GaleriaMegnyito_banner_728x90_002

2018.06.07

A madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumban nyíló, Az op-art születése című életmű-kiállítással kezdődik Victor Vasarely művészetének európai újrafelfedezése – nyilatkozta Baán László, a budapesti Szépművészeti Múzeum főigazgatója június 6-án Madridban a világhírű magyar származású művész munkásságát bemutató tárlat megnyitása alkalmából.

Elmondta, hogy Európában három nagy Vasarely-kiállítás követi egymást rövid időn belül: Madrid után a frankfurti Städel Múzeumban, majd a párizsi Pompidou Központban. Mindháromhoz a Szépművészeti Múzeumhoz tartozó budapesti Vasarely Múzeum kölcsönöz jelentős műalkotásokat, a madridi kiállítási anyag döntő többsége innen érkezett. A budapesti múzeum épp ezért a következő hónapokban az állandó kiállítás helyett a Grüner-gyűjteményből álló időszaki tárlattal várja a látogatókat. Baán László elmondta: a madridi kiállítás magyar kezdeményezésre jött létre a Szépművészeti Múzeum és Thyssen-Bornemisza Múzeum jó kapcsolatának köszönhetően, körülbelül egyéves előkészítő munka után. Felidézte, hogy a spanyol múzeum tavaly fennállásának 25. évfordulóját a budapesti Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria műkincseiből összeállított a Remekművek Budapestről – A reneszánsztól az avantgárdig című kiállítással ünnepelte, amelyet mintegy 100 ezren láttak három hónap alatt.


Vasarely1
Nora-Dell

 

Az op-art születése című átfogó életmű-kiállítás június 7-én nyílik meg a közönség számára a magyar származású, de Franciaországba emigrált Victor Vasarely alkotásaiból Madridban. Orosz Márton, a kiállítás kurátora, a budapesti Vasarely Múzeum igazgatója az esemény sajtótájékoztatóján elmondta: kilenc szekcióban, időrendben mutatják be az op-art „atyjaként”, „pápájaként” emlegetett művész fő korszakait és fejlődését. A kiállítási anyag összeállításánál a szervezők célja az volt, hogy megismertessék Vasarely kiemelkedő szerepét a geometrikus művészetet követő absztrakció kialakításában, és bepillantást engedjenek művészetelméleti gondolataiba, kísérleteibe. A Thyssen-Bornemisza Múzeum termeiben elhelyezett 88 műalkotást két videoanyag is kiegészíti: Peter Kassovitz és Herskó Anna dokumentumfilmjei. A kiállításhoz készült háttéranyag emlékeztetett arra, hogy a Vasarely által képviselt, úgynevezett kinetikus művészet Dél-Amerikában talált a legtöbb követőre, amelynek köszönhetően számos gyűjtője akadt Spanyolországban és Dél-Amerikában, így népszerűsége jelentős a spanyol nyelvű világban.


Vasarely2
Kroa-MC

 

Guillermo Solana, a madridi múzeum művészeti igazgatója felidézte, hogy ő maga még jól emlékszik arra, amikor Vasarely művei az 1960-as években berobbantak a köztudatba, és elindítottak egy rendkívül népszerű divathullámot. A Vasarely-alkotásokról készült „olcsó replikák” rengeteg szobafalat díszítettek, és még a ruhák mintázatában is megjelentek – mondta. Pierre Vasarely, a művész unokája viszont arról beszélt, hogy az utóbbi évtizedekben ez a hatalmas érdeklődés lecsendesedett, épp ezért örömét fejezte ki az egymás után sorozatban nyíló tárlatok miatt. Nagyon fontos elismerni Victor Vasarely helyét a 20. század művészetében – hangsúlyozta.

 

A szeptember 9-éig látható tárlat létrejöttében közreműködik a pécsi Victor Vasarely Múzeum és a franciaországi Aix-en-Provence-ban működő Vasarely Alapítvány is.

 

Forrás: MTI

Fotó: museothyssen.org

plakat003

_D0A2683_Copy

2019.03.19

Régi-új otthonra lel a képzőművészet Szentendrén: a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. új kiállítóteret nyit a Fő téren. A helyi kulturális kínálat egy olyan művészeti intézménnyel bővül, amely már több évtizedes múlttal, a városhoz kötődő jelentős hagyományokkal rendelkezik.

czinege_vadaszaton

2019.03.18

Valóban elkártyázták részegen a mezőtúri téeszt? Mennyi esett le a hortobágyi „libáztatásból”? Milyen büntetés járt zugvadászatáért, szexuális zaklatásért, okirathamisításért, garázdaságért, megfélemlítésért? Mindez kiderül a Kommunista kiskirályok című kötetből, amelyet március 19-én mutatnak be a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában.

Vasgrof

2019.03.18

A magyar történelemben sok filmre kívánkozó alak van, de Mátyás királyt semmiképp nem ajánlaná Pozsgai Zsolt. A Balázs Béla-díjjal a napokban kitüntetett drámaíró, színházi és filmes szakember szerint, amit tudunk Mátyásról, az hamis, a történelmi tényeket pedig jobb nem bolygatni. Interjú.

A Korazimban talált, gyönyörű mozaikpadlós szőlőprést bor készítéséhez használták a Talmud megszövegezésének korában, vagyis az i. sz. 3. és 5. század között. Az ekkor a Galileai-tótól északra fekvő településen élő zsidó lakosság bort készített és ivott, olajat préselt és gabonát is őrölt. Az előbb a padló medencéjében, majd a kősatuban is kipréselt szőlőlét amforákban tárolták és érlelték borrá. Korazimban egy teljes, a római és a bizánci korból származó zsidó falut tártak fel: korábban mikvék, vagyis zsidó rituális fürdők, egy hatalmas zsinagóga, valamint számos lakóépület maradványai kerültek elő a 20. században több időszakban is folytatott ásatásokon. Korazimot az Újszövetség is említi, Máté és Lukács evangéliumában szerepel azon városok között, amelyek elutasították Jézust, és ezért átkozottak. A településen jelentős pusztítást végzett egy i. sz. 363-ban történt földrengés, de utána újjáépítették, és a korai muzulmán korig, a nyolcadik századig fennállt.

Olga Neuwirth osztrák zeneszerző zenei kíséretével mutatták be Hans Karl Breslauernek a holokausztot előrevetítő Nagyváros zsidók nélkül című 1924-es némafilmjét a párizsi Cité de la Musique koncerttermében. Az 1924-ben Bécsben forgatott, másfélórás film Hugo Bettauer magyarra is lefordított, azonos című regényéből készült. Az antiszemitizmusról írt szatíra hátborzongatóan pontos vízió arról, hogyan szegényedik el egy város kulturálisan és gazdaságilag egyaránt, miután elűzik zsidó lakosságát.

Az elmúlt negyedszázad legjelentősebb kiállítása nyílt meg szombaton Ilja Repin műveiből a moszkvai Tretyjakov Képtárban. A világhírű moszkvai galéria a realista festő 300 művét – 170 olajképét és 130 grafikáját – gyűjtötte egybe 28 oroszországi múzeumból és hét magyángyűjteményből Repin születésének 175. évfordulója alkalmából. Az orosz fővárosban augusztus 18-ig látható tárlatot később bemutatják Szentpéterváron, szűkebb változatban Párizsban és Helsinkiben is.

Az ausztriai Szárazvámban (Müllendorf), a kismartoni járásban a legkevesebb öt ókori épület maradványai kerültek elő. Az eddig ismeretlen ókori falu egy sajátos római kori településfajta, egy úgynevezett vicus – saját önkormányzattal nem rendelkező falu vagy esetleg városrész – lehetett, amely kereskedelemből, kézművességből és szolgáltatásokból élt. A leletek azután kerültek felszínre, hogy egy építkezés miatt lebontottak egy régi parasztházat. Az épületmaradványokon kívül találtak 120 fémpénzt, dísztárgyakat és más kerámiákat is.

A nemzetközi tehetségeket bemutató programra meghívták aMayberian Sansküllots és a Belau együttest is. Az egyik legfontosabb európai zenei fesztivált május 30. és június 1. között rendezik, a két magyar csapat ezen, valamint az ahhoz kapcsolódó Primavera Pro ötnapos zeneipari találkozó (május 29. – június 2.) showcase rendezvényén is fellép.

A Rákosi-korszak szórakoztatóiparát és a szocialista revük világát idézi meg az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) Vörös Csillagok címmel március 20-tól látható kamaratárlata.

Nemeth_Marica

Az OMG estet a közönség összesen hat alkalommal láthatja az évadban az Erkel Színház műsorán, 2019. március 22-én, 23-án, 24-én két alkalommal, 27-én és 28-án.

A Várkert Irodalom március 19-i alkalmán a 30 évvel ezelőtt elhunyt Márai Sándort, a 20. századi magyar irodalom egyik legjelentősebb íróját idézik meg. Az est vendégei Mészáros Tibor irodalomtörténész, Tari Annamária klinikai pszichológus, Tompos Kátya színművész és Hajduk Károly színművész.

Nyikolaj Luganszkij orosz zongoraművész szólóestjével folytatódik március 19-én az „MVM Koncertek – A Zongora”-sorozat a Zeneakadémia Nagytermében. „Napjaink zongoristái közül Luganszkij messze kiemelkedik felkészültségével – jellemzi őt a Financial Times, kiemelve technikai virtuozitását, billentésének érzékenységét és azt a különleges művészi képességét, amellyel az orosz zene megérintő varázsát közvetíti a hallgatóságnak.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma