyben. Ezen a turnén találkoztunk, és élete végéig közeli, jó viszonyban maradtam vele, gyakran találkoztunk. Most karácsonykor Esszencia című lemezét hallgatva jutott eszembe, hogy a filmes jelenléte nem kap elég figyelmet. Ezért szerveztük meg ezt a napot, négy filmmel, Bereményi Géza és Tímár Péter jelenlétével. Ez nagyon megérintett. Úgy éreztem, Tamás itt van velünk. Ez volt a legutóbbi nagy élményem az Urániában.


B. Á.

mila_haugova

2019.09.23

Az Országos Idegennyelvű Könyvtár 2006 óta hirdet műfordítási pályázatot, amelyre idén a szlovák Mila Haugová Magenta versének fordítását várták. A diszkrét kulturális utalásokkal teli versről, a pályázatról és a műfordítás buktatóiról a zsűri két tagjával, Haluska Veronkával és Vörös Istvánnal beszélgettünk.

Tardy_Anna__02

2019.09.22

A 2018-ban megújult Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) a fiatal, feltörekvő művésznemzedék segítését tűzte a zászlajára – mondta el az MTI-nek adott interjújában Tardy-Molnár Anna ügyvezető.

unitarius_templom_1

2019.09.22

A budapesti belváros egyik legfurcsább építészeti meglepetése az unitárius székház a Nagy Ignác utcában. A háromemeletes bérház Budapest szívében első pillantásra nem tűnik különösebben érdekesnek, oldalbejárata azonban már jelzi: templom bújik meg a csemegebolt felett.

Az amerikai-mexikói határra tervezett fal megépítése 22 régészeti lelőhelyet károsíthat vagy semmisíthet meg az arizonai Organ Pipe Cactus Nemzeti Parkban az amerikai Nemzeti Parkszolgálat jelentése szerint. A Sonora-sivatag ezen térségében már 10 500 éve is éltek emberek. A 15 méter magasra is megnövő kandeláberkaktuszról elnevezett nemzeti park az UNESCO bioszféra rezervátuma, melynek 48 kilométer hosszú déli határa az Egyesült Államok és Mexikó határa mentén fekszik. A tervek szerint a határfalnak mély beton- és acélalapja lesz, a szövetségi programban szerepel továbbá az eddigi utak meghosszabbítása a határ mentén és megfigyelő berendezések, reflektorok felállítása.

A spanyol hódítás előtti leleteket Tiahuanaco régészeti lelőhely romjai között, a Kalasasaya templomnál fedezték fel. Az edényeket körben helyezték el, ami arra utal, hogy feltehetően egy előkelő ember temetésekor az áldozatok bemutatásakor kerültek a földbe. Tiahuanaco a spanyol hódítás előtti birodalom szellemi és politikai központja volt. A város, amely virágkorát i. sz. 400. és 900. között élte, kis mezőgazdasági településből fejlődött birodalmi fővárossá. Romjai 2000-ben kerültek az UNESCO kulturális világörökségének listájára.

A New Yorkban élő világhírű képzőművész Tisztító című kiállítását a Kortárs Művészeti Múzeumban láthatja a közönség, Marina Abramovic pedig a jövő szombaton a múzeum előtti téren tart előadást életéről és művészetéről. A performansz műfajának királynőj" legutóbb 1975-ben állította ki műveit Belgrádban, Jugoszláviát pedig egy 1976-os amszterdami kiállítás után hagyta el, állítása szerint végleg. A szombaton megnyíló kiállításon a művész öt évtizedes munkásságának állomásait tekinthetik meg az érdeklődők videók, filmek, írások, fotók, rajzok, festmények és performanszok formájában. Marina Abramovic leghíresebb performanszainak részleteit ismert szerbiai és nemzetközi művészek adják elő újra.

A bécsi Albertina Múzeumban nagyszabású kiállítás nyílt Albrecht Dürer munkáiból. A különleges tárlat anyagát bécsi múzeumok és más európai intézmények adták kölcsön. Dürer grafikáit ritkán lehet ilyen nagy számban megtekinteni, csak elvétve rendeznek belőlük gyűjteményes kiállítást a művek megóvása miatt. Az Albertina kiállításának szíve az a száz grafika lesz, amely a múzeum gyűjteményébe tartozik, és amely Dürer halála, 1528 óta együtt maradt.

A 21 éves, londoni David Orobosa Omoregie kapta az év legjobb brit albumának járó zenei díjat, a Mercury Prize-t. Az indoklás szerint Dave Psychodrama című debütáló anyaga generációja legmerészebb rapalbuma. Idén márciusban jelent meg, vezette a brit albumlistát és eddig 130 ezer példány fogyott belőle. Dave a díjat családjának és barátainak ajánlotta, kiemelten bátyjának, Christophernek, aki gyilkosságért életfogytig tartó börtönbüntetését tölti. Az elgondolkodtató és önelemző Psychodrama megírását az a terápia inspirálta, amelyben bátyja a börtönben részesül: az elítéltek rehabilitációját a múltjukra épülő szerepjátékkal segítik. Az 1992 óta minden évben odaítélt díj 25 ezer fonttal (9,1 millió forint) jár együtt.

Szeptember utolsó szombatján a csongrádi Tari László Múzeum ad otthont az országjáró Játékmustrának, ahol a múzeumi szakemberek a játékosítás terén mélyíthetik el ismereteiket.

Jatekmustra

A legnépszerűbb máltai együttes immár rendszeresen visszajár Magyarországra. Az örömzenére épülő Tribali ezúttal szeptember 28-án játszik a fővárosi Dürer Kertben.

Első alkalommal rendeznek nemzetközi Beatles-fesztivált Magyarországon: a Beatles Weekendet október 5-én az Analog Music Hallban, 6-án a Hard Rock Caféban rendezik meg.

Díjátadóval, nyílt próbákkal, színházi előadásokkal, kulisszajárásokkal ünneplik a színházak országszerte és a határon túl is a magyar dráma napját a hétvégén.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma