NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_1_002

2019.05.06

Az utolsó simításokat végzik Velencében a kiállításokon a héten nyíló 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén. A világ legnagyobb múltú és egyik legnagyobb presztízsű kortárs művészeti kiállításán idén 90 ország vesz részt. A Magyar Pavilon kiállítását szervező Ludwig Múzeum Velencei Biennále Irodájának vezetőjét, Boros Gézát kérdeztük a rendezvényről.

Waliczky
Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor, Waliczky Tamás képzőművész
és Fabényi Julia nemzeti biztos a Magyar Pavilon előtt. Fotó: Boros Géza


Mitől más az idei magyar szereplés, mint a korábbiak?

Először szerepel újmédia-művész a Magyar Pavilonban. A kiállító művész, Waliczky Tamás nemzetközi szinten is elismert alkotó. Bízunk benne, hogy ennek köszönhetően még nagyobb figyelmet kap majd a magyar részvétel. Waliczky elsők között kezdett el foglalkozni Magyarországon digitális művészettel, majd komoly nemzetközi karriert futott be, jelenleg a Hongkongban egyetemi tanár.


Mit fogunk látni a pavilonban?

Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállítása a vizuális érzékelés tágas lehetőségeiről és azok megjelenítéseiről szól. A pavilonban egy látványos műegyüttes, 23 analóg eleven működő, de digitálisan tervezett kamera és optikai szerkezet lesz látható lightboxok és animációk formájában. A fekete-fehér állóképek és animációk egyszerre nyújtanak esztétikai élményt és gondolkodtatnak el a technikai fejlődés elfeledett és a művészi gondolkodás által feleleveníthető alternatíváiról.


Swivel_kamera
Waliczky Tamás: Swivel kamera, 2017, animáció-részlet


A kiállított művek valódi, megépített fényképezőgépeket ábrázolnak?

Ez a kérdés valószínűleg sokakban felmerül majd, hiszen a művész precíziósan megtervezett gépei ránézésre valóságosnak tűnnek, de ahogy a kiállítás címe is mondja, ezek képzelt kamerák. 3D-szoftveres komputergrafikákat, fantáziakamerákat láthatunk, amik azonban mindig konkrét, a fotótörténetből ismert, de többnyire elfeledett, tovább nem fejlesztett műszaki elven alapulnak. Akár kivitelezhetők is lennének és működnének is, de a művésznek nem ez volt célja, hanem az, hogy a látás és az ábrázolás kulturális és technikai meghatározottságára, manipulálhatóságára hívja fel a figyelmet. Ezt különösen aktuális témának érzem napjainkban, amikor a képkészítés és a kamerák általi megfigyelés soha nem látott mértékben vált részévé a mindennapjainknak.


A pavilon udvarán egy oszlop emelkedik két digitális kamerával és képernyőkkel. Mi ennek a funkciója?

A szabadtéri interaktív installáció a kiállítás közönségbarát, élményszerű eleme, azért készült, hogy a látogatók maguk is kipróbálhassák, milyen képet tud létrehozni az egyik fantáziakamera a gyakorlatban. A kétkamerás installáció az egyik lightboxon látható analóg elven működő fényképezőgép digitális verziója. Az egyik kamera az épület fölé nyúlik, a másik szemmagaságban van, a segítségükkel a nézők egy különleges selfie-t készíthetnek és küldhetnek el, amelyen a portré és a pavilon feletti panoráma kettős képe jelenik meg egyidejűleg összemontírozva.


Enterior3
Enteriőrkép Waliczky Tamás kiállításáról
Fotó: Boros Géza


Mit lehet tudni a központi kiállításról?

A Biennále idei főkurátora a londoni Hayward Galéria igazgatója, Ralph Rugoff. külön nevesített központi témát nem hirdetett meg, a központi kiállítást May You Live in Interesting Times (Élj érdekes időkben) címmel rendezi meg. A régi kínai átkot idéző cím tág koncepciót takar, amelyben többek között napjaink válságos időszakának kérdéseire reflektáló műalkotásokat válogatott be. Rugoff merész kiállításairól ismert, nem fél attól, hogy provokáljon, ugyanakkor hangsúlyt szokott helyezni a nézők közös gondolkodásba történő bevonására. Mostani rendhagyó döntése, hogy a központi kiállítás két helyszínén, a Giardini és az Arsenale csarnokaiban nem két külön, hanem két párhuzamos kiállítást rendez a beválogatott hetvenkilenc művésznek, akiknek több mint a fele női alkotó. Minden résztvevőtől több alkotást is láthatunk majd más-más kontextusban, külön hangsúlyt helyezve a művészet társadalmi szerepére és kritikus funkciójára.


Lesz-e idén magyar művész a központi kiállításon?

Nem lesz. Viszont örömteli fejlemény, hogy a német pavilonnak Zólyom Franciska személyében idén magyar kurátora van.


Boros_Geza
Boros Géza
Fotó: Lakó Zsigmond


Melyik ország pavilonját ajánlaná?

Ukrajnáét. Az ukrán kortárs szcéna rendkívül izgalmas, amiről nemrég a Ludwig Múzeumban rendezett kiállításon a magyar közönség is meggyőződhetett.


Ezzel a válogatással, a Permanens forradalommal nyerte el a múzeum a Global Fine Art Awards díját.

A mostani ukrán projekt címe The Shadow of Dream (Az álom árnyéka). Az Open Group kiállításnak részeként május 9-én 12 órakor egy ukrán építésű AN-225-ös repülőgép repül át Velence felett és árnyékot vet a városra és a Biennáléra. Az ukrán építésű Mriya óriásgép jelenleg a világ legnagyobb, használatban lévő repülőgépe. Az óriásgép, melynek neve ukránul álmot jelent, a pilótákon kívül csak egy merevlemezt szállít majd, amely az összes élő ukrán művész nevét tartalmazza. Úgy vélem, hogy már az is álomszerű és elismerésre méltó, hogy van egy gazdasági válsággal, politikai konfliktusokkal és háborúval sújtott ország, amely egy kétperces művészeti attrakcióra közel százmillió forintot áldoz.

Az sem kizárt ugyanakkor, hogy hiába kémleljük csütörtök délben az eget, az „álom” csak álom marad, s ez az egész csak egy zseniális hack, ami jól illeszkedik a főkurátornak a média szenzációéhségét és a fake-news világát is ekéző koncepciójához.


A_Magyar_Pavilon
A Velencei Biennále Magyar Pavilonja 2019-ben
Fotó: Boros Géza


Mikor lesz a Magyar Pavilon hivatalos megnyitója, és ki nyitja meg a kiállítást?

Csütörtökön fél tizenkettőkor lesz a megnyitó – akkor, amikor az ukrán barátaink gépe áthalad a Giardini felett –, de a kiállítás már kész, és a keddi, nulladik sajtónaptól látogatható. Fekete Péter kulturális államtitkár és Jeffrey Shaw, az újmédia-művészet nemzetközi szaktekintélye mondja a megnyitóbeszédet. A nagyközönség számára a Biennále szombaton nyit, és november 24-ig látogatható.


Úgy tudom, hogy a múzeum már elindította a felkészülést a következő Biennáléra.

Fontosnak tartjuk, hogy minél több idő jusson a nyertes projekt megvalósítására. Jövőre Építészeti Biennále lesz, és a sikeres felkészülés érdekében, már április végén meghirdettük a kurátori pályázatot. A felhívás a Ludwig Múzeum honlapján érhető el. A pályázatok beadási határideje: 2019. július 2.

kovacsolas_1
2019.09.20

Hogyan lesz ma valaki kovács? Mesterség ez, vagy művészet? Hogy került egy a 17. században épült, a párizsi kommün idején leégett palota kapuja Pápára? Többek között ezeket is megtudtuk Lehoczky János kovács iparművésztől.

Rocco_es_fiverei-9517_002

2019.09.19

Luchino Visconti 1960-ban bemutatott filmje, a Rocco és fivérei ihlette a Nemzeti Színház csütörtöki bemutatóját, amely torz ideológiákról, a nagyvárosi lét nehézségeiről mesél – több mint fél évszázaddal Visconti után, kevesebb jövőbe vetett bizakodással.

Borcsok_Anna_2_R
2019.09.19

Szeptember 20-án lesz az Ékszerek éjszakája, mely a kortárs ékszerművészet technikai, koncepcionális és formabontói aktualitásait mutatja be. Az idei program különlegességeiről és a szervezés kulisszatitkairól Börcsök Anna ékszertervezőt kérdeztük.

A Vers – mindegy kinek sorozat első videóját, amelyben az előadóművész Ady Endre Áldásadás a vonaton című költeményét szavalja el, két hét alatt több mint 120 ezren nézték meg a Facebookon. A sorozatban Lutter Imre klasszikus és kortárs költők ismert, vagy kevésbé ismert verseit egyedi hangvételben, filmes eszközökkel fűszerezve adja elő. Minden versfilmhez készül egy beszélgetés is, amelyben Lutter Imre Vlasits Barbara színésznővel osztja meg gondolatait az elmondott költeményekről.

A gyűjteménybe ezúttal egy Ikarus 211-es és egy Ikarus 280-as kerülhetett be. Az előbbi típus a 200-as típuscsalád egyetlen nagyobb szériában gyártott midibusza volt. Összesen 5650 darab készült belőlük 1974 és 1990 között; szinte kizárólag csak a hazai és az akkori NDK piacra. Az Ikarus 280-as az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós busza volt. Becslések szerint az 1970-es és 1980-as években a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát ez a típus tette ki.

Október 22-én a Juan Diego Flórez, az operavilág ünnepelt előadója ad koncertet az Erkel Színházban, ahol a műfaj legismertebb áriái mellett az operettirodalom legismertebb dallamai is felcsendülnek az Operaház zenekarának kíséretében. Juan Diego Flórez hangja a tenorok és azokon belül is a „bel canto” tenorok között is ritka kincs. Kezdetben főként Bellini-, Donzietti- és Rossini-szerepek kaptak helyet repertoárjában, mostanra azonban, ahogy hangja érettebbé, előadásmódja erőteljesebbé vált, szép számmal találkozhatunk Mozart, Verdi és Puccini áriáival is.

Szombaton újabb Magyar Örökség Díjakat adnak át a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében. Elismerésben részesül Snétberger Ferenc gitárművészete és zenei tehetséggondozó munkássága, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség folytonos küzdelme és a magyarság megtartásáért vállalt küldetése, Eötvös Loránd világhírű fizikus-geofizikusnak a magyar tudományt és oktatást példamutatóan szolgáló életműve, Féja Géza írói és szociográfiai munkássága, az oktatói munkában 150 éves eredményes és a leányképzésben első Veres Pálné Gimnázium, a Fiumei úti Nemzeti Sírkert és Vidnyánszky Attila színházteremtő művészete. A Magyar Örökség Díj azon magyar személyeknek, intézményeknek és csoportoknak adható negyedévente, akik és amelyek tevékenységükkel hozzájárultak a magyar kultúra, gazdaság, sport és tudomány, azaz a magyar társadalom erkölcsi, szellemi felemeléséhez.

A Siess haza, vár a mama című alkotást, amelyet Hajdu Eszter rendezett, szeptember 21-én, szombaton este mutatják be a fővárosi MagyaRock Hírességek Csarnokában a RaM Colosseumban. Barta Tamás a hatvanas évek közepétől a Syconorban játszott, megfordult a Syriusban, majd a Hungáriába került. 1971-ben Presser Gáborral, Frenreisz Károllyal és Laux Józseffel együtt megalakította a Locomotiv GT-t, az ő gitárjátéka hallható az LGT első három lemezén, a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című albumon, valamint Zalatnay Sarolta és Kovács Kati egy-egy lemezén. 1974-ben nem tért haza az LGT amerikai turnéjáról; egy darabig még zenélt, aztán különböző üzletekbe fogott. 1982-ben máig tisztázatlan körülmények között lelőtték Los Angelesben.

Szeptember 26-án 19.00-kor a MOM Kulturális Központban ad koncertet Sebestyén Márta. A műsoron felcsendülő dalok évszázadokon és népeken ívelnek át, írott forrásokból és a szájhagyomány gazdag tárházából egyaránt merítve.

Sebestyen_Marta

Koncertekkel, családi, gasztronómiai és művészeti programokkal várják az érdeklődőket szeptember 27. és 28. között a Bartók Béla úton az Eleven Ősz fesztiválon, amelynek középpontjában idén a digitális kultúra áll.

Az ősz egyik legfontosabb kulturális seregszemléjénm a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon számtalan műfaj képviselteti magát a kortárs zenétől a táncművészeten és az operán át a könnyű- és világzenéig, de megjelenik a programban a dzsessz, a képzőművészet, a színház és az irodalom is szerte a főváros kulturális intézményeiben és közterein.

Különleges meghívottakkal készül a PesText. A vérbeli városi fesztiválon, mely behálózza Budapest belvárosát, nem az új könyvmegjelenések alakítják a programot, hanem az izgalmas szerzők találkozásai. A rendezvényen különös figyelmet fordítanak a visegrádi országok irodalmára és a nem magyarul alkotó magyar szerzőkre.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma