GaleriaMegnyito_banner_728x90_002

2018.10.03

A pekingi Szépművészeti Akadémián (Beijing Fine Art Academy) mutatkozik be a Szépművészeti Múzeum Toulouse-Lautrec-kollekciójából válogatott kiállítás, amely november elejéig lesz látható a helyszínen. A Toulouse-Lautrec világa című, 90 litográfiát bemutató tárlat a francia művész első átfogó kiállítása a kínai fővárosban.

A szeptember 30-án nyílt tárlat négy fejezetben: a Párizsi éjszakák, az Éjszakai nők, a Színház és a Plein-air témakörök köré csoportosítva mutatja be a francia művész életművét nyomatokon és litográfiákon keresztül. A Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteménye több mint százezer alkotást őriz, és Lautrecéhez hasonlóan számos művész szinte teljes grafikai palettájába enged betekintést. A francia művész itt őrzött, mintegy 240 művének csaknem kétharmada kivételesen rövid idő alatt, nem sokkal a festő halála után, az 1910-es évek első felében vásárlások és adományozások révén került az intézménybe. A gazdag állományhoz hasonlóval csak a párizsi Bibliothéque Nationale, a berlini Gerstenberg-gyűjtemény, valamint a berlini és a drezdai grafikai közgyűjtemények rendelkeznek.


24090
Hangversenyen (1896)

 

Henri de Toulouse-Lautrec-Monfa 1864-ben született az egyik legtekintélyesebb és legrégibb arisztokrata család sarjaként a dél-franciaországi Albiban. A ritka genetikai betegségben szenvedő művész rajztehetsége már egészen fiatalon megmutatkozott, így tanulmányait a korszak neves festőjének, Fernand Cormonn-nak párizsi műtermében folytatta, ahol diáktársa volt mások mellett Émile Bernard, Loius Anquetin és Vincent van Gogh is. Az 1884-es évben a Montmartre-ra költözött, amely egyszerre volt az otthona és műveinek legfőbb inspirációja is. Az igazi ismertséget a Moulin Rouge mulató számára tervezett plakátja hozta meg 1891-ben, onnantól kezdve szenvedélyesen készített litográfiákat, mintegy 360 darabot, ezek közül harminc plakátot. A litográfia technikája az 1890-es években virágkorát élte és Lautrec számára ezen tevékenysége egyenrangú volt a festészettel, kiállításain szinte mindig együtt mutatta be a festményeket, plakátokat, litográfiákat, rajzokat.


11581
Ezek a hölgyek az ebédlőben (1893–1895)

 

A pekingi Akadémia látogatói nem először találkozhatnak magyar anyaggal: három évvel ezelőtt Munkácsy Mihály művei mutatkoztak be ugyanitt. A Szépművészeti Múzeum szervezésben az elmúlt években több jelentős külföldi múzeumban és kiállítóhelyen is bemutatkozhattak önálló kiállításon a múzeum műtárgyai, többek között a londoni Royal Academy of Arts-ban, a bécsi Kunstforumban, a római Modern Művészeti Nemzeti Galériában, a párizsi Musée d’Orsay-ban és a Musée du Luxembourgban, a milánói Palazzo Reáléban, a Buenos Aires-i Nemzeti Szépművészeti Múzeumban vagy a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumban is.


23819
Hangversenyen (1896)

 

A Szépművészeti Toulouse-Lautrec anyagával három évvel ezelőtt a római Museo dell’Ara Pacis falai között is találkozhatott a külföldi közönség. Az akkori tárlat a 2014-ben Budapesten, a művész születésének 150. évfordulójára rendezett kiállítás újragondolt változata volt. A bemutató kurátora Gonda Zsuzsa, a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének művészettörténésze.

 

Forrás: MTI

Fotó: szepmuveszeti.hu

plakat003

czinege_vadaszaton

2019.03.18

Valóban elkártyázták részegen a mezőtúri téeszt? Mennyi esett le a hortobágyi „libáztatásból”? Milyen büntetés járt zugvadászatáért, szexuális zaklatásért, okirathamisításért, garázdaságért, megfélemlítésért? Mindez kiderül a Kommunista kiskirályok című kötetből, amelyet március 19-én mutatnak be a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában.

Vasgrof

2019.03.18

A magyar történelemben sok filmre kívánkozó alak van, de Mátyás királyt semmiképp nem ajánlaná Pozsgai Zsolt. A Balázs Béla-díjjal a napokban kitüntetett drámaíró, színházi és filmes szakember szerint, amit tudunk Mátyásról, az hamis, a történelmi tényeket pedig jobb nem bolygatni. Interjú.

14929-nora__012bir_9709

2019.03.18

Meddig tarthatjuk fogva saját magunkat, hazugságokkal cicomázva magáncelláinkat? És mi történik, ha rájövünk, hogy a csoda, amire várunk, csak egy tátongó fekete lyuk? Ilyen kérdéseket vet fel Botond Nagy rendezésében Henrik Ibsen Nóra című színműve, amelyet a Kolozsvári Állami Magyar Színházban mutattak be március 16-án.

Az elmúlt negyedszázad legjelentősebb kiállítása nyílt meg szombaton Ilja Repin műveiből a moszkvai Tretyjakov Képtárban. A világhírű moszkvai galéria a realista festő 300 művét – 170 olajképét és 130 grafikáját – gyűjtötte egybe 28 oroszországi múzeumból és hét magyángyűjteményből Repin születésének 175. évfordulója alkalmából. Az orosz fővárosban augusztus 18-ig látható tárlatot később bemutatják Szentpéterváron, szűkebb változatban Párizsban és Helsinkiben is.

Az ausztriai Szárazvámban (Müllendorf), a kismartoni járásban a legkevesebb öt ókori épület maradványai kerültek elő. Az eddig ismeretlen ókori falu egy sajátos római kori településfajta, egy úgynevezett vicus – saját önkormányzattal nem rendelkező falu vagy esetleg városrész – lehetett, amely kereskedelemből, kézművességből és szolgáltatásokból élt. A leletek azután kerültek felszínre, hogy egy építkezés miatt lebontottak egy régi parasztházat. Az épületmaradványokon kívül találtak 120 fémpénzt, dísztárgyakat és más kerámiákat is.

A nemzetközi tehetségeket bemutató programra meghívták aMayberian Sansküllots és a Belau együttest is. Az egyik legfontosabb európai zenei fesztivált május 30. és június 1. között rendezik, a két magyar csapat ezen, valamint az ahhoz kapcsolódó Primavera Pro ötnapos zeneipari találkozó (május 29. – június 2.) showcase rendezvényén is fellép.

Egy 22 millió évvel ezelőtt élt ősi majomfaj megkövesedett fogmaradványait tárták fel a kutatók egy északnyugat-kenyai lelőhelyen. Az eddig ismeretlen faj az óvilági majmok evolúciójának egy hiányzó láncszemét képviseli. Az Alophia metios fogainak felfedezését megelőzően a kutatók egy korábban Ugandában talált, 19 millió éves megkövesedett fog és egy Tanzániában feltárt, 25 millió éves lelet alapján vázolták fel a majmok evolúcióját, amelyből hatmillió évet azonban nem ismertek. Az Alophia metios fogai jóval kezdetlegesebbek voltak, mint a későbbi majmoké.

A három éve elhunyt George Michael angol popénekes műgyűjteménye 9,26 millió fontért kelt el. Az árverésen 75 tétel szerepelt, köztük Damien Hirst, Tracey Emin, Sarah Lucas és a Fiatal Brit Művészek csoport más alkotóinak munkái, akik George Michaelhez hasonlóan az 1980-as és 1990-es években felrázták a brit művészeti életet. Az árverés bevételét jótékonysági célokra fordítják. George Michael az 1980-as évek elején az Andrew Ridgeleyvel alapított Wham! duó tagjaként vált ismertté, majd szólókarrierjével is hatalmas sikert aratott. Csaknem négy évtizedet átívelő pályafutása alatt több mint 100 millió albuma fogyott, hét felvétele a brit slágerlisták első helyére került, lemezeiért három Brit Awards- és két Grammy-díjat vehetett át.

A Várkert Irodalom március 19-i alkalmán a 30 évvel ezelőtt elhunyt Márai Sándort, a 20. századi magyar irodalom egyik legjelentősebb íróját idézik meg. Az est vendégei Mészáros Tibor irodalomtörténész, Tari Annamária klinikai pszichológus, Tompos Kátya színművész és Hajduk Károly színművész.

Marai_30

Nyikolaj Luganszkij orosz zongoraművész szólóestjével folytatódik március 19-én az „MVM Koncertek – A Zongora”-sorozat a Zeneakadémia Nagytermében. „Napjaink zongoristái közül Luganszkij messze kiemelkedik felkészültségével – jellemzi őt a Financial Times, kiemelve technikai virtuozitását, billentésének érzékenységét és azt a különleges művészi képességét, amellyel az orosz zene megérintő varázsát közvetíti a hallgatóságnak.

Különleges farsangi hangulatú mulatságot rendeznek a pécsi Modern Magyar Képtárban március 22-én. Az esemény fő ihletője a Bauhaus, illetve a Weininger Andor. A Bauhaustól New Yorkig című – március 31-ig látogatható – időszaki kiállítás.

A Müpában a nagysikerű koncertek, tánc- és újcirkusz-előadások mellett a szépirodalom is jelentős szerepet kap: a Vers-estek és a Literárium népszerű sorozatok mellett különleges egyszeri előadások is színpadra kerülnek. Március 18-án Sándor Iván munkásságát, áprilisban Kányádi Sándor munkásságát idézik meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma