NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_1_002

2015.11.09

November 13-án debütál a debreceni Csokonai Színházban Robert Thomas Nyolc nő című krimije, melyet Keszég László állít színpadra. A női lélek rejtelmeit jól ismerő szerző darabját világszerte játsszák a színházak.

Ki ne szeretné a jól megírt klasszikus krimit? A családi titkokat? A vidéki kúriák jellegzetes hangulatát? Robert Thomas nagy sikerű bűnügyi komédiájában mindez szellemes párbeszédekkel és nyolc remek női szereppel egészül ki egy izgalmas és szórakoztató történetben.


Egy csinos francia villában karácsonyra készülődnek. Odakint havazik, idebent kávéillat terjeng a levegőben, a család tagjai most ébredeznek. Hazavárják a nagyobbik lányt, Catherine-t, aki téli vakációra érkezik. A házban az egyetlen férfi az apa, aki együtt él három generációnyi nővel és két női alkalmazottal – nem csoda, ha sokáig alszik. Ezen a reggelen valahogy túl sokáig. Amikor a szobalány bemegy, hogy felébressze, holtan találja, hátában késsel. Ki ölhette meg?


A Nyolc nőben nincs nyomozó, nem üdül épp a szomszédban Hercule Poirot vagy Miss Marple, hogy apránként kiderítse, mi történt. Ebben a házban csak családtagok vannak, csak nők, akik a havazás és az ismeretlen tettes mesterkedése miatt ki sem tudnak menni, hogy segítséget hívjanak. Egymást vizslatják tehát, és egymástól rettegnek. Mert a tettes köztük van. És ahol nyolc nő egy szobában összezárva kutatja a másik gyenge pontját, ott előbb-utóbb vagy vér folyik, vagy nagyon sokat lehet nevetni.


A női lélek rejtelmeit jól ismerő szerző darabját világszerte játsszák a színházak.

 

A Csokonai Színházban Keszég László állítja színpadra a darabot, akit 2013-as Don Perlimplín/Don Cristóbal-rendezése révén már ismerhetnek a debreceni nézők.

 

– A Nyolc nő egyszerre Agatha Christie és annak paródiája – fogalmazott a rendező. –Önironikusabbak a figurák. Nem kevés bűnük van, és attól is érdekes ez a darab már évtizedek óta, hogy mennyi minden derül ki útközben. A krimiszál klisészerű, az viszont érdekes, ahogy ezeket a kliséket használja a szerző. Itt bárki bármikor elhiteti magáról, hogy egy naiva, s ugyanabban a pillanatban azt is, hogy egy ragadozó menyét. Az határoz meg mindent, hogy nők hálót szőnek a férfi köré és a többi nő köré is. A darab végkicsengése épp az, hogy a lényegében a férfi csak egy fejőstehén, akit mindenki ki akar használni. Persze róla is kiderülnek mindenféle szörnyűségek.

 

Ráckevei Anna igazgató hívására örömmel vállalta Mamy szerepét Esztergályos Cecília.

„Amikor Ráckevei Anna hívott, gondolkodás nélkül igent mondtam, mert megtisztelő, hogy itt játszhatok, most először a Csokonaiban és nem csalódtam, mert fantasztikus mibe csöppentem. A hét színésznő, Varga Klári, Szakács Hajnalka, Edelényi Vivien, Majzik Edit, Oláh Zsuzsa, Sárközi-Nagy Ilona és Zeck Juli úgy játszik a próbán, mint a bemutató utáni második előadáson. Teljes erőbedobással. Mamy öregségére való tekintettel nem vesz olyan hangosan részt a cirkuszokban. Izgalmas figura persze, neki is bőven vannak rejtegetni valói. Sok-sok kisiklott női sorsot látunk, de nem a nőknek tükör ez a darab, hanem nőkről szól, boldogtalan, félresikerült életekről. Nem nagy mondás, de aki önmagában nem találja meg a boldogságot, az mindenbe beleköt. A kékmadár bennünk van, csak rá kell jönni, hogy hol. Boldog vagyok, hogy ennyi helyre kellek és ilyen őrületesen jó rendezőkkel találkozhatok, mint Keszég László. Szárnyakat kapok tőle, röpülök!”

 

A Nyolc nő bűnügyi komédia premierjét Esztergályos Cecília, Varga Klári, Szakács Hajnalka, Edelényi Vivien, Majzik Edit, Oláh Zsuzsa, Sárközi-Nagy Ilona és Zeck Juli játékával november 13-án, pénteken tartják a Csokonai Színház Nagyszínpadán.

 

 

061_8_no_proba
Fotó: Máthé András

 

ROBERT THOMAS: NYOLC NŐ

 

Bűnügyi komédia két felvonásban

Fordította: Vinkó József

 

Mamy, nagymama: Esztergályos Cecília m.v. Jászai-díjas, Érdemes és Kiváló Művész

Gaby, anya: Varga Klári

Suzon, az idősebb lánya: Szakács Hajnalka

Catherine, a fiatalabb lánya: Edelényi Vivien

Augustine, Gaby nővére: Majzik Edit Jászai-díjas

Madame Chanel, nevelőnő: Oláh Zsuzsa Jászai-díjas

Louise, az új szobalány: Sárközi-Nagy Ilona

Pierette: Zeck Juli m.v.

 

Dramaturg: Ari-Nagy Barbara m.v.

Kísérőzenéjét szerezte: Márkos Albert m.v.

Díszlettervező: Árvai György m.v. Jászai-díjas

Jelmeztervező: Szűcs Edit m.v.

Ügyelő: Karl József

Súgó: Lezó Ádám

Rendezőasszisztens: Sóvágó Csaba

 

Rendező: Keszég László m.v.

 

Bemutató időpontja: 2015. november 13.

kovacsolas_1
2019.09.20

Hogyan lesz ma valaki kovács? Mesterség ez, vagy művészet? Hogy került egy a 17. században épült, a párizsi kommün idején leégett palota kapuja Pápára? Többek között ezeket is megtudtuk Lehoczky János kovács iparművésztől.

Rocco_es_fiverei-9517_002

2019.09.19

Luchino Visconti 1960-ban bemutatott filmje, a Rocco és fivérei ihlette a Nemzeti Színház csütörtöki bemutatóját, amely torz ideológiákról, a nagyvárosi lét nehézségeiről mesél – több mint fél évszázaddal Visconti után, kevesebb jövőbe vetett bizakodással.

Borcsok_Anna_2_R
2019.09.19

Szeptember 20-án lesz az Ékszerek éjszakája, mely a kortárs ékszerművészet technikai, koncepcionális és formabontói aktualitásait mutatja be. Az idei program különlegességeiről és a szervezés kulisszatitkairól Börcsök Anna ékszertervezőt kérdeztük.

A Vers – mindegy kinek sorozat első videóját, amelyben az előadóművész Ady Endre Áldásadás a vonaton című költeményét szavalja el, két hét alatt több mint 120 ezren nézték meg a Facebookon. A sorozatban Lutter Imre klasszikus és kortárs költők ismert, vagy kevésbé ismert verseit egyedi hangvételben, filmes eszközökkel fűszerezve adja elő. Minden versfilmhez készül egy beszélgetés is, amelyben Lutter Imre Vlasits Barbara színésznővel osztja meg gondolatait az elmondott költeményekről.

A gyűjteménybe ezúttal egy Ikarus 211-es és egy Ikarus 280-as kerülhetett be. Az előbbi típus a 200-as típuscsalád egyetlen nagyobb szériában gyártott midibusza volt. Összesen 5650 darab készült belőlük 1974 és 1990 között; szinte kizárólag csak a hazai és az akkori NDK piacra. Az Ikarus 280-as az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós busza volt. Becslések szerint az 1970-es és 1980-as években a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát ez a típus tette ki.

Október 22-én a Juan Diego Flórez, az operavilág ünnepelt előadója ad koncertet az Erkel Színházban, ahol a műfaj legismertebb áriái mellett az operettirodalom legismertebb dallamai is felcsendülnek az Operaház zenekarának kíséretében. Juan Diego Flórez hangja a tenorok és azokon belül is a „bel canto” tenorok között is ritka kincs. Kezdetben főként Bellini-, Donzietti- és Rossini-szerepek kaptak helyet repertoárjában, mostanra azonban, ahogy hangja érettebbé, előadásmódja erőteljesebbé vált, szép számmal találkozhatunk Mozart, Verdi és Puccini áriáival is.

Szombaton újabb Magyar Örökség Díjakat adnak át a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében. Elismerésben részesül Snétberger Ferenc gitárművészete és zenei tehetséggondozó munkássága, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség folytonos küzdelme és a magyarság megtartásáért vállalt küldetése, Eötvös Loránd világhírű fizikus-geofizikusnak a magyar tudományt és oktatást példamutatóan szolgáló életműve, Féja Géza írói és szociográfiai munkássága, az oktatói munkában 150 éves eredményes és a leányképzésben első Veres Pálné Gimnázium, a Fiumei úti Nemzeti Sírkert és Vidnyánszky Attila színházteremtő művészete. A Magyar Örökség Díj azon magyar személyeknek, intézményeknek és csoportoknak adható negyedévente, akik és amelyek tevékenységükkel hozzájárultak a magyar kultúra, gazdaság, sport és tudomány, azaz a magyar társadalom erkölcsi, szellemi felemeléséhez.

A Siess haza, vár a mama című alkotást, amelyet Hajdu Eszter rendezett, szeptember 21-én, szombaton este mutatják be a fővárosi MagyaRock Hírességek Csarnokában a RaM Colosseumban. Barta Tamás a hatvanas évek közepétől a Syconorban játszott, megfordult a Syriusban, majd a Hungáriába került. 1971-ben Presser Gáborral, Frenreisz Károllyal és Laux Józseffel együtt megalakította a Locomotiv GT-t, az ő gitárjátéka hallható az LGT első három lemezén, a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című albumon, valamint Zalatnay Sarolta és Kovács Kati egy-egy lemezén. 1974-ben nem tért haza az LGT amerikai turnéjáról; egy darabig még zenélt, aztán különböző üzletekbe fogott. 1982-ben máig tisztázatlan körülmények között lelőtték Los Angelesben.

Szeptember 26-án 19.00-kor a MOM Kulturális Központban ad koncertet Sebestyén Márta. A műsoron felcsendülő dalok évszázadokon és népeken ívelnek át, írott forrásokból és a szájhagyomány gazdag tárházából egyaránt merítve.

Sebestyen_Marta

Koncertekkel, családi, gasztronómiai és művészeti programokkal várják az érdeklődőket szeptember 27. és 28. között a Bartók Béla úton az Eleven Ősz fesztiválon, amelynek középpontjában idén a digitális kultúra áll.

Az ősz egyik legfontosabb kulturális seregszemléjénm a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon számtalan műfaj képviselteti magát a kortárs zenétől a táncművészeten és az operán át a könnyű- és világzenéig, de megjelenik a programban a dzsessz, a képzőművészet, a színház és az irodalom is szerte a főváros kulturális intézményeiben és közterein.

Különleges meghívottakkal készül a PesText. A vérbeli városi fesztiválon, mely behálózza Budapest belvárosát, nem az új könyvmegjelenések alakítják a programot, hanem az izgalmas szerzők találkozásai. A rendezvényen különös figyelmet fordítanak a visegrádi országok irodalmára és a nem magyarul alkotó magyar szerzőkre.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma