2013.07.29

Kilencvenéves korában hunyt el Bednay Dezső: a képző- iparművész június 15-én búcsúzott a földi élettől. Szakmájában igazi polihisztornak számított: tervezett bútorokat és enteriőröket, festett és rajzolt képeket, létrehozott tűzzománc-plasztikákat. Dr. Gyebnár István emlékezik.

Bednay_Dezso-Symmetry
Bednay Dezső: Symmetry
Egész élete művészeti alkotómunkával telt. Kereste rész és egész, szimmetria és aszimmetria, figuratív és non-figuratív elemek összefüggéseit, kapcsolódási pontjait, s mindezen túl az állandó szépséget.

 

Az Iparművészeti Főiskola belsőépítész szakán végzett, mesterei Kaesz Gyula, Györgyi Dénes és Weichinger Károly voltak. Az 1948-as centenáriumi kiállításon több lakberendezése is sikerrel szerepelt, s a Bednay Bútorház István körúti bemutatótermében több mint 50 saját tervezésű és kivitelezésű szobabútora volt látható. Az ötvenes években lezajlott államosítás után kényszerűségből új kibontakozási lehetőségeket keresett: képzőművésszé vált. Munkásságára többek között a magyar konstruktivizmus, Moholy-Nagy, de Jean-Hans Arp és Joan Miró is nagy hatással volt. 1953 óta tagja volt a Magyar Művészeti Alapnak (ma: Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete); 1975 óta pedig a németországi Nemzetközi Zománcművészek Szövetségének (Kunstverein Coburg).

 

Külföldön Ausztriában, Belgiumban, Hollandiában, Németországban (NSZK, NDK), Romániában, Csehszlovákiában és Kínában járt tanulmányutakon. Számos egyéni kiállítása volt Magyarországon, Németországban és Ausztriában. 2012. áprilisában a Kóka Ferenc Művészeti Alapítvány szervezésében került sor legutolsó kiállítására, ahol néhány régebbi tűzzománc munka mellett elsősorban az idősebb művész által készített asszemblázsok szerepeltek.

 

Az elsők között volt az ötvenes és hatvanas években, aki jó érzékkel felismerte a XX. századi nagy magyar alkotók által létrehozott értékeket, s államilag is elismert, sőt védett magángyűjteményt hozott létre többek közt Gulácsy, Csontváry, Derkovits, Bernáth, Czóbel, Csók, Egry, Ferenczy, Gadányi, Szőnyi, Szinyei, Rippl-Rónai, Mednyánszky, Márffy, Kernstock, Uitz, Koszta, Haranghy, Börzsönyi és Pólya műveiből. Főiskolai és egyetemi hallgatók generációi nőttek fel úgy, hogy az ő magángyűjteményében kaptak betekintést az újkori magyar művészetbe. Rendszeresen adott kölcsön képeket a legnagyobb magyar művészeti kiállításokra. A hetvenes években – egzisztenciális okokból – sajnos a gyűjteményt felszámolták, de a legjelentősebb aukciókon számos darabja mind a mai napig fel-felbukkan (például pár éve Gulácsy Lajos és Bernáth Aurél egy-egy képe).

 

Bednay_Dezso-Firebird
Bednay Dezső: Firebird
Pályájának elején elsősorban fából kisplasztikákat és absztrakt reliefeket  készített. Feleségével, a később elsősorban selyem-kollázsairól ismertté vált, külföldre kivándorolt Bednay Évával az akkor divatba jött műanyagok művészeti felhasználásával kísérletezett. Mindketten bekapcsolódtak a művészeti oktatásba: a Mozgássérültek Állami Intézetében fiatalok képzésével foglalkoztak, velük együttműködve akkoriban divatos, exportra szánt karakter-figurákat készítettek.

 

Pályájának csúcsán érdeklődése a tűzzománc-technika különböző változatai felé fordult. A budapesti Lampart Gyárban tanulta el a zománctechnika egyes változatait, de – a tulajdonos meghívására - többször ellátogatott a bécsi Schauer Zománcgyárba is. A tűzzománcot a hagyományos olaj és akril festési eljárás alternatívájának tekintette. Elsősorban absztrakt, geometrikus zománc-képeket alkotott, amelyek a színek és a formák, valamint a háttérstruktúrák sajátos, belső ritmusvilágának létrehozásával ragadják meg a nézőt. Az 1970-es években alakította ki a későbbiek során rá jellemző sajátos stílust, mely a rezet társította az ékszerzománccal.  A tűzzománc lemezeket – gyakran többet is kombinálva – ebben az időszakban  általában igényesen megmunkált fa-lemezekre rögzítette, s ezáltal a fa struktúrája, erezete is a műalkotás szerves részévévé vált. Munkáiban egyaránt nagy szerepet játszott a tudatosság és az „irányított véletlen”. Alkotásait a hetvenes és a nyolcvanas években előszeretettel vásárolta a Képzőművészeti Alap üzlethálózatában az igényes közönség.

 

Az 1980-as években azonban már nem elégedett meg pusztán a zománc nyújtotta lehetőségekkel, a zománc-lemezeket festett akril háttér-elemekkel kombinálva új műfajt teremtett, amely leginkább a különböző anyagok ötvözésével készülő asszemblázshoz áll közel. Ezekre a művekre jellemző talán a leginkább a rész és egész, az eltérések és ismétlődések, tükröződések megjelenítése, s a különböző elemek kombinációjának létrehozásával egy új, szintetizált harmónia, „felsőbb szintű” asszociációk közvetítése. Életének utolsó éveiben főleg applikációkkal, grafikákkal jelentkezett. Célul tűzte ki, hogy halála napjáig minden nap létrehoz egy kisebb műalkotást, amit szigorúan be is tartott. A művészi alkotótevékenység adott utolsó éveiben is életerőt és értelmet a számára a földi létnek az orvostudomány lehetőségei által behatárolt meghosszabbításához.

 

Bednay Dezső gazdag és maradandó életművet hagyott hátra, amelynek katalogizálását és publikálását a művész orientalista, textiltörténész lánya, Prof. Dr. Ildikó Klein-Bednay végzi.


Dr. Gyebnár István

Kulcsszavak:

Gellert_1929

2019.02.20

Az 1918-ban átadott Gellért szálló szobáiban már volt telefon és cselédhívó, amely a megszokottól eltérően csak fényjelzést adott. Az eredeti épületben tenisz- és minigolfpálya is volt, amelyeket később hullám- és pezsgőfürdővé alakítottak. Ilyen és ehhez hasonló érdekességeket tudhattunk meg a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum Gellért 100 című kiállításan tartott vezetésen.

nemzeti_tancszinhaz

2019.02.20

Négyévnyi gyerekkihordásnak nevezi, és 15 évvel a Müpa megnyitása után most a Nemzeti Táncszínházat is portfóliója top épületének tartja Zoboki Gábor építész. Soha nem tudja elengedni a műveit, szakmáját épp annyira tartja művészetnek, mint iparágnak. Az általa megálmodott, vadonatúj teátrum február 15-én óriási érdeklődés közepette nyitotta meg kapuit. A tánc új otthonra talált Magyarországon.

callas_G_r
2019.02.20

A címszerep beszélő neve élvezetet jelent, de ez megtévesztő, mert Giocondának nincs sok oka az örömre. A tenor rejtegetni próbálja a kilétét, a librettista pedig álnevet használ, ám Verdi Giocondája így is az egyik legőszintébb és egyszersmind az egyik legszenvedélyesebb olasz operatragédia.

Kinek a hangja? címmel nyílt állandó kiállítás Móricz Zsigmondról egykori lakhelyén, Leányfalun. A Duna menti település ezzel ünnepli posztumusz díszpolgára születésének 140 évfordulóját

Tizennyolc kortárs zeneszerző életét dolgozta fel az az országos zenetörténeti verseny, melynek Budapesti döntőjét csaknem maximális pontszámmal nyerték a kalocsai diákok.

A Nemzeti Kulturális Alap által támogatott, Tanítványok tanítványai 1950-től napjainkig című országos zenetörténeti versenyt Varga Károly zenepedagógus, a Magyar Televízió és Rádió munkatársa, zenei könyvek írója hívta életre.

A múzeum a napokban adta át a 2011-ben ellopott, Kr. e. 1. századból származó aranyozott szarkofágot a manhattani kerületi ügyészségnek, amely továbbítja az egyiptomi kormánynak. A Metropolitan Múzeum 2017 júliusában vásárolta meg a koporsót egy magángyűjteményből, azóta egyik kiállításának központi darabja volt. Az intézményt a vásárláskor hamis eredetigazolással vezették félre. A koporsót, amely egy magas rangú egyiptomi papé volt, jelenetek és szövegek díszítik, amelyek a pap útját ábrázolják a haláltól az örökkévalóságig.

A Magyar Nemzeti Múzeum emlékülést rendez abból az alkalomból, hogy 160 éve, 1859. február 25-én Rosti Pál a nemzet múzeumának ajándékozta dél-amerikai utazásán készült fényképeit. A rendezvény 2019. február 25-én 13 órakor kezdődik a MNM Dísztermében. Pulszky Ferenc múzeumigazgatói kinevezésének 150. évfordulója alkalmából pedig március 4-én tartanak tudományos konferenciát, mely az MNM és a Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület közös rendezvénye.

Idén a tudomány és a technológia áll a velencei biennále nemzetközi gyermekkarneváljának fókuszában, így ebben az évben a Római Magyar Akadémia a budapesti Csodák Palotájával együtt szervez foglalkozásokat február 23. és 25. között. A négynapos program alatt, a Ca' Giustianan termeiben az előző évekhez hasonlóan tematikus foglalkozások várják a gyerekeket, amelyek ez alkalommal a tudomány témája köré épülnek. A szervezők a világ működését bemutató interaktív foglalkozássokkal készülnek, valamint felépítenek a helyszínen egy matematika, informatikai témájú kódfejtő szabadulószobát is. Magyarország negyedszerre vesz részt az olaszországi programon; 2016-ban Kecskemét városa mutatta meg sokszínű zenei kultúráját, 2017-ben és 2018-ban a Római Magyar Akadémia szervezésében pedig a MOME és a Szentendrei Skanzen mutatkozott be Velencében.

Dikun György kárpátaljai festőművész alkotásaiból nyílik kiállítás csütörtökön Budapesten a Forrás Galériában. A március 13-ig nyitva tartó tárlaton láthatók lesznek többek között a Tenyérjós, Az öreg halász és a tenger II., valamint a Pán című alkotások.

dikun_gyorgy_nyito

Jelmezes felvonulás, álarckészítés, koncert és táncelőadás is lesz az ötödik alkalommal megrendezendő farsangi karneválon a Fejér megyei Velencén feburár 23-án szombaton.

A Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója és a Gulágkutatók Nemzetközi Társasága megemlézezést tart a Kommunista Diktatúrák Áldozatainak Emléknapja alkalmából február 25-én.

A műfajok egymásba kapaszkodása, az évfordulók és az önismeret a hívószavai az idei Debreceni Tavaszi Fesztiválnak, amelyet március 16. és 27. között huszonkilencedik alkalommal rendeznek meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma