IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2019.04.10

A fotózás klasszikus műfaját, a tájképet értelmezte újra vagy helyezte a hagyományostól eltérő, újító közegbe közel 50 fotóművész azon a sokszínű, gondolatébresztő kiállításon, amely a Kiscelli Múzeumban nyílt április 5-én Tájak/Távlatok – Kortárs magyar tájkép címmel.

Szobahegy
Balázs Zsolt – Szobahegy, 2018


A fotózás mindennapjaink részévé vált: mindent megörökítünk magunk körül, a gázóra állásától a kirándulások élményéig, a megfőzött ételeink fotóitól a természeti jelenségekig. Mégsem válik mindenki fotóművésszé, mert az egyéni látásmód, a fotó, mint kifejezőeszköz csak kevesek kezében válik művészetté. A Kiscelli Múzeum tárlata nagyon merész és modern alkotásokat sorakoztat fel élményszerűen és magas színvonalon.

A Budapest FotóFesztivál immár harmadik alkalommal hirdetett pályázatot, ezúttal is egy klasszikus műfajt megjelölve inspirációs forrásként. A pályázatra érkezett fotók közül Somosi Rita és Szarka Klára kurátorok választották ki a művészi mondanivalót, esztétikai újítást leghatásosabban megragadó alkotásokat.


Kiscelli_Muzeum_kiallitas


Szinte mindegyik alkotó túllépett a tájkép hagyományos értelmezésén, csupán eszköz maradt a táj érzéseik, mondanivalójuk kifejezésére.


A fényképek eszköztára is kibővült multimédiás elemekkel például, így létrehozva az örök hóesést vagy örök esőzést, de akár egy erdei patak is képes valóságosan „csörgedezni" a képen. Sőt, van olyan fotó is, amely hangot tud kiadni, a néző szólaltatja meg, kezünk közelítésére hangokat bocsát ki, némi mozgatással egyszerű zenemű is létrehozható.


zenelo_kep

Pátkai Rozina Részlet a Tájszólás beszédes képek sorozatból


Készült olyan alkotás is, amely a valóságot igyekszik megkérdőjelezni: a montázs sok apró részlete mind eredeti, de összerakva a képrészleteket már nem a valóságot kapjuk, filozofikus gondolatokra késztetve a szemlélőt.


Több művész az emlékképeit ragadta meg, különleges fotótechnikát alkalmazva érték el a „retro" életérzést, például a balatoni vitorlások, a balatoni hegyek sziluettjei mintha szűrőn, az emlékek szűrőjén át jelennének meg. Más alkotók lelki útkeresésük egy-egy állomását rögzítik tájkép segítségével, hasonlóan a lélek megtisztulásához, a tájat is a maga lecsupaszítottságában ragadják meg.


Gyoker_Sarolta
Gyökér Sarolta Szömörce erdő / Téli bolygó / Amit el kell engedni


A tájkép fotózása maga is témává vált. A tömegturizmus egy visszás jelenségére hívja fel a figyelmet az alkotó, amikor témaként a varázsos táj előtt pózoló embereket választotta, akik számára már nem is fontos, hogy gyönyörködjenek, csupán a „trófeát" – a fényképet – kívánják begyűjteni.


Volt olyan pályázó is, aki nem különleges technikát, hanem különleges témát választott. A tájkép szóhoz önkéntelenül pozitív hangulatot, szépséget társítunk, míg itt volt olyan művész, aki a tájba az emberi környezet elhanyagolt építményeit, elhagyatott katonai épületeket, sportpályát, vagy egyszerűen egy otthagyott vasdarabot állított éles kontrasztként, az ember felelőtlen és sokszor értelmetlen környezetpusztítására utalva.


Végül pedig akadt alkotó, aki csupán játékosságát, kísérletező kedvét igyekezett a fotók révén a nézők elé tárni.


Gombai_Gellert
Gombai Gellért Ösvények


A kiállítás május 19-ig tekinthető meg a Kiscelli Múzeumban.


Budai Kriszta


Nyitókép: Bartis Attila Férfi az óceán felett, 2016

lukoviczky

Saint-Philibert_apatsagi_templom_Tournus_1953__Lucien_Herve_R

2019.04.21

Igazi 20. századi, kalandos magyar élet jutott Lucien Hervének. Elkán László néven született Hódmezővásárhelyen 1910-ben, majd 18 évesen Párizsba ment. Dolgozott bankban, volt divattervező, festett képeket, újságíróként, majd fotósként épített karriert. A francia hadsereg katonájaként volt hadifogoly, szökevény, az ellenállás tagja. Épületekről született képei tették híressé. A 97 évesen elhunyt fotós műveiből Lucien Hervé – Az építészet csendje címen nyílt kiállítás a Pannonhalmi Főapátságban.

deri-tojas2_R

2019.04.21

A néprajzi és népművészi gyűjtemények kialakulásának már viszonylag korai szakaszában figyelem fordult a hímes tojások felé, s hamar a kollekciók részévé váltak. A debreceni Déri Múzeum is őriz néhány értékes darabot. Van, amelyiket karcolt technikával díszítették, másokat írókával, a legújabbat pedig ecsettel, temperával festették.

kerekes_gabor

2019.04.21

A 2000-es évek elején webes galériaként induló, pár éve a Bartók Béla útra költöző Artphoto Galériában számtalan kiemelt alkotó munkái fordultak meg. Az izgalmas kezdeményezések iránt nyitott intézmény Kerekes-Barabás Projekt címmel nyílt kiállításának tárlatvezetésén jártunk.

A Fragonard-gyár új parfümmúzeumában a látogatók mintegy 400 parfümmel, és az illatszerek európai történetével is megismerkedhetnek. A múzeum a dél-franciaországi Grasse városában található világhírű parfümgyáré, amelyet hagyományos parfümkészítő művészetéért 2018-ban az UNESCO is felvett a kulturális világörökségi listájára. Míg régen az erős illatokat elsősorban temetési szertartások, később pedig a testszag elfedésére használták, a középkortól kezdve a parfüm már a luxusterméknek számított. Bár az egyház sokáig rossz szemmel nézte az illatosítást, a keresztes hadjáratokról visszatérők is sok egzotikus parfümöt, olajat hoztak magukkal Európába, új illatokkal gazdagítva a kínálatot. A 18. századtól az erős illatok kifinomultabbá váltak, ám még a 20. század elején is nehéz illatok hódítottak a mai ízléshez képest.

Előadó-művészeti tevékenységű nonprofit céget hoztak létre az ősszel elindult pásztói színház alapítói, köztük Kautzky Armand. A Balassi Bálint Színház Nonprofit Kft. másik két tulajdonosa Katona Attila zeneszerző és Katona József díszletfestő iparművész. A színházalapítást a 9 ezres kisváros kezdeményezte. Az előadások a művelődési házban zajlanak majd.

A budapesti Nemzeti Színház repertoárján is szereplő Ady-estjével vendégszerepel a kolozsvári színházban Földes László Hobo. A föltámadás szomorúsága című verses-zenés összeállítás április 24-én, szerdán 17 és 20 órától tekinthető meg a színház Stúdiótermében.

Az 1600 éves aranykincset Észak-Izraelben, Galileában találták kiránduló kamaszgyerekek a földeken, Cipóri patak medrénél. Egy tanösvény mellett bukkantak rá, amely a késő római és a bizánci korban a zsidók önrendelkezését biztosító bírói tanácsnak, a Szanhedrinnek otthont adó különböző helyszíneket köti össze egymással.

Az érme egyik oldalán II. Theodosius császár (401-450) látható, aki arról is ismert, hogy ő tette törvényeivel másodosztályú polgárokká az Izrael földjén élő zsidókat. A másik oldalon a győzelem istennője látható egy hatalmas kereszttel. Az aranyéremnek az egykori neve solidus volt, ez volt a leggyakoribb pénznem a késő római birodalomban, és a korai bizánci korszakban.

A mesterséges intelligenciát egy hongkongi művész hozta létre. Victor Wong három év alatt építette meg és programozta be az A. I Gemini nevű robotot, amelyet a tusfestés technikájára tanított meg, és a Holdról készült háromdimenziós képekkel „táplálta". Az A.I Gemini átlagosan 50 óra alatt fest meg egy képet, amelyhez általában mindössze fekete tintát, vizet és kínai merítéses technikával előállított papírt használ. A robot egy képének ára jelenleg nagyjából 10 ezer font (3,7 millió forint) Londonban.

Május 25. és június 2. között negyedik alkalommal rendezik meg a Zsidó Művészeti Napokat (Zsimü) Budapest meghatározó kulturális helyszínein.

budapest_bar

Antonín Dvořák nagyszabású h-moll gordonkaversenyét tűzi műsorra a Pannon Filharmonikusok zenekar április 27-én a pécsi Kodály Központban. A gordonkairodalom egyik legjelentősebb darabját Alexander Buzlov orosz csellóművész szólaltatja meg.

M/Ámor vagy amit akartok címmel, a Shakespeare-komédiák sajátos dramaturgiáján alapuló vígjátékot mutat be a Terminál Workhouse fiatal alkotókból álló csapata a Kós Károly Művelődési Házban április 23-án, kedden 19 órakor.

Palóc húsvétot tartanak hétfőn a szlovákiai Fülek várában. A tizennegyedik alkalommal megtartott rendezvényen a helyi értékekre, a palóc hagyományokra helyezik a hangsúlyt, de a műsorban a magyar mellett a szlovák kultúrát is bemutatják.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma